Asi: Jalgrattatee põhivõrgu rajamine Sõpruse sillal ja selle lähialal

Seisund: Tegemisel
Asja number: VP-24-0029
Menetlev üksus: Tartu linnavalitsuse linnamajanduse osakond
Vastutav töötaja: Mihkel Vijar
Sari: 19-2 Välisprojektidega seotud dokumendid (s.h. projektitaotlused- ja muudatused, väljamaksetaotlused, aruanded, hankedokumendid ja kirjavahetus)
Viide: Kirjavahetuse toimik
Teema: Jalgrattatee põhivõrgu rajamine Sõpruse sillal ja selle lähialal
Registreeritud: 20.02.2024

Projekt






Lühikokkuvõte


Linnaliikluse sujuvamaks muutmiseks, kergliikluse edendamiseks, liikumismüra vähendamiseks, CO2 jalajälje vähendamiseks on vajalik arendada jalg- ja jalgrattateid. Jalgsi- ja jalgrattaga liikumise tingimused ei ole Sõpruse sillal normikohased, ei vasta tänapäeva vajadustele, olemasolevad jalgrattarajad on autoteest eraldamata ja liiklusohtlikud, puuduvad selged ühendusteed.Jalgrattaliikluse prioriteedi raames tuleb ehitada uusi jalgrattateid, kohandada ristmikke, tänavaid jalgrattaga ja jalgsi liikumiseks, kujundada avalik linnaruum säästvaid liikumisviise toetavaks. Linnaruumi arendamiseks ning elutingimuste parandamiseks tuleb vähendada liiklusest tulenevat mõju, suurendada liiklejate ohutust, parandada kergliiklejate liikumistingimusi, alandada sõidukiirusi, vähendada müra.


Eesmärgid


Linnaruumi arendamiseks ning elutingimuste parandamiseks soovib linn vähendada liiklusest tulenevat mõju, vähendada CO2 mõju ja ehitada välja linna jalgrattateede põhivõrgu osa Sõpruse sillal ja selle lähialal.
Sõpruse sild on väga oluline linnaliiklust teenindav sild, kuhu peavad kõik liiklejagrupid ära mahtuma. Sillal säilitatakse 2+2 sõidurada sõidukitele. Silla tekiplaat ehitatakse mõlemalt poolt pisut laiemaks, et mahutada sellele hädavajalikud ratta- ja jalakäijateed. Jalgsi ja rattaga liikumise tingimused sillal pole normikohased ning ruum pole kvaliteetne ega kaasav. Sõpruse silla jalgteed on liiga kitsad, ei võimalda kergliiklejatel ohutult liigelda, ei võimalda korrektselt teha talihooldust. Olemasolevad jalgrattarajad on autoteest eraldamata ja jalgratturid ei julge neid kasutada ning sõidavad enamasti jalgteel. Karlova ja Annelinna poolt puuduvad selged ühendusteed jalgratturitele.
Projekti eesmärgiks on edendada säästvat liikumisviisi. Sõpruse silla rekonstrueerimise käigus alustatakse
2024. aastal Sõpruse silla ühe poole uuendamisega ja 2025. aastal rekonstrueeritakse teine poolning Karlova poolse lähiala tänavad: silla tekiplaat ehitatakse mõlemalt poolt pisut laiemaks, et mahutada sellele hädavajalikud ratta- ja jalakäijateed. Senise 1,5 meetri laiuse kõnnitee asemel ehitatakse 4,5 meetri laiune jalgratta- ja jalgtee.


Tegevused


Silla rekonstrueerimise mahus ehitatakse välja uued jalg- ja jalgrattateed.
Jalgrattaliikluse edendamiseks eraldatakse Kliimaministri määruse alusel 36 miljonit eurot ning see jaguneb Tallinna, Tartu ja Pärnu vahel. Meetmega rahastatakse lahendusi, millega arendatakse välja terviklikud ja ohutud jalgrattateede võrgustikud. Lisaks jalgrattateedele rahastatakse ka taristuga seotud ehitiste, nagu näiteks jalgrattaparklate, jalgrattarehvide pumpamise ja paranduspunktide, aga ka ratturitele puhkamiseks mõeldud istekohtade jm rajamist.


Tulemused


Uute jalgrattateede rajamine, ristmike ja tänavate kohandamine jalgrattaga liikumiseks, avaliku linnaruumi kujundamine säästvaid liikumisviise toetavaks. Projekti tulemusena tekitatakse võimalus vähendada isiklike autode kasutamist, vähendada liiklusummikuid ja aidata kaasa tervisliku eluviisi kujundamisele. Eeldatavalt kasutab projekti tulemuse valmimisel enam inimesi jalgsi või rattaga liikumist, uuringute tulemusena hoitakse kogu põhivõrgu I etapi väljaehitamise tulemusena kokku 5,94 t CO2 ekv päevas ja 2 168,1 t CO2 ekv aastas.


Maksumus


4 026 000 EUR

Tartu kohustused


1 207 800 EUR

Toetus


2 818 200 EUR

Kellele taotlus esitatakse


Riigi Tugiteenuste Keskus

Millise programmi / meetme raames


Jalgrattateede põhivõrkude ehitamine ja jalgratta patkimisvõimaluste parandamine

Juhtpartner


LMO

Partnerid



Juht


Mihkel Vijar

Algus- ja lõpptähtaeg


20.02.2024 - 21.10.2029

Osakond


LMO

Projekti kodulehekülg



Show details for Asja sisukordAsja sisukord
Hide details for Asja sisukordAsja sisukord