Seisund: | Lõpetatud |
Asja number: | VP-23-0119 |
Menetlev üksus: | Tartu Karlova Lasteaed |
Vastutav töötaja: | Silja Kasekamp |
Tähtaeg: | 11.01.2024 |
Sari: | 19-2 Välisprojektidega seotud dokumendid (s.h. projektitaotlused- ja muudatused, väljamaksetaotlused, aruanded, hankedokumendid ja kirjavahetus) |
Viide: | Kirjavahetuse toimik |
Teema: | Tartu Karlova Lasteaia lapsed õpivad kalu tundma ja väärtustama |
Registreeritud: | 01.09.2023 |
Projekt | ||
Lühikokkuvõte | Viiakse läbi eesti kalu ja kalastikku tutvustavad õppepäevad koolieelikutele, kus õpitakse ka räime puhastama ja praadima | |
Eesmärgid | Laste kalandusalaste teadmiste tõstmine ning kala kui toidu väärtustamine | |
Tegevused | 1.Hommikuring, kus juhendaja tutvustab kaasa võetud kalaliike (kalapadjad) – liigi nimi ja olulisemad tunnused. Viskemäng, kus laps, kellele kala visatakse, tutvustab ennast (nimi ja vanus) ja ütleb, mis kala ta püüdis. Juhendaja ja teised lapsed abistavad liikide nimetustega (20min) 2. Kalade välimus ja elupaik, toitumine ja püük. Arutelu, mille poolest kalad erinevad teistest loomadest – soomused, uimed, lõpused, ujupõis. Liikide eristamine uimede järgi – lapsed peavad kaladest välja otsima need, kellel on: üks seljauim; kaks seljauime; kolm seljauime; kumer sabauim; sälguga sabauim; lühike seljauim; pikk seljauim. Kalade elupaik – mere-, magevee- ja riimveekalad. Siirdekalad – miks kalad rändavad. Kudemine, mari ja niisk. Arutelu ja kalade sorteerimine – kes elab meres, kes magevees ja keda võib kohata kõikjal Meie sööme kala, aga mida kalad söövad? Röövkalad ja lepiskalad, mida nad söövad. Millega kala püüda? Arutelu kalapüügist ja püügieeskirjadest - milliseid kalu on lapsed ise püüdnud, kus ja millega. Keda püüda ussiga, keda landiga. Vaadatakse erinevaid kalalante. Kes on kalamees ja kes on kalur. Millega tohib püüda, mis on alammõõt, mis keeluaeg. Miks on vaja kalastikku kaitsta? (35 min) 3. Ülesanded. Õpilased jagatakse kolmeks-neljaks rühmaks. Iga rühm lahendab erinevat mängulist ülesannet, misjärel liiguvad kõik edasi järgmise ülesande juurde. Ülesanded: a)kalatoidubingo; b)kalapusle; c)viskemäng; d)õngitsemine (mängukalade püük õngega) (40 min) 4. Räime välis- ja siseehituse uurimine ning rookimine (ilusa ilmaga õues). Lapsed vaatlevad luubi abil räime uimi, soomuseid, lõpuseid. Kala lõigatakse kääridega lahti ja püütakse leida kalamari või niisk ja ujupõis. Kääride abil eemaldavad lapsed kala pea ja lõikavad kõhu lõhki, puhastavad sisikonnast. (50 min) 5. Räimede praadimine. Kalad paneeritakse jahus ja asetatakse pannile õli-või segu sisse. Induktsioonlauapliidid on asetatud lastele sobivasse kõrgusesse. Lapsed saavad kala pannil ise pöörata ja valmis kalad kaussi panna. Kõik lapsed saavad kala praadida. Kui kala veidi jahtunud, siis kohe ka süüakse. Puhastamise ja praadimise käigus räägitakse, miks räim on meie rahvuskala, arutletakse veel kala kasulikkusest ja arvutatakse juhendaja abil, kui palju maksab räimelõuna ühele perele (50 min) 6. Kokkuvõte päevast, olulisema kordamine, õpilaste tagasiside. Lõpuring, kus käib käest kätte „kuldkala“. Iga laps saab öelda mis talle meelde jäi, mis oli huvitav. (15 min) | |
Tulemused | Tõusnud teadlikkus Eesti kaladest kujundab lastes keskkonnahoidlikku maailmavaadet. Lapsed oskavad kala toiduks valmistada ning hindavad seda kui väärtuslikku toitu | |
Maksumus | 1 050 EUR | |
Tartu kohustused | 263 EUR | |
Toetus | 787 EUR | |
Kellele taotlus esitatakse | Sihtasutus Keskkonnainvesteeringute Keskus | |
Millise programmi / meetme raames | RE.4.3 Kalandus | |
Juhtpartner | Tartu Karlova Lasteaed | |
Partnerid | ||
Juht | Silja Kasekamp | |
Algus- ja lõpptähtaeg | 01.09.2023 - 11.01.2024 | |
Osakond | ||
Projekti lõpetamise põhjus | Edukalt lõpetatud |