I Majanduskomisjoni ettepanekud Tartu linna 2024. aasta eelarve eelnõule
1. Jätta eelarvest välja investeering Toomemäe mänguväljaku rajamine.
Üle poolemiljoni euro suurune investeering ei ole linna finantsolukorda arvestades otstarbekas investeering.
Linnavalitsuse seisukoht: Linnavalitsus toetab ettepanekut investeeringuobjekt keerulistel aegadel edasi lükata.
2. Kaaluda parkimistasude tõstmist.
Kaaluda parkimistasu tõstmise vajadust kui on valminud linna parkimisuuring ning on selgunud parkimistasu määruses äsja tehtud muudatuste mõju parkimisolukorrale.
Linnavalitsuse seisukoht: Linnavalitsus võtab ettepaneku teadmiseks ning kaalub 2025. aasta eelarve ning eelarvestrateegia koostamise raames.
3. Kaaluda rattaringluse tasude tõstmist.
Linnavalitsuse seisukoht: Linnavalitsus võtab ettepaneku teadmiseks ning kaalub 2025. aasta eelarve ning eelarvestrateegia koostamise raames.
4. Kaaluda viivistasude kogumise korralduse efektiivsuse suurendamise võimalusi.
Linnavalitsuse seisukoht: Linnavalitsus võtab ettepaneku teadmiseks ning kaalub 2025. aasta eelarve ning eelarvestrateegia koostamise raames.
5. Alustada toitlustuskohtade hooajalistele laiendustele linna maa kasutusse andmise tasu kogumist 2025. aastast.
Hetkel on vastava määruse muudatused veel kehtestamata, kuid maksust saadav tulu planeeritud. Majanduskomisjoni ettepanek lükata tulu teenimise 2025. aastasse.
Linnavalitsuse seisukoht: Linnavalitsus toetab ettepanekut osaliselt. 2024. aasta eelarvesse kavandati algselt hinnaks 7 eurot /m2, muudatusettepanekute tulemusena rakendatakse ruutmeetri hinnaks 4 eurot. Seonduv määrus kiideti heaks linnavalitsuses 12.12.2023.
II EKRE fraktsiooni ettepanekud Tartu linna 2024. aasta eelarve eelnõule
1. Tartu Linnavolikogu eelarvesse 30 000 eurot audiitorteenuse/ekspertiisi läbiviimiseks. Katteallikas: Ruumiloome osakonna kulude vähendamine 20 000 eurot ning reservfondist 10 000 eurot.
Täiendavaks riskide maandamiseks ning komisjonitöö puudujääkide vältimiseks oleks vaja audiitoreid/finantsspetsialiste revisjonikomisjonis sõltumatu(te) auditi(te) tellimiseks. Katteallikana vähendada ruumiloome osakonna kulusid 20 000 eurot Eesti Kunstiakadeemia õppetöö toetamise/projektide ning reservfondi arvelt.
Linnavalitsuse seisukoht: Tartu linn on teadaolevalt ainuke omavalitsusüksus Eestis, kes on värskelt (2021. a lõpp) viinud linna siseauditeerimise korralduse kooskõlla KOKSi nõuetega. Sellise muudatuse ellu viimine oli kõigi volikogus esindatud erakondade ühine seisukoht. Tartu linna siseauditi osakond allub funktsionaalselt volikogule, volikogu kinnitab ka siseauditi tegevusplaani ja saab ülevaate selle täitmisest. Volikogu revisjonikomisjon on andnud omapoolse sisendi siseauditi tegevusplaani koostamisse ja teinud omapoolsed ettepanekud teemade kohta, mida on järgmisel aastal oluline auditeerida. Linnavalitsuse hinanngul on mõistlik lähtuda senisest ühiselt kokku lepitud siseauditi toimeloogikast.
2. Eraldada Anne kanali puhkeala arendamiseks 200 000 eurot. Katteallikas: jalgrattateede põhivõrgu arendamine.
Annelinnas elab 1/3 tartlasi. Iga investeering sellesse linnaosasse teenib suure hulga tartlaste huve. Üha vähemaks jääb perekondi, kellel on suviti maakodu võimalus ning Anne kanali ja Emajõe vaheline ala võiks olla nii asukoha kui ka ligipääsetavuse juures eelkõige Annelinna elanikele aga ka teistele linna kodanikele heaks puhkealaks. Suuremas plaanis võiks linn hakata iga aasta suunama sellele alale täiendavaid vahendeid, et tekiks aastaringselt kasutatav multifunktsionaalne puhkeala. Samal ajal on tarvis mõista, et rattateede võrgu rajamisel kasvavad oluliselt ka hoolduskulud.
Linnavalitsuse seisukoht: Eelarvestrateegias pole objekti kavandatud ning eelnevalt oleks vaja koostada kogu Anne kanali puhkeala kontseptsioon.
3. Eraldada 1 200 000 eurot Tartu lasteaia kohatasu langetamiseks 7%-ni 2024. aasta alampalgast. Katteallikas: jalgrattateede põhivõrgu rajamine.
Eestis on viimase saja aasta madalaim sündimus. Tartu linna maksumaksjate arv on pidevas languses. Samal ajal on Tartut ümbritsevates omavalitsustes avalikud teenused soodsamate hindadega, nende elanike arv kasvab ning rajatakse uusi lasteaedu ja renoveeritakse koolimaju. Lastega perede toimetulekut soodustavad teenused tugevdaksid lastega perede ja lapsi soovivate perede turvatunnet ning aitaksid seeläbi kaasa tartlaste juurdekasvule. Ettepanekus kalkuleeritakse 5500 lapsega, alampalk 2024. aastal 820 eurot. Omaosaluseks jääks 7% ehk 57,40 eurot. Ettepanekuga tuleks linnal iga lapse kohta täiendavalt tasuda 23,60 eurot.
Linnavalitsuse seisukoht: Linnavolikogu on juba varasemalt otsustanud, et Tartu linna lasteaedade kohatasu on lahti seotud alampalgast ja on ka järgmisel aastal fikseeritud summas 81 eurot kuus. 2024. aastal on töötasu alammääraks 820 eurot ja ülalmainitud Tartu linna lasteaedade kohatasu moodustab sellest 9,9%. Koolieelse lasteasutuse seaduse kohaselt ei või lapsevanemate poolt kaetav osa ühe lapse kohta ületada 20% Vabariigi Valitsuse kehtestatud palga alammäärast. Arvestades linna eelarvestrateegias kavandatud teiste oluliste rahastamist vajavate tegevuste mahtu ja vajalikkust, ei ole lähiaastatel asjakohane Tartu linna tulude vähendamine ja täiendava kulu kasvu tekitamine. Seejuures ei saa tähelepanuta jätta ka asjaolu, et alushariduse kulud kasvavad 2024. aastal seoses õpetajate jt lasteaiatöötajate palgakasvu ja käibemaksu kasvust tulenevate kulude kallinemisega. Lisaks eelnevale ei sobi fraktsiooni pakutud katteallikas, saadava toetuse arvelt pole võimalik antud ettepanekut toetada.
4. Võimaldada Tartu linna 1.-4. klassi õpilastele tasuta sõit ühistranspordis, eelduslik tulubaasi vähenemine 120 000 eurot. Katteallikas: jätta ära 2024. aastal tegevustoetus Tartu lennuvälja lennuühenduste arendamiseks.
Aasta lõikes kalkuleerime ca 2000 1.-4. klassi õpilasega, aastane pileti maksumus 60 eurot. Eelduslik linna aastan tulubaas väheneb ca 120 000 euro võrra. Lisaks on oluline mõista, et paljudel lastel puudub võimalus elukohajärgseks hariduse omandamiseks ning ühistranspordi kasutamine on vältimatu vajadus. Paljud trennid ja huviringid on samuti teises linnaosas, kuhu saamiseks on vältimatu ühistranspordi kasutamine. Leiame, et antud soodustus motiveeriks kasutama ühistransporti.
Linnavalitsuse seisukoht: Tartu kooliõpilastele kehtib ühistranspordis sooduspilet, mis on 60% täishinnast soodsam. Eesmärk on pakkuda võimalikult kvaliteetset ühistransporditeenust ning sellega seonduvate kulude katmiseks on vajalik ka piletitulu teenimine. Lennuühendused on vajalikud Lõuna-Eesti majanduslikuks ja sotsiaalseks arenguks. Tartu lennuühenduste arendamiseks vajalikud vahendid on järgmise aasta eelarvesse kavandatud tuginedes Tartu Linnavolikogu 13.10.2022 otsusele nr 76 "Tartu linna rahvusvahelised lennuühendused".
5. Suurendada põhitegevuse kulusid 465 000 eurot, mis võimaldaks tõsta hooldajatoetust. Katteallikas: jalgrattateede põhivõrgu rajamine.
Uuringud kinnitavad, et enamik eakaid soovib elada võimalikult kaua oma kodus, mis on paljudele võimalik hooldaja abi kasutades. Tartus ei ole hooldajatoetust tõstetus alates 2010. aastast. 2022. aastal tõsteti suurima hoolduskoormusega hooldaja toetuse määr 120 eurole. Tartu linna arengukavas on eesmärgina eakate kodus elamist toetavate teenuste ja meetmete arendamine, mille osas ei jääda eelarves planeerituga rahule. Oma kodanike toimetulekust hoolival linnal peas olema hooldajate töökoormust arvestav hooldajatasu. Ettepanek tõsta madala hooldusvajadusega määraga hooldajatoetus seniselt 23,40 eurolt 35 eurole kuus, keskmise hooldusvajaduse määraga hooldajatoetus seniselt 39 eurolt 60 eurole ning kõrge hooldusvajaduse määraga hooldajatoetus seniselt 120 eurolt 150 eurole kuus.
Linnavalitsuse seisukoht: 2022. aastal tõsteti kõrgema hooldusvajadusega inimeste hooldajate hooldajatoetuse määra (senine 66,30 eurot 120 eurole). Madalama hooldusvajadusega isikute puhul on hooldustoimingute vajadus vähesem ja võimalik täiendavalt kompenseerida toetavate teenustega (koduteenus, isikliku abistaja teenus, heaolumeistrid, häirenuputeenus, sotsiaaltransporditeenus).
6. Suurendada linna reservfondi 240 000 eurot. Katteallikas: tegevustoetus Tartu lennuvälja lennuühenduste arendamiseks.
Erakordselt rasketel aegadel on põhjendatud eeldata, et erinevaid taotlusi mitmesugusteks tegevusteks ja toetusteks tuleb oluliselt rohkem kui varasemalt.
Linnavalitsuse seisukoht: Varasemalt on reservfondi suurema mahu tingitud kriisid: energiakriis, Ukraina sõda, COVID kriis. Käesolevas eelarves on eelmainitud kriisidest tingiud kulutusteks vahendeid juba arvestatud põhieelarvesse või nende finantseerimiseks pole vajadust. Lennuühendused on vajalikud Lõuna-Eesti majanduslikuks ja sotsiaalseks arenguks. Tartu lennuühenduste arendamiseks vajalikud vahendid on järgmise aasta eelarvesse kavandatud tuginedes Tartu Linnavolikogu 13.10.2022 otsusele nr 76 "Tartu linna rahvusvahelised lennuühendused".
7. Linnaosade kaupa teha vajaduspõhised uuringud hinnangulise maksumusega 10 000 eurot. Katteallikas: reservfond.
Läbiviidava küsitlusega soovime saada linnakodanike tagasisidet sotsiaalteenuste osutamise, sotsiaaltoetuste, muu sotsiaalabi andmise, eakate hooldekande, kultuuri-, spordi- ja noorsootöö, elamu- ja kommunaalmajanduse, veevarustuse ja kanalisatsiooni, heakorra, jäätmehoolduse, ruumilise planeerimise, ühistranspordi ning valla või linna teede ehitamise ja korrashoiu kohta.
Linnavalitsuse seisukoht: Linnakodanike tagasisidet erinevate linnaelu valdkondade ja teensute kohta küsitakse iga 5 aasta järel ülelinnalises uuringus "Tartu ja tartlased". Viimane uuring viidi läbi aastal 2023. Selle uuringu valim on proportsionaalne Tartu elanikkonnale soo, vanuse, rahvuse, hariduse ning linnaosa lõikes, samuti Tartu linnaosade sees soo ja vanuse lõikes. Tegu on mahuka uuringuga, mille tulemused on üldistatavad kogu Tartu elanikkonnale ning regulaarsus uuringu läbiviimiseks tagab võimaluse mõõta muutusi ajas. Puudub vajadus täiendava samalaadse uuringu järgi, sest "Tartu ja tartlased" uuringu tulemused võimaldavad ka analüüsi linnaosade kaupa.
8. Stipendiumi eraldamine Tartu linna ajaloo uurimiseks summas 30 000 eurot. Katteallikas: reservfond.
Eraldatud vahenditega on võimalik noorteadlasi motiveerida uurima ja kirja panema Tartu linna ajalugu. Hea näitena on siinkohal Tallinna linn koostanud 4-köitelise ajaloo raamatu, mille koostamisse on panustanud kümned teadlased.
Linnavalitsuse seisukoht: Linnavalitsus kavandab uue Tartu ajalookogumiku koostamises, milleks ettevalmistused käivad.
III Eesti 200 fraktsiooni muudatusettepanekud Tartu linna 2024. aasta eelarve eelnõule
1. Kodulehe arenduse investeeringu sisu muutmine. Katteallikas: olemasoleva investeeringu ümbersuunamine.
Kodulehe uuendamise projekti sisu muuta ümber kaasaegsemaks ja kasulikumaks linnakodanikele. Klassikalisele kodulehel jätta minimaalne 10% eelarvest ja tööst: parandada ära otsimootorite kasutatavus, et eri teemalehed ja sisu oleks google otsingu kaudu otse leitav. Kodulehe struktuuri ja kujundust aga mitte praegu muuta, olulisem on muuta avalik infokanal tänapäevaseks, kahepoolselt kaasavaks kiireks kommunikatsioonivahendiks, mis lahendaks ka operatiivinfo vahetuse võimalused. See võib tähendada mõne sõnumilahenduse kasutuselevõttu ja lisamist kodulehele: nt Telegram-i kanal, Signal, Discord, Whatsapp, Instagram vms, või oma mobiilirakenduse juurutust, millised on olemas mitmetel omavalitsustel (nt. Elva, Tartu vald jne). Eesmärk on, et nutikal Tartu linnal oleks võimalik tõesti olulisi teateid sihituna saata operatiivselt oluliselt paremini ja mugavamalt kui eelmise sajandi vahendid (nt. emailid).
Linnavalitsuse seisukoht: Tartu koduleht on peamine infoallikas linlastele pakutavate teenuste osas. Koduleht sisaldab suurel hulgal infot ja viiteid sisuliselt kõigist linnaelu valdkondadest, samuti on see sisenemisvärav teistele linna infosüsteemidele. Seetõttu on väga oluline, et koduleht oleks linlastele mugavalt kasutatav ning info kergesti ja kiirelt leitav. Praegusel kodulehel on aja jooksul tekkinud hulgaliselt vajakajäämisi, mida ei lahenda pelgalt kosmeetiliste muudatustega: kodulehe arhitektuur vajab arendamist, otsingusüsteemi on võimalik oluliselt paremaks teha, koduleht ei vasta praegu kõigile Euroopa Liidu digiligipääsetavuse nõuetele jne. Lisaks on vajalik uuendada ka kujundust, kuna Tartul on juba 2022. aasta lõpust uus visuaalne identiteet ja ühe vähese infokandajana ei ole linna koduleht saanud uut kujundust. Uue kujunduse loomine ei moodusta kuigi suurt osa kodulehe uuendamise eelarvest, kuna digitaalne disainisüsteem on visuaalse identiteedi loomise käigus juba tehtud.
Kodulehe uuendamisele eelneva analüüsi käigus (nov 2023 - juuni 2024) otsitakse vastuseid ka küsimustele, milliseid täiendavaid kommunikatsioonivahendeid lisaks kodulehele või selle koosseisus kasutusele tuleks võtta, olgu nendeks siis mobiilirakendus, sõnumilahendused või muud võimalused linlaste paremaks informeerimiseks ja kaasamiseks.
2. Pilootprojekt Tartu linnatänavate hooldustaseme parandamiseks pikas plaanis nii, et need oleksid keskpikas tulevikus aastaringselt kasutatavad kõikidele keskkonnasõbralikele liiklusvahenditele: jalakäijad, lapsekärud, jalgrattad, elektritõuksid jt kergliiklusvahendid. Hinnanguline kulu 50 000 eurot, katteallikana likviidsete vahendite arvelt.
Pilootprojekti sisu oleks uurimus ja katseprojekt: minimaalse komplekti sobiliku tehniliste vahendite hange talviseks lumehooldeks kesklinna kergliiklusteedelt. Katsetus viidaks läbi koostöös põhilise hoolduspartneriga ja teadusasutusega eesmärgiga analüüsida hooldustehnikat ja -meetodeid ühe täishooaja näitel. Tulemusena saame teada, kui kulukad on eri meetodid (füüsiline koristus ja äravedu, keemiline puiste, elektrisoojendus vms) rakendatuna kergliiklusteedel, ja kui kasulik see hooldus tegelikult on (rahulolu mõõtmine). Ühtlasi koostatakse eelarvestatud plaan, kuidas katta parandatud hooldustasemega põhilised kodanike liiklemisteed, samm-sammult laiendes edasi, igal aastal hooldades suuremaid alasid, kooskõlas eelarvelistele võimaluste kasvule. Pilootprojekti tulemus võib olla ka negatiivne - kui kuluefektiivset lahendust ei suudeta leida.
Linnavalitsuse seisukoht: Uudsete tänavahoolduse lahenduste kasutamine väärib kindlasti kaalumist ja katsetamist. Võtame eesmärgiks 2024. aastal erinevate lahenduste piloteerimise plaan kujundada ning seonduvat eelarvet täpsustada. Hetkel ei ole võimalik vahendeid eelarvesse kavandada, sest puudub tegevusplaan ja seonduvaid kulusid ei ole võimalik prognoosida.
3. Statsionaarse õendusabi omaosaluse katmine 50% ulatuses. Hinnanguline kulu 175 000 eurot, mille võiks katta üldise valitsussektori teenuste ning vaba aja ja kultuuri eelarve vähendamise arvelt.
Eelnevalt on Tartu selle katnud 100%, kulu on olnud 350 000 eurot. 2024. aastal on planeeritud teha seda vajaduspõhiselt. Kuna omaosalus on järjest tõusnud, siis ei pea me mõistlikuks töökoormuse lisandumist osakonnale inimeste omaosaluse katmise vajaduse hindamisega. Lisaks on statsionaarses õendusabis sageli inimesed, kelle tervislik seisund ei võimalda veel hooldekodusse üleviimist ehk tegemist on keeruliste patsientidega. Statsionaarse õendusabi omaosalus on 19,03 eurot päevas, keskmine õendusabis viimise päeva arv on 14, mis teeb ühe inimese kuluks 266,42 eurot. Õendusabi pakkujate ühendus on pöördunud tervisekassa poole, kuna juba täna on inimestel probleeme omaosaluse tasumisega. Kuna Tartu linn on siiani katnud 100% omaosalusest, siis on mõistlik rakendada sujuvamat üleminekut. Hinnata aasta pärast uuesti nii vajadust kui ka kulusid.
Linnavalitsuse seisukoht: Keskmise ravijuhu korral (14 päeva) on kulu inimesele 266,42 eurot. Summa tasumine on keskmise pensioni (2023. a II kvartali keskmine vanaduspension oli 710,70 eurot) saajale jõukohane. Linn tagab vajaduspõhise toetamise suurema kuluga ravijuhtudel või madala sissetuleku (nt rahvapensioni suurus 336,39 eurot) korral.
4. Tartu laste EMO visiiditasu jätkuv katmine. Hinnanguline maksumus 41 000 eurot, katteallikas linnavalitsuse töötajate palgatõus.
Kuigi võib tunduda, et 5 euro suuruse visiiditasu maksmine pole suur probleem peredele, siis üksikvanematele, korduvatele pöördujatele suurperedele võib see osutuda oluliseks. Lisaks on tegemist väga põhimõttelise sõnumiga - keerulises olukorras laste toetamine on Tartus, kui inimsõbralikus linnas, ometi oluline?
Linnavalitsuse seisukoht: Linnavalitsus toetab ettepanekut, ent pakutud katteallikas ei sobi.
5. Hooldajatasu tõstmine madala ja keskmise hoolduskoormusega hooldaja jaoks. Kulu linnale 250 000 eurot, katteallikas üldise valitsussektori teenuste ning vaba aja ja kultuuri eelarve vähendamine.
Tartu ei ole hooldajatoetust tõstnud alates 2010. aastast, välja arvatud suurima hoolduskoormusega hooldaja toetuse määra, mida tõsteti eelmisel aasta. Teeme ettepaneku tõsta madala ja keskmise hoolduskoormusega hooldaja jaoks.
Linnavalitsuse seisukoht: 2022. aastal tõsteti kõrgema hooldusvajadusega inimeste hooldajate hooldajatoetuse määra (senine 66,30 eurot 120 eurole). Madalama hooldusvajadusega isikute puhul on hooldustoimingute vajadus vähesem ja võimalik täiendavalt kompenseerida toetavate teenustega (koduteenus, isikliku abistaja teenus, heaolumeistrid, häirenuputeenus, sotsiaaltransporditeenus).
6. Eraldada linnavolikogu kantseleile täiendavad 30 000 eurot audiitorteenuse/ekspertiisi läbiviimiseks revisjonikomisjoni otsusel. Katteallikas: likviidsete vahendid.
Tartu linna sai loodud siseaudiitori koht lähtuvalt praegusest KOKSi sõnastusest. Selle koha loomisel oli soov siiski juhenduda tollel hetkel riigikogu menetluses olevast seaduse muudatusest, mis oleks siseaudiitori jätnud volikogu alluvusse. Kuni vastava seaduse muudatuseni võiks järgida sama põhimõtet ja selleks anda volikogule võimalus sõltumatult analüüse tellida.
Linnavalitsuse seisukoht: Tartu linn on teadaolevalt ainuke omavalitsusüksus Eestis, kes on värskelt (2021. a lõpp) viinud linna siseauditeerimise korralduse kooskõlla KOKSi nõuetega. Sellise muudatuse ellu viimine oli kõigi volikogus esindatud erakondade ühine seisukoht. Tartu linna siseauditi osakond allub funktsionaalselt volikogule, volikogu kinnitab ka siseauditi tegevusplaani ja saab ülevaate selle täitmisest. Volikogu revisjonikomisjon on andnud omapoolse sisendi siseauditi tegevusplaani koostamisse ja teinud omapoolsed ettepanekud teemade kohta, mida on järgmisel aastal oluline auditeerida. Linnavalitsuse hinanngul on mõistlik lähtuda senisest ühiselt kokku lepitud siseauditi toimeloogikast.
7. Sanatooriumi pargi ajaloolise osa (Raja 31a detailplaneeringu ala) võtmine linna tähtsusega looduskaitse alla. Hinnanguline maksumus 20 000 eurot, mille võiks katta likviidsete vahendite arvelt. Riiklikust looduskaitse alla võtmisest Keskkonnaministeerium 2023. aastal keeldus viidates selle linna tasemel tähtsusele ja soovitades see võtta linna poolt kaitse alla. Nagu korduvalt näidatud, on sel alal suur avalik huvi, tähtsus nii rohelise ruumi mahu säilitamisel, linnakodanike tervisel kui kultuuris-ajaloolisel seisukohal. Tegevused 2024. aastal oleks juriidiliste küsimuste lahendamine, maa hindamise ja looduskaitse alla võtmise protsess. Maa-ala lõplik võõrandamine linnale ja korrastuse hind selgub protsessi käigus, see lisada järgnevate aastate eelarvestrateegiasse.
Linnavalitsuse seisukoht: Raja tn 31a on detailplaneeringuga elamumaaks määratud maa-ala ja detailplaneeringule vastav maakasutus on kinnistule määratud ka 2021. aastal kehtestatud üldplaneeringuga. Linn lähtus üldplaneeringu kostamisel põhimõttest, et Raja, Riia, Sanatooriumi ja Tervise tänavate vahelisel alal määratakse rohealaks väljakujunenud ja tegelikult pargina toimiv ala kinnistutel Riia tn 167a ja Riia tn 167. Raja tn 31a aadressil paiknevad Aino ja Oskar Kallasele kuulunud maja ümber kujundatud aed-parki linn rohealaks ja avalikuks pargialaks ei määrata. Raja 31a krundil on säilinud väärtuslikke puudegruppe ja alleesid, millega detailplaneeringuga elluviimisel tuleb arvestada. Linn ei kavanda maa-ala omandamist ega kohaliku kaitse alla võtmist.
8. Alltoodud investeeringute edasilükkamine või vähendamine, objektide kogumaksumus 2 322 320 eurot.
8.1 investeering "Toomemäe mänguväljak" -550 000 eurot;
8.2 investeering "Vanalinna tänavatele tõkiste paigaldamine" -100 000 eurot;
8.3 investeering "Kastani tn (Kuperjanovi-Näituse) rekonstrueerimine" -900 000 eurot;
8.4 investeering "Vabaujula projekt ja ala heakorrastus" -200 000 eurot;
8.5 investeering "Parkide teed ja inventar" -150 000 eurot;
8.6 investeering "Joogiveekraanid Tartu tänavatel" -100 000 eurot;
8.7 investeering "Väike veok + sahk Tuigo kalmistu haldamiseks" -57 120 eurot;
8.8 investeering "Vana-Jaani peatee valgustamine ja kivisillutise paigaldamine" -65 200 eurot;
8.9 investeering "Betoonist skatepargi rajamine" -200 000 eurot;
Linnavalitsuse seisukoht: Eelarvesse kavandatud investeeringud on vastavuses kinnitatud eelarvestrateegiaga ning vajalikud. Investeering 8.6 "Joogivee kraanid Tartu tänavatel" on otsustatud linnakodanike hääletustulemusel kaasava eelarve raames, punkt 8.7 "Väike veok + sahk Tuigo kalmistu haldamiseks" vajalik kalmistu hooldamiseks, praegune ATV on vana ning jääb väikeseks, punkt 8.8 "Vana-Jaani peatee valgustamine ja kivisillutise paigaldamine" Vana-Jaani kalmistu lõik on üks peamisi liikumissuundi, praegune kate on pinnastee. Investeering 8.9 "Betoonist skatepargi rajamine" on käesoleval (2023. aastal) juba töös ning tööd jätkvad 2024. aastal. Punkti 8.1 "Toomemäe mänguväljak" linnavalitsus toetab.
9. Kivilinna ja Forseliuse staadionite renoveerimine, staadionite renoveerimise maksumus 400 000 eurot, katteallikaks punktis 8 välja toodud investeeringud.
Linnavalitsuse seisukoht: Fraktsiooni esitatud investeeringuobjekt on kavandatud Tartu linna koolide investeeringute kavas, Kivilinna Kooli staadioni renoveerimine aastaks 2037, Forseliuse Kooli staadioni renoveerimine aastaks 2034. Kivilinna Kooli staadionile tehti parendustoid 2022. aastal.
10. Tartu Herbert Masingu kooli uue hoone projekteerimise alustamine, kooli projekteerimise alustamine 20 000 eurot.
Linnavalitsuse seisukoht: Fraktsiooni esitatud investeeringuobjekt on kavandatud Tartu linna koolide investeeringute kavas, Tartu Herbert Masingu Kool aastaks 2035.
11. Targa linna taristu - linnaruumi arengute mõõteseadmete süsteemi loomine. Maksumus 50 000 eurot, katteallikas investeering "Liiklusloendussüsteemi arendamine".
Ettekujutuse saamiseks näiteks uute rattateede loomise mõjust linnakodanikele ja liikluskorraldusele, on vaja pöörata tähelepanu jalgrataste, jalakäijate, autode ja ühistranspordi liikumisele. Uute rattateede loomise mõju võiks hõlmata mitmeid aspekte, alates liiklusohutuse paranemisest ja transpordivõimaluste mitmekesistamisest kuni keskkonnasõbralikuma liikumisviisi soodustamiseni. Sel eesmärgil tuleks arendada mõõteseadmete süsteemi, mis võimaldaksid jälgida näiteks jalgrattateede kasutatavust, jalakäijate liikumisaktiivsust, autoliikuvuse sujuvust ning ühistranspordi tõhusust põhitrassidel. Kogutud andmed peavad olema hõlpsalt avalikult kättesaadavad. Selline süsteem võimaldaks nii linnavalitsusesl kui ka kodanikel saada selget tagasiside tehtud investeeringute mõjust ning aitaks suunata ressursse efektiivsemalt vastavalt linnaelanike vajadustele.
Linnavalitsuse seisukoht: Muudatusettepaneku eesmärk ja sisu on sama, mis katteallikana pakutud kulureal.
12. Rattamajade rajamise toetuse jätkamine, 30 00 eurot. Katteallikas: investeering "Koostöös korterühistutega elamute ümbruste asfalteerimine" osaline ümbersuunamine.
Tartu linn on endale eesmärgiks seadnud kõikide liikumisviiside tasakaalstatud arendamise. Arvestades, et sellel aastal ei plaanita anda korterühistutele toetust rattamajade rajamiseks, aga koostöös korterühistutega on planeeritud elamute ümbruse asfalteerimine, siis selline toetus pigem soodustab autostumist. Eriti arvestades olukorda, kus tihtipeale autode parkimine on keeruline, aga ratta parkimise võimalus üldse puudub. Teeme ettepaneku asfalteerimise toetuse vähendamist ja selle arvelt rattamajade toetuse jätkamist. Põhimõte võiks olla, et rataste parkimise kohti tuleb rohkem juurde kui autode omi.
Linnavalitsuse seisukoht: Eelarve menetluse käigus on tehtud keerulisi otsuseid ning mitmeid toetusi vähendatud, sh rattaparklate rajamise toetus. Finantsolukorra parandamisel jätkatakse toetusmeedet.
IV Reformierakonna, SDE ja Isamaa fraktsiooni ühine muudatusettepanek 2024. aasta eelarve eelnõule
1. Täiendada Tartu Linnavolikogu määruse "Tartu linna 2024. aasta eelarve" eelnõud uue § 7. Tartu Linnavalitsuse liikmete ametipalkade indekseerimise erisus 2024. aastal. Linnavalitsuse liikmete ametipalk on seotud kõrgemate riigiteenijate ametipalkadega. Tartu linna 2024. aasta eelarve eelnõus on kavandatud vahendid linnavalitsuse liikmete ametipalkade korrigeerimiseks alates 01.04.2024 vastavalt kõrgeimate riigiteenijate ametipalkade seaduse täiendamise seadusele (Riigikogus vastu võetud seaduse eelnõu 305 SE). Viidatud seaduse kohaselt piiratakse osade kõrgemate riigiteenijate palga kasvu selliselt, et see on ½ nende kõrgemate riigiteenijate palkade kasvust, kelle palgakasvu eelnõuga ei piirata. Kuna linnavalitsuse liikmete ametipalk on seotud nende kõrgemate riigiteenijate ametipalkadega, kelle palgakasvu riigis 2024. aastal on kavandatud vähendada, on linna 2024. aasta eelarves arvestatud vastavalt ka väiksema palgakasvuga. Kui 2024. aastal prognoositakse kõrgemate riigiteenijate palgakasvuks 11% (vastav indeks 1,110), siis eelnõus nimetatud isikutel on palgakasv 5,5% (indeks 1,055). Kuivõrd Riigikogus vastu võetud seadusemuudatus ei rakendu linnavalitsuse liikmete suhtes automaatselt, on mõistlik kõnealune indekseerimise erisus sarnasel kujul sätestada käesolevas eelarvemääruses.
§ 7. Tartu Linnavalitsuse liikmete ametipalkade indekseerimise erisus 2024. aastal.
(1) Tartu Linnavalitsuse liikmete ametipalga arvutamise aluseks olevat kõrgeimat palgamäära indekseeritakse 2024. a 1. aprilliks ajutise kõrgeima palgamäära indeksiga.
(2) Ajutise kõrgeima palgamäära indeksi arvutamiseks liidetakse kõrgemate riigiteenijate ametipalkade seaduse § 21 kohaselt arvutatud indeksile üks ja saadud tulemus jagatakse kahega.
(3) Kõrgeimaks palgamääraks loetakse linnavalitsuse liikmetele arvutatud 2023. aasta kõrgeima palgamäära ja ajutise kõrgeima palgamäära indeksi korrutis.
(4) Linnavalitsuse liikmete ametipalk on käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud kõrgeima palgamäära ja koefitsiendi 0,85 (linnapea) või 0,75 (abilinnapea) korrutis."
Linnavalitsuse seisukoht: toetab.
V Linnavalitsuse muudatusettepanekud 2024. aasta eelarve eelnõule
1. Lisada 2024. aasta eelarvesse vahendid õpetajate täiendava 1,3% palgakasvuga kaasnevateks kuludeks 454 590 eurot. Katteallikas: likviidsete varade muutus.
Õpetajate alampalk oli 2024. aastaks algselt kavandatud tõusuga 1,77% ehk 1749 eurolt 1780 eurole. Riik eraldab alampalga tõusuks täiendavalt 1,3% tõstes määra 1803 eurole. Munitsipaallasteaedades viiakse magistrikraadiga õpetaja ja tugispetsialisti töötasu võrdseks kooliõpetaja töötasuga ja bakalaureuse kraadiga korral peab see moostama 90% kooliõpetaja töötasust. Viies koolide, lasteaedade ja Hariduse Tugiteenuste Keskuse ametikohtade (õpetajad, huvijuhid, koordinaatorid, juhid, tugispetsialistid jt) nõutud määradega vastavusse, lisandub eelarvesse täiendavaid kulusid 454 590 eurot.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
2. Huvihariduse tegevustoetuse vahendite puudujäägi katmine, 68 000 eurot. Katteallikas: likviidsete varade muutus.
Täiendavate eelarveliste vahendite vajadus huvihariduse tegevustoetuse meetmesse on tingitud prognoositust suurema taotluse arvu, täiendavate kvaliteeditingimuste täitmise ning huviharidusse lisandunud noorte (839 uut osalust) tõttu. Lisaks on huvihariduse suurenemine kvalifitseeritumate spordi- ja huvikoolide juures tõusnud prognoositust enam. Huvihariduse treenerite ja juhendajate täiendav palgatoetuse vajadus tuleneb Sporditeabe SA andmetest, kus on varasemalt prognoositust rohkem 5. või kõrgema tasemega juhendajaid, kes noorte treeninguid läbi viivad või osalevad laulu- ja tantsupeo liikumises.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
3. Lennunduspäevade korraldamise toetus 20 000 eurot, katteallikas hoonestusõiguse tasude eelarve suurendamine.
Taotlus lennunduspäevade toetamiseks laekus linnavalitsusele pärast eelarve eelnõu kokkupanekut ja seepärast volikogule saadetud eelnõus ei osatud sellega arvestada. Tartu linnavalitsus toetab lennunduspäevade korraldamist, sest tegu on Tartu maakonnas toimuva olulise iga-aastase suursündmusega, mis meelitab meie piirkonda turiste ja toetab seeläbi ka Tartu linna turismi- ja külalislahkussektori ettevõtteid.
Hoonestusõiguse tasud 2024. aastal tõusevad maa maksustamishinna tõusu tõttu.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
4. Investeeringu "Koostööprojektid korterühistutega elamute ümbruse asfalteerimiseks" eelarve suurendamine 55 000 eurot. Katteallikas: investeeringu "Tunnelite ehitus kööstöös Eesti Raudteega" vähendamine.
Muudatusettepanekute esitamise ajaks selgunud täiendavad kulud sadevee liitumistasudeks. Katteallikaks ettepanek vähendada raudteetunnelite ehituse mahtu, kuna projekteerimine on hetkel takerdunud ning sellest tingituna ei jõuta kõiki kavandatud ehitustöid teostada.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
5. Raekoja platsi kohvikute väliterrasside üüritulu korrigeerimine, eelarve vähendamine -30 000 eurot. Katteallikas: hoonestusõiguse tasudes eelarve suurendamine.
2024. aasta eelarvesse kavandati algselt m2 hinnaks 7 eurot, ettevõtjatega läbirääkimiste tulemusel rakendatakse muudatusettepanekutena m2 hinnaks 4 eurot kesklinnas ning 2 eurot kesklinna tsoonist väljaspool.
Hoonestusõiguse tasud 2024. aastal tõusevad maa maksustamishinna tõusu tõttu.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
6. Eelarve eelnõule määruse punkti § 5. lisamine.
Tartu linna 2024. aasta eelarve määrusele paragrahvi lisamine jäi esialgselt välja kavandatud finantsjuhtimise korra muudatusest tingituna. Finantsjuhtimise korra muudatuste mitte jõustumisest tingitud vajadus lisada punkt muudatusettepanekuna määrusesse.
§ 5. Kulude eelarve vahendites ümberpaigutuse tegemine
Linnavalitsusel lubatakse eelarve mahtu muutmata teha ümberpaigutusi investeerimisobjektide ja tegevusalade (sh tegevusvaldkondade) vahel.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
7. Investeeringu "Riia-Vaksali viadukti katmine kõvakattega" 60 000 eurot. Katteallikas: investeeringu "Tunnelite ehitus kööstöös Eesti Raudteega" vähendamine.
Riia/Vaksali viadukti sõidutee poole kaldu olevad pinnad on tarvis katta, et ei toimuks pinnase erosiooni valing-vihmadega. Augustis toimunud valingvihmadega ummistusid Riia/Vaksali viadukti alused restkaevude luugid, sest kaldpindadelt uhtis nii pinnast kui puukoort. Sellise kaldega haljastus on sillaalusele asjakohasele toimimisele väga suur risk.
Katteallikaks ettepanek vähendada raudteetunnelite ehituse mahtu, kuna projekteerimine on hetkel takerdunud ning sellest tingituna ei jõuta kõiki kavandatud ehitustöid teostada.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
8. Investeeringu "Puiestee tn (Roosi - Paju tn) rekonstrueerimine" mahu vähendamine -400 000 eurot.
Linnavalitsuse ettepanek vähendada investeeringut, kuna muudatusettepanekute esitamise hetkeks on selgunud objekti maksumuse täpne kalkulatsioon.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
9. Toetust Ahhaa keskusele suurendada 9500 eurot. Katteallikas: likviidsete varade muutus.
Volikogule esimeseks lugemiseks esitatud eelarve eelnõus oli Ahhaa keskusele planeeritud toetus 2023. mahus vastavalt linnavalitsuse üldistele põhimõtetele 2024. aasta toetussummade määramisel. Antud juhul tehakse erand, et pidada kinni Tartu linna ja HTMi toetuste osakaaludest (1/3 linn, 2/3 HTM). Toetuse suurenemine on tingitud HTMi poolse toetuse suurenemisest 3%.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
10. Tartu Linnavolikogu eelarvesse täiendavad vahendid 10 000 eurot õppereiside tegemiseks. Katteallikas: likviidsete varade muutus.
Lisada eelarvesse vahendeid õppereisideks volikogu liikmete harimiseks, et sünniksid paremad poliitikad ja otsused.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
11. Tartu laste EMO visiiditasude katmine 2024. aasta eelarves, 41 000 eurot. Katteallikas: likviidsete varade muutus.
Tartu linna elanikeks registreeritud kuni 19-aastaste laste ja noorte vältimatu abi visiiditasu hüvitamise jätkamine 2024. aastal.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.
12. Eemaldada Tartu Linnavolikogu määruse "Tartu linna 2024. aasta eelarve" eelnõus §6 lg 2 "Tartu Linnavolikogu 10. mai 2012. a määruse nr 67 "Tervishoiuteenuste osutamisega seotud kulude hüvitamise kord" paragrahvid 1-3 tunnistatakse kehtetuks".
Tulenevalt linnavalitsuse muudatusettepanekust punktis 11 jätkatakse vältimatu abi visiiditasu hüvitamist.
Linnavalitsuse seisukoht: arvestada.