EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
16. veebruar 2023. a. nr LV-IP-0032 |
Tartu Linnavolikogule määruse "Tartu Linnavolikogu 17. aprilli 2019. a määruse nr 59 "Kultuuri valdkonna toetused" muutmine" eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkti 5 alusel.
§ 1. Tartu Linnavolikogu 17. aprilli 2019. a määrust nr 59 "Kultuuri valdkonna toetused" muudetakse järgmiselt:
1) määruse paragrahvi 2 lõiget 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(2) Linnavalitsuse kultuuriosakonna (kultuuriosakonna) juhatajal on õigus kehtestada toetuse objektile konkreetseks ajaks prioriteete, millega taotleja peab toetuse saamiseks arvestama või millele vastavat taotlust toetuse andmisel eelistatakse.";
2) määruse paragrahvi 38 lõiget 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(2) Kultuuriinvesteeringu toetust on õigus taotleda mittetulundusühingul või sihtasutusel, kes on Tartu linnalt käesoleva määruse alusel kultuuri valdkonna toetust saanud vähemalt kolmel eelneval kalendriaastal ning mille tegutsemiskoht, millele investeeringutoetust taotletakse, on Tartu linnas.";
3) määrust täiendatakse paragrahviga 411 täiendatakse järgmiselt:
"§ 411. Kultuuriinvesteeringu toetuse oma- ja kaasfinantseering
Kultuuriinvesteeringu toetuse saamise eeldus on oma- või kaasfinantseering vähemalt 25% investeeringu kogumaksumusest.";
4) määruse paragrahvi 42 lõige 4 tunnistatakse kehtetuks;
5) määruse paragrahvi 45 sissejuhatavast lausest jäetakse välja sõna "teise";
6) määruse paragrahvi 46 lõiget 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(2) Kultuuri arengutoetust on õigus taotleda mittetulundusühingul või sihtasutusel, kes on käesoleva määruse alusel kultuuri valdkonna toetust saanud vähemalt kolmel eelneval kalendriaastal.";
7) määrust täiendatakse paragrahviga 491 täiendatakse järgmiselt:
"§ 491. Kultuuri arengutoetuse oma- ja kaasfinantseering
Kultuuri arengutoetuse saamise eeldus on oma- või kaasfinantseering vähemalt 25% arendustegevuse kogumaksumusest.";
8) määruse paragrahv 54 lõiget 3 täiendatakse uue lausega järgmiselt:
"Prioriteedi punktide andmine otsustatakse hindamiskomisjoni koosolekul konsensuslikult.";
9) määruse paragrahvi 54 täiendatakse lõikega 7 järgmiselt:
"(7) Kolmeaastase kultuuritegevuse toetuse taotluste hindamisel kohtub hindamiskomisjon enda valikul enim punkte saanud taotlejatega. Kohtumisel saab taotleja kavandatud tegevusi täiendavalt esitleda ning vajadusel täpsustada koostöös hindamiskomisjoniga. Kohtumiste järgselt teeb hindamiskomisjon ettepaneku toetuse andmise kohta, mh võivad komisjoni liikmed esialgselt antud punkte muuta."
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule määruse "Tartu Linnavolikogu 17. aprilli 2019. a määruse nr 59 "Kultuuri valdkonna toetused" muutmine" eelnõu esitamine " juurde
Tartu Linnavolikogu kehtestas 14. aprillil 2019. a määruse nr 59 "Kultuuri valdkonna toetused". Määrus jõustus 1. juunil 2019. a ning selle kohaselt hakati toetusi andma 2020. a linna eelarvest. Uue toetussüsteemi kehtestamise tulemusena muutus kultuuri valdkonna toetuste taotlemise ning taotluste hindamise reeglistik selgemaks ning taotluste hindamise tulemus kultuurimaastiku tervikpilti vaadates õiglasemaks ja rahastajale sihipärasemaks. Kuna uus süsteem muutis oluliselt kultuuri valdkonna toetamise põhimõtteid ning oli varasemaga võrreldes täpsem, siis on ilmnenud taotlemisel ja taotluste hindamisel mitmeid kohti, mis on vajanud täpsustamist.
Kultuuriosakonna eesmärk on toetuste korra kohta järjepidevalt tagasisidet küsida nii taotluseid hindavalt ekspertkomisjonilt kui ka taotlejatelt endilt. Tagasiside ning menetluspraktika põhjal on igal kevadel toetussüsteemi reguleerivat määrust täiendatud ja täpsustatud.
Vaatamata tehtavatele muudatustele jääb määruse ülesehitus samaks. Toetusliigid on kultuuriprojekti toetus, kultuuriprogrammi toetus, kolmeaastane tegevustoetus, investeeringutoetus ning arengutoetus. Kultuuriprojektide ja -programmide toetus jaguneb vastavalt suur- ja väikeprojektideks ning -programmideks. Mobiilsustoetust sätestab Tartu Linnavolikogu 4. detsembri 2020. a määrus nr 122.
Täiendavat mõju Tartu linna eelarvele määruse muudatustega ei kaasne.
Sel aastal tehakse määruses kokku üheksa muudatust või täpsustust, mida alljärgnevalt selgitatakse.
1) Seni ei olnud määruses sõnaselgelt sätestatud, kelle pädevuses on seada taotlusvoorudele prioriteetseid eesmärke. Prioriteedid on sõnastatud kultuuri suurprojekti toetusele ning seda on seni tehtud koos valdkonnaga ehk prioriteedid on kinnitanud hindamiskomisjon. Kuid linna kultuurielu suunamise tervikvaade on kõige parem kultuuriosakonnal, mistõttu edaspidi hakkab prioriteete kinnitama kultuuriosakonna juhataja. See sarnaneb ka spordi ning huvihariduse valdkonna toetussüsteemile. Sellele vaatamata kaasatakse valdkonda prioriteetide peegeldamisel, et need oleksid arusaadavad ja kättesaadavad.
2) Täpsustatakse, et kultuuriinvesteeringu toetuse taotlemiseks peab juriidiline isik olema toetust saanud Tartu Linnavolikogu 17.04.2019 määruse nr 59 alusel. Ainuüksi terimini "kultuuri valdkonna toetused" kasutamine on praktikas tekitanud segadust.
3) Seni oli kultuuriinvesteeringu toetuse taotlemisel nõutud oma- või kaasfinantseering, kuid selle määra ei olnud sätestatud. Arvesse võeti aja jooksul esitatud taotlustes olnud oma- või kaasfinantseeringu suurust ning sama toetussumma ülemmääraga huvihariduse arenguteotusele kehtestatud oma-või kaasfinantseeringu nõuet minimaalselt 25% kogueelarvest.
4) Kehtetuks tunnistatakse säte, mille eesmärk on arusaadav, kuid praktikas on see rakendamatu. Selle punkti rakendamine tekitaks olukorra, kus toetatakse nõrgema kvaliteediga taotluseid, mille puhul võib toetuse mõju olla väiksem.
5) Kuna kultuuriinvesteeringu toetus antakse kalendriaastaks, siis on taotlejal õigus seda kasutada ka detsembris, mis omakorda tähendab aruande esitamise kohustust hiljemalt veebruari lõpuks. Tegemist on investeeringutoetusega, mis tähendab, et raamatupidamises märgitakse see kuluks alles pärast aruande esitamist (kui toetussumma ületab kapitaliseerimismäära). Kuna aga möödunud kalendriaasta tuleb raamatupidamises lõpetada jaanuari lõpuks, siis on vajalik lühendada aruande esitamise tähtaega.
6) Täpsustatakse, et kultuuri arengutoetuse taotlemiseks peab juriidiline isik olema toetust saanud Tartu Linnavolikogu 17.04.2019 määruse nr 59 alusel. Ainuüksi terimini "kultuuri valdkonna toetused" kasutamine on praktikas tekitanud segadust.
7) Seni oli kultuuri arengutoetuse taotlemisel nõutud oma- või kaasfinantseering, kuid selle määra ei olnud sätestatud. Arvesse võeti aja jooksul esitatud taotlustes olnud oma- või kaasfinantseeringu suurust ning sama toetussumma ülemmääraga huvihariduse arenguteotusele kehtestatud oma-või kaasfinantseeringu nõuet minimaalselt 25% kogueelarvest.
8) Sarnaselt spordi valdkonna toetustega muudetakse kultuuri valdkonna toetuste prioriteedi punktide andmise menetlust. Hindamisvormil teevad hindajad individuaalse ettepaneku prioriteedipunkti andmiseks või mitteandmiseks. Täiendavate punktide andmine otsustatakse kollektiivselt hindamiskomisjoni koosolekul. Praktikas on hindajad tõlgendanud punktide andmisel prioriteete erinevalt. Selgema hindamistulemuse huvides antakse täiendavad prioriteedipunktid edaspidi ühiselt. See võimaldab komisjoniliikmetel läbi arutada taotluse vastavus prioriteedile.
9) Kolmeaastase kultuuritegevuse toetuse taotlustele toetussumma ettepaneku tegemisel on olnud kasutusel taotlejatega kohtumised, kuid nende roll ja mõju ei olnud toetuse andmise määruses sätestatud. Nüüd sätestatakse määruses, kuidas valitakse taotlejad, kellega kohtuda, ning mis roll on kohtumistel taotlemise protsessis. See täpsustus on oluline menetluspraktika selgitamiseks määruse tasandil.