Õigusakti eelnõu: Tee liiklusväliseks otstarbeks kasutamise ja sulgemise kord

Akti väljaandja: Tartu Linnavalitsus
Akti liik: Määrus
Teema: Tee liiklusväliseks otstarbeks kasutamise ja sulgemise kord
Reg. number: LV-M-0005
Seisund: Lõpetatud
Koostamise kp: 22.08.2022
Koostaja: Anneli Apuhtin
Ettekandja: Rein Haak
Õigusakt: Tartu Linnavalitsuse 03.01.2023 määrus nr 1 "Tee liiklusväliseks otstarbeks kasutamise ja sulgemise kord"
EELNÕU




I. Üldist

Tartu linnas kehtib Tartu Linnavalitsuse 28. detsembri 2012. a määrus nr 20 "Teede ja tänavate sulgemise kord", mille kohaselt taotletakse täna teede ja tänavate sulgemist ning sulgemise otsus on aluseks teede ja tänavate sulgemise maksu määramisele, kui sulgemine on maksustatav. Teede ja tänavate sulgemise maks on kehtestatud Tartu Linnavolikogu 20. detsembri 2012. a määrusega nr 77 "Teede ja tänavate sulgemise maks". Kui sulgemine toimub põhjusel, et on vaja teostada ehitustöid, millega kaasnevad kaevamised, lähtutakse lisaks Tartu Linnavolikogu 18. detsembri 2003. a määrusest nr 52 "Kaevetööde eeskiri".

Käesolev eelnõu koos ette valmistatud uue linnavolikogu määruse "Tee sulgemise maks" eelnõuga on osa suuremast teede sulgemise, kaevetööde teostamise ja tee sulgemise maksustamise reformist. Reformi tulemusena muutub sulgemise korraldus läbipaistvamaks, tekib avalikult kasutatav kaardirakendus, paraneb sulgemiste ja kaevetööde teostamise järelevalve ning muutub maksuloogika.

II. Määruse kehtestamise õiguslikud alused

Määrus kehtestatakse liiklusseaduse § 72 lõike 3 alusel, mis sätestab, et teed võib liiklusväliseks otstarbeks kasutada üksnes tee omaniku loal ja tema kehtestatud tingimustel. Linnavalitsusel on pädevus valdkonda reguleerida arvestades Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määrust nr 82 "Liiklusseaduses sätestatud ülesannete delegeerimine", mis sätestab paragrahvi 1 lõikes 1, et liiklusseaduses sätestatud kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsuse üksuse ja linna kui tee omaniku ülesanded delegeeritakse Tartu Linnavalitsusele, ning täpsustab lõikes 2, et linnavalitsusel on õigus kehtestada liiklusseaduse rakendamiseks vajalikke regulatsioone.

Lisaks tee sulgemisele reguleerib käesolev määrus ka muude maa-alade sulgemist (nt pargid, haljasalad jms), nimetatud alade sulgemise pädevus lähtub linna kui omaniku positsioonist, omanikuna on linnavalitsus õigustatud otsustama muu maa-ala valdamise ja kasutamise üle. Valdavalt on sellised maa-alad mõeldud avalikuks kasutamiseks igaühe poolt, kuid käesolevas eelnõus sätestatud juhtudel on avalikku kasutamist võimalik piirata.
III. Regulatsioonist täpsemalt

§ 1. Reguleerimisala ja üldsätted

Määrus reguleerib suures plaanis kolme aspekti: tee või muu maa-ala sulgemise või kasutamise vajadusest teavitamist, kaevetööde läbiviimist ja tee sulgemise maksu jaoks vajalike andmete esitamist.

Täpsemalt reguleerib määrus järgnevat:
1) Tartu linna omandis oleva tee sulgemise vajadusest teavitamist;
2) muu Tartu linna omandis oleva maa-ala kasutamise vajadusest teavitamist (nt park, haljasala);
3) vajadusel sulgemise või kasutamise põhjuseks oleva ehitamisega kaasneva kaevetöö kohta vajalike andmete esitamist (mis võimaldab tagada kõigi konkreetses asukohas huve, õigusi või kohustusi omavate isikute huvid, õigused ja kohustused ning Tartu linna omandi korrastamise või taastamise vähemalt sulgemisele või kaevetööde tegemisele eelnenud seisundiga samaväärses seisundis);
4) tee sulgemise maksu suuruse välja selgitamiseks vajalike andmete esitamist.

Määrust rakendatakse läbi infosüsteemi, mis võimaldab ning tagab selle, et kõik vajalikud taotluse ning tegevuste etapid kajastatakse ühe korraga.

Käesolevas määruses sätestatut ei rakendata Tartu linna tellitud ehitustööde tegemisel:
(a) Tartu linnale kuuluvatel hoonestatud kinnistutel (eelkõige peetakse siin silmas haridusasutuste, aga ka teiste hallatavate asutuste ja muude hoonete territooriume, kus tööde tellija on linn ise) või
(b) hoonestamata kinnistutel, kui kinnistu seniseid kasutusvõimalusi muudetakse (haljasalale ehitatakse mänguväljak vms).
Ehitamise alast ohutu möödapääs ja sellest avalikkuse teavitamine tagatakse erinevate linnavalitsuse struktuuriüksuste koostöös.

Tee sulgemiseks loetakse teel täielikku või osalist läbipääsu puudumist, sh läbipääsu puudumist üksnes jalakäijale või teatud sõidukile või tee kasutamist piiratud tingimustel, sh vähendatud liikumiskiirusega läbipääsu enne teekatte lõplikku taastamist. Nimetatu on oluline selleks, et sulgemiseks ei saa heakskiitu anda ilma, et sulgeja ei näita oma tegevusi kuni teekatte lõpliku taastamiseni. Muu maa-ala (park, haljasala) sulgemiseks loetakse perioodi, mis algab maa-alal ehitamisega kaasnevate kaevetööde alustamisega ja lõpeb maa-ala korrastamise või taastamisega kaevetööde tegemisele eelnenud seisundiga samaväärses seisundis.

Kaevetööks loeme igasugust kaevamist Tartu linna omandis oleval maa-alal, kus minnakse sügavamale kui 40 cm. 40 cm on selline kriitiline sügavus, kus võib olla sidekaableid ning seetõttu tuleb nende kaitsmiseks meetmeid rakendada. Tartu linna tellitud puittaimede istutus- või juurimistööde teostamist ei loeta kaevetööks, vajalikud meetmed võimalike tehnovõrkude kaitseks rakendatakse koostöös kolleegidega.

§ 2. Tee ja muu maa-ala sulgemise lubatavus

Tee ja muu maa-ala sulgemine on lubatav eelkõige ehitus- ja hooldustööde tegemiseks või muudeks tegevusteks (asjade ladustamine, ohutuse tagamiseks vajalik juurdepääsu piiramine vms), mis on seotud konkreetse asukohaga ning mida ei ole võimalik sulgemiseta teostada.

Seega üldreegel on selline, et ilma hädavajaduseta avalikku teed ja muud maa-ala sulgeda, st kõigile eesmärgipärasest kasutusest välja lülitada, ei ole lubatav. Sulgemine ei tohi olla ulatuslikum, st kesta kauem, alata varem või ulatuda suuremale alale, kui käesoleva määruse kohases registreeringus või heakskiidus lubatud ja kui ehitamiseks või muuks tegevuseks on vajalik.

Tee või muu maa-ala sulgemine on lubatav, kui muule isikule kuuluvale kinnistul ei ole võimalik ehitada või teha muid vajalikke tegevusi teed või muud Tartu linnale kuulutavat maa-ala sulgemata. Tee või muu maa-ala sulgemisele eelistatakse linnale kuuluva sellise maa-ala kasutusse andmist, mis ei ole kasutuses liiklemiseks.

Lisaks lähtutakse sulgemise võimaldamisel reeglina sellest, et esmalt võimaldatakse sulgeda kõvakattega parkimiskoht, seejärel haljasala või haljasriba, seejärel sõidutee ning alles viimases järjekorras jalgtee, jalgrattatee või jalgrattarada. Samas ei pruugi alati sellist järjekorda olla ohutusest lähtuvalt mõistlik kasutada, näiteks juhul, kui ehitustöid teostatakse õhust. Sellisel juhul võib olla mõistlikum siiski sulgeda hoonele lähim tee osa, nt kõnnitee.

Linna ülesanne on tagada teede korrasolek ning seetõttu tuleb teel ehitamisega kaasnevate kaevetööde tegemisel arvestada Tartu linna kodulehel avalikustatud tehniliste nõuetega teekatte taastamise osas. Kuna tee ehitamise, aga ka rekonstrueerimise järgselt kehtib üldreeglina 3-aastane garantiiaeg, siis soovitav on sellel ajal linna teel kaevetöid mitte kavandada. Kaevetööde teostamist keelata sel perioodil võimalik ei ole, kuid linnamajanduse osakond teeb aktiivset koostööd tehnovõrkude omanikega, et vajalikud tööd saaksid kavandatud samaaegselt teekatte ehitamise või rekonstrueerimisega.

§ 3. Andmete esitamine

Andmed esitatakse edaspidi Tartu linnaportaalis. Teavitus peab sisaldama kõiki tegevusi sulgemise algusest kuni tee piiranguteta taasavamiseni või muu maa-ala korrastamise või taastamiseni algsega samaväärsel tasemel.

Andmed tuleb esitada kas hiljemalt kolm tööpäeva enne tee sulgemist või hiljemalt viis tööpäeva enne tee sulgemist, kui suletakse tee, mida mööda sõidab ühistransport, või hiljemalt viis tööpäeva enne ehitamisega kaasneva kaevetöö algust.

Linnaportaalis andmeid esitades tuleb sõltuvalt vajadusest täita kas väiksem või suurem hulk lahtreid. Kui sulgemine ei ole teel, siis teede sulgemise maksu maksta ei tule ning vastavat osa juurde ei genereeru.

Erandlik on regulatsioon juhuks, kui tee sulgemise või muu maa-ala kasutamise põhjustab oht, mis tuleb viivitamatult likvideerida ning ei ole võimalik järgida ülalkirjeldatud tähtaegu. Ohu likvideerimise teade registreeritakse ning selle kohta saadetakse teavitused tehnovõrkude omanikele.

§ 4. Sulgemise võimalikkuse hindamine

Paragrahvi 4 käsitleb sulgemise võimalikkust ning annab linnamajanduse osakonna teedeteenistuse ajutisele liikluskorralduse peaspetsialistile (Kaimar Juss) õiguse hinnata sulgemise võimalikkust, vajadusel teha taotletus iseseisvalt pisitäpsustusi või pidada konsultatsioone sulgemise aja üle arvestades tee sulgemise mõjusid avalikkuse jaoks. Kokkuvõtvalt on võimalused järgmised
1) kiita sulgemise aeg ja ulatus heaks;
2) teha sulgemise ajas või ulatuses ilmse eksimuse tuvastamisel ise parandus ning kiita sulgemise aeg ja ulatus heaks;
3) teha ettepanek sulgemise aja või ulatuse muutmiseks pakkudes välja võimaliku sulgemise aja ja ulatuse või määrata konkreetne lubatav sulgemise aeg ja ulatus ning lükata taotlus paranduste tegemiseks esitajale tagasi;
4) keelduda sulgemisest taotletud ajal või ulatuses, kui esitaja ei ole valmis pakutud sulgemise aega või sulgemise ulatust aktsepteerima.

§ 5. Ehitamisega kaasneva kaevetöö võimalikkuse hindamine

Sõltumata sellest, kas ehitamine toimub teel või muul maa-alal kaasatakse ehitamisega kaasneva kaevetöö võimalikkuse hindamisse tehnovõrkude omanikud ja vajadusel Muinsuskaitseamet. Vajalike isikute kaasamise korraldab linnamajanduse osakonna teedeteenistuse kaevelubade peaspetsialist (Riho Okas), vajadusel sätestab ta linna jaoks olulised tingimused, kui need ei tulene otseselt käesolevast määrusest. Tehnovõrkude omanikul ja Muinsuskaitseametil on õigus seada tingimusi, mida tuleb kaevetööde tegemisel arvestada. Tingimused võivad olla erinevad, nt seisneda teatavate kindlate ehitustehnoloogiate kasutamises, aga tingimuseks võib olla ka kohustus kutsuda kaevetöö teostamise ajaks välja tehnovõrgu omaniku esindaja, kes kohapeal juhendab tööde teostamist.

§ 6. Sulgemise ja kaevetöö tegemise heakskiitmine ning tee sulgemise maksu määramine

Sulgemiseks ja ehitamisega kaasnevate kaevetööde tegemiseks ei väljastata enam luba, vaid esitatud andmete põhjal antakse vastavateks tegevusteks heakskiit. Heakskiit tähendab, et kavandatut võib alustada ning arvestada tuleb kõigi asjassepuutuvate õigusaktidega ja lubadega (eelkõige ehitusseadustik, ehitusluba, ehitusprojekt), aga ka käesolevas määruses sätestatud nõuetega nii ehitamisel kui haljastustööde tegemisel. Tartu Linnatransport, tehnovõrkude omanik või Muinsuskaitseamet võivad seada täiendavaid tingimusi, mille järgimine on kohustuslik. Ühistranspordi ümbersuunamise vajadusel kaasnevad kulud.

Taotleja saab heakskiidu koos vajalike tingimustega oma e-posti aadressile. Heakskiidu andmist käsitletakse toiminguna ning e-posti aadressile laekuv kiri täpsustab kohustuslikke tingimusi.

§ 7. Sulgemise ja kaevetööde tegemise heakskiidu andmisest keeldumine

Sulgemise ja kaevetööde tegemiseks heakskiidu andmisest võib keelduda, kui:
1) taotlejal on Tartu linna tee sulgemise maksu võlg;
2) taotlejale varasemalt väljastatud käesoleva määruse kohases heakskiidus määratud tähtaeg sulgemiseks või kaevetööde tegemiseks on ületatud või on taotlejal sulgemisel või kaevetööde tegemisel ilmnenud olulisi probleeme (muud käesoleva määruse tingimused on täitmata või teostatud tööde kvaliteet on olnud ebarahuldav jms);
3) kui samal ajal varem väljastatud ja kehtiva heakskiidu tõttu muutuks liiklemine raskendatuks või võimatuks;
4) tee sulgemine ja kaevetööde tegemine on võimalik üksnes kindlal kellaajal ööpäevas või kindlal kuu- või nädalapäeval ja taotleja nimetatuga ei nõustu;
5) esineb muu põhjendatud juhtum.

Valdavalt ei ole lõplikku keeldumist praktikas teha vaja olnud, taotlejad reeglina mõistavad, et sulgemisel tuleb arvestada paljude muude asjaoludega, sh näiteks kavandatud avalike üritustega. Reeglina toimub taotlejaga konsultatsioon sulgemise aja ja sulgemise ala ulatuse üle ning taotlejad korrigeerivad oma tegevusplaane ning leitakse kõigile sobivad lahendused.

§ 8. Sulgemise ja kaevetööde tegemise aegsed toimingud linnaportaalis

Kuna sulgemise ja kaevetööde teostamise dokumenteerimine käib olulises ulatuses linnaportaalis, siis käesolev paragrahv käsitleb toiminguid, mida tuleb linnaportaalis sulgemise või kaevetööde tegemise ajal teha.

Igast töö etapi lõppemisest, mis mõjutab sulgemise ulatust, tuleb linnaportaalis teada anda, kuna sellest lähtuvalt arvutatakse ümber sulgemismaks, samuti lähtuvad sellest avalikule kaardirakendusele kuvatavad andmed. Kui tööd lõpevad varem ning sellest linnaportaalis teada ei anta, ei teki ka võimalust esialgu plaanitust vähem maksu tasuda.

Kui sulgeja ise muudatustest teada ei anna, on võimalik linnaportaalis sulgemise ulatuses reaalset olukorda arvestades korrektuure teha ka teedeteenistuse ajutise liikluskorralduse peaspetsialistil. Tehtud muudatustest antakse sulgejale linnaportaali kaudu teada.

Tööde tegemise ajal tule linnaportaali kaudu esitada ka täitepinnase tihendamise ja kandevõime kontrollakt koos kontrollpunktide asukohtadega asendiplaanil. Oluline on, et see esitataks linnaportaali kaudu heakskiitmiseks enne asfalteerimistööde alustamist või muu kõvakatte paigaldamist. Varasemalt nõuti seda tööde lõpetamisel, kuid kõvakatte paigaldamisel ei ole võimalik probleemide korral enam adekvaatselt reageerida.

§ 9. Sulgemise ja kaevetööde lõpetamine

Nii teel kui muul maa-ala sulgemise lõpetamisel peavad olema tööd tähtaegselt lõpetatud vastavalt ehitusprojektile, ehitusloale, ehitisteatisele ja käesoleva määruse kohaselt antud heakskiidule, sulgemise ja kaevetööde lõpetamise hetkel peab ala olema samaväärses seisus sulgemise eelneva ajaga. Sulgemise või kaevetööde lõpetamisel tuleb paigaldatud piirded ja liikluskorraldusvahendid eemaldada ning esitada linnaportaalis teostatud tööde lõpetamise kohta fotod samal tööpäeval ja tööde lõpetamist kajastava dokumendid hiljemalt 10 tööpäeva jooksul tööde lõpetamisest, kuivõrd dokumentide vormistamine vajab aega..

§ 10. Nõuded tee sulgemisele ja muul maa-alal ehitamisega seotud kaevetööde tegemisele

Käesolev paragrahv reguleerib tegevusi sulgemise ja kaevamise kohas. Valdavalt lähtub regulatsioon Tartu Linnavolikogu 18. detsembri 2003. a määruses nr 52 "Kaevetööde eeskiri" seni kehtinust. Mõningad muudatused lähtuvad eesmärgist saavutada ehitustööde parem kvaliteet ning heakord tööde piirkonnas.

Tartu Linnavolikogu 18. detsembri 2003. a määrus nr 52 "Kaevetööde eeskiri" tunnistatakse kehtetuks koos uue tee sulgemise maksu kehtestamisega linnavolikogus, kuna topeltregulatsioon ei ole vajalik.

§ 11. Nõuded puittaimede juurestiku kaitsealal või muul haljasalal ehitamisega seotud kaevetööde tegemisele või ehitamiseks vajaliku materjali paigaldamisele

Käesolev paragrahv reguleerib puittaimede lähenduses ja haljasalal kaevetöödega seotud ehitustööde tegemist. Puittaimedesse ja haljasaladesse suhtutakse valdavalt kergekäeliselt ning eeldatakse, et kahjustused paranevad iseenesest. Tegelikult on tõhusate meetmete rakendamine hädavajalik, et kaitsta väärtuslikku haljastust kahjustuste eest ning teisalt vältida täiendavaid kulusid haljastuse hilisema taastamise või asendamise korral. Haljastuse suuremad kahjud võivad ilmneda teatava viiteajaga, kuna puittaimed võivad isegi vigastatuna teatava aja vastu pidada.

§ 12. Järelevalve

Käesoleva määruse täitmise üle teostavad järelevalvet linnamajanduse osakonna teedeteenistuse ajutise liikluskorralduse peaspetsialist ja kaevelubade peaspetsialist kaasates vajaduselt teiste erialade spetsialiste.

§ 13. Määruse kehtetuks tunnistamine

Tartu Linnavalitsuse 28. detsembri 2012. a määrus nr 20 "Teede ja tänavate sulgemise kord" tunnistatakse kehtetuks.

§ 14. Määruse jõustumine

Määrus jõustub 1. märtsil 2023. a.