EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
22. november 2022. a. nr LVK-IP-0015 |
Linnavalitsusele ülesande andmine rongiliikluse edendamiseks Tartu ja Tallinna vahel |
KUULATI: |
linnavolikogu liikme Mart Kivastiku ettekannet. |
OTSUSTATI:
|
anda linnavalitsusele ülesanne uurida võimalust varajase ja hilise rongi väljumisaja tekitamiseks Tallinna suunal ja vastupidi.
|
Õiend
Tartu Linnavolikogu istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Linnavalitsusele ülesande andmine rongiliikluse edendamiseks Tartu ja Tallinna vahel " juurde
Tartu üheks arengupiduriks on ebapiisav rongiühendus Tallinnaga. Väidetavalt ei ole päevasel ajal võimalik rongide liikumistihedust suurendada rongide puudumise tõttu. Samas see argument ei tohiks pädeda hilisõhtuste ja varahommikuste väljumisaegade kohta. Praegu väljub esimene rong Tallinnasse 6:16 (saabumine 8:44). See on liiga hiline, et jõuda Tallinnasse tööpäeva alguseks või hommikuste lennukite peale. Viimane rong Tartust Tallinnasse väljub kell 20:07 (saabumine 22:35) ja Tallinnast Tartusse kell 20:40 (saabumine 22:41), mis on liiga vara, et näiteks pärast teatrietendust või meeldivat õhtusööki tagasi Tallinnasse või Tartusse jõuda. Ka hilistelt lendudelt saabujatel puudub rongi kasutamise võimalus. Alternatiivne liikumisvahend, buss, ei välju oluliselt parematel aegadel.
Anname linnavalitsusele ülesande uurida võimalust varajase ja hilise rongi väljumisaja tekitamist Tallinna suunal. Kui need väljumised vajavad doteerimist, siis hinnata vajamineva dotatsiooni suurust ja planeerida vastav summa järgmise aasta linna eelarvesse.
---------------------
Linnavalitsuse 29.11.2022 istungi protokoll nr 96:
24. Linnavalitsuse seisukoht Eesti 200 fraktsiooni poolt linnavolikogu menetlusse esitatud eelnõu kohta
KUULATI: Jüri Mölderi ettekannet ja Urmas Klaasi sõnavõttu.
OTSUSTATI: 24.1. mitte toetada Eesti 200 fraktsiooni poolt algatatud linnavolikogu istungi protokolli kantava otsuse "Linnavalitsusele ülesande andmine rongiliikluse edendamiseks Tartu ja Tallinna vahel" eelnõud;
24.2. määrata linnavalitsuse poolseks eelnõu ettekandjaks abilinnapea Raimond Tamm.
Selgitus
Tartu Linnavolikogu Eesti 200 fraktsioon esitas linnavolikogu menetlusse linnavolikogu istungi protokolli kantava otsuse "Linnavalitsusele ülesande andmine rongiliikluse edendamiseks Tartu ja Tallinna vahel" eelnõu.
Eelnõus leitakse, et Tartu üheks arengupiduriks on ebapiisav rongiühendus Tallinnaga. Väidetavalt ei ole päevasel ajal võimalik rongide liikumistihedust suurendada rongide puudumise tõttu. Samas see argument ei tohiks pädeda hilisõhtuste ja varahommikuste väljumisaegade kohta. Praegu väljub esimene rong Tallinnasse 6:16 (saabumine 8:44). See on liiga hiline, et jõuda Tallinnasse tööpäeva alguseks või hommikuste lennukite peale. Viimane rong Tartust Tallinnasse väljub kell 20:07 (saabumine 22:35) ja Tallinnast Tartusse kell 20:40 (saabumine 22:41), mis on liiga vara, et näiteks pärast teatrietendust või meeldivat õhtusööki tagasi Tallinnasse või Tartusse jõuda. Ka hilistelt lendudelt saabujatel puudub rongi kasutamise võimalus. Alternatiivne liikumisvahend, buss, ei välju oluliselt parematel aegadel.
Linnavalitsusele soovitakse anda ülesanne uurida võimalust varajase ja hilise rongi väljumisaja tekitamist Tallinna suunal ning kui need väljumised vajavad doteerimist, siis hinnata vajamineva dotatsiooni suurust ja planeerida vastav summa järgmise aasta linna eelarvesse.
Linnavalitsuse hinnangul on sellise ülesande andmine ebavajalik. Tartu rongiühenduste parandamise küsimuses on linnavalitsus linnavolikogu liikmetele andnud informatsiooni korduvalt. Viimati käsitleti sama küsimust (lühidalt) näiteks linnavolikogu 13.10.2022 istungil Tartu linna rahvusvaheliste lennuühenduste päevakorrapunktis linnavolikogu liikmete küsimustele vastates.
Üldjoontes on rongide sõidugraafiku tihendamise võimaluste osas info jäänud endiseks. Sõidugraafiku tihendamist on riigi poolt kavandatud pärast seda, kui Elron võtab kasutusele uued Škoda rongid ja liinil Tallinn-Tapa-Tartu saab raudtee elektrifitseeritud (2025. a).
Isegi juhul, kui Tartu täiendavate väljumiste tarbeks oleks võimalik täna juba olemas olevaid ronge kasutada, tekiks probleem vajaliku isikkoosseisu komplekteerimisega. Täiendavate klienditeenindajate ja vedurijuhtide värbamine ja väljaõpe (eelkõige vedurijuhtidel) võib aega võtta kuni 12 kuud.
On oluline tähele panna, et Elron tegutseb Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga sõlmitud avaliku teenindamise lepingu alusel. Ehk siis Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium tellib igal aastal Elronilt teatud arvul kilomeetreid ja kohustub sellega seotud kulud Elronile ka kompenseerima. Linnavalitsusele teadaolevalt on 2023. a osas nimetatud kokkulepped põhimõtteliselt juba olemas.
Kui aga soovida veomahu suurenemist 2024. aastal, tuleks leida lahendus lisanduva veomahu rahastamisele. Riigieelarvest täiendava dotatsiooni küsimine keskmisest ebaefektiivsemate väljumistega seotud kulude katteks ei näi olevat perspektiivikas. Hinnanguliselt tooks eelnõus märgitud väljumiste lisandumine kaasa täiendava dotatsiooni vajaduse ca 600 000 eurot aastas. Tartu linna eelarvest sellise kulu katmine ei ole linnavalitsuse hinnangul mõistlik.
Linnavalitsus peab lähiperspektiivi silmas pidades põhjendatuks ja kuluefektiivsemaks hoopiski Tartu bussiühenduste (Tartu-Tallinn ja ka Tartu-Riia) parendamist. Esimesed konsultatsioonid LuxExpress Estonia ASga on selles küsimuses juba toimunud.