Linnamajanduse osakond korraldas 2020 aasta lõpus riigihanke Jäätmete käitlemine Aardlapalus. Tartu Linnavalitsuse 14.01.2021. a korraldusega tunnistati edukaks Eesti Keskkonnateenused poolt (edaspidi EKT) esitatud pakkumus. 29.03.2021. a sõlmiti Tartu Linnavalitsuse ja EKT vahel kontsessioonileping Aardlapalu jäätmekäitluskeskuse haldamiseks perioodil 01.06.2021 – 31.05.2026.a .
EKT esitas Tartu Linnavalitsusele taotluse Aardlapalu jäätmekäitluskeskuse kontsessioonilepingu muutmiseks (segaolmejäätmete vastuvõtuhinna tõstmiseks). Taotluse kohaselt on prognoosimatu kütusehinna, energiakandjate ja tööjõukulude kallinemise tõttu kasvanud lepingu täitmisega kaasnevad otsekulud sedavõrd palju, et EKT on sunnitud taotlema Tartu Linnavalitsuselt teenustasude muutmist Aardlapalu jäätmekäitluskeskuses.
2020 aastal pakkumuste esitamise ajaga võrreldes on kasvanud kütusehind +197% tööjõukulud on kasvanud +20%. Tööjõukulude kiire kasv on tingitud asjaolust, et energiakandjate hinnad on väga lühikese ajaga kasvanud lausa kordades ja selletõttu on üldine tarbijahindade kasv olnud väga kiire (viimastel kuudel lausa üle 20%). EKT taotluse kohaselt on jäätmesektorisse keeruline leida töötajaid ja tänagi on tööl vähem inimesi kui peab ning EKT on sunnitud palkasid vastavalt turutingimustele muutma.
EKT taotleb segaolmejäätmete käitlemise väravatasu muutust +8,09% Aardlapalu jäätmekäitluskeskuses selleks, et katta jäätmete laadimise ja transportimisega seotud otsest kütusekulu ning tööjõukulu kasvu jäätmete transportimisel.
Kasvanud on ka muud kulud (kaalumaja operaatorite, logistikute, tehnika remonditöökoja, valve ja üldjuhtimisega seotud kulud ja töötasud, jäätmete käitluskulud) - need kulud katab EKT ise sisemiste ressursside arvel.
Kalkulatsioon:
kehtiv segaolmejäätmete vastuvõtu hind Aardlapalus: 88,88 eurot/tonn (lisandub KM)
Taotletav uus hind; 96,07 eurot/tonn (lisandub KM).
Hinnatõus 8,09%.
RHS kohaselt tuleb kontsessioonilepingu muutmisel lähtuda RHS §-s 123 sätestatust:
RHS § 123 lg 1 kohaselt on Hankijal õigus sõlmitud hankelepingut muuta uut riigihanget korraldamata, kui hankelepingu üldist olemust, näiteks hankelepingu eset, ei muudeta ja muudatuste väärtus kokku ei ületa käesoleva seaduse § 14 lõikes 3 või 4 sätestatud piirmäära ega kümmet protsenti kontsessioonilepingu algsest maksumusest.
Käesoleva muudatus sõlmitakse RHS § 123 lg 1 alusel, kuna summaarselt on muudatus väiksem kui 10% ning ei ületa kontsessioonilepingu rahvusvahelist piirmäära.
Kontsessioonilepingu p 4.2 kohaselt on töövõtjal õigus taotleda teenustasude muutmist riigipoolse käibemaksu, kütuseaktsiisi, keskkonnatasude, tulumaksu või sotsiaalmaksu määra muutmise vm teenuse hinda mõjutava riikliku maksu või tasu muutmise korral, mida ei olnud võimalik Töövõtjal pakkumuse esitamise momendil ette näha. Teenustasu saab muuta alates uue maksumäära või tasu kehtima hakkamisest ja ainult muutunud maksumäära või tasu ulatuses. Alates neljandast aastast on teenustasu muutmist õigus taotleda, kui jäätmekäitluse tingimused oluliselt muutuvad.
Kontsessioonilepingu muudatus sõlmitakse tuginedes RHS § 123 lg 1-le, kontsessioonileping ise muutmiseks alust ei anna.
Kontsessioonilepingu muutmisega kaasneb korraldatud jäätmeveoga hõlmatud segaolmejäätmete hinnatõus.
1m3 segaolmejäätmete vedu korraldatud jäätmeveo raames kallineb keskmiselt 0,92 euro võrra kuupmeetri kohta (sh käibemaks). Näiteks 2,5m3 mahuti kehtiv tühjendushind on 28,86 eurot, muudatuse järgne hind oleks 31,17 eurot.
EKT taotles hinnatõusu alates 1. jaanuarist 2023. a. Muudatuse jõustamine on võimalik alates 01.02.2023 tingimusel, et EKT tagab klientide (nii korraldatud veo klientide kui Aardlapalu klientide) teavitamise vähemalt üks kuu ette (kliendid peavad saama teavituse kätte hiljemalt 31. detsembriks 2022. a.).