OTSUSTATI:
|
Esitada Tartumaa arengustrateegia 2040 eelnõu kohta järgmised ettepanekud:
1. ÜLDIST
1.1. Lisa 3 jätta arengustrateegia koosseisust välja käsitledes seda analüüsimaterjalina, mida kohalikud omavalitsused ei pea heaks kiitma.
1.2. Mitte lisada vastutajaks konkreetse asutuse alamüksust (nt. Tartu linna ruumiloome osakond (tabel 15, lk. 15). Ettepanek – kasutada täpsustusena kuni asutuseni (Tartu LV, mitte asutusest mõni eraldi osakond).
1.3. Käsitlemata on muutunud julgeoleku olukorrast tulenevad suundumused ja sellega seonduvad ülesanded. Arvestatud ei ole oluliselt suurenenud sisserännet ja sellega kaasnevaid mõjusid. Puudutatud ei ole lahendamist vajavaid küsimusi hariduses, igapäevases toimetulekus, tööhõives, keelelises ja kultuurilises integratsioonis ja teistes valdkondades.
1.4. Ptk 1 on nimetatud väljakutse 5 – edukaks toimetulekuks peab Tartumaa eeliseks olema paindlik ja kiirelt erinevate kriisidega kohanev. Puudub selle toetamiseks eraldi valdkondlik tegevuspakett mõne fookusvaldkonna all.
1.5. Strateegia läbiva põhimõtte L5 juurde lisada: "...andmepõhine planeerimine ja ruumiotsuste tegemine".
1.6. Suuremat tähelepanu vajab keskkonnateema. Kliimaneutraalsust (selles suunas liikumist) pole mainitud. Elurikkus, energiatõhusus, keskkonnateadlik liiklemine - neid teemasid on vaja põhjalikumalt käsitleda.
1.7. Fookusvaldkondadest ei selgu ruumilised meetmed ja tegevused ääremaastumise edasise süvenemise vältimiseks.
1.8. Käsitleda väärtuslikku ehituspärandit ning keskkonda visuaalselt risustavate hoonete likvideerimist.
2. HEAOLU
2.1. Lk 7 Tabel 3 tegevussuuna 1.3.3. alla lisada: "Tartumaa kui aktiivse puhkuse sihtkoha turundamine, vastutaja panustaja SATT ja TOL"
2.2. Lk. 19 toodud seirenäitajate osas täpsustada, kas näitajaks on vaid edasiõppimine kutsekoolis põhikooli järgselt või ka gümnaasiumi järgselt.
2.3. Käsitleda seirenäitajana ka gümnaasiumiastmes õppivate õpilaste arvu dünaamikat.
2.4. Lk. 53 sätestatud "Kodulähedaste ja kvaliteetsete lasteaia ja koolikohtade tagamine" asendada sõnastusega: "KOVide toetamine kodulähedaste ja kvaliteetsete lasteaia ning koolikohtade tagamisel".
2.5. Lk 56 ptk 2.2. Tegevused partnerluses riigiga Heaolu punktis lisada: "KOVide toetamine lasteaia ja koolikohtade kaasajastamisel ning loomisel."
2.6. Lähtudes lk 29 joonisel 15 toodud gümnaasiumieas noorte arvu prognoosist ning eesmärgist tagada võimete- ja eakohase hariduse kättesaadavus ja sidusus, kaaluda võimalust lisada strateegiasse (lk 56 Tegevused partnerluses riigiga) täiendava riigigümnaasiumi kavandamiseks Tartu linna.
2.7. Täpsustada mis on aluseks Lisas 1 toodud prognoosis toodud eeldusele, et Tartu linnas lasteaiaealiste laste arvukuse langus on kiirem võrreldes naaber KOVidega.
3. ELUKESKKOND
3.1. Lisas 1 nimetatakse, et tänasel päeval on metsa raie tõenäoliselt Tartu Maakonna suurim KHG heite allikas. Lk 8 Tabel 5 tegevussuund 2.2.1. ega ka strateegia Lisa 2 (KOV tegevussuunad ja ettepanekud riigile) ei nähta metsade raie osas midagi ette, teema vajaks strateegias kajastamist.
3.2. Lk 8 Tabel 4 p 2 lisada: "Maakondliku ringmajanduse teekaardi koostamine.".
3.3. Lk 9 Tabel 6 tegevussuund 2.3.1 p.5. lisada: "Säästva turismi arendamine ja Tartu(maa) kui säästva turismisihtkoha turundamine, sh rahvusvaheliste rohesihtkohtade konkurssidel (Green Destinations) osalemine. Panustaja-vastutaja: Tartu linn, SATT. Asutus Tartu Kutsehariduskeskus asendada - Tartu Rakenduslik Kolledž."
3.4. Lk 9 Tabel 7 tegevussuunal 2.4. täiendada pealkirja ja sõnastada see järgnevalt Ühisveevärgi ja –kanalisatsiooni arendamine ja laiendamine vee-ettevõtjate tegevuspiirkondades.
3.5. Arvestades tänast julgeoleku olukorda lk 9 Tabel 7 tegevussuunal 2.4. p. 1. sõnastada järgmiselt: " Avalike joogiveevõtukohtade rajamine ja opereerimine vee-ettevõtjate tegevuspiirkondades".
3.6. Lk 9 Tabel 7 tegevusuund 2.4.3. sõnastada: "Lokaalsete elektrisüsteemide ja kohtvõrkude arendamine.".
3.7. Lk 9 Tabel 7 tegevusuund 2.4.4. lisada punkt järgnevas sõnastuses: "Koostöö kliimamuutuste ennetamiseks, sh sajuvee ja valingvihmade mõjude ennetamiseks. Panustaja-vastutaja: KOV-id, vee-ettevõtted."
3.8. Lk 9 Tabel 7 tegevussuunal 2.4.4. p. 2 lisada panustaja- vastutajana ka SATT ja lisada lause: "... sh. Emajõe äärse puhke- ja virgestusraja arendamine vana raudteesillani Tartu linna ja Tartu valla territooriumil."
3.9. Lk 9 Tabel 7 tegevussuunal 2.4.4. p. 2 lisada punkt järgnevas sõnastuses: " Maakonna väärtuslike maastike kohta maastikukujundus- ja hoolduskavade koostamine.".
3.10. Lk 9 Tabel 7 Meede 2.4. välja tuua vajadus panustada KOV hoonete energiatõhusamaks muutmisele (nii liginullenergia hoonete ehitamiseks kui olemasolevate hoonete rekonstrueerimiseks).
4. ETTEVÕTLUS
4.1. Fookusvaldkonda E3 lisada: "..rohetehnoloogiate arendamine".
4.2. Lk 11 Tabel 9 tegevussuundade 3.2.1. ja 3.2.3. juurde lisada panustaja- vastutajana ka SATT (turismiklaster kustutada).
4.3. Lk 13 Tabel 11 Tegevussuund: 3.4.3. Ettevõtlussuunalise innovatsiooni ja teadus- ja arendustegevuse soodustamine lisada: ".. ,rohetehnoloogiate arendamine/inkubeerimine".
5. LIIKUVUS
5.1. Fookusvaldkonda M 4.4. sõnastada järgmiselt: "Uute liikuvuslahenduste katsetamine, piloteerimine ja ellu rakendamine.".
5.2. Lk 14 Tabel 14 Tegevussuund 4.1.3 p. 1. täiendada järgmiselt: ".. ja elukondlike teenuste".
5.3. Lähtudes strateegia üldistusastmest muuta Tegevussuund 4.4.4. p. 1 ja sõnastada see järgnevalt: "Viia läbi ruumiloome eksperimente säästva liikuvuse propageerimiseks ja teadliikuse tõstmiseks.".
6. LINNAPIIRKOND
6.1. Linna hinnangul on punktis 3.1 toodud Tartu linnapiirkonna valik ja ulatus küsitav, kuna on tuginetud 2014. aastal koostatud "Tartu linnapiirkonna jätkusuutliku arengu strateegiale 2014-2020", mis ei arvesta Tartu linna ja naabervaldade kehtestatud ega koostatavaid üldplaneeringuid ja ehitustegevuse suundumusi.Piirkond on otstarbekas veelkordselt üle vaadata ja nende sisustamisel on vajalik teha koostööd linna ja naabervaldadega. Samuti vajaks täiendavat analüüsi, kas linnapiirkonnal võiks olla iseseisev strateegia või tuleb käsitleda neid ainult ühe peatüki mahus maakonna arengustrateegias.
6.2. Linnapiirkonna strateegia raames ühiselt rakendatavad tegevussuunad p. 1 täiendada punktidega, mis käsitlevad avaliku ruumi ning ühtse puhke- ja virgestusalade ja- radade temaatikat.
|