EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
27. aprill 2022. a. nr LV-IP-0073 |
Tartu Linnavolikogule määruse "Noorsootöö valdkonna toetused" eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkti 5 ja noorsootöö seaduse § 8 punkti 2 alusel.
1. peatükk
Üldsätted
§ 1. Reguleerimisala
Määrus reguleerib noorsootöö valdkonnas toetuse andmise kriteeriume, toetuse taotlemise, taotluse hindamise, toetuse andmise ja kasutamise korda.
§ 2. Toetuse taotlemisele ja toetuse kasutamise kontrollimisele rakenduvad õigusaktid
Käesoleva määruse kohase toetuse taotlemisele ja toetuse andmise menetlemisele ning toetuse kasutamise üle järelevalve teostamisele kohaldatakse Tartu linna eelarve koostamise, täitmise ja finantsjuhtimise korra sätteid, arvestades käesoleva määruse erisusi.
§ 3. Toetuse taotlemise ühekordsuse põhimõte
(1) Käesoleva määruse kohaselt on ühele sündmusele või tegevusele võimalik toetust saada üks kord.
(2) Üks isik võib taotleda mitut käesolevas määruses nimetatud toetust, kui toetust kasutatakse erinevate sündmuste või tegevuste elluviimiseks.
2. peatükk
Toetuse andmise täpsemad reeglid
§ 5. Noorsootöö projekti toetus
(1) Noorsootöö projekti toetus on toetus noorte ettevõtlikkuse, loovuse, omaalgatuse ja ühistegevuse edendamiseks koostöös Tartu noortega või Tartu noortele suunatult korraldatud sündmust või sündmuste sarja või pikema perioodi jooksul toimuvat kavakohast tegevust korravale juriidilisele isikule.
(2) Noorsootöö projekti toetus jaguneb:
1) noorsootöö väikeprojekti toetuseks, mille taotlemise alammäär on 500 eurot ja ülemmäär 3 000 eurot;
2) noorsootöö suurprojekti toetuseks, mille taotlemise alammäär on 3001 eurot ja ülemmäär 10 000 eurot.
(3) Linnavalitsuse kultuuriosakonna (kultuuriosakonna) juhatajal on õigus kehtestada noorsootöö projektidele konkreetseks ajaks prioriteete, millega taotleja peab toetuse saamiseks arvestama või millele vastavat taotlust toetuse andmisel eelistatakse.
§ 6. Noorsootöö projekti toetuse taotlemine
(1) Noorsootöö projekti toetuse taotlus esitatakse Tartu linnaportaalis hiljemalt 1. septembriks.
(2) Noorsootöö projekt toetuse taotluses peavad olema järgmised andmed:
1) noorsootöö projekti pealkiri;
2) noorsootöö projekti toimumise aeg;
3) noorsootöö projekti toimumise koht;
4) taotletav toetussumma;
5) noorsootöö projekti eesmärk (sh sündmuse või tegevuste positsioon kogu Tartu noorsootöös);
6) noorsootöö projekti tegevusplaan;
7) noorsootöö projekti planeeritud osalejate arv (sh noorte eakohase kaasatuse kirjeldus projekti elluviimisesse), nende kirjeldus ja nendeni jõudmise kanalid;
8) noorsootöö väikeprojekti puhul projekti elluviimise eest vastutava isiku nimi ning kogemus ja pädevus, noorsootöö suurprojekti puhul elluviijate nimed ning nende roll ja kogemus ning pädevus;
9) noorsootöö projekti kogueelarve (kogueelarve peab sisaldama oma- ja kaasfinantseeringut);
10) kavandatud tegevused keskkonnahoidlike sündmuste või tegevuste korraldamise juhendi täitmise tagamiseks;
11) vajadusel muud olulised andmed.
§ 7. Noorsootöö projekti abikõlblikud ja mitteabikõlblikud kulud
(1) Noorsootöö projekti abikõlblikuks kuluks loetakse noorsootöö projekti elluviimiseks vajalikud ja põhjendatud kulud arvestades järgmisi piiranguid:
1) noorsootöö projekti raames loetakse sobilikuks ümarlaua, kohtumise, kampaania, töötoa, infopäeva, linnalaagri või muu sarnase sündmuse või noorsootööalase pikema tegevuse korraldamise ja läbiviimise kulud;
2) noorsootöö projekti elluviimisega seotud isikute töötasudeks on lubatud kasutada kuni 50% Tartu linna toetusest;
3) noorsootöö projekti elluviimisega kaasnevate asjade ostmiseks või muudeks investeeringuteks on lubatud kasutada kuni 30% Tartu linna toetusest.
(2) Abikõlblikud ei ole alljärgnevad kulud:
1) kulu, mille kohta ei ole kirjalikku kuludokumenti;
2) sularahas tasutud kulu;
3) kinnisasja või registrisse kantava sõiduki ostmine (sealhulgas sellega seotud laenu-, liisingumaksed või intressid);
4) kohtumenetluses tekkinud kulu, sealhulgas vastaspoole või kolmanda isiku menetluskulu;
5) varasemad võlgnevused, rahatrahvid või muud rahalised karistused (sealhulgas leppetrahvid);
6) erisoodustusmaks ja erisoodustusega maksustatavad kulud;
7) käibemaks, välja arvatud juhul, kui toetuse saaja ei ole käibemaksukohustuslane või kui käibemaksukohustuslasest toetuse saaja tõendab, et ta ei saa tekkinud kuludelt käibemaksu maha arvata;
8) kulu, mis on toetuse saajale juba hüvitatud või hüvitatakse teistest allikatest või muul viisil (näiteks kindlustushüvitis).
§ 8. Noorsootöö projekti oma- ja kaasfinantseering
(1) Noorsootöö projektile toetuse saamise eelduseks on oma- ja kaasfinantseeringu olemasolu vähemalt 25% ulatuses projekti kogumaksumusest.
(2) Omafinantseeringuks võib olla vabatahtlik töö, mille rahaline väärtus arvestatakse Vabariigi Valitsuse kehtestatud töötasu alammäärast lähtudes.
§ 9. Noorsootöö projekti toetuse taotluse hindamise kriteeriumid
(1) Noorsootöö väikeprojektide ja suurprojektide toetuse taotlusi hinnatakse eraldi.
(2) Noorsootöö projekti taotlust hinnatakse järgmiste kriteeriumite alusel:
1) noorsootöö projekti vajalikkuse põhjendus Tartu noorsootöös;
2) eesmärkide, tegevuste ja ajakava kooskõla, sealhulgas projektis osalejate prognoosi realistlikkus ja nendeni jõudmiseks planeeritud teavitustegevuste ja -kanalite asjakohasus;
3) noorte eakohase kaasatuse kirjeldus projekti elluviimisse;
4) taotleja pädevus projekti elluviimisel;
5) eelarve põhjendatus.
(3) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud kriteeriumite eest on võimalik saada 100 punkti.
(4) Käesoleva määruse paragrahvi 5 lõike 3 kohaselt kehtestatud prioriteedile vastavale noorsootöö projektile antakse lisaks 20 punkti.
§ 10. Noorsootöö projekti toetuse taotluste hindamiskomisjon
(1) Noorsootöö projekti toetuse taotluste hindamiseks ja toetuse suuruse osas linnavalitsusele ettepaneku tegemiseks moodustab kultuuriosakonna juhataja hindamiskomisjoni.
(2) Hindamiskomisjon kinnitab hiljemalt kaks kuud enne toetuse taotlemise tähtaega hindamisjuhendi ja iga hindamiskriteeriumi eest antavate punktide arvu, arvestades käesolevas määruses sätestatud piiranguid.
(3) Iga taotlust hindab vähemalt kolm hindamiskomisjoni liiget. Iga hindaja annab iga taotluse igale hindamiskriteeriumile punktid vastavalt oma äranägemisele ja hindamisjuhendile. Lõplik punktisumma kujuneb hindamiskriteeriumile antud punktide liitmisel ja jagamisel hindajate arvuga. Prioriteedi punktide andmine otsustatakse hindamiskomisjoni koosolekul konsensuslikult.
(4) Hinnatud taotlustest moodustatakse vastavalt antud punktidele paremusjärjestus ning hindamiskomisjon teeb ettepaneku neist rohkem punkte saanutele toetuse andmiseks taotletud mahus või taotletust väiksemas mahus.
(5) Toetuse suuruse määramisel võrdleb hindamiskomisjon kõiki samaks tähtajaks esitatud noorsootöö projektide toetuse taotlusi, arvestatakse konkreetsele taotlusele antud punkte, võimalusel võrreldakse varasemat sama juriidilise isiku sarnasele projektile antud toetuse suurust (sh võrreldakse sündmuse või tegevuse toimumise kohta, osalejate arvu, sündmuse või tegevuse pikkust jms) ning eelarveliste vahendite olemasolu.
§ 11. Noorsootöö projekti toetuse andmine
(1) Noorsootöö projekti toetus antakse taotlemisele järgnevaks kalendriaastaks (abikõlblikkuse periood).
(2) Noorsootöö projekti toetuse andmise otsustab linnavalitsus.
(3) Toetuse andmisel rohkem kui 20% taotletust väiksemas mahus on taotlejal õigus vähendada noorsootöö projekti tegevusi toetuse vähendamisega samas proportsioonis, säilitades noorsootöö projekti eesmärgi ning kooskõlastades muudatused eelnevalt kultuuriosakonnaga.
§ 12. Toetuse saaja kohustused
Toetuse saaja kohustub:
1) hiljemalt ühe kuu jooksul toetuse summa ja toetuse kasutamise tingimuste kinnitamisele saatmisest Tartu linnaportaali kaudu teatama, kas ta võtab toetuse vastu või loobub sellest, ning kinnitama, et ta on teadlik käesolevas määruses nimetatud toetuse saaja kohustustest ja täidab neid;
2) toetuse kasutamisel järgima oma tegevuses kehtivaid õigusakte;
3) järgima Tartu linna veebilehel avalikustatud keskkonnahoidlike sündmuste korraldamise juhendit või keskkonnahoidlike tegevuste põhimõtteid ja rakendama taotluses lubatud keskkonnahoidlikke meetmeid;
4) taotluses nimetatu täielikult ellu viima, kui toetus anti täismahus või taotletust kuni 20% väikesemas mahus;
5) kasutama toetust taotluses nimetatud noorsootöö projekti elluviimisega seotud kulude katmiseks eesmärgipäraselt, majanduslikult ja säästlikult, arvestades käesolevas määruses nimetatud piiranguid;
6) eristama toetuse oma raamatupidamises muudest tuludest ja kulud muudest kuludest;
7) nimetama Tartu linna enda toetajana ning olema valmis osalema linna turundustegevustes;
8) taotlema kultuuriosakonna heakskiitu taotluses esitatust olulises osas muudatuste tegemiseks;
9) informeerima viivitamata kultuuriosakonda asjaoludest (muude rahastusallikate ära langemine, meeskonna lagunemine vms), mis tingivad taotluses nimetatu osalise või täies mahus ärajäämise;
10) taotluses nimetatu osalisel või täies mahus ärajäämisel tagastama toetuse vastavalt osaliselt või täies mahus hiljemalt kolme kuu möödumisel ajast, mil ilmnes tegevuste osaline või täies mahus ärajäämine;
11) esitama käesolevas määruses nimetatud aruande tähtajaks;
12) lubama Tartu linnal teha järelevalvet toetuse kasutamise üle.
§ 13. Noorsootöö projekti toetuse aruanne
Noorsootöö projekti toetuse saaja kohustub esitama Tartu linnaportaalis hiljemalt noorsootöö projekti elluviimise kuule järgneva teise kuu lõpuks aruande, milles esitatakse noorsootöö projekti kohta järgmine teave:
1) ülevaade elluviidud sündmusest või tegevustest, sh nii elluviimisse kui osalemisse kaasatud noorte arv;
2) taotleja hinnang sündmuse või tegevuse õnnestumisele ja mõjule;
3) ülevaadet sündmuse eelarve kasutamise kohta;
4) ülevaade keskkonnahoidlike meetmete rakendamisest koos nende rakendamist tõendavate materjalidega;
5) muu vajalik info noorsootöö projekti elluviimise kohta.
3. peatükk
Rakendussätted
§ 14. Määruse rakendamine ja kehtetuks tunnistamine
(1) Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määrus nr 77 "Noorsootöö valdkonna toetused" tunnistatakse kehtetuks 15. veebruaril 2023. a.
(2) 2022. aastaks antud toetuste suhtes rakendatakse kuni nõuetekohase aruande esitamiseni Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määrust nr 77 "Noorsootöö valdkonna toetused".
(3) 2023. aastaks esitatakse ja menetletakse toetuse taotlust käesoleva määruse kohaselt.
§ 15. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 23. juunil 2022. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule määruse "Noorsootöö valdkonna toetused" eelnõu esitamine " juurde
1. ÜLDINE ÜLEVAADE
Tartu Linnavolikogu võttis 25. juunil 2015. a vastu määruse nr 77 "Noorsootöö valdkonna toetused", millega sätestati noorsootöö valdkonnale toetuste taotlemise ja toetuste andmise põhimõtted ning tingimused. Selle aja jooksul on määrust täiendatud ja muudetud neljal korral. Viimane muutmine toimus 2020. a detsembris. Toetussüsteemi muutmise eesmärk on ajakohastada toetuste meetmeid, taotlemise tingimusi, toetusmäärasid, taotluste hindamist ja muid toetuse andmise põhimõtteid. Teiseks eesmärgiks on ühtlustada kultuuriosakonna erinevate toetusmeetmete põhimõtteid ja menetluspraktikaid. Seoses sellega on ettepanek kehtiv määrus kehtetuks tunnistada ja kehtestada uus noorsootöö valdkonna toetuste määruse terviktekst.
Uue määruse olulisem muudatus on noorsootöö projektide jagunemine suur- ja väikeprojektideks. Projektitaotlusi hindab edaspidigi valdkonda tundev hindamiskomisjon. Mõlema projektitoetuse puhul võetakse taotlusi vastu üks kord aastas. See muudatus tagab taotlejatele senisest võrdsemad taotlemistingimused.
Määruse väljatöötamise algatas kultuuriosakond, kaasates sellesse valdkonda tundvaid ja valdkonnas tegutsevaid spetsialiste. Eelnevalt küsiti tagasisidet valdkonnalt hetkeolukorrast ning vajalike muudatuste teemal ja plaan on neile seda tutvustada veel eraldi kohtumisena.
Vaatamata muudatustele jääb määruse ülesehitus toetusliikide osas sarnaseks. Eelnevalt oli jaotatud noorsootöö valdkonna toetused kaheks liigiks: projektide ja programmide toetusteks. 2022. a eelarves kulus noorsootöö valdkonna projektide ja programmide toetuseks 78 000 eurot. Aastaks 2023 planeeritakse samas suurusjärgus toetusi välja maksta. Seega otsest mõju valdkonna eelarvele ei ole.
2. NOORSOOTÖÖ PROJEKTI TOETUS
Varasemas määruses olid toetused jagatud noorsootöö projekti ja programmi toetuseks. Uues määruses eristatakse sarnaselt kultuuri- ja spordiprojektidele selgemalt noorsootöö suur- ja väikeprojektid. Noorsootöö projekti all mõeldakse projekte, mis on suunatud noorte ettevõtlikkuse, loovuse, omaalgatuse ja ühistegevuse edendamiseks koostöös Tartu noortega või Tartu noortele suunatult korraldatud sündmust või sündmuste sarja või pikema perioodi jooksul toimuva tegevuskava kohast tegevust korravale juriidilisele isikule.
Uue määruse alusel saab edaspidi noorsootöö projekti toetuse taotlusi esitada üks kord aastas. Taotlusvooru avanemisest antakse taotlejatele eelnevalt kaks kuud ette teada. Seoses sellega kaob ära eelmises määruses välja toodud aastaringne projektitoetuste jagamine, mis oli mõeldud alla 500 euro projektidele ja taotlust ei oldud esitatud eelmise aasta 1. septembriks. Vastava toetuse osas tuli taotlus esitada hiljemalt kaks kuud enne projekti algust.
Projektide puhul on määratud toetuse taotlemise määr, milleks on 500 kuni 3000 eurot väikeprojektide puhul ning 3001 kuni 10 000 eurot suurprojektide puhul. Varasemalt on projektide ülemmäär määruses välja toomata ning tegutseti lähtudes taotletuste arvust ning taotletud summadest. Kui varasemalt lähtuti abikõlbulike kulude määratlemisel üldistest põhimõtetest, siis nüüd on välja toodud konkreetsed alapunktid. Linna toetuse kasutamisel noorsootöö väike- ja suurprojektide puhul loetakse abikõlbulikeks kuludeks kõiki kulusid, mis on projekti elluviimiseks vajalikud ja põhjendatud otsekulud, sealhulgas kuni 50% projekti elluviijate töötasude maksmiseks ja kuni 30% projekti elluviimisega kaasnevate asjade ostmiseks või muudeks investeeringuteks.
Suurprojektide puhul tuleb edaspidi välja tuua kõik projekti elluviijad ning väikeprojekti puhul ainult projekti elluviimise eest vastutava isiku nimi.
Taotlusi hakkab hindama kultuuriosakonna juhataja poolt kinnitatud hindamiskomisjon. Iga taotlust hindab vähemalt kolmeliikmeline komisjon. Hindamiskomisjon kinnitab eelnevalt hindamisjuhendi ja hindamiskriteeriumi eest antavate punktide arvu. Maksimaalne punktide summa on 100 punkti. Osakonna juhatajal on õigus kinnitada iga taotlusvooru eel toetuse prioriteete, mille eest on võimalik saada hindamisel lisaks 20 punkti.
Projektitoetuse suuruse kohta teeb hindamiskomisjon linnavalitsusele ettepaneku. Toetuse suuruse määramisel võrdleb hindamiskomisjon kõiki samaks tähtajaks esitatud noorsootöö väikeprojektide ja noorsootöö suurprojektide toetuse taotlusi, arvestatakse konkreetsele taotlusele antud punkte, võimalusel võrreldakse varasemat sama juriidilise isiku sarnasele projektile antud toetuse suurust (sh võrreldakse sündmuse toimumise kohta, osalejate arvu, sündmuse pikkust jms) ning eelarveliste vahendite olemasolu.
Toetust võib saada taotletud mahus või vähendatud mahus. Toetuse vähendamisel rohkem kui 20% jääb taotlejal õigus vähendada projekti tegevusi samas proportsioonis.
3. HINDAMINE
Hindamise aluseks uues määruses võetakse täiendatud taotluste kriteeriumid, mis on järgnevad:
1) noorsootöö projekti vajalikkuse põhjendus Tartu noorsootöös;
2) eesmärkide, tegevuste ja ajakava kooskõla, sealhulgas projektis osalejate prognoosi realistlikkus ja nendeni jõudmiseks planeeritud teavitustegevuste ja -kanalite asjakohasus;
3) noorte eakohase kaasatuse kirjeldus projekti elluviimisse;
4) taotleja pädevus projekti elluviimisel;
5) eelarve põhjendatus.
Noorsootöö väikeprojektide ja suurprojektide toetuse taotlusi hinnatakse eraldi ja neid hakkab hindamisjuhendi alusel hindama valdkonna ekspertidest moodustatud komisjon. Sama süsteemi on kultuuriosakond kultuuri valdkonna toetuste taotluste hindamiseks rakendanud edukalt juba 2019. aastast. Senine kogemus on tõestanud, et valdkonna ekspertidest koosneva hindamiskomisjoni kasutamine muudab noorsootöö valdkonna toetuste jagamise sisulisemaks ja läbipaistvamaks.