EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
25. jaanuar 2022. a. nr LVK-O-0024 |
Loa andmine Tartu linna elektrivõrgu käidu-, haldus- ja remonditeenuse riigihanke korraldamiseks |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 8, kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 28 lg 3 ja Tartu linnavara eeskirja § 51 lg 2, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lubada linnavalitsusel korraldada riigihange Tartu linna elektrivõrgu käidu-, haldus- ja remonditeenuse osutamiseks perioodil 01.10.2022-30.06.2027.
2. Otsus jõustub vastuvõtmisele järgneval päeval.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Loa andmine Tartu linna elektrivõrgu käidu-, haldus- ja remonditeenuse riigihanke korraldamiseks " juurde
Alates 01.10.2017 osutab linna tänavavalgustusvõrgu käidu-, haldus- ja remonditeenust Enefit Connect OÜ. Lepinguperioodi püsimaksumus on kokku ca 1 650 000 eurot, millele lisanduvad ühikhindade alusel tellitavad remonditööd iga-aastases mahus ca 250 000 eurot. Lepinguperiood lõpeb 30.09.2022 ja seetõttu teeme ettepaneku korraldada uus riigihange perioodiks 01.10.2022-30.06.2027.
Tartu tänavavalgustuse võrgus on 2022. aasta alguse seisuga 14 850 valgustit, millest 6300 on kaasaja nõuetele vastavad LED tehnoloogial valgustid.
Kavandatava hanke mahus kohustub töövõtja:
- tagama linnamajanduse osakonna haldusalas oleva tänavavalgustuse võrgu ja võrgus olevate elektriseadmete nõuetekohase talitluse, sealhulgas korraldama ööpäevaringset juhtimis- ja operaatorteenust, rikete kõrvaldamist ning töökorralduslikke inseneritöid;
- tagama tänavavalgustuse võrgu, võrgus olevate elektriseadmete ja võrgus olevate eriobjektide käidutoimingud ning valgustuse juhtimise (telemeetria) süsteemi korrashoiu;
- hooldama regulaarset tänavavalgustuse võrgu osi ning võrgus olevaid elektriseadmeid;
- kontrollima süstemaatiliselt pimeda aja nõuetele vastavat valgustatust;
- tuvastama tänavavalgustuse võrgus tekkivate rikete põhjused, remontima või asendama rikkis tänavavalgustuse võrgu osad, vajadusel vahetama valgusallikad ja valgustite süüteseadmed ning asendama rikkis ja kustunud valgustid;
- haldama tänavavalgustuse juhtimisprogrammi, hoides selle andmekogu ajakohasena ka peale töövõtja või kolmandate isikute poolt võrgus tehtud muudatusi, mis on tehtud käidu-, rikke-, taastus-, rekonstrueerimise- ja ehitustööde käigus;
- vormistama ja väljastama töölube töödeks välisvalgustusvõrgu elektripaigaldises ja selle kaitsevööndis;
- korraldama Tartu linna jõuluaegseks kaunistamiseks tänavavalgustuse võrku ühendatavate jõulukaunistustega seotud töid;
- teostama linna elektrivõrgu nendel ehitusobjektidel, millele ei ole vaja eraldi omanikujärelevalve teenust tellida, tellijapoolset järelevalvet.
Tänavavalgustuse võrgu remonditöödel likvideeritakse vandalismi, sealhulgas liiklusõnnetuste tagajärjel tekkinud tänavavalgustuse võrgu rikked, toiteliinide rikked, asendatakse amortiseerunud ja ohtlikud mastid ning tehakse muid ühekordseid valgustusvõrgu toimimiseks vajalikke väikesemahulisi töid.
Kavandatava hankeperioodi eeldatav püsimaksumus on kokku 1 900 000 eurot, millele lisandub ühikhindade alusel tellitavate remonditööde maksumus.
----------------------------
Linnavalitsuse 15.02.2022 istungi protokoll nr 10
27. Täiendav informatsioon tänavavalgustuse pikaajalisest riigihankest
KUULATI: linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haagi ettekannet
OTSUSTATI: 27.1. Võtta informatsioon teadmiseks.
27.2. Korrigeerida hankedokumente: hooldushinna pakkumisel arvestada pakkumisele järgnevatel aastatel THIga.
Õiend
Linnamajanduse osakond valmistas ette eelnõu loa küsimiseks linna elektrivõrgu käidu-, haldus- ja remonditeenuse riigihanke korraldamiseks järgmiseks viieks aastataks.
Linnavolikogu majanduskomisjonis tehti linnavalitsusele ettepanek kaaluda hanketingimusi ja võimalust jagada riigihange kahte ossa ning lühendada lepinguperioodi, kuna nii pika hankeperioodi puhul on keeruline paljude hinda mõjutavate sisendite muutumist ette prognoosida ja hange võib linnale minna planeeritust kallimaks.
Linnamajanduse osakond suhtles ettevõtjatega (Connecto AS, Kagu Elekter OÜ, Enersense AS, Enefit Connect), kes võiksid olla huvitatud osalemisest riigihankel. Nii linnamajanduse osakond kui ettevõtjad on seisukohal, et sellise spetsiifikaga lepingu puhul on viieaastane lepinguperioodi pikkus optimaalne.
Lähtudes majanduskomisjonis toimunud arutelust teeme ettepaneku lisada hanke läbiviimisele tingimus, et ettevõtjate poolt pakutavat esimese aasta maksumust korrigeeritakse iga-aastaselt eelneva aasta tarbijahinnaindeksi muutumise võrra.
Toome allpool välja linnamajanduse osakonna ja ettevõtjate seisukohad:
Tänases keerulises majanduslikus olukorras on töövõtjad huvitatud kindlustundest, mida annab pikema kestvusega lepinguperiood. Optimaalne aeg tänavavalgustuse hoolduses tegutsemiseks on ettevõtjate hinnangul ligikaudu viis aastat. Selline periood motiveerib töövõtjat investeerima inimestesse ja tehnikasse. Töövõtjal on võimalik värvata paremate oskustega montööre ja tööjuhatajaid, kes on pühendunud töö tegemisse ilma kartuseta aasta või kahe pärast töökoht kaotada. Töövõtja on huvitatud tehnika soetamisest ja kogenud meeskonna palkamisest. Lühema perioodi puhul võiks ettevõtja kaaluda ka renditehnika kasutamist ning seeläbi investeeringukulu vähendamist.
Võrgu põhjalikuks tundmaõppimiseks kulub Tartu suuruses linnas nii montööride kui ka insenertehnilise personali puhul minimaalselt üks aasta. Selleks, et rikete likvideerimine oleks võimalikult kiire, peab montöör tundma reaalset tänavavalgustuse paigaldist alates juhtimiskilbist kuni valguspunktideni: õhuliinid ja nende konfliktsed kohad kõrghaljastuse osas, kaabelliinide puhul seisukord, ühendused, hargnemised ja nende nõrgad kohad, hoonete seintel kulgevad liinid koos seintes asuvate harukarpidega ning nutiseadmetes kasutatavad programmid. Insenertehniline personal peab tundma lisaks ka kogu võrgu ülesehitust. Tänavavalgustusega seonduvate teenuste osutamisel vastutab insenertehniline personal valgustuspaigaldiste ja eriobjektide ööpäevaringse talitluse tagamise eest. Tööd tuleb organiseerida selliselt, et võrgus tekkivad rikked oleksid kõrvaldatud lühima võimaliku aja jooksul ning ohutult töö teostajale ja tööala läheduses liikujatele. Teostada tuleb võrgus nõuetekohaseid käidutoiminguid, juhtimis- ja operaatorteenuseid, töökorralduslikke inseneritöid: projekteerimiseks vajalike tehniliste tingimuste koostamine, projektide ülevaatus, ehituse järelevalve tänavavalgustuse ehitusobjektidel, uute vastuvõetud objektide tehnilise dokumentatsiooni sisestamine Tartu linna andmebaasidesse. Taastusremonditööde läbiviimiseks tuleb teha ettepanekuid remondi läbiviimiseks. Ülesannete hulka kuulub geoaluste kontrollimine ja võrdlemine ning vastavuse tuvastamine olemasoleva tänavavalgustuse võrgu andmebaasiga, samuti elektripaigaldise perioodiline auditeerimine. Arvestades töö spetsiifikat on tehnilise personali väljaõpe kulukas ja aeganõudev. Seetõttu on mõistlik rakendada seonduvat personali pikema perioodi vältel.
Pikema perioodiga lepingu puhul on töövõtja enam huvitatud linna huvide kaitsmisest ja on valmis tegema ettepanekuid nii oma töö lihtsustamiseks kui ka linna tänavavalgustusvõrgu edendamiseks.
Lühema lepinguperioodi puhul kasutatakse eeldatavasti vähemteadlikku personali, seega akumuleeruvad potentsiaalsed rikkekohad võrgus, mis võivad muuta kallimaks järgmise perioodi lepingu maksumuse seoses remonti vajavate tegevuste nihkumisega järgmisesse perioodi.
Nii Transpordiamet kui ka Enefit Connect OÜ (tellijana) on oma pikaajaliste kogemuste põhjal seisukohal, et pikaajaliste (5+ aastat) hoolduslepingute sõlmimine on majanduslikult kasulikum. Transpordiamet alustab lähiajal tänavavalgustuse hooldus-remonttööde hanke läbiviimist ning hange on üles ehitatud just selliselt, et osaleksid suurema kogemusega ja kvaliteetset teenust osutavad ettevõtted.
Riigihanke jagamine kaheks osaks ei ole otstarbekas lähtudes järgnevatest asjaoludest:
1. Tartu suurune linn ei paku töövõtja meeskonnale sellisel juhul enam piisavalt koormust ja tekitab töövõtjale vajaduse töid teostavale meeskonnale lisatööde hankimiseks teistelt elektritööde objektidelt. Seega hakkame konkureerima teiste töödega teistelt tellijatelt, mis võib põhjustada töövõtja huvi kadumise linna tänavavalgustuse vastu. Hooldus-remondihanke kuupõhine tasu on ühe piirkonna puhul ligikaudu 20 000 €, millele lisandub käibemaks. Hanke jagamisel kaheks osaks on kuutasuks 10 000 €, mis ilmselt ei motiveeri kvaliteetset tööd tegevat kogenud ettevõtjat hankel osalema.
2. Kaheks piirkonnaks jagamisel tekib paljude eelpool kirjeldatud tööde puhul dubleerimine ja lepingute haldamine on probleemsem, mis omakorda võib tekitada vajaduse täiendava töökoha loomiseks linnamajanduse osakonda.
3. Erinevate töövõtjatega on kulu suurem, sest meeskondade arv on suurem ja vajalike tehniliste vahendite arv on suurem.
4. Linna poolt on vajalik anda rohkem tasulisi litsentse juhtimissüsteemi ja andmebaasi kasutamiseks.
5. Tööde puhul, mis hõlmavad mõlemat hankepiirkonda (investeeringuobjektid, juhtimissüsteemid, ürituste ajutised voolud) on vaja jõuda kokkuleppele, et milline töövõtja teemaga tegeleb või tegelevad mõlemad. Võib tekkida vajadus maksta topelt valvetasu.
6. Piiri tõmbamine erinevate piirkondade vahel on keeruline, sest kilbipiirkonnad saavad normaallahutuskohtades kokku.