Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Täiendav informatsioon tänavavalgustuse pikaajalisest riigihankest |
Reg. number: | LV-IP-0024 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 11.02.2022 |
Koostaja: | Riina Lill |
Ettekandja: | Rein Haak |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
11. veebruar 2022. a. nr LV-IP-0024 |
Täiendav informatsioon tänavavalgustuse pikaajalisest riigihankest |
KUULATI: | linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haaki ettekannet |
OTSUSTATI: |
1. Võtta informatsioon teadmiseks.
2. Korrigeerida hankedokumente: hooldushinna pakkumisel arvestada pakkumisele järgnevatel aastatel THIga. |
Juhataja: | |
Protokollija |
Linnamajanduse osakond valmistas ette eelnõu loa küsimiseks linna elektrivõrgu käidu-, haldus- ja remonditeenuse riigihanke korraldamiseks järgmiseks viieks aastataks.
Linnavolikogu majanduskomisjon tegi linnavalitsusele ettepaneku kaaluda hanketingimusi ja võimalust jagada riigihange kahte ossa ning lühendada lepinguperioodi. Komisjon oli seisukohal, et nii pika hankeperioodi puhul on keeruline paljude hinda mõjutavate sisendite muutumist ette prognoosida ja hange võib linnale minna planeeritust kallimaks
· Tänases keerulises majanduslikus olukorras on töövõtjad huvitatud kindlustundest, mida annab pikema kestvusega lepinguperiood. Optimaalne aeg tänavavalgustuse hoolduses tegutsemiseks on ettevõtjate hinnangul ligikaudu viis aastat. Selline periood motiveerib töövõtjat investeerima inimestesse ja tehnikasse. Töövõtjal on võimalik värvata paremate oskustega montööre ja tööjuhatajaid, kes on pühendunud töö tegemisse ilma kartuseta aasta või kahe pärast töökoht kaotada. Töövõtja on huvitatud tehnika soetamisest ja kogenud meeskonna palkamisest. Lühema perioodi puhul võiks ettevõtja kaaluda ka renditehnika kasutamist ning seeläbi investeeringukulu vähendamist.
· Võrgu põhjalikuks tundmaõppimiseks kulub Tartu suuruses linnas nii montööride kui ka insenertehnilise personali puhul minimaalselt üks aasta. Selleks, et rikete likvideerimine oleks võimalikult kiire, peab montöör tundma reaalset tänavavalgustuse paigaldist alates juhtimiskilbist kuni valguspunktideni: õhuliinid ja nende konfliktsed kohad kõrghaljastuse osas, kaabelliinide puhul seisukord, ühendused, hargnemised ja nende nõrgad kohad, hoonete seintel kulgevad liinid koos seintes asuvate harukarpidega ning nutiseadmetes kasutatavad programmid. Insenertehniline personal peab tundma lisaks ka kogu võrgu ülesehitust. Tänavavalgustusega seonduvate teenuste osutamisel vastutab insenertehniline personal valgustuspaigaldiste ja eriobjektide ööpäevaringse talitluse tagamise eest. Tööd tuleb organiseerida selliselt, et võrgus tekkivad rikked oleksid kõrvaldatud lühima võimaliku aja jooksul ning ohutult töö teostajale ja tööala läheduses liikujatele. Teostada tuleb võrgus nõuetekohaseid käidutoiminguid, juhtimis- ja operaatorteenuseid, töökorralduslikke inseneritöid: projekteerimiseks vajalike tehniliste tingimuste koostamine, projektide ülevaatus, ehituse järelevalve tänavavalgustuse ehitusobjektidel, uute vastuvõetud objektide tehnilise dokumentatsiooni sisestamine Tartu linna andmebaasidesse. Taastusremonditööde läbiviimiseks tuleb teha ettepanekuid remondi läbiviimiseks. Ülesannete hulka kuulub geoaluste kontrollimine ja võrdlemine ning vastavuse tuvastamine olemasoleva tänavavalgustuse võrgu andmebaasiga, samuti elektripaigaldise perioodiline auditeerimine. Arvestades töö spetsiifikat on tehnilise personali väljaõpe kulukas ja aeganõudev. Seetõttu on mõistlik rakendada seonduvat personali pikema perioodi vältel.
· Pikema perioodiga lepingu puhul on töövõtja enam huvitatud linna huvide kaitsmisest ja on valmis tegema ettepanekuid nii oma töö lihtsustamiseks kui ka linna tänavavalgustusvõrgu edendamiseks.
· Lühema lepinguperioodi puhul kasutatakse eeldatavasti vähemteadlikku personali, seega akumuleeruvad potentsiaalsed rikkekohad võrgus, mis võivad muuta kallimaks järgmise perioodi lepingu maksumuse seoses remonti vajavate tegevuste nihkumisega järgmisesse perioodi.
Nii Transpordiamet kui ka Enefit Connect OÜ (tellijana) on oma pikaajaliste kogemuste põhjal seisukohal, et pikaajaliste (5+ aastat) hoolduslepingute sõlmimine on majanduslikult kasulikum. Transpordiamet alustab lähiajal tänavavalgustuse hooldus-remonttööde hanke läbiviimist ning hange on üles ehitatud just selliselt, et osaleksid suurema kogemusega ja kvaliteetset teenust osutavad ettevõtted.
Riigihanke jagamine kaheks osaks ei ole otstarbekas lähtudes järgnevatest asjaoludest:
1. Tartu suurune linn ei paku töövõtja meeskonnale sellisel juhul enam piisavalt koormust ja tekitab töövõtjale vajaduse töid teostavale meeskonnale lisatööde hankimiseks teistelt elektritööde objektidelt. Seega hakkame konkureerima teiste töödega teistelt tellijatelt, mis võib põhjustada töövõtja huvi kadumise linna tänavavalgustuse vastu. Hooldus-remondihanke kuupõhine tasu on ühe piirkonna puhul ligikaudu 20 000 €, millele lisandub käibemaks. Hanke jagamisel kaheks osaks on kuutasuks 10 000 €, mis ilmselt ei motiveeri kvaliteetset tööd tegevat kogenud ettevõtjat hankel osalema.
2. Kaheks piirkonnaks jagamisel tekib paljude eelpool kirjeldatud tööde puhul dubleerimine ja lepingute haldamine on probleemsem, mis omakorda võib tekitada vajaduse täiendava töökoha loomiseks linnamajanduse osakonda.
3. Erinevate töövõtjatega on kulu suurem, sest meeskondade arv on suurem ja vajalike tehniliste vahendite arv on suurem.
4. Linna poolt on vajalik anda rohkem tasulisi litsentse juhtimissüsteemi ja andmebaasi kasutamiseks.
5. Tööde puhul, mis hõlmavad mõlemat hankepiirkonda (investeeringuobjektid, juhtimissüsteemid, ürituste ajutised voolud) on vaja jõuda kokkuleppele, et milline töövõtja teemaga tegeleb või tegelevad mõlemad. Võib tekkida vajadus maksta topelt valvetasu.
6. Piiri tõmbamine erinevate piirkondade vahel on keeruline, sest kilbipiirkonnad saavad normaallahutuskohtades kokku.