Õigusakti eelnõu: Tartu Linnavolikogule määruse "Spordi valdkonna toetused" eelnõu esitamine

Akti väljaandja: Tartu Linnavalitsus
Akti liik: Istungi protokolli kantav otsus
Teema: Tartu Linnavolikogule määruse "Spordi valdkonna toetused" eelnõu esitamine
Reg. number: LV-IP-0018
Seisund: Lõpetatud
Koostamise kp: 01.02.2022
Koostaja: Anneli Apuhtin
Ettekandja: Marleen Viidul
EELNÕU




1. ÜLDINE ÜLEVAADE

Tartu Linnavolikogu võttis 30. juunil 2016. a vastu määruse nr 118 "Spordi valdkonna toetused", millega sätestati spordi valdkonnale toetuste taotlemise ja toetuste andmise põhimõtted ning tingimused. Selle aja jooksul on määrust täiendatud ja muudetud kolmel korral. Viimane muutmine toimus 2020. a. Kuna nüüd on taas tekkinud vajadus spordi valdkonna toetuste süsteem üle vaadata ja sinna põhimõttelisemaid muudatusi teha, siis on mõistlik kehtiv määrus kehtetuks tunnistada ja kehtestada uus spordi valdkonna toetuste määruse terviktekst.

Toetussüsteemi muutmise eesmärk on ajakohastada toetuste meetmeid, taotlemise tingimusi, toetusmäärasid, taotluste hindamist ja muid toetuse andmise põhimõtteid. Teiseks eesmärgiks on ühtlustada kultuuriosakonna erinevate toetusmeetmete põhimõtteid ja menetluspraktikaid.

Uue määruse olulisem muudatus on spordiprojektide jagunemine suur- ja väikeprojektideks. Teine oluline muudatus on see, et taotlusi hakkab edaspidi hindama valdkonda tundev ekspertkomisjon. Kui suurprojektide puhul võetakse taotlusi vastu jätkuvalt üks kord aastas, siis väikeprojektide taotlusi saab edaspidi esitada 2 korda aastas. Seni võeti taotlusi vastu aastaringselt, aga see ei võimaldanud taotlusi omavahel võrrelda. Muudatus tagab taotlejatele senisest võrdsemad taotlemistingimused.

Linna esindusvõistkondade puhul saab edaspidi senise nelja asemel määrata kuni kuus võistkonda linna esindusvõistkonnaks ning need ei pea olema pallimänguvõistkonnad. Samuti võib ühelt alalt valida kaks esindusvõistkonda, juhul kui nii mees- kui ka naiskond on väga tugeval sportlikul tasemel.

Määruse väljatöötamise algatas kultuuriosakond, kaasates sellesse valdkonda tundvaid ja valdkonnas tegutsevaid spetsialiste. Muudatuste sisendina kasutati valdkonna tagasisideküsitlust. Tööprotsessi käigus kaasati erinevaid huvigruppe arutellu ning korraldati kaks laiendatud valdkondlikku arutelu.

Vaatamata muudatustele jääb määruse ülesehitus toetusliikide osas sarnaseks. Toetusliigid on spordi väikeprojektid, spordi suurprojektid, esindusvõistkonna toetus ja koolidevaheliste karikavõistluste toetus. Mobiilsustoetust sätestab eraldi Tartu Linnavolikogu 4. detsembri 2020. a määrus nr 122 "Mobiilsustoetus".

Spordivaldkonna toetuste jagunemine 2022. aastal ja prognoos 2023. aastaks.

Toetusliik
2022
2023 prognoos
Esindusvõistkonnad
291 000
361 000
Spordi suurprojektid
309 000
339 000
Spordiprojektid (al 2023 spordi väikeprojektid)
126 295
148 000
Tartu linna meistrivõistlused (al 2023 väikeprojektide all)
21 725
-
Tartu koolidevahelised karikavõistlused
8800
10 000
                  KOKKU
756 820
858 000
2023. a prognoositav eelarve suurenemine pole otseselt siduv ja lähtub linna 2023-2026. a eelarvestrateegia projektist.

Eelarve suurenemise soovi on tinginud järgnevad tegurid:

1. Esindusvõistkonnad. 2023. a prognoositav suurenemine 70 000 eurot. Hetkel on linna esindusvõistkondi neli ja neile antav toetuse kogusumma on 291 000 eurot, jäädes vahemikku 51 000-100 000 eurot ühe võistkonna kohta. Uue määruse alusel on valdkonnal soov suurendada linna esindusvõistkondade arvu kuni kuueni (kuni kaks võistkonda enam), mis teeb keskmiselt 35 000 eurot lisandunud võistkonna kohta. Arvestades, et linna esindusvõistkondadeks on täna vaid meeskonnad ja linna soov on juba aastaid juurde tuua ka mõni naiskond, on selline esindusvõistkondade arvu suurendamine loogiline ja põhjendatud. Kuna uus määrus sätestab esindusvõistkondade arvuks kuni kuus võistkonda, tähendab see ka seda, et kui vahendeid napib või on muud aktsepteeritavad põhjused, võib esindusvõistkondi olla ka vähem.

2. Spordi suurprojektid. 2023. a prognoositav suurenemine 30 000 eurot. Seoses 2024. a Euroopa Kultuuripealinna staatusega on korraldajatel suurenenud huvi siin ka eelüritustena suuremaid spordisündmusi läbi viia. Hetkel on teada, et Tartusse planeeritakse 2023. a suveks U17 vanuseklassi Maailmameistrivõistluste korraldamine maadluses. Lõpliku otsuse teeb rahvusvaheline alaliit 2022. a suve esimesel poolel. Sarnast informatsiooni rahvusvahelise tasemega sündmuste korraldamissooviga on tulnud ka teistelt sündmuste korraldajatelt.

3. Spordi väikeprojektide eelarve prognoos koos linna meistrivõistlustega on planeeritud samale tasemele, kuigi uues määruses on tõstetud toetuse suuruse määra. Antud juhul võib tekkida olukord, et antakse komisjoni hinnangu põhjal kokkuvõttes vähematele projektidele, aga senisega võrreldes mõnevõrra suuremas summas toetust.

4. Tartu koolidevahelised karikavõistlused. Suurenemise prognoos 1200 eurot tuleneb toetusmäärade tõstmisega 100 euro võrra ühe projekti kohta. Aastas toimub keskmiselt 12 koolidevahelist karikavõistlust.
2. ÜLEVAADE MUUDATUSTEST TOETUSMEETMETE KAUPA

2.1 Spordi väikeprojekti toetus

Varasemas määruses oli see lihtsalt spordiprojekti toetuse nimetuse all. Uues määruses eristatakse sarnaselt kultuuriprojektidele selgemalt spordi suur- ja väikeprojektid. Spordi väikeprojekti all mõeldakse Tartu linnas või Tartu linnaga seotud piiritletud ajal avalikkusele suunatult toimuvat spordisündmust või -sündmuste sarja.

Uue määruse alusel saab edaspidi väikeprojekti toetuse taotlusi esitada kuni kahel korral aastas. Taotlusvoorude avanemisest antakse taotlejatele eelnevalt kaks kuud ette teada. Seoses sellega kaob ära aastaringne projektitoetuste jagamine. Muudatus on oluline selleks, et tagada taotlejatele võrdsemad tingimused, st enam ei sõltu toetuse saamine sellest, kes esimesena taotleb, vaid tähtajaks saabunud taotlusi võrreldakse ja pingerea alusel selguvad toetuse saajad. Muutub ka toetuse andmise ülemmäär. Varasemalt on see olnud kuni 3000 eurot, uue määruse alusel hakkab see olema kuni 4000 eurot. Uue teemana lisandub määrusese toetuse alammäär, mis saab olema 400 eurot. Kui varasemalt oli toetuse abikõlbulikel kuludel kindel loetelu, siis uues määruses seda nii rangelt ei sätestata. Linna toetuse kasutamisel loetakse abikõlbulikeks kuludeks kõiki kulusid, mis on projekti elluviimiseks vajalikud ja põhjendatud otsekulud, sealhulgas kuni 20% projekti elluviijate töötasude maksmiseks ja kuni 10% auhindadeks (medalid, karikad, diplomid). Lisatud on säte mitteabikõlbulike kulude hulka, mis on näiteks kulud mille kohta puuduvad kuludokumendid, liisingud, kinnisvara ja sõiduvahendite soetus, eelnevate võlgnevuste kulud, kohtumenetluse kulud, erisoodustusmaksud jms.

Uue suurema muudatusena hakkab väikeprojekti taotlusi hindama kultuuriosakonna juhataja poolt kinnitatud hindamiskomisjon. Iga taotlust hindab vähemalt kolmeliikmeline komisjon. Hindamiskomisjon kinnitab eelnevalt hindamisjuhendi ja hindamiskriteeriumi eest antavate punktide arvu. Maksimaalne punktide summa on 100 punkti. Osakonna juhatajal on õigus kinnitada iga taotlusvooru eel toetuse prioriteete, mille eest on võimalik saada hindamisel lisaks 20 punkti.

Väikeprojekti toetuse suuruse kohta teeb hindamiskomisjon linnavalitsusele ettepaneku. Toetuse suuruse määramisel võrdleb hindamiskomisjon kõiki samaks tähtajaks esitatud spordi väikeprojektide ja spordi suurprojektide toetuse taotlusi, arvestatakse konkreetsele taotlusele antud punkte, võimalusel võrreldakse varasemat sama juriidilise isiku sarnasele projektile antud toetuse suurust (sh võrreldakse sündmuse toimumise kohta, osalejate arvu, sündmuse pikkust jms) ning eelarveliste vahendite olemasolu. Toetust võib saada taotletud mahus või taotletuga võrreldes vähendatud mahus. Rohkem kui 40% taotletust väiksemas mahus toetuse saamisel jääb taotlejal õigus vähendada projekti tegevusi samas proportsioonis.
2.2 Spordi suurprojekti toetus

Spordi suurprojektiks loetakse projekte, mis on Tartu linnaga seotult piiritletud ajal avalikkusele suunatud rahvusvaheline või muul viisil Tartule oluline spordisündmus või sündmuste sari.

Antud toetusmeetme puhul jääb kehtima üks kord aastas taotlemise võimalus ja see saab jätkuvalt olema 1. septembriks, projekti toimumisele eelneval aastal.

Muudetud on toetuse taotlemise alammäära ja see on tõstetud 4001 eurole (varasemalt 3001 eurot). Lisandunud on toetuse ülemmäär, milleks saab olema 50 000 eurot. Erijuhtudel võib see olla kuni 70 000 eurot, kui esitatakse 1. juuniks linnale vabas vormis eeltaotlus koos põhjendatud selgitustega vajadusest suurema toetuse järele.

Sarnaselt spordi väikeprojektidega pole enam jäigalt piiritletud abikõlbulike kulude loetelu ja lisandunud on tegevuste loetelu, mis ei liigitu toetuskõlbulike tegevuste hulka. Sarnaselt väikeprojektidega hakkab suurprojekte hindama ekspertkomisjon. Maksimaalselt on võimalik saada kuni 100 punkti. Hinnatud taotlustest moodustatakse vastavalt saadud punktidele paremusjärjestus, mille alusel toetused määratakse. Komisjonile jääb õigus teha ettepaneku taotluse toetamiseks taotletust väiksemas mahus.
2.3 Koolidevaheliste karikavõistluste toetus

Koolidevahelised karikavõistlused on võistlused millest võtavad osa vähemalt viie Tartu linna põhikooli või kolme gümnaasiumi õpilased.

Antud meede on jäänud suuresti samaks ja selles suuri muudatusi pole. Tõstetud on toetuse määrasid 100 euro võrra projekti kohta.

Lisandunud on punkt, mis selgitab, et koolidevahelisi karikavõistlusi toetatakse spordialadel, mis on jõukohased üldhariduskooli kehalise kasvatuse tunnis keskmisel tasemel hakkama saavale õpilasele ega eelda spetsiifilist treeningettevalmistust ega varustust. Ka on piiritletud, et linn toetab aastas kuni 15 koolidevahelist karikavõistlust, et vältida liigset koormust koolidele ja kehalise kasvatuse õpetajatele.
2.4 Esindusvõistkondade toetus

Esindusvõistkonnaks loetakse Tartu linnas tegutsevat sportmänguvõistkonda või muu võistkonnana võistlevat sportlaste ühendust, kel on kõrgetasemelised sportlikud eesmärgid ja kes peab ennast ühemõtteliselt Tartu linna võistkonnaks.

Kui varasemalt sai ühelt spordialalt kandideerida linna esindusvõistkonnaks vaid üks võistkond, siis uus määrus lubab seda teha kahel võistkonnal tingimusel, et üks neist on meeskond ja üks naiskond. Ka muutub võistkondade arv. Kui siiani on linna esindusvõistkondadeks olnud neli võistkonda, siis uus määrus võimaldab kuni kuus võistkonda. See tähendab, et kui on linnas piisavalt kõrgetasemelisi võistkondi ning linna eelarvelised võimalused lubavad kuni kuut võistkonda toetada.

Esindusvõistkond ei pea enam ilmtingimata olema pallimänguvõistkond ja selleks võib saada ka muu spordiala sportlaste ühendus, kes võistlevad võistkonnana võistlussüsteemis.

Esindusvõistkonna toetuse määramisel võetakse aluseks võistkonna eelmise hooaja tulemused Eesti meistrisarjas, regionaalliigades ja muudes rahvusvahelistes liigades ja võistlustel. Hinnatakse võistkonna potentsiaali ja panust Tartu linnale tuntuse toomisel. Järgmise hooaja plaane, minimaalselt mängude (võistluste) arvu, publiku ja meediahuvi.

Esindusvõistkonna toetus hakkab koosnema kahest osast: üldtoetusest ja sportmängude võistkonna puhul ka preemiast Eesti meistritiitli eest, mis saab olema 5000 eurot. Juhul kui esindusvõistkond saavutab kõrgetasemelise koha rahvusvahelistes liigades, makstakse preemiat "Eduka sportlase ja treeneri preemia" määruse alusel.
3. HINDAMINE

Spordi suur- ja väikeprojekte hakkab hindama valdkonna ekspertidest moodustatud komisjon kinnitatud hindamisjuhendi alusel. Sama süsteemi on kultuuriosakond kultuuri valdkonna toetuste taotluste hindamiseks rakendanud edukalt juba 2019. aastast. Valdkonna ekspertidest koosneva hindamiskomisjoni kasutamine aitab lisaks kultuuriosakonna menetluspraktikale muuta spordi valdkonna toetuste jagamist sisulisemaks ja selgemaks.