Linnamajandus osakond kavandab korraldatud jäätmeveo riigihanke läbiviimist perioodiks 01.06.2021-31.05.2026.
Riigihanke eesmärgiks on leida ettevõtja, kes korraldab Tartus neljas veopiirkonnas segaolmejäätmete, biojäätmete ja vanapaberi veo. Veopiirkonnad on esitatud aadressil https://tartu.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=2cf2f8114e1542a7bf868d18b7464855. Joonisel eraldi toodud veopiirkond 5 (endine Tähtvere vald) liitub veopiirkonnaga 2.
Hankega ei kaasne linnale rahalisi kohustusi - jäätmevedajale tasu maksjateks on jäätmevaldajad (ühistud, asutused, kinnistute omanikud jt). Hankelepingud sõlmitakse iga piirkonna kohta eraldi. Hankelepingu maksumus viie aasta summana on sõltuvalt veopiirkonnast 1,9-3,3 miljonit eurot.
Hange viiakse läbi rahvusvahelise riigihankena (kontsessiooni andmise menetlus).
1. Üldinfo
Töövõtja kohustuseks on korraldatud jäätmeveoga hõlmatud jäätmete kogumine jäätmevaldajatelt, jäätmete vedamine linna määratud kogumiskohta ja korraldatud jäätmeveo teenuse osutamine.
Linnast kogutud segaolmejäätmed viiakse Aardlapalu ümberlaadimisjaama ja sealt edasi Aardlapalu operaatori poolt lõppkäitluskohtadesse (näiteks Iru põletustehas). Biojäätmed viiakse kompostimisele Aardlapallu. Vanapaber antakse üle töövõtja poolt valitud ettevõtjale.
Aardlapalu jäätmekäitluskeskuse operaatori leidmiseks kuulutatakse välja paralleelselt eraldi hange. Aardlapalu operaator korraldab biojäätmete kompostimise, segaolmejäätmete ümberlaadimise ja veo lõppkäitluskohtadesse ning kogu jäätmekeskuse haldamise.
2. Kavandatud muudatused
1. Hankel antakse ette tingimus, et vanapaberi konteinerite tühjendamine peab toimuma tasuta ning biojäätmete kogumise tasu ei tohi ületada 50% segaolmejäätmete kogumise tasust. Sätte eesmärgiks on edendada jäätmete liigiti kogumist ning tagada, et liigiti kogutud jäätmete üleandmine on odavam kui segaolmejäätmete üleandmine.
2. Jäätmete liigiti kogumise edendamiseks on jäätmevedajal kohustus kontrollida sobimatute jäätmete olemasolu konteineris. Sobimatute jäätmete korral on vedajal kohustus anda jäätmetele õige jäätmekood ning rakendada sellele jäätmekoodile vastavat hinda.
Lepingute sõlmimisel tuleb sõlmida nn komplektlepingud - näiteks korteriühistu ei saaks sõlmida lepingut vaid segaolmejäätmete vedamiseks, kui nõutav on ka biojäätmete ja vanapaberi vedu. Biojäätmete ja vanapaberi konteinerite puhul tühisõidutasu võrdsustatakse segaolmejäätmete tühisõidutasuga.
3. Täpsustatakse korraldatud jäätmeveo lisateenustega seonduvat regulatsiooni. Hankes nähakse ette piirhinnad, kui suur võib lisateenuse maksumus olla. Lisateenuste alla kuuluvad näiteks konteineri käsitranspordi tasu kaugemalt kui 10m, väravate, tõkkepuude ja konteinerite lukkude avamine, mahutiväliste jäätmete kogumise tasu jms. Senise hankelepingu kohaselt kooskõlastab töövõtja lisateenuste hinnad hankijaga.
4. Teenuse hinda küsitakse kaheks esimeseks aastaks. Alates kolmandast aastast on lubatud teenuse hinna muutmine tarbijahinnaindeksi võrra. Korraldatud jäätmeveo teenuse hinnad muutuvad ka siis, kui muutuvad hinnad Aardlapalu ümberlaadimisjaamas.
5. Ette nähakse aia- ja haljastujäätmete hooajaliselt üleandmise võimalus. Kliendid saaksid võimaluse tellida lehekottide vedu oma kinnistult ning töövõtja peaks korraldama aiajäätmete äraveo hiljemalt kahe nädala jooksul. Kui tellijaid on rohkem, tuleks töövõtjal korraldada eraldi aiajäätmete kogumisring. Kui tellijaid ei ole kuigi palju, korraldab töövõtja aiajäätmete veo biojäätmete kogumisringile täiendavate aadresside lisamise kaudu.
6. Hankes nähakse ette võimalus pakkuja asendamiseks teise, hankel kvalifitseerimisnõuetele vastava pakkujaga. Sellise võimaluse näeb ette riigihangete seadus, praktikas ei ole seda teadaolevalt rakendatud. Kui korraldatud jäätmeveo leping peaks lõppema ennetähtaegselt, saaks nimetatud sätte alusel asendada pakkuja hankel teiseks jäänud pakkujaga.
7. Hankelepingus sätestatakse piirang, et nädalavahetusel ei veeta jäätmeid elumajade juurest enne kella 8.00. Kaalumisel on variant, et klienditeeninduspunkt ei pea olema avatud 5 päeva nädalas, vaid näiteks kahel päeval nädalas. Suurem osa klientide teenindamisest toimub e-posti ja telefoni teel.
8. Jäätmete liigiti kogumise edendamiseks nähakse ette hankes ette tingimus, et töövõtja peab osutama pakendijäätmete kogumise teenust. Pakendite kogumise teenus oleks nn lisateenus, s.t klientidel oleks võimalus teenust tellida, kuid see ei oleks kohustuslik. Pakendite kogumise teenustasu ei tohi ületada 50% segaolmejäätmete teenustasust.
Eelnõu lisas on esitatud väljavõte hankelepingu projektist (töövõtja kohustused hankelepingu täitmisel).