Ühistranspordiseaduse (ÜTS) 8. peatükis on sätestatud nõuded taksoveole. Nimetatud sätteid on mitmeid kordi muudetud. Viimased olulisemad muudatused, millega sätestati nõuded infoühiskonna teenuse vahendusel taksoteenuste osutamisele, jõustusid 01. novembril 2017.
Vaatamata tehtud muudatustele ja osalt ka nende pärast, on praktikas taksoveole esitatavate nõuete osas küsitavusi. Seetõttu on vaja kaaluda Tartu linna poolt Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile ühistranspordiseaduse muutmiseks ettepanekute tegemist. Alljärgnevalt esitame ülevaate hetkel aktuaalsetest küsimustest.
1. Infoühiskonna teenuse vahenduseta taksovedu teostavatele sõidukitele (edaspidi tavatakso) ja infoühiskonna teenuse vahendusel taksovedu teostavatele sõidukitele (edaspidi äpitakso) esitatavad nõuded
1.1. ÜTS § 64 lg 10 kohaselt võib valla- või linnavolikogu kehtestada lisaks seaduses sätestatud nõuetele taksoveol kasutatavatele sõidukitele ka teenuse kvaliteeti, sealhulgas sõitjate mugavust ja keskkonnasäästlikkust tagavad nõuded.
Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määrusega nr 84 on kehtestatud taksoveol kasutatavatele sõidukitele mitmeid teenuste kvaliteeti ja keskkonnasäästlikkust tagavaid nõudeid.
Äpitaksodele nõuete kehtestamist ÜTS ette ei näe ja see paneb samal turul tegutsevad ettevõtted ebavõrdsesse konkurentsisituatsiooni. Sellise olukorra lahenduseks oleks tavataksode ja äpitaksode nõuete ühtlustamine. Linnavalitsuse hinnangul tuleks seejuures hinnata eelkõige tavataksode osas kehtivaid nõudeid ja neid leevendada.
1.2. ÜTS § 45 lg 3 kohaselt peavad tavataksodel olema parempoolsel välisküljel nähtav vedaja nimi või kaubamärgiseaduse § 5 tähenduses õiguskaitset omav kaubamärk, samuti tuleneb ÜTS §-st 64 tavataksole plafooni paigaldamise kohustus.
Äpitaksole selliseid nõudeid kehtestatud ei ole ja seega ei ole võimalik eristada neid tänavapildis muudest sõidukitest. Väliste taksotunnuste puudumine muudab kliendil tellitud takso saabumise märkamise raskemaks ja samuti muudab keeruliseks järelevalve teostamise nende üle.
Lahenduseks oleks ka äpitaksode sobivate taksotunnustega tähistamise nõude (vedaja nimi või viide infoühiskonna teenuse osutamisele) kehtestamine.
2. Ettepanekud majandustegevuse registris (MTR) taksoveoloa, sõidukikaardi ja teenindajakaardi (edaspidi kõik koos luba) andmete õigsuse tagamiseks ja järelevalve tõhustamiseks
2.1. ÜTS § 61 kohaselt antakse taksoveoluba, sõidukikaart ja teenindajakaart tähtajatult, samas ei ole sätestatud piisavalt meetmeid nende andmete õiguse tagamiseks.
Probleemiks on, et MTRis on palju kehtivate kannetena lubasid, mis tegelikkuses ei kehti (teenindaja kaardi omanik on loobunud taksoteenuse osutamisest, kuid jätnud loa väljastajat sellest teavitamata jms).
Lahenduseks oleks loa omajale iga-aastase andmete õigsuse kinnitamise kohustuse kehtestamine, mille täitmata jätmisel lubade kehtivus peatub, sellest teavitatakse loa omajat ja loa väljastajat. Kui täiendavaks tähtajaks on andmete õigsus kinnitatud, loa kehtivus taastatakse, täiendavaks tähtajaks kinnituse mitteesitamisel tunnistatakse luba selle väljastaja poolt kehtetuks.
2.2. MTRis on palju kehtivate kannetena ka selliseid lubasid, mis ei tohiks kehtida, kuna muudes andmekogudes (äriregister, rahvastikuregister, liiklusregister, karistusregister jms) on andmed, mis olid lubade väljastamise aluseks, muutunud (teenindajakaardi omanik on surnud või on temalt juhtimisõigus/ juhiload ära võetud, sõiduk on müüdud kolmandale isikule või liiklusregistrist kustutatud jne). Loa väljastaja poolt ükshaaval erinevatest registritest ja andmekogudest andmete kehtivuse kontrollimine on liialt koormav.
Lahenduseks oleks MTRi ja teiste registrite (äriregister, rahvastikuregister, liiklusregister, karistusregister jms) andmete ristkasutuse võimaluste täiendamine selliselt, et andmete kontrollimine toimuks automaatselt - näiteks taksoveoloa omaja staatuse muutmise korral (pankrotis, likvideerimisel, kustutatud jms), teenindaja kaarti omaja surma või juhtimisõiguse peatamise või kehtetuks tunnistamise korral, sõiduki, millele on väljastatud sõidukikaart, omaniku muutuse või registrist kustutamise korral, taksoveoloa või teenindajakaardi loa omaja karistamisel ÜTSis sätestatud süütegude eest jms. Andmete muutumisel tuleks sellest automaatselt teavitada sellest loa väljastajat, kes teostab järgmised toimingud kuni vajadusel loa kehtetuks tunnistamiseni välja;
2.3. Praktikas on teada juhtumeid, kus taksoveoteenust osutatakse sõidukiga, millel puudub sõidukikaart, teenindajakaardi omaja asemel osutab teenust keegi tema perekonnaliikmetest vms. Probleem on eriti terav äpitaksode puhul, millel täna puuduvad välised taksotunnused, mistõttu nende tuvastamine tänaval on praktiliselt võimatu.
Sellist olukorda aitaks ohjeldada järelevalve teostajale kontrolltehingu tegemiseks õiguse andmine (näiteks analoogselt tarbijakaitseseaduse § 63 sätestatule).
3. Ettepanek täpsustada infoühiskonna teenuse vahendaja kohustusi
ÜTSi § 65 lg 11 kohaselt peab vedaja teatama sõitjale enne sõidu alustamist teatud andmed ja esitama sõitjale sõidu kokkuvõtte. Mõlemas tuleb muuhulgas märkida teenindajakaardi number, sõidukikaardi numbrit märkima ei pea.
Kuna ÜTSis ei ole sätestatud infoühiskonna teenuse vahendaja kohustust nõuda enne äpile ligipääsu andmist teenindajakaardi omajalt ka sõidukikaarti, siis seda ka ei nõuta. See omakorda loob võimaluse osutada taksoteenust sõidukiga, millel puudub sõidukikaart.
Lahenduseks oleks ÜTSis infoühiskonna teenuse vahendaja kohustuste täpsustamine, muuhulgas kohustus nõuda enne äpile ligipääsu andmist teenindajakaardi omajalt ka sõidukikaarti.