EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
10. detsember 2018. a. nr LV-IP-0269 |
Muudatusettepanekud Tartu linna 2019. a eelarve eelnõule |
KUULATI: |
ettekannet |
OTSUSTATI:
|
esitada linnavolikogu määruse "Tartu linna 2019. a eelarve" eelnõule muutmise ettepanekud ja linnavalitsuse seisukohad esitatud ettepanekute kohta vastavalt protokolli lisale.
|
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Muudatusettepanekud Tartu linna 2019. a eelarve eelnõule " juurde
I. Linnavalitsus esitab ettepanekud 2019. aasta eelarve eelnõu muutmiseks, mille tulemusel lisaeelarve maht ei muutu:
1. Linnavalitsuse ja Tartu Ülikooli läbirääkimistest tulenevalt
1.1. jätta investeerimiskuludest välja Toomkiriku valgustamine summas 82 500 eurot;
1.2. vabanenud vahendite arvel eraldatakse järgmisteks kuludeks:
1.2.1. 25 000 eurot spordiprojektide raames linna esindusvõistkondadele (TÜ korvpallimeeskond) antava tegevustoetuse eelarve täiendamiseks;
1.2.2. 20 500 eurot kultuuriprojektide eelarvest antavate toetuste täiendamiseks tegevustoetusega MTÜle Rahvusvaheline Maja;
1.2.3. 15 000 eurot tegevustoetuseks Tartu Ülikoolile vilistlaskokkutuleku "Lähme koos" korraldamiseks;
1.2.4. 10 000 eurot tegevustoetuseks ERRile Eesti laulu poolfinaalide korralduskuludeks;
1.2.5. 8 500 eurot tegevustoetuseks linnaosaseltsidele. Tartu seitsmes linnaosas on loodud seltsid, mille tegevust on linn toetanud läbi seltside poolt korraldatavate ürituste. 2019. a eelarves on kavandatud tegevustoetus Rahinge Seltsile 3500 eurot ja viiele seltsile ürituste toetust a' 2500 eurot. Ümberpaigutusega eraldatakse Annelinna Seltsile 3500 eurot ja viiele ülejäänule 1000 eurot;
1.2.6. 3500 eurot Krista Piirimäe raamatu ''Kunstielu Emajõe ääres. 1971-2017'' väljaandmiseks Kirjastus Ilmamaa OÜle.
II. VL Tartu Eest nimel esitas muutmise ettepaneku linnavolinik Vahur Kalmre:
1.1. Jätta ära Ravila tn piirkonna riigikaitsemaa detailplaneering (40 000 eurot) ja suunata vahendid Raadi piirkonna detailplaneeringu täiendamiseks - piirkonna avaliku arutelu korraldamiseks, detailplaneeringu koostamiseks ning piirkonna tervikliku arengu rahvusvahelise arhitektuurikonkursi läbiviimiseks.
Linnavalitsuse seisukoht: Toetada ettepanekut osaliselt asendades seletuskirjas sõnastuse
"riigikaitsemaa detailplaneering Ravila tn piirkonnas" sõnastusega "muudeks planeeringuteks". Linnavalitsus on algatamas Raadi piirkonna arenduskava koostamist.
III. Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon on esitanud neli muutmise ettepanekut üksikisiku tulumaksu suurendamise arvel kokku summas 790 000 eurot, sh:
1.1. 200 000 eurot lisada investeerimiskulude eelarvesse Tartu vaksali ligipääsetavuse parandamiseks (lifti vm lahenduse projekteerimiseks ja ehituseks);
Ettepaneku selgitus: Tartu vaksal on oluline linna värav, kus on ratastoolis, lapsevankriga, jalgrattaga ning ka eakamal inimesel teiselt platvormilt linna pääsemine tõeliselt ebamugav ja närvesööv. Olemasolevast olukorrast on räägitud aastaid, kuid arengud puuduvad. Soovime, et linn võtaks initsiatiivi ning otsiks koostöös muinsuskaitse ja Eesti Raudteega võimalusi turvalise ja kasutajasõbraliku lahenduse projekteerimiseks ja ehitamiseks.
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta katteallika puudumisel. Lifti ehitamine eeldab olemasoleva perrooni ja muinsuskaitsealuse varikatuse laiendamist. Selliste ulatuslike muudatuste tegemine eeldab põhjalikku koostööd erinevate asutuste vahel selleks, et hinnata ettepaneku realiseeritavust. Jätkame koostööd Eesti Raudteega, et lahendada ratastoolis, lapsevankriga, jalgrattaga ning ka eakamal inimesel teiselt platvormilt linna pääsemine perrooni otsas paikneva panduse abil.
Üksikisiku tulumaksu planeerimisel on arvestatud käesoleva aasta tulumaksu eelarve 10 kuu täitumisega ning kavandamise aluseks olevad näitajad pärinevad rahandusministeeriumilt ja statistikaametilt. TuMS 01.01.2019 jõustuva redaktsiooni kohaselt on 2019. a kohalikele omavalitsustele edasiantava füüsilise isiku tulumaksu määr 11,93% ehk 0,07 protsendipunkti suurem kui 2018. a. Tulumaksu laekumise kasv tuleneb nii palgataseme tõusust, maksumaksjate arvu suurenemisest kui kohalikele omavalitsustele edasiantava tulumaksu määra kasvust, millega on eelnõus arvestatud. Võrreldes 2018. a tulumaksu täpsustatud eelarvega on tulumaksu laekumise kasvuks prognoositud 7,9% ehk 6 164 000 eurot, mis on samal tasemel riigi keskmise kasvuga. Reeglina jääb Tartu linna tulumaksu kasv eesti keskmisest maha.
1.2. 210 000 eurot lisada investeerimiskulude eelarvesse lasteaedade rühmade remont;
Ettepaneku selgitus: On kahetsusväärne, et 2019. aasta eelarve eelnõus ei nähta ette vahendeid lasteaedade rühmaruumide remondiks, mis eelmise volikogu koosseisu ajal oli pigem reegel. Nt. 2017. aasta põhieelarves 365 tuhat, 2016. aastal 300 tuhat. Selle aasta vajaduseks on hinnatud töid 420 tuhande euro eest (LA Krõll, Poku, Sass ja Kivike). Meie ettepaneku kohaselt tehakse nendest töödest pooled põhieelarve raames ning teine pool lisaeelarve vahenditest.
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta katteallika puudumisel. Arvestades ehitusturul toimuvaid kallinemisi tehakse töid prioriteete järgides ja 2019. a on keskendutud kahele mahukale objektile, Pääsupesa ja Maarjamõisa lasteaedadele.
1.3. 180 000 eurot koolieelsete lasteasutuste tööjõukulude suurendamiseks;
Ettepaneku selgitus: Koolieelsete lasteasutuste tööjõukulud on 2019. a 20 702 231 eurot. Taotleme asenduste, lisatöö, puhkuste ja haiguspäevade rahastamise jaoks 180 000 eurot lisa (n.ö motivatsioonifondi kahekordistamine).
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta katteallika puudumisel. Vaadatakse üle I lisaeelarve raames pärast riigi toetusfondi eraldiste selgumist.
1.4. 200 000 eurot koduteenuste kättesaadavuse parandamiseks.
Ettepaneku selgitus: Koduteenuste hinnad on kõrged (kuni 14 eurot tund) ning inimeste jaoks, kes vajavad suuremas mahus neid teenuseid, on see kättesaamatuks muutunud. Meie eesmärgiks on vähendada pereliikmete koormust koduteenuste tasumisel ning võimaldada teenust vajavatel eakatel olla oma kodus nii kaua kui võimalik. Selleks on vaja linnapoolse toega teha koduteenused kättesaadavamaks.
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta katteallika puudumisel. Koduteenust pakub lisaks erinevatele teenusepakkujatele linna allasutus Päevakeskus Kalda. Koduteenus tagatakse tasuta ca 440 tartlasele, tasulist koduteenust pakutakse ca 25 tartlasele (hinnaga 6 eurot tund). Teenuse saamiseks on vajalik inimese abivajaduse ja teenuse vajaduse hindamine. Koduteenuse kättesaadavuse parandamise eesmärgil on Tartu linn koostöös Päevakeskusega Kalda esitanud SA-le Innove projekti "Koduteenuse arendamine ja pakkumine Tartu linnas". Projekti eesmärgiks on koduteenuse arendamine Tartu linnas, et suurendada hooldusvajadusega isikute hooldajate võimalusi jääda, naasta või siseneda tööjõuturule ja toetada inimese igapäevast toimetulekut koduteenuse osutamisega harjumuspärases keskkonnas (kodus). Projekti raames on kavas pakkuda ajavahemikul 01.01.2019-31.12.2020 koduteenust täiendavalt ca 200 isikule. Seega suureneb ka koduteenuse kättesaadavus.
IV. Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon on esitanud neli muutmise ettepanekut määrusele ja ühe paranduse seletuskirjale.
1.1. ja 1.2. Lisada rekonstrueeritavate tänavate nimistusse Lai tänav summas 60 000 eurot SmartEnCity projektide kulude vähendamise arvel.
Ettepaneku selgitus: Laia tänava Vabaduse puiesteega ristumise alal liiklust takistavale kaarjale osale paremal pool teed teha umbes 15-20 meetri pikkune tee laiendus, et Lai tänav tervikuna oleks läbitav kahe sõidureaga ning kesklinna poole pööravad sõidukid ei oleks takistatud sillale suunduvate sõidukite tõttu, mille kõrvalt nad ei mahu kesklinna pöörama, kuna sõidurada on välja ehitamata.
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta katteallika puudumisel. Ettepanek on arvestatav, linnavalitsus tegeleb projektiga, kuid tööde maksumus on oluliselt kallim kui ettepanekus eeldatud. Hinnanguliselt 125 000 eurot (sh sidekaevu ümbertõstmine 100 000 eurot ja tee-ehitus 25 000 eurot).
2.1. ja 2.2. eraldada Tartu Gümnaasiumides isamaalise kasvatuse läbiviimiseks Eesti 100 puhul 10 000 eurot linnavalitsuse palgakulude kasvu arvel.
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta. Hetkel on linna koolides teostamisel 18 Kaitseministeeriumi ja Kaitseressursside Ameti poolt rahastatavat projekti.
3.1. ja 3.2. Eraldada Eesti Merekooli Tartu filiaalile õppetegevuse kaatri jaoks 10 000 eurot rattarendisüsteemi arendamise arvel.
Ettepaneku selgitus: Leiame, et veeliikluse arendamine ei tohi olla vähem oluline kui rattaliikluse arendamine.
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta. Taotluse sisu on vähe informatiivne.
4.1. ja 4.2. jätta toetamata Tartu Ülikooli SA (Raefond) ja suunata vabanenud vahendid (10 600 eurot)
kuniks Raefondi stipendiumi nõuded näevad ette, et vähemalt üks stipendiumi saajatest peab olema välisüliõpilane, kuna tegu on Eesti päritolu üliõpilaste diskrimineerimisega. Sellest üle jäävale rahale võiks leida kasutuse, mis edendaks eestikeelset ja -meelset haridust Tartus.
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta. Stipendiumi andmise eesmärk on üliõpilaste tunnustamine Tartu linna ajalugu, haldust, infrastruktuuri ja huve käsitleva silmapaistva teadus-, õppe- või arendustöö tulemuse eest. Ettepanekus on vahendite suunamine konkretiseerimata.
5. Jätta eelarve seletuskirjas lausest "Eesmärgiks on Tartu positsiooni tugevdamine rahvusvahelistuva ülikoolilinnana ja Eesti hariduselu eestvedajana, kus õppetöö kõrge kvaliteedi tagab õppijakeskne võrgustikupõhine haridussüsteem ja kõrgelt hinnatud pedagoogid" välja sõna "rahvusvahelistuva".
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta, sest ettepanek on vastuolus linna ja Tartu Ülikooli arengudokumentide eesmärkidega.
V. Linnavolinike Jüri-Ott Salm (VL Tartu Heaks), Indrek Särg (EKRE), Gea Kangilaski (SDE),
Hannes Klaas (VL Tartu Eest) ja Peeter Laurson (Isamaa) ettepanek on:
1.1.-1.3. Vähendada tulu koolieelsete lasteasutuste kohamaksust 331 000 eurot, sh tulumaksu suurendamise arvel 148 500 eurot ja kulude vähendamise arvel 182 500 eurot, millest Toomkiriku valgustamine -82 500 eurot ja Lääneringtee ehituseks vajalike maade ost -100 000 eurot.
Ettepaneku selgitus: Perioodil 2020-2021 kavandada kohatasumäära säilimisel 2018. a tasemel kulude katmine füüsilise isiku tulumaksu laekumistest arvestusega, et koolieelsete lasteasutuste kulud suurenevad aastas seonduvalt õpetajate palkade ja kaasnevate kuludega vähemalt 10% aastast – summa 2019. a ca 370 000 ja 2020. a ca 410 000 eurot. Põhjendused on esitatud VL Tartu Heaks, VL Tartu Eest, SDE ja EKRE fraktsioonide poolt 6.12.2018 eelnõus „Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016 määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine”
Linnavalitsuse seisukoht: Ei toeta. Linnavalitsus ei toeta ka „Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016 määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmise" eelnõud ja leiab, et katteallika puudumise tõttu ning arvestades mõju järgmiste aastate eelarvetele ei saa ettepanekut toetada.