Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Seisukoht linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta |
Reg. number: | LV-IP-0268 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 07.12.2018 |
Koostaja: | Kairit Peekman |
Ettekandja: | Riho Raave |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
07. detsember 2018. a. nr LV-IP-0268 |
Seisukoht linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta |
KUULATI: | R. Raave ettekannet. |
OTSUSTATI: |
mitte nõustuda linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteaedade rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõuga.
|
Juhataja: | |
Protokollija |
Linnavolikogu liikmed Jüri-Ott Salm, Peeter Laurson, Gea Kangilaski, Hannes Klaas ja Inderk Särg on algatanud eelnõu, millega teevad ettepaneku muuta Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine".
Eelnõuga soovitakse fikseerida koolieelse lasteasutuse kohatasu ühes kuus 70,50 eurot (praegu kehtib 15% eelneval kalendriaastal Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud kuutasu alammäärast, so 2018. aastal 70,50 eurot ja 2019. aastal 75,00 eurot) lapse kohta, kui laps kasutab lasteasutuses kohta täiskoormusega.
Analoogsete eelnõude alusel on linnavalitsus ja linnavolikogu kohatasu määraga seonduvat arutanud ka varasemalt:
1) linnvalitsus 12.12.2017 protokollilise otsusega
(http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/G4F97EFD938209E6AC22581F4002F04C3, vt punkt 49) ja linnavolikogu ei ole kohatasu fikseerimist kindlas määras toetanud oma (http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/G92F65EFE6434F460C22581FE002271FD, vt punkt 4).
2) 15.15.2018 protokollilise otsusega
http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/G8399F9D07E9140EDC225828100473C13?OpenDocument, vt punkt 5, ja linnavolikogu ei ole esitatud eelnõu vastu võtnud
http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/GFAE3D042F73ADE32C2258298001EBF7A, vt punkt 22.
Nimetatud eelnõu vastuvõtmisega ei nõustu linnavalitsus alljärgnevatel põhjustel:
Haridusosakonna poolt tehtud arvestuste järgi tähendaks lasteaia kohatasu vähendamine 75lt eurolt 70,50 eurole (so 4,50 eurot lapse kohta kuus) 2019. aastal linnale vähem tulusid ca 231 000 eurot (eeldusel, et kehtivad tänased soodustused).
Tartu linna eesmärgiks on pakkuda parimat alusharidust Eestis ja oleme linna arengukavas kavandanud selleks ka konkreetsed tegevused (haridustöötajatele motiveeriva ja konkurentsivõimelise palgataseme tagamine, tugiteenuste kättesaadavuse ja kvaliteedi tagamine, haridusasutuste füüsilise keskkonna kaasajastamine jne), mis kõik on ressursimahukad. Meie lasteaedades töötavad kõrge kvalifikatsiooniga õpetajad (kõrgharidusega õpetajate osakaal on ca 75%). Lisaks pakutakse nii lasteaedade kui ka täiendavate struktuuride (nt Hariduse Tugiteenuste Keskus) kaudu lasteaia lastele ja nende vanematele erinevaid hariduse tugiteenuseid, et varakult ja võimalikult hästi reageerida laste hariduslikele erivajadustele. Varajane märkamine ja sekkumine tagab selle, et kooliajaks saavad mitmed hariduslikud probleemid lahendatud ja lapsed saavad olla koolis edukad.
Koolieelsete lasteasutuste ülalpidamiskuludest moodustavad väga suure osa personalikulud (ca 84 %). Kui me tahame jätkuvalt linna lasteaedadesse kõrge kvalifikatsiooniga motiveerituid õpetajaid ja teisi spetsialiste, siis peame neile tagama ka motiveeriva töötasu. Viimastel aastatel on töötasukulud haridusvaldkonnas kasvanud ja alushariduse valdkonnas kasvavad 2019. aastal ca 12%, mis tähendab aga lasteaedade tegevuskulude olulist kasvu. 2019. aastaks planeeritakse munitsipaallasteaedade tegevuskulude kasvu 2,5 mln eurot, millele lisandub erasektori toetuse kasv ca 395 000 eurot. Riigilt loodab linn palgatoetusena tagasi saada ca 1,4 mln eurot, mis moodustab ca 4,8 % kõikidest lasteaia tegevuskuludest (lasteaedade tegevuskuludeks kavandatakse 2019. aastal kokku ca 28,4 mln eurot).
Tartu linnas on lähtutud põhimõttest, et linna eelarvest rahastatakse lasteaedade tegevuskulusid ca 80 % ja vanema osaluse arvelt ca 20 % ulatuses. Kohatasu seotus töötasu alammääraga on taganud vastavate proportsioonide säilimise ka olukorras, kus kulud alusharidusele kasvavad.
näitaja | 2019.a eelnõu | 2018.a | 2017.a | 2016.a | ||||
lapsevanema kohatasu eurodes | 3 921 215 | 17% | 3 790 760 | 18% | 3 545 066 | 20% | 3 863 398 | 22% |
linna osalus (sh riigi osalus alates 2017.a) tegevuskulude katmisel eurodes | 19 465 675 | 83% | 16 998 523 | 82% | 14 600 450 | 80% | 13 449 087 | 78% |
kokku | 23 386 890 | 100% | 20 789 283 | 100% | 18 145 516 | 100% | 17 312 485 | 100% |
näitaja | muutus 2019 eelnõu-2018 | muutus 2018-2017 | muutus 2017-2016 | muutus 2016-2015 | ||||
eurodes | % | eurodes | % | eurodes | % | eurodes | % | |
vanema poolt tasutud kohatasu eurodes | 130 455 | 3% | 245 694 | 7% | -318 332 | -8% | 287 070 | 8% |
linna osalus (sh riigi toetus alates 2017. a) tegevuskulude katmisel eurodes | 2 467 152 | 15% | 2 398 073 | 16% | 1 151 363 | 9% | 809 902 | 6% |
kokku | 2 597 607 | 13% | 2 643 767 | 15% | 833 031 | 5% | 1 096 972 | 7% |