EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
06. detsember 2018. a. nr LVK-M-0057 |
Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete
munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 37, koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lg 3 ja 4 alusel.
§ 1. Määruse muutmine
Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" paragrahvi 1 lõiget 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(1) Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste (edaspidi lasteasutus) rahastamisel moodustab lapsevanema poolt kaetav osa ühes kuus 70,50 eurot lapse kohta, kui kui laps kasutab lasteasutuses kohta täiskoormusega".
§ 2. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2019. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete
munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine " juurde
Tartu Linnavolikogu on linnavalitsuse ettepanekul viimastel aastatel hüppeliselt tõstnud munitsipaallasteaias käivate laste vanematelt võetavat kohatasu.
Perioodil 2013-2018 on lasetaia kohatasu tõusnud kahekordseks, mis ületab märgatavalt keskmise palga tõusu tempot (samal perioodil 36%) ja raskendab järjest suurema osa perede toimetulekut.
Kohatasu suuruse seose tõttu alampalgaga kasvab esimesena nimetatud summa märgatavalt ka 2019. aastal (kasv 6% võrreldes 2018. aastaga), ületades muuhulgas plaanitud riiklikku lapsetoetust 1,28 korda. Nagu näeme, on kohatasu puhul tegemist ennaktempos kasvuga võrreldes prognoositud keskmise palga kasvuga (inflatsiooniga korrigeeritud palga reaalkasv 2018. aastal on 3,6%, 2019. aasta prognoos on 3,1% (vt Tartu linna 2019. a eelarve seletuskiri)) ja sisuliselt nullib riigi perepoliitika pingutused sündimuse tõusu stimuleerimiseks.
Kohatasu tõusu põhjusena on esitatud argumendid lasteaiatöötajate palga tõstmiseks ja investeeringuteks, lapsevanema panuse osakaalu vähenemine lasteaedade kuludesse, era- ja munitsipaallasteaia tasude võrdsustumine, sisulise töö kvaliteet tagamine ning kvalifitseeritud tugispetsialistide olemasolu tagamine.
Käesoleva eelnõu esitajad ei jaga täiel määral neid argumente. Alates 2017. aastast rahastatakse lasteaia töötajate töötasu osaliselt riigieelarvest. 2019. aasta linnaeelarves on selleks summaks planeeritud 1.440 tuhat eurot. Samuti saa nõustuda sellega, et koormise arvelt, mis defineeritakse kui „Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteaedade rahastamine“, ei saa kaudselt (vähendades linna eelarve poolset munitsipaalhoiu rahastamist ja suurendades munitsipaalhoiu kasutajate poolset tasu) subsideerida erahoidu. Viimast tuleb rahastada mitte munitsipaalhoius käivate laste vanemate maksete, vaid linna üldiste tulude arvelt.
Seetõttu teeme ettepaneku lapsevanema poolt munitsipaallasteaias või –hoius käiva lapse eest makstava tasu suuruse lahti sidumiseks alampalgast.
Selleks lahtisidumiseks on erinevad võimalused, kõige sagedasem Eesti omavalitsuste poolt kasutatav moodus on konkreetse kohatasu kehtestamine teatud loogiliseks perioodiks (KOV volikogu volituste perioodiks).
Naabervaldades – Kambjas on kohatasu suuruseks 25-35 eurot, Tartu vallas 22.5-40 eurot. See võib noortele peredele olla tugev argument Tartust ärakolimiseks.
Käesoleva ettepaneku mõju linna eelarvele on aritmeetiliselt võttes 231.000 eurot.
==================
Linnavalitsuse 11.12.2018 istungi protokoll nr 79:
33. Seisukoht linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta
KUULATI: Riho Raave ettekannet.
OTSUSTATI: mitte nõustuda linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteaedade rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõuga.
Linnavalitsuse õiend.pdf
Hariduskomisjoni 11.12.2018 koosoleku protokoll nr 15:
Otsustati:
1.1. mitte toetada eelnõu, kuna:
1.1.1. lasteaia kohatasu vähendamine vähendaks linna tulusid ca 231 000 eurot,
1.1.2. Tartu linna eesmärk on pakkuda parimat alusharidust Eestis, milleks on kavandatud haridustöötajatele konkurentsivõimelise palgataseme tagamine, samuti tugiteenuste kättesaadavuse ja kvaliteedi tagamine, lasteaedade füüsilise keskkonna kaasajastamine jms,
1.1.3. kohatasu vähendamisel tuleks linnal leida lisavahendid ka eralasteaedade toetamiseks
(eelnõu toetas 4, vastu oli 9).