EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
23. november 2018. a. nr LV-IP-0250 |
Tartu Linnavolikogu otsuse "Tartu linna õhukvaliteedi parandamise kava bensopüreeni osas projekti heakskiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu |
KUULATI: |
Rein Haagi ettekannet |
OTSUSTATI:
|
1. kiita heaks ja esitada Tartu Linnavolikogule otsuse "Tartu linna õhukvaliteedi parandamise kava bensopüreeni osas projekti heakskiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu;
2. ettekandjaks linnavolikogus määrata abilinnapea Raimond Tamm.
|
|
Lisa |
|
Tartu Linnavalitsuse |
|
istungi protokolli kantava otsuse eelnõu nr LV-IP-0250 juurde |
Võttes aluseks atmosfääriõhu kaitse seaduse § 73 ja 74 ja Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012. a määruse nr 65 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 15 lg 1, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Kiita heaks "Tartu linna õhukvaliteedi parandamise kava bensopüreeni osas" projekt vastavalt lisale ning suunata see avalikule väljapanekule.
2. Määrata avaliku väljapaneku ajaks 2. jaanuar kuni 31. jaanuar 2019 ja avaliku väljapaneku kohaks Tartu linna veebileht.
3. Otsus jõustub vastuvõtmisele järgnevast päevast.
|
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogu otsuse "Tartu linna õhukvaliteedi parandamise kava bensopüreeni osas projekti heakskiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu " juurde
Tartus aadressil Kalevi tn 52 a asub riiklik seirejaam, kus alates 2012. aastast mõõdab Eesti Keskkonnauuringute Keskus teiste komponentide kõrval ka benso(a)püreeni (BaP) kontsentratsiooni.
Välisõhu kvaliteedi seiretulemuste põhjal ületab BaP sisaldus välisõhus kehtivat sihtväärtust 1ng/m3. Sihtväärtus on tase, mis on kehtestatud eesmärgiga vältida kahjulikke mõjusid inimeste tervisele ja/või kogu keskkonnale ning mis tuleb võimaluse korral saavutada teatava tähtaja jooksul.
Tulenevalt atmosfääriõhu kaitse seaduse § 73 ja § 74 on kohalikul omavalitsusel kohustus koostada õhukvaliteedi parandamise kava, kui piirkonnas esineb piir-või sihtväärtuste ületamine.
Kava koostati arvestades atmosfääriõhu kaitse seaduses esitatud nõuetest. Kava koostamist finantseerib SA Keskkonnainvesteeringute Keskus.
BaP on tugevalt kantserogeenne ühend, mis tekib orgaaniliste ainete mittetäielikul põlemisel.
On leitud, et et 82% Euroopa BaP heitest pärineb elamute kütmisest, vaid 2,6%, autoliiklusest, 0,6% soojuselektrijaamadest ja keskküttest, 2,7% looduslikest allikatest (sh. metsapõlengud) ja ülejäänud mitmesugustest tööstuslikest protsessidest.
Analoogiline on olukord Tartus - BaP peamine allikas on elamute kütmine.
Töös on välja pakutud erinevad meetmed BaP taseme nõuetega vastavusse viimiseks.
Välja on pakutud järgmised meetmed:
1) üleminek kaugküttele;
2) elamute soojustamine;
3) küttekollete uuendamine ning kvaliteetse ja kuiva küttematerjali kasutamine;
4) liikluskoormuse hajutamine, kergliiklusteede võrgustiku arendamine ja punktsaasteallikate emissioonide vähendamise jätkuv riiklik reguleerimine;
5) üleminek teistele taastuvatele energiaallikatele;
6) korstnatele filtrite paigaldamine;
7) teavitustegevuse tõhustamine.
Kava koostamisele kohaldatakse avaliku menetluse sätteid, kava läbib avaliku väljapaneku. Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012 määruse nr 65 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 15 kohaselt on avaliku väljapaneku kestus vähemalt neli nädalat. Teade projekti avalikustamise kohta avaldatakse Tartu linna veebilehel.
Paralleelselt kava avaliku väljapanekuga esitatakse kava eelnõu kooskõlastamiseks Keskkonnaministeeriumile (kooskõlastamise aeg kuni 45 päeva).