EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
15. mai 2018. a. nr LV-IP-0139 |
Informatsioon Tartu linna ühistranspordi uue liinivõrgu kohta |
KUULATI: |
ettekannet |
OTSUSTATI:
|
|
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Informatsioon Tartu linna ühistranspordi uue liinivõrgu kohta " juurde
Mugavama ja reaalsel vajadusel põhineva ühistranspordi liinivõrgu loomiseks on targa linna klastri (Smart City Lab) tellimusel WSP Finland OY ja Positiumi ühistööna valminud ühistranspordi liinivõrgu modelleerimise töö.
Tartu liinivõrgu modelleerimisel kasutati lisaks traditsioonilisele andmestikule linlaste poolt antud sisendit, uusimat liikumisandmestikku ja muid olulisi materjale, mis on vajalikud tõhusa liinivõrgu kavandamiseks.
Liinivõrgu analüüsi olulisimaks lähteülesandeks oli analüüsida hetkel pakutava teenuse vastavust linnaelanike liikumisvajadusele ning sellel otstarbel kombineeriti erinevaid andmestikke.
· Bussikaardi valideerimisandmete põhjal hinnati reaalset bussiliinide kasutatavust ja seda, kuidas praegused bussiühendused katavad hetkevajadust.
· Linnakodanikelt fookusgrupiaruteludes kogutud sisendi põhjal kaardistati ühistransporditeenuse tänased peamised tugevused ja parendamist vajavad aspektid.
· Mobiilpositsioneerimise andmetel hinnati Tartu ja lähipiirkonna elukohtade ja töökohtade paiknemist ning igapäevaseid liikumisi. Mobiilpositsioneerimise andmeid võrreldi ka rahvastikuregistri andmetega.
Selline analüüs andis selgema pildi tänastest reaalsetest liikumisvajadustest. Töö tulemused näitavad muuhulgas, et 99,6% tartlastest elab kuni 500 meetri kaugusel lähimast bussipeatusest ning 88,2% vähem kui 300 meetri kaugusel lähimast peatusest. See tähendab, et Tartu on tegelikult bussipeatustega väga hästi kaetud ning teenuse parema kvaliteedi tagamiseks on eelkõige oluline kujundada tulevane liinivõrk selliselt, et neist peatustest oleks võimalik maksimaalselt ühe ümberistumisega jõuda kõikidesse võimalikesse sihtkohtadesse, optimeerides seega erinevate sihtpunktide vahel liikumisele kuluvat aega.
Olemasoleva liinivõrgu analüüsi ja modelleerimise tulemusena on valminud ettepanek uueks liinivõrguks, kus on tänase 25 bussiliini asemel 11 bussiliini.
Optimaalse tulemuse saavutamiseks kasutati järgmisi liinivõrgu modelleerimise põhimõtteid:
- Väiksem liinide koguarv, kuid see-eest otsemad, omavahel paremini ühendatud ja sagedasema intervalliga liinid. See tähendab, et mõnes kohas võib jalgsikäigu vahemaa lähimasse peatusse küll minimaalselt pikeneda, kuid tänu kiirematele ühendustele on ajaline võit siiski märkimisväärne.
- Ühtlase teenindussagedusega sõiduplaanid, mis tagavad selle, et sarnaseid põhimarsruute teenindavad bussid ei saabu peatusesse samaaegselt.
Uue liinivõrgu kohaselt on liiniveo aastane töömaht 4,40 miljonit liinikilomeetrit, tänane maht on 3,96 miljonit liinikilomeetrit.
24. jaanuaril 2018 sõlmis Tartu linn uue avaliku bussiliiniveo teenindamise lepingu ning uue lepingu kohaselt on liinikilomeetri hinnad soodsamad kui hetkel kehtivas lepingus. 2018. a eelarves on 8,69 miljonit eurot (koos km-ga) bussiliiniveo teenindamiseks, uue liinivõrgu puhul oleks aastane kulu 8,21 miljonit eurot (arvestades uue lepingu liinikilomeetri hindasid).
Alates 2018. aasta septembrist on plaanis korraldada Tartu uue võimaliku liinivõrguga seonduv avalik arutelu, mis annab huvilistele võimaluse planeeritavate muudatuste osas kaasa rääkida ja liinivõrgu ettepanekule tagasisidet anda. 2018. aasta lõpus viiakse vastavalt vajadusele (ettepanekute ja tagasiside põhjal) kavandatavasse liinivõrgu plaani sisse muudatused.
Uus liinivõrk on plaanis rakendada alates 1. juulist 2019, mil Tartu linnaliine hakkab teenindama uus vedaja (Go Bus).
Ülevaade liinivõrgu modelleerimise tulemustest on leitav eelnõule lisatud failist.
Uue liinivõrgu info linnavolikogule.pdf