Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Seisukoht linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta |
Reg. number: | LV-IP-0123 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 02.05.2018 |
Koostaja: | Kairit Peekman |
Ettekandja: | Riho Raave |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
02. mai 2018. a. nr LV-IP-0123 |
Seisukoht linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta |
KUULATI: | Riho Raave ettekannet. |
OTSUSTATI: |
mitte nõustuda linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteaedade rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõuga. |
Juhataja: | |
Protokollija |
Linnavolikogu liikmed Jüri Kõre ja Jüri-Ott Salm on algatanud eelnõu, millega teevad ettepaneku muuta Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine".
Eelnõuga eeldatavalt soovitakse:
1) fikseerida koolieelse lasteasutuse kohatasu ühes kuus summas 64,50 eurot (praegu kehtib 15% eelneval kalendriaastal Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud kuutasu alammäärast so 2018. aastal 70,50 eurot ja 2019. aastal 75,00 eurot);
2) muuta kohatasule kohalduvaid erisusi:
-kahe või enamalapselisel perel, kus mõlemad lapsed kasutavad kohta lasteaias või lapsehoius, tuleb maksta kohatasu teise lapse eest eest 32,25 eurot (praegu 50% kehtestatud kohatasu määrast so 2018. aastal 35,25 eurot).
-kolme- ja enamalapselised pered ei peaks kohatasu kolmanda ja järgmiste laste eest maksma selle erisusega, et arvesse lähevad kõik lapsed, kes on alla 18 aastat vanad (praegu on kohatasust vabastatud pere kolmas lasteaias käiv laps).
Nimetatud eelnõu vastuvõtmisega ei nõustu linnavalitsus alljärgnevatel põhjustel:
Kohatasu "külmutamise" kohta on linnavalitsus oma seisukoha andnud 12.12.2017 protokollilise otsusega (http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/G4F97EFD938209E6AC22581F4002F04C3, vt punkt 49) ja linnavolikogu ei ole kohatasu fikseerimist kindlas määras toetanud oma (http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/G92F65EFE6434F460C22581FE002271FD, vt punkt 4).
Eelnõu ja selle õiendi vahel esineb oluline vastuolu. Eelnõu järgi soovitakse kohatasu fikseerida 64,50 euro juures, samas õiendis on tehtud arvutused 2018. aastal kehtiva 70,50 euro suuruse kohatasuga. Seetõttu ei ole õiendist ka üheselt välja loetav, milline on eelnõu mõju Tartu linna eelarvele. Eelnõu esitajad piirduvad vaid ligikaudsete hinnangutega sellele mõjule ja arvestatud on ainult juurde sündivaid lapsi.
Haridusosakonna poolt tehtud arvestuste järgi tähendaks lasteaia kohatasu vähendamine 75lt eurolt 64,50 eurole (so 10,50 eurot lapse kohta kuus) 2019. aastal linnale vähem tulusid 590 000 eurot (eeldusel, et kehtivad tänased soodustused). Kui lisada juurde punktide 2 ja 3 mõju, siis prognoosi kohaselt vähenevad tulud ca 1 340 000 eurot.
Eelnõu vastuvõtmisel tuleb leida adekvaatne katteallikas eelpool nimetatud summadele. Katteallikana välja pakutud 2017. aasta linnaeelarve kasutamata jääk selleks ei sobi, sest selle kasutamine on linnavolikogu poolt juba otsustatud osaliselt 2018. a linnaeelarve vastuvõtmisega. Ülejäänud jäägi kasutus on kavandatud praegu menetluses oleva esimese lisaeelarvega. Alushariduse valdkonna (lasteaedade personali-, õppevahendite-, tugiteenuste või investeeringukulude) kulude kärpimisega linnavalitsus aga ei nõustu, sest see ohustab linna arengukavas kokkulepitud eesmärkide elluviimist.
Tartu linna eesmärgiks on pakkuda parimat alusharidust Eestis ja oleme linna arengukavas kavandanud selleks ka konkreetsed tegevused (haridustöötajatele motiveeriva ja konkurentsivõimelise palgataseme tagamine, tugiteenuste kättesaadavuse ja kvaliteedi tagamine, haridusasutuste füüsilise keskkonna kaasajastamine jne), mis kõik on ressursimahukad. Meie lasteaedades töötavad kõrge kvalifikatsiooniga õpetajad (kõrgharidusega õpetajate osakaal on ca 75%). Lisaks pakutakse nii lasteaedade kui ka täiendavate struktuuride (nt Hariduse Tugiteenuste Keskus) kaudu lasteaia lastele ja nende vanematele erinevaid hariduse tugiteenuseid, et varakult ja võimalikult hästi reageerida laste hariduslikele erivajadustele. Varajane märkamine ja sekkumine tagab selle, et kooliajaks saavad mitmed hariduslikud probleemid lahendatud ja lapsed saavad olla koolis edukad.
Koolieelsete lasteasutuste ülalpidamiskuludest moodustavad väga suure osa personalikulud (ca 85 %). Kui me tahame jätkuvalt linna lasteaedadesse kõrge kvalifikatsiooniga motiveerituid õpetajaid ja teisi spetsialiste, siis peame neile tagama ka motiveeriva töötasu. Viimastel aastatel on töötasukulud haridusvaldkonnas kasvanud ja alushariduse valdkonnas kasvavad 2019. aastal ca 14%, mis tähendab aga lasteaedade tegevuskulude olulist kasvu. Linna eelarvestrateegias planeeritakse 2019. aastaks munitsipaallasteaedade tegevuskulude kasvu 3,0 mln eurot, millele lisandub erasektori toetuse kasv ca 400 000 eurot. Riigilt loodab linn palgatoetusena tagasi saada ca 1,2 mln eurot, mis moodustab ca 4,2 % kõikidest lasteaia tegevuskuludest (lasteaedade tegevuskuludeks kavandatakse 2019. aastal kokku ca 28, 5 mln eurot).
Tartu linnas on lähtutud põhimõttest, et linna eelarvest rahastatakse lasteaedade tegevuskulusid ca 80 % ja vanema osaluse arvelt ca 20 % ulatuses. Kohatasu seotus töötasu alammääraga on taganud vastavate proportsioonide säilimise ka olukorras, kus kulud alusharidusele kasvavad.
näitaja | 2018.a | 2017.a | 2016.a | |||
lapsevanema kohatasu eurodes | 3 790 760 | 18% | 3 545 066 | 20% | 3 863 398 | 22% |
linna osalus koos riigi (alates 2017.a) toetusega eurodes | 16 998 523 | 82% | 14 600 450 | 80% | 13 449 087 | 78% |
kokku | 20 789 283 | 100% | 18 145 516 | 100% | 17 312 485 | 100% |
näitaja | muutus 2018-2017 | muutus 2017-2016 | muutus 2016-2015 | muutus 2015-2018 | ||||
eurodes | % | eurodes | % | eurodes | % | eurodes | % | |
vanema poolt tasutud kohatasu eurodes | 245 694 | 7% | -318 332 | -8% | 287 070 | 8% | 214 432 | 6% |
linna osalus koos riigi toetusega tegevuskulude katmisel eurodes | 2 398 073 | 16% | 1 151 363 | 9% | 809 902 | 6% | 4 359 338 | 34% |
kokku | 2 643 767 | 15% | 833 031 | 5% | 1 096 972 | 7% | 4 573 770 | 28% |