Linnavolikogu liikmed Jüri Kõre ja Jüri-Ott Salm on algatanud eelnõu, millega teevad ettepaneku muuta Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" paragrahvi 1 lõiget 1 järgmiselt: "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste (edaspidi lasteasutus) rahastamisel moodustab lapsevanema poolt kaetav osa ühes kuus 64,50 eurot lapse kohta, kui laps kasutab lasteasutuses kohta täiskoormusega."
Nimetatud eelnõu vastuvõtmisega ei nõustu linnavalitsus alljärgnevatel põhjustel:
Esiteks menetletakse paralleelselt 2018. aasta linnaeelarvet, milles on arvestatud kohatasu tõusuga 64,50 eurolt 70,50 eurole. Linnavolikogu liikmete algatatud eelnõus ei ole kirjas, mille arvelt kaetakse 2018. aastal kohatasu arvelt laekumata jääv 319 000 eurot olukorras, kus kulud lasteaedade ülalpidamiseks suurenevad 2018. aastal ca 11,5% (võrreldes 2017. aastaga suurenemine 2,2 miljonit eurot).
Teiseks on järgmisel aastal kohatasu tõus võrreldes käesoleva aastaga 6 eurot (jätkuvalt 15% 2017. aasta alampalgast, mis on 470 eurot). Käesoleval ajal kehtiv määrus sätestab § 1 lõikes 1, et Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel moodustab lapsevanema kaetav osa ühes kuus ühe lapse kohta 15% eelneval kalendriaastal kehtinud Vabariigi Valitsuse poolt töölepingu seaduse paragrahvi 29 lõike 5 alusel kehtestatud kuutasu alammäärast. Ei vasta tõele, et tegemist on hüppelise tõusuga. Kuigi suurem tõus toimus 2014. aastal, kui kohatasu munitsipaallasteaedades tõusis ca 14 eurot, langes see kõigis eralasteaedades oluliselt (50-100 eurot, sõltuvalt eralasteaiast).
Kolmandaks on Tartus kohatasu seotud eralasteaedade toetusmudeliga ning seetõttu on linnavolikogu liikmete algatatud eelnõu mõjud kindlasti suuremad, kui pelgalt linnaeelarve tulude vähenemine: 1) palgatõusu ootavad ka eralasteaedade õpetajad ja kohatasu vähendamine tähendaks sisuliselt nende tulude vähendamist ning tekitaks ootuse see linna poolt kompenseerida (esitatud eelnõuga ca 12 eurot lapse kohta kuus, mis arvestades eralasteaedades käivate laste hulka teeb aastas täiendavat kulu linnale ca 80 000 eurot); 2) linnavalitsus ei soovi lõhkuda hästitoimivat süsteemi, kus kõiki lapsi, sõltumata lasteaia omandivormist, koheldakse võrdselt.
Neljandaks on linnavalitsuse hinnangul seotus alampalgaga jätkuvalt oluline, kuna alampalga kasv toob kaasa suuremad kulud lasteaedades (palgatõus neile töötajatele, kelle palk on alampalga lähedal). Linnavalitsus on jätkuvalt seisukohal, et selle seotuse kaudu osalevad nii linn kui ka vanemad koos kulude tõusu katmisel proportsionaalselt. Lapsevanemate osalus lasteaiavõrgu ülalpidamisel langeb järgmisel aastal 17%-le kogukuludest (eelmistel aastatel arvestuslikult ca 20% lapsevanemad ja 80% linn), sest oleme pere kolmanda lapse vabastanud kohatasust ja pere teise lasteaias käiva lapse eest tasutakse kohatasust pool. Lisaks eeltoodule võimaldab kohatasu seotus alampalgaga (ehk teadmine, millised hakkavad olema tulud) oma tegevusi ja kulusid paremini planeerida nii erasektoris kui Tartu linna munitsipaallasteaedades.
Eelnevast tulenevalt ei toeta linnavalitsus linnavolikogu liikmete Jüri Kõre ja Jüri-Ott Salmi algatatud linnavolikogu määruse eelnõuga.