EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
07. detsember 2017. a. nr LVK-M-0008 |
Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate
poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 37 ja koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lg 3 ja 4 alusel.
§ 1. Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" paragrahvi 1 lõiget 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(1) Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste (edaspidi lasteasutus) rahastamisel moodustab lapsevanema poolt kaetav osa ühes kuus 64,50 eurot lapse kohta, kui laps kasutab lasteasutuses kohta täiskoormusega."
§ 2. Määrus jõustub 1. jaanuaril 2018. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate
poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine " juurde
Tartu Linnavolikogu on linnavalitsuse ettepanekul viimastel aastatel hüppeliselt tõstnud munitsipaallasteaias käivate laste vanematelt võetavat kohatasu. See tõus (183% aastatel 2013-2017) ületab märgatavalt keskmise palga tõusu tempot (samal perioodil 131%) ja raskendab järjest suurema osa perede toimetulekut.
Kohatasu suuruse seose tõttu alampalgaga kasvab esimesena nimetatud summa märgatavalt ka 2018. aastal (kasv 9% võrreldes eelmise aastaga), ületades muuhulgas plaanitud riiklikku lapsetoetust 1,28-kordselt). Nagu näeme, on kohatasu puhul tegemist ennaktempos kasvuga võrreldes prognoositud keskmise palga kasvuga (rahandusministeeriumi keskmise palga kasvu prognoos 2017. a 2,5% ja 2018. a 2,3%) ja sisuliselt nullib riigi perepoliitika pingutused sündimuse tõusu stimuleerimiseks.
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Lapsevanema poolt kaetav kohatasu kuus | 35,20 | 44,08 | 39,5/53,25 | 58,5 | 64,50 | 70,50 |
Lapsevanemate tasud (tuhat EUR)¹ | 1.871.5 | 2.414.9 | 4.047.2 | 3.783.4 | 3.603.0 | 3.790.9 |
Laste arv munitsipaalaias ja hoius ² | 5.426 | 5.326 | 5.440 | 5.254 | 5.406¹ | 5.353¹ |
Laste arv eraaias ja -hoius ² | 1.064 | 1.084 | 1.079 | 972 | 1.121¹ | 1.100¹ |
Keskmine brutopalk Tartumaal³ | 913 | 976 | 1.045 | 1.149 | 1.199 | ....... |
¹Seletuskiri Tartu linna 2017. ja 2018. a eelarve kohta, 2013-2016 tegelik, 2017 ja 2018 prognoos
²Statistiline ülevaade Tartu 2014, 2015, 2016; seletuskiri Tartu linna 2017. ja 2018. a eelarve kohta
³ESA andmed, 2017 III kvartal
Kohatasu tõusu põhjusena on esitatud argumendid lasteaiatöötajate palga tõstmise vajaduse ja munitsipaal- ja eralasteaedade ja hoidude lapsevanema poolt kaetavate kohatasude ühtlustamise vajaduse ja lastehoiu rahastamisel linnaeelarve ja perede eelarve vahelise väljakujunenud rahastamise proportsiooni jälgimise vajadust.
Käesoleva eelnõu esitajad ei jaga täiel määral neid argumente. Alates 2017. aastast rahastatakse lasteaiatöötajate töötasu osaliselt riigieelarvest. 2018. aasta linnaeelarves on selleks summaks planeeritud 1.162 tuhat eurot. Samuti saa nõustuda sellega, et koormise arvelt, mida defineeritakse kui "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteaedade rahastamine", ei saa kaudselt (vähendades linnaeelarvest munitsipaalhoiu rahastamist ja suurendades munitsipaalhoiu kasutajate poolset tasu) subsideerida erahoidu. Viimast tuleb rahastada mitte munitsipaalhoius käivate laste vanemate maksete, vaid linna üldiste tulude arvelt.
Seetõttu teeme Valimisliidu Tartu Heaks poolt ettepaneku lapsevanema poolt munitsipaallasteaias või -hoius käiva lapse eest makstava tasu suuruse "lahti sidumiseks" alampalgast. Selleks on erinevad võimalused, kõige sagedasem Eesti omavalitsuste poolt kasutatav moodus on konkreetse kohatasu kehtestamine teatud loogiliseks perioodiks (KOV volikogu volituste perioodiks).
Käesoleva ettepaneku mõju linna eelarvele on aritmeetiliselt võttes 341.168 eurot. Faktiline mõju on ilmselt väiksem, sest kohatasu tõusuga paralleelselt väheneb lastehoiuteenuse kasutamine. 2017. a eelarves on lastevanemate poolt laekuva tasu suurust (Tartu linna 2017. a eelarve seletuskiri, lk 102) prognoositud märksa suuremana, 2018. a eelarve projektis on seda summat korrigeeritud (vähendatud, vt. Tartu linna 2018. a eelarve seletuskiri, lk 107).
========================
Linnavalitsuse 12.12.2017 istungi protokoll nr 96:
49. Seisukoht linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta
KUULATI: Riho Raave ettekannet.
OTSUSTATI: mitte nõustuda linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteaedade rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõuga.
Õiend.pdf