EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
13. august 2017. a. nr LV-IP-0182 |
Tartu linnavolikogu otsuse "Tartu kultuuristrateegia 2030 koostamise algatamine" eelnõu esitamine |
Võttes arvesse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 37 lg 3 p 2 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012. a määruse nr 65 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 14 lg 2, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Algatada Tartu kultuuristrateegia 2030 koostamine.
2. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu linnavolikogu otsuse "Tartu kultuuristrateegia 2030 koostamise algatamine" eelnõu esitamine " juurde
Tartu kultuuristrateegia 2030 algatamise otsustamisel on lähtud alljärgnevast:
1. Tartu on aastateks 2014-2017 Tartu juhtimiseks sõlmitud koalitsioonileppes seadnud eesmärgiks Euroopa kultuuripealinnaks kandideerimise. Eduka kandideerimise eelduseks on pikaajalise valdkondliku strateegia olemasolu.
2. Tartu kultuuristrateegia 2030 eesmärgiks on valdkonna arengu pikaajaline planeerimine. Strateegia koostamisel lähtutakse Tartu linna arengukava 2018-2025 ja Tartu linna arengustrateegia „Tartu 2030“ strateegilistest eesmärkidest.
3. Tartu kultuuristrateegia 2030 koostamise algataja ja kehtestaja on Tartu Linnavolikogu (Raekoda, Tartu 51003) ning koostamise korraldaja on kultuuriosakond.
Kultuuristrateegia koostamise vajadus
Euroopa kultuuripealinnaks kandideerimine on eesmärgiks seatud 2014-2017 Tartu juhtimiseks sõlmitud koalitsioonileppes. Eduka kandideerimise eelduseks on laiapõhjaline kultuuristrateegia, mis tõestab linna võimekust panustada kultuuri ja teiste sektorite koostöö parendamisele ning kultuuri olulisuse suurendamisele linna üleüldises arengus (Tafel-Viia et al (2017) Euroopa kultuuripealinn: kandideerimise kogemused, oodatavad mõjud, soovitused Tartule, Analüüsi raport, Tallinn 2017).
Sisuliselt on kultuuristrateegia puhul tegemist valdkondliku arengukavaga, kuid kuna rahvusvahelises praktikas kasutatakse strateegia mõistet, siis lähtub ka Tartu sellest praktikast. (Sama praktikat on rakendatud ka Tartu linnapiirkonna jätkusuutliku arengu strateegia koostamisel, mis on samuti sisuliselt valdkondlik arengukava.)
Kokku hinnatakse kultuurpealinna valides kuut erinevat aspekti: pikaajaline valdkondlik strateegia, Euroopa mõõde, kultuuriline ja kunstiline sisu, teostamisvõime, kaasamisvõime ning korraldus ja juhtimine. Kultuuripealinnu valiv rahvusvaheline komisjon peab kandidaatlinnu hinnates väga tähtsaks, et kultuuripealinna projekti eesmärgid ning tegevused lähtuksid kohalikust kultuuristrateegiast ning toetaksid selle elluviimist.
Kultuuristrateegia eesmärk
Tartu kultuuristrateegia 2030 koostamise peaeesmärgiks on tagada kultuurivaldkonna tasakaalustatud ja jätkusuutlik areng, tugevdada koostööd teiste valdkondadega, parandada tartlaste elukvaliteeti ning muuta Tartu atraktiivsemaks investoritele ja linna külalistele. Kultuuristrateegia on aluseks kultuuripealinna projekti eesmärkide ja tegevuste planeerimisel.
Kultuuristrateegia periood
Kuna üheks kultuuristrateegia loomise põhjuseks on kultuuripealinnaks kandideerimise kavatsus ning kandidaatlinnadelt eeldatakse pikaajalist valdkondlikku strateegiat, mis ulatuks kaugemale kultuuripealinna tiitliaastast, siis on mõistlik strateegia koostada aastani 2030.
Kultuuristrateegia koostamise põhimõtted
Kultuuristrateegia ülesehitus peab vastama Tartu Linnavolikogu 19.04.2012. a määrusega nr 65 kehtestatud Tartu linna arengudokumentide koostamise korra § 23 esitatud arengukavade sisu- ja vorminõuetele. Sisu osas tuleb aluseks võtta Tartu linnavolikogu 16. aprilli 2015. a määrusega nr 64 kinnitatud arengustrateegia Tartu 2030, kus on kirjas nii visioon kui valdkondade üldised tegevussuunad ning Tartu linna arengukava aastateks 2018-2025. Strateegiat koostades tuleb arvestada, et see kajastaks kultuuripealinnaks kandideerimisega seotud olulisi aspekte, nt Euroopa mõõde, kaasatus, valdkondadeülene koostöö jne.
Tartu kultuuristrateegia 2030 üheks peatükiks on tegevuste nelja eelarveaasta rahastamiskava, kuid konkreetsem investeeringute plaan kajastub linna eelarvestrateegias.
Kultuuristrateegia koostajad ja kaasatavad osapooled
Kultuuristrateegia koostamist koordineerib Tartu LV kultuuriosakond. Vastavalt arengudokumentide koostamise korrale (Tartu linnavolikogu määrus nr 65, 19.04.2012, § 9 lg 3) on linnavalitsus käesoleva aasta 22. augusti protokollilise otsusega moodustanud arengukava koostamiseks juhtrühma ning kinnitanud ajakava, mille järgi jõuab kultuuristrateegia projekt volikogu menetlusse 2017. aasta detsembris.
Tööprotsessi on plaanis kaasata erinevate valdkondade eksperte, linnavolikogu ja sidusgruppide esindajaid ning aktiivseid linnakodanikke.