EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
06. juuni 2017. a. nr LVK-O-0507 |
Osalemine Tartumaa ühistranspordikeskuse asutamisel |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 25 ja § 35 lg 4, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Osaleda Tartumaa ühistranspordikeskuse asutamisel.
2. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Osalemine Tartumaa ühistranspordikeskuse asutamisel " juurde
Vabariigi valitsus otsustas 13. aprilli 2017. a nõupidamisel muuta kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja teiste haldusreformi elluviimisega seotud seaduste muutmise seaduse eelnõus toodud ühistranspordiseaduse sätteid ning esitas riigikogule kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja teiste haldusreformi elluviimisega seotud seaduste muutmise seadus 433 SE eelnõu (edaspidi eelnõu).
Eelnõu kohaselt tuleb maavalitsustel anda maakonna bussiliinide korraldamise ülesanded halduslepingu alusel hiljemalt 1. jaanuariks 2018. a üle maavalitsuste ja kohaliku omavalitsuse üksuste asutatud piirkondlikele ühistranspordikeskustele. Kui mõni omavalitsusüksus ei ole 2018. aasta 1. jaanuariks ühistranspordikeskust asutanud või olemasoleva ühistranspordikeskuse liikmeks astunud, määrab ühistranspordi otstarbekama korraldamise vajadusest tulenevalt maanteeameti peadirektor käskkirjaga mõne olemasoleva ühistranspordikeskuse vastava piirkonna asjakohaseid ühistranspordi korraldamise ülesandeid täitma vastava halduslepingu alusel.
Tartumaa Omavalitsuste Päeva (üldkoosoleku) 17. mai 2017. a otsusega nr 4 tehti Tartumaa omavalitsustele ettepanek moodustada koostöös Tartu maavalitsusega Tartumaa ühistranspordikeskus.
Ühistranspordiseaduse (ÜTS) § 15 lõike 1 kohaselt on piirkondlik ühistranspordikeskus omavalitsusüksuste ja riigi asutatud äriühing või mittetulundusühing, kus riigil ja omavalitsusüksustel on enamusotsustusõigus.
Kuigi Tartumaa ühistranspordikeskus hakkab haldama ainult maakonnaliine, on Tartu linnal siiski mõistlik osaleda ühistranspordikeskuse asutamisel. Tähtvere ja Luunja valla liitmisel Tartu linnaga jääb osa tulevasest linnasisesest ühistranspordivõrgust kaetuks olemasoleva maakonna liinivõrgu lepingutega vähemalt hankeperioodi lõpuni. Lisaks eelmainitule on märkimisväärne osa linnalähedastest asumitest tihedalt seotud linnaga ning hea ühistranspordi ühenduse tagamine võimaldab vähendada liikluskoormust linnas. Seega käimasolev haldusreform ja juba hetkel eksisteeriv vajadus pikendada olemasolevaid linnaliine ümbritsevate omavalitsusüksuste territooriumitele tingivad vajaduse rääkida kaasa ka maakonnaliinide korraldamisel. Sellest johtuvalt peab linnavalitsus põhjendatuks osaleda Tartumaa ühistranspordikeskuse asutamisel.