EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
25. jaanuar 2017. a. nr LV-IP-0024 |
Tartu Linnavolikogu määruse "Looduskaitseseaduses sätestatud ülesannete delegeerimine" eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 2 alusel.
Looduskaitseseaduse paragrahvi 9 lõikes 2, paragrahvi 42 lõigetes 3 ja 4 ning paragrahvis § 45 sätestatud kohaliku omavalitsuse ülesanded delegeeritakse Tartu Linnavalitsusele.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogu määruse "Looduskaitseseaduses sätestatud ülesannete delegeerimine" eelnõu esitamine " juurde
Looduskaitseseaduse (LKS) eesmärk on:
1) looduse kaitsmine selle mitmekesisuse säilitamise, looduslike elupaikade ning loodusliku loomastiku, taimestiku ja seenestiku liikide soodsa seisundi tagamisega;
2) kultuurilooliselt ja esteetiliselt väärtusliku looduskeskkonna või selle elementide säilitamine;
3) loodusvarade kasutamise säästlikkusele kaasaaitamine.
1. LKS § 9 lg 2 kohaselt algatab ja viib läbi loodusobjekti kohaliku kaitse alla võtmise kohalik omavalitsus.
LKS kohaselt on kaitstavad loodusobjektid kaitsealad, hoiualad, kaitsealused liigid ja kivistised, püsielupaigad, kaitstavad looduse üksikobjektid ja kohaliku omavalitsuse tasandil kaitstavad loodusobjektid. Kohaliku omavalitsuse tasandil kaitstavaks loodusobjektiks võib olla maastik, väärtuslik põllumaa, väärtuslik looduskooslus, maastiku üksikelement, park, haljasala või haljastuse üksikelement, mis ei ole kaitse alla võetud kaitstava looduse üksikobjektina ega paikne kaitsealal.
LKS § 10 lg-te 7 ja 8 kohaselt võtab kohaliku omavalitsuse tasandil kaitstava loodusobjekti kaitse alla volikogu kehtestatud üldplaneeringu või detailplaneeringu alusel või ilma planeeringut koostamata. Kui loodusobjekt võetakse kaitse alla ilma planeeringut koostamata, tuleb koostada kaitstava maa-ala piirikirjeldus või maastiku üksikelemendi asukoha kaart ja kinnitada maa-ala või maastiku üksikelemendi kaitse-eeskiri. LKS 111 lg 1 kohaselt, kui menetluse kestel selgub, et loodusobjekti, mille kaitse alla võtmine algatati, ei ole otstarbekas või võimalik kaitse alla võtta, keeldutakse kaitse alla võtmisest. Loodusobjekti kohaliku kaitse alla võtmisest keeldumise otsustab kaitse alla võtmise menetluse algataja.
Siiani ei ole Tartu linna haldusterritooriumil ühtegi loodusobjekti kohaliku kaitse alla võetud.
2. LKS § 42 lg 3 kohaselt kehtestab supelranna kasutamise ja hooldamise korra kohalik omavalitsus, § 42 lg 4 kohaselt määrab kohalik omavalitsus supelranda teenindavate rajatiste iseloomu ja paigutuse detailplaneeringu koostamise kohustuse korral detailplaneeringuga või projekteerimistingimustega.
LKS kohaselt on supelrand on selleks üldplaneeringuga määratud ala veekogu ääres, mille põhiülesanne on inimestele puhkuse võimaldamine.
Siiani ei ole Tartu linna supelranna kasutamise ja hooldamise korda kehtestatud.
3. LKS § 45 kohaselt kehtestab kohalik omavalitsus tiheasustusalal asuvaid üksikpuude, välja arvatud kasvav mets metsaseaduse tähenduses ja viljapuud, raiumiseks loa andmise tingimused ja korra.
Praegu kehtib sama sätte alusel kehtestatud Tartu Linnavolikogu 01. juuli 2004. a määruse nr 79 "Puu raiumiseks loa andmise kord". Linnavalitsusel on kavas määrus ajakohastada.
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 2 kohaselt otsustab õigusaktiga kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsuse üksuse või kohaliku omavalitsuse organi pädevusse antud küsimused omavalitsusüksuse nimel volikogu, kes võib nende küsimuste lahendamise volitada valla- või linnavalitsusele või volikogu poolt määratud osavalla või linnaosa esinduskogule, ametiasutusele, asutuse struktuuriüksusele või ametnikule.
Käesoleva eelnõuga tehakse ettepanek delegeerida LKS § 9 lg 2, § 42 lg-tes 3 ja 4 ja § 45 sätestatud kohaliku omavalitsuse ülesanded linnavalitsusele, otsuse loodusobjekti kaitse alla võtmise kohta teeb volikogu.