EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
10. juuni 2016. a. nr LVK-M-0121 |
Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine |
Määrus kehtestatakse koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lõike 4 alusel.
§ 1. Lapsevanema poolt kaetava osa suurus
(1) Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste (edaspidi lasteasutus) rahastamisel moodustab lapsevanema poolt kaetav osa ühes kuus ühe lapse kohta 15% eelneval kalendriaastal kehtinud Vabariigi Valitsuse poolt töölepingu seaduse paragrahvi 29 lõike 5 alusel kehtestatud kuutasu alammäärast (edaspidi kohatasu).
(2) Kohatasu suurus arvutatakse täpsusega kaks kohta pärast koma, kohaldades ümardamise reeglit.
(3) Lasteasutuse direktor teavitab lapse seaduslikku esindajat (edaspidi lapsevanem) kohatasu suurusest lapse lasteasutusse vastuvõtmisel ja hiljem jooksvalt selle muutumisest.
§ 2. Erisused kohatasu suuruses sõltuvalt laste arvust peres
(1) Kui lapsevanemal on kaks või enam last, kes kasutavad kohta koolieelses lasteasutuses või lapsehoius, siis peab ta maksma kohatasu:
1) 100% vanuselt noorima lapse eest;
2) 50% vanuselt järgmise lapse eest;
3) kolmanda ja järgneva lapse eest kohatasu maksma ei pea.
(2) Kohatasu erisuste rakendamiseks peab üks lapsevanem ja tema käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 1 ja 2 nimetatud lapsed elama Eesti rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas ühel aadressil.
(3) Haridusosakond teavitab lapsevanemat kohatasu suurusest e-keskkonna ARNO kaudu.
§ 3. Kohatasu suurus osakoormuse korral
(1) Kui laps kasutab lasteasutuses kohta osakoormusega, siis on lapsevanema poolt kaetav osa ühes kuus koormuse ja käesoleva määruse paragrahvi 1 lõikes 1 sätestatud kohatasu korrutis, arvestades paragrahvis 2 sätestatud erisusi.
(2) Haridusosakond teavitab lapsevanemat kohatasu suurusest e-keskkonna ARNO kaudu.
§ 4. Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruse nr 25 "Eralasteaiale toetuse eraldamise kord" muutmine
Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruse nr 25 "Eralasteaiale toetuse eraldamise kord" paragrahvi 7 lõiget 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: "(2) Täiendava toetuse suurus on 15% eelneval kalendriaastal kehtinud Vabariigi Valitsuse kehtestatud töötasu alammäärast. Täiendava toetuse arvuline suurus arvutatakse täpsusega kaks kohta pärast koma, kohaldades ümardamise reeglit.".
§ 5. Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruse nr 26 "Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise kord" muutmine
Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruse nr 26 "Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise kord" paragrahvi 12 lõiget 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt: "(2) Täiendava toetuse suurus on 15% eelneval kalendriaastal kehtinud Vabariigi Valitsuse kehtestatud töötasu alammäärast. Täiendava toetuse arvuline suurus arvutatakse täpsusega kaks kohta pärast koma, kohaldades ümardamise reeglit.".
§ 6. Määruste kehtetuks tunnistamine
Tunnistatakse kehtetuks:
1) Tartu Linnavolikogu 22. detsembri 2011. a määrus nr 52 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise kord";
2) Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määrus nr 24 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine".
§ 7. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2017. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine " juurde
Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määrusega nr 24 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" on kehtestatud Tartu lasteaedades lapsevanema poolt kaetava osa (kohatasu) suuruseks 15% riiklikust palga alammäärast.
Koolieelse lasteasutuse seaduse kohaselt võib lapsevanema poolt kaetava osa suurus olla kuni 20% palga alammäärast.
Kuni 01.09.2014 oli Tartu linna lasteaedades kohatasu suuruseks 11% töötasu alammäärast (see oli 39,06 eurot, praegu oleks see 47,30 eurot). Alates 01.09.2014 on lasteaedades lapsevanema poolt kaetav osa 15% (2016. a on see 64,5 eurot) töötasu alammäärast. Tollase kohatasu tõusu üheks eesmärgiks oli leida täiendavaid vahendeid õpetajate palgatõusu tagamiseks ning ühtlustada kohatasud sõltumata lasteasutuse pidaja õiguslikust vormist.
2017. aastal suureneb taas riigi tasandil kehtestatud töötasu alammäär seniselt 430 eurolt 470 eurole ning kohatasu suureneks seetõttu 6 euro võrra (64,5 eurolt 70,5 eurole).
Kohatasu seotus töötasu alammääraga on põhjendatud, sest alammäära tõusuga seonduvalt suurenevad ka lasteaiavõrgu tegevuskulud (töötasud jm).
Töötasu alammäära tõusuga seoses tuleks praeguse regulatsiooni korral kahe lasteaias käiva lapse eest vanematel 2017. aastal tasuda kohtasu 141 eurot kuus, millele lisandub toiduraha (ca 60-70 eurot kuus). Kokku kujuneks pere väljaminekuks ca 200 eurot (kohatasu, toiduraha), millele tegelikkuses lisanduvad kulutused ka huvitegevusele, teatrile jm.
Tartu Linnavolikogu on oma 22. detsembri 2011. a määrusega nr 52 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise kord" kehtestanud Tartu lasteaedades korra, mille alusel on vanemal, kellel on kolm või enam pooleteist kuni seitsmeaastast last (kaasa arvatud), õigus taotleda kolmanda ja järgneva lapse eest 100% ulatuses vabastust vanemate poolt kaetava osa määrast tingimusel, et vanema ja laste elukoht asub rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas.
Käesolevaga esitame määruse eelnõu, millega uuendatakse ja kaasajastatakse põhimõtteid, mis puudutavad Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra. Eelnõuga sätestatakse täiendavad võimalused Tartu lastevanemate lasteaia kohatasu diferentseerimiseks ning lastega perede toetamiseks.
1. Kohatasu ja töötasu alammäära seotus
Eelnõus võetakse kohatasu arvestamisel aluseks eelneva aasta töötasu alammäär - kohatasu suuruseks jääb 15%, kuid see võetakse 430 eurost (mitte 470 eurost).
Selle tulemusel jääb kohatasu 2017. aastal samaks, so 64,5 eurot, ning 2018. aastal tõuseb 70,5 euroni kuus. Seega säilib kohatasu ja töötasu alammäära seotus, kuid vanemate jaoks toimub sujuvam üleminek. Teisalt on linnal adekvaatsem võimalus oma eelarvet planeerida, kuivõrd antud juhul on täpselt teada riigi tasandil kehtiv töötasu alammäär (praegusel juhul ei ole täpselt teada, milliseks kujuneb töötasu alammäära dünaamika pärast 2018. a). Kohatasu ja töötasu alammäära nii öelda viivitusega sidumine mõjutab ja puudutab kõiki Tartu lastevanemaid, kelle laps käib munitsipaallasteaias.
2. Lastega perede toetamine ja kohatasu diferentseerimine
Tartu linna jaoks on iga inimene ja pere väärtus, veelgi suuremat tähelepanu tuleb pöörata aga lastega peredele. Tänasel päeval on lasteaia kohatasust vanema taotluse alusel vabastatud pere kolmas laps. Arvestades riiklike peretoetuste järgnevate aastate dünaamikat, on keerulisemas olukorras siiski pere, kus kasvab üks üle kolme aastane või kaks üle kolmeaastast last. Kõikidel teistel juhtudel katab riigi makstav toetus lasteaia kohatasu.
Riiklike peretoetuse seaduse muudatusega kehtestatud lapsetoetuse tõus järgnevaks neljaks aastaks:
2016. a – esimesele ja teisele lapsele kummalegi 50 eurot;
2018. a – esimesele ja teisele lapsele kummalegi 55 eurot;
2019. a – esimesele ja teisele lapsele kummalegi 60 eurot;
Alates 1. juulist 2017. a – uus lasterikka pere toetus 200 eurot (3-6 last) või 370 eurot (7 ja enam last). Ehk kolme lapsega pere praegusele 200 eurole lisandub 1. juulist veel 200 eurot.
Sotsiaal- ja tervishoiuosakonna analüüs 2016. a lasteaia kohatasu tõusu osas ei kinnitanud otsest mõju perede sotsiaaltoetuste taotlemisele. Pigem on taotlejate hulk 2016. aasta alguses võrreldes 2015. aastaga vähenenud.
Toetused lastega peredele Tartus 2016_FINAL_uus.pdf
MTÜ Eesti Sündimusuuringud tutvustas 2015. a novembris uuringu tulemusi, kus analüüsiti lastega perede vajadusi (igapäevane hakkamasaamine, laste arv peres ja vajadused jms).
Asjakohane on välja tuua järgmised aspektid:
- kahe vanemaga kolmelapseliste perede sissetulek on suurem nii ühe- kui ka kahelapseliste perede omast;
- pere kolmandad lapsed jäävad Eestis suuresti sündimata majanduslike raskuste tõttu;
- kui soovime, et Eesti peredes oleks rohkem lapsi, siis perepoliitiliselt on asjakohane toetada just kahelapselisi peresid ehk toetada seeläbi potentsiaalseid kolmandaid sünde;
- uuringut on kajastatud ka meedias, vt Postimees.
Kavandatava eelnõu kohaselt:
- pere teise lasteaias käiva lapse eest tasutakse kohatasu 50%, see on 32,25 eurot kuus. E-keskkonna ARNO andmetel on laste arv 850, kellele potentsiaalselt kõnealune kohatasu soodustus laieneb;
- pere kolmas lasteaias või –hoius käiv laps on jätkuvalt kohatasust vabastatud;
- kohatasu erisuste rakendamiseks peavad üks lapsevanem ja ta lapsed elama Eesti rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas ühel aadressil.
3. Eelnõu finantsiline mõju linna eelarvele
Prognoositav tulude vähenemine linnaeelarves 195 000 eurot (võrreldes 2016. aastaga).
Prognoositav tulude vähenemine eralasteaedadele ja –hoidudele ca 158 400 eurot (võrreldes 2017. aastal loodetud tuluga, sest toetuse maksmisel lähtutakse 2016. aasta tasemest). Eralasteaedadele- ja hoidudele makstava lisatoetuse tingimuseks on, et lastevanematelt ei küsita kohatasu rohkem kui munitsipaallasteaias või -hoius.
Täiendavalt tuleb arvestada vajadusega lasteaedade õpi- ja arengukeskkondade arendamiseks ning ootusega lasteaiaõpetajate palgatõusuks (alampalga kasv 430 eurolt 470 eurole tuleb katta eelarvest niikuinii).
==========================
Linnavalitsuse 21.06.2016 istungi protokoll nr 53:
34. Muudatusettepanekud linnavolikogu menetluses olevatele eelnõudele
KUULATI: Jüri Mölderi ettekannet ning Urmas Klaasi ja Tiia Teppani sõnavõtte.
OTSUSTATI:
......................................
34.2. muuta määruse "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" eelnõu § 2 lõiget 2 ja sõnastada see järgmiselt:
"(2) Kohatasu erisuste rakendamiseks peab üks lapsevanem ja tema käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud lapsed elama Eesti rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas ühel aadressil.";
Linnavalitsus teeb ettepaneku muuta määruse "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" eelnõu § 2 lõiget 2, kuna selle sõnastus ei ole üheselt mõistetav.