EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
01. veebruar 2016. a. nr LVK-M-0109 |
Tarbijakaitseseaduses sätestatud ülesannete delegeerimine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 2 alusel.
§ 1. Tarbijakaitseseaduses sätestatud ülesannete delegeerimine
Tartu Linnavalitsusele delegeeritakse tarbijakaitseseaduse paragrahvis 20 sätestatud kohaliku omavalitsuse üksusele ja kohalikule omavalitsusele pandud ülesannete täitmine.
§ 2. Määruse kehtetuks tunnistamine
Tartu Linnavolikogu 17. veebruari 2005. a määrus nr 94 "Tarbijakaitseseaduses sätestatud otsuste tegemise delegeerimine" tunnistatakse kehtetuks.
§ 3. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. märtsil 2016. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tarbijakaitseseaduses sätestatud ülesannete delegeerimine " juurde
1. märtsil 2016 jõustub uus tarbijakaitseseadus. Uues tarbijakaitseseaduses ei ole tehtud kohaliku omavalitsuse ülesannetes põhimõttelisi muudatusi.
Uue tarbijakaitseseaduse §is 20 sätestatakse kohaliku omavalitsuse ülesanded tarbijakaitsealase tegevuse korraldamisel. § 20 lõike 1 kohaselt korraldab kohaliku omavalitsuse üksus oma haldusterritooriumil tarbijate tarbijakaitsealast nõustamist. Kohalik omavalitsus on kohustatud nõustama ja abistama tarbijaid küsimustes, mis on seotud teenustega, mida kohalik omavalitsus seaduse alusel korraldab. Need on näiteks elamu- ja kommunaalmajanduse, veevarustuse ja kanalisatsiooni, jäätmekäitluse ja ühistranspordiga seotud teenused.
Kohalikule omavalitsusele on jäetud võimalus korraldada oma haldusterritooriumil tarbijate nõustamist laiemalt. Nii võib kohalik omavalitsus uue tarbijakaitseseaduse § 20 lõike 2 kohaselt moodustada tarbija nõustamise ja abistamise korraldamiseks tarbijakaitseüksuse, volitada ametiisiku sellega tegelema või korraldada seda vabatahtlike tarbijaühenduste kaudu, sõlmides viimastega asjakohase halduslepingu. Tarbijakaitsealase nõustamise korraldamine toimub omavalitsusüksuse eripära, vajadusi ja võimekust arvestades ning praktikas on kohalikud omavalitsused kasutanud erinevaid võimalusi. Nii näiteks Tartu linn toetab alates 2006. aastast Tartu Linnavolikogu 16. märtsi 2006. a määruse nr 17 "Tarbijakaitsealastele projektidele toetuste andmise kord" alusel projekte, mille eesmärgiks on tarbijate teavitamine, nõustamine ja abistamine tarbijakaitsealastes küsimustes ning säästliku ja keskkonnasõbraliku tarbimise propageerimine.
Käesoleva eelnõuga tehakse ettepanek delegeerida uue tarbijakaitseseaduse §is 20 sätestatud ülesanded linnavalitsusele.
Uus tarbijakaitseseadus jätab kohaliku omavalitsuse üksuse pädevusse ka riikliku järelevalve teostamise tarbijatele pakutavate kaupade ja osutatavate teenuste hinna avaldamise nõuete ning kauba märgistuse ja kasutusjuhendi suhtes kehtestatud nõuete täitmise üle oma haldusterritooriumil. Samuti on valla- või linnavalitsus kohtuväliseks menetlejaks kauba ja kauba müügi ning teenuse osutamise kohta kehtestatud nõuete rikkumise ja tarbija petmise korral.
Riikliku järelevalve ülesandeid linnavalitsusele delegeerima ei pea. Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määrusega nr 31 "Riikliku järelevalve ülesannete delegeerimine" on Tartu Linnavalitsusele delegeeritud seadusega kohalikule omavalitsusele, kohaliku omavalitsuse üksusele, organile või asutusele ja kohalikule omavalitsusorganile pandud riikliku järelevalve ülesannete täitmine, samuti antud õigus määrata haldusmenetluse seaduse § 8 lg 2 alusel ametnik või ametnikud, kelle ülesandeks on riikliku järelevalve teostamine.