EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
15. jaanuar 2016. a. nr LVK-M-0106 |
Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määruse nr 85 „Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem“ muutmine |
Määrus kehtestatakse ühistranspordiseaduse § 36 lg 4 ja 5 ning kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 37 alusel.
§ 1. Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määruse nr 85 "Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem" paragrahvi 4 täiendatakse punktiga 6 järgmises sõnastuses:
"6) Tartu linnale kuuluvate lasteaedade õpetajatel, kes on bussis saatjaks lasteaiakasvandikele."
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määruse nr 85 „Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem“ muutmine " juurde
Tartu linna sisesel avalikul bussiliiniveol on täiendav tasuta sõidu õigus järgmistel isikutel, kelle elukohana Eesti rahvastikuregistris on registreeritud Tartu linn:
1) perekonna, kus on 4 või enam kuni 19-aastast last, liikmetel;
2) hoolekandeasutuses viibival lapsel;
3) 65-aastastel ja vanemal isikul;
4) raske liikumis- või nägemispuudega isikul;
5) puudega kuni 16-aastase isiku või sügava puudega isiku saatjal.
Kuigi EV ühistranspordiseaduse kohaselt on tasuta sõidu õigus riigisisesel liiniveol (k.a kommertsliinidel) eelkooliealistel lastel, ei näe seadus ette, et see õigus oleks neid lapsi saatvatel kasvatajatel. Riigi poolik seadus on otstarbekas täiendada KOV tasandil, lisades tasuta sõidu õiguse nimekirja lasteaiaõpetajad, kuivõrd osa lasteaedades läbiviidavast tegevusest näeb ette liikumist ühistranspordiga linnaruumis.
===============
Tartu Linnavalitsuse 04.02.2016 istungi protokoll nr 9:
1. Tartu Linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määruse nr 85 "Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem" muutmine" eelnõu mitte toetamine
OTSUSTATI: mitte toetada Tartu Linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määruse nr 85 "Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem" muutmine" eelnõud.
Seletus
Linnavolikogule on esitatud linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määruse nr 85 „Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem“ muutmine" eelnõu, millega soovitakse täiendada määruse paragrahvi 4, mis sätestab isikud, kellel on Tartu linna sisesel avalikul bussiliiniveol täiendav tasuta sõidu õigus, punktiga 6 ja anda täiendav tasuta sõidu õigus Tartu linnale kuuluvate lasteaedade õpetajatele, kes on bussis saatjaks lasteaiakasvandikele. Ettepanekut põhjendatakse sellega, et kuigi ühistranspordiseaduse kohaselt on tasuta sõidu õigus riigisisesel liiniveol (k.a kommertsliinidel) eelkooliealistel lastel, ei näe seadus ette, et see õigus oleks neid lapsi saatvatel kasvatajatel. Riigi poolik seadus on otstarbekas täiendada kohaliku omavalitsuse tasandil, lisades tasuta sõidu õiguse nimekirja lasteaiaõpetajad, kuivõrd osa lasteaedades läbiviidavast tegevusest näeb ette liikumist ühistranspordiga linnaruumis.
Tartu Linnavalitsus ei toeta eelnõud järgmistel põhjustel
1. Hetkel puuduvad tehnilised võimalused, mis võimaldaksid tuvastada sõitjat kui lasteaiaõpetajat, kes on bussis saatjaks lasteaiakasvandikele.
Tartu linna poolt tasuta sõidu õiguse saajad on kohustatud oma sõite isikustatud bussikaardiga/kleebisega tuvasti juures registreerima. Sooduspiletit ja tasuta sõidu õigust saab kasutada vaid märgise isikustamisel ja bussi sisenedes sõidu märgise abil tuvastis registreerimisel (vt Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määruse nr 85 "Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem" (edaspidi määrus)). Erandina on tasuta sõidu õigus puudega kuni 16-aastase isiku või sügava puudega isiku saatjal, kus tasuta sõidu õiguse tõendamiseks piisab sellest, et on tuvastatud puudega kuni 16-aastane isik või sügava puudega isik.
Lasteaiaõpetajal ei ole aga töötõendit vms, et tõendada lasteaiaõpetajaks olemist. Samuti võib lasteaiaõpetaja olla saatjaks ka ainul paaril-kolmel lasteaia lapsel ning kontrollimisel ei ole võimalik tuvastada, kas need on sõitja enda lapsed või lasteaialapsed. Lasteaialaste saatjaks võib olla ka näiteks õpetajat abistav töötaja, seega peaks tasuta sõidu õigus laienema ka talle.
2. Kuna määruse § 4 annab tasuta sõidu õiguse samas paragrahvis määratud isikutele ainult siis, kui nende elukohana on Eesti rahvastikuregistris registreeritud Tartu linn, siis ei ole ettepanekukohane määruse muutmine ilmselt kooskõlas selle mõttega - tasuta sõidu õigus soovitakse anda kõikidele Tartu linnale kuuluvate lasteaedade õpetajatele, kes on bussis saatjaks lasteaiakasvandikele, mitte ainult neile, kelle elukohana on Eesti rahvastikuregistris registreeritud Tartu linn;
3. Andes tasuta sõidu õiguse lasteaiaõpetajatele, tekib küsimus, kas peaks andma tasuta sõidu õiguse ka näiteks üldhariduskoolide õpetajatele, kutsekoolide õpetajatele, kes on õpilaste saatjateks võistlustel, olümpiaadidel jms.
Linnavalitsusel on kavas käesoleval aastal analüüsida elektroonilisele piletisüsteemile üleminekust alates sõitjate ja sõitude kohta saadud andmeid, samuti hinnata kõiki määruse rakendamisel tekkinud küsimusi ja esitatud ettepanekuid ning teha vajadusel volikogule ettepanek määruse muutmiseks.
Linnavalitsus selgitab, et lasteaia õpetajad, õpetajat abistav töötaja jt, kes on bussis saatjaks lasteaia lastele, ei pea ka praegu ise maksma sõidu eest, selle eest tasub lasteaed. Toimiv süsteem on järgmine: plastikkaardid ostetakse lasteaiale kas sularaha/kaardimakse eest (majanduskuluna) või linnamajanduse osakonnalt vastava taotluse (kirja) alusel. Viimasel juhul esitab lasteaed linnamajanduse osakonnale taotluse näiteks 10 kaardi (vastavalt lasteaia vajadusele) ostuks ning igale kaardile raha laadimiseks (näiteks a' 20 eurot). Lasteaed saab arve ning tasub selle tavapärasel moel. Kaardid saab kätte Tartu raekoja infopunktist. Järgmised kaardile raha laadimised tehakse igale kaardile eraldi vastavalt vajadusele, näiteks R-kioskis või infopunktis. Seejärel on võimalik vormistada saadud dokumendi alusel arve majanduskuluna. Arvestust kaardil oleva raha kasutamise kohta peetakse lasteaias.
Imre Mürgi 04.01.2016 esitatud muudatusettepanek:
EELNÕU_muudatus määruses_Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem_täiendus.pdf