Tartu Linnavalitsuse arhitektuuri ja ehituse osakonnale on esitatud ehitusloa taotlus ja eelprojekt Võru tn 132a ärihoone-elamu ümberehitamiseks. Vastavalt esitatud ehitusloa taotlusele on projekteeritud hoone kasutamise otstarveteks restoran (kood 12131) ning üksikelamu (kood 11101). Arhitektuursed ja ehituslikud tingimused projekteerimiseks on väljastatud arhitektuuri ja ehituse osakonna 22.04.2015. a kirjaga nr 7-12.1/PTH-15-115.
Tartu Linnavalitsuse 20.05.2002. a korraldusega nr 2070 nõustuti Võru tn 132a maa ostueesõigusega erastamisega ning määrati maa sihtotstarbeks 100% tootmishoonete maa.
Kehtiv detailplaneering Võru tn 132a kinnistu osas puudub. Tartu linna üldplaneeringus on nimetatud kinnistu piirkonnas juhtfunktsioonina ette nähtud segahoonestusala (elamu- ja ärimaa).
Maa sihtotstarve määratakse ehitusloa väljastamisel maakatastriseaduse § 18 lg 5 järgi ehitusloas märgitud kasutamise otstarvete alusel. Ehitise oluliste tehniliste andmete alusel moodustab äripind (restoran) 368,8 m² ärihoone-elamu üldpindalast (534,4 m²-st) 69%, mis 5 protsendi suuruse astmena ümardades on 70%. Ülejäänud osas on maa sihtotstarbeks elamumaa (korter).
Kuna esimese ehitusprojekti versiooniga oli esitatud asendiplaanile märgitud Võru tn 132a hoone teenindamiseks vajalikud parkimiskohad selliselt, et need asetsesid Võru tn 132 katastriüksuse piiri lähedal ja seetõttu tingisid võimaliku sõidukite manööverdamise Võru tn 132 naaberkinnistule, kaasas Tartu Linnavalitsuse arhitektuuri ja ehituse osakond Võru tn 132a ehitusloa menetlusse naaberkinnistu Võru tn 132 korteriühistu. Osakond palus korteriühistul Võru tn 132a parkimis- ja juurdepääsulahendusega tutvuda ning esitada omapoolne arvamus lahenduse kohta hiljemalt 28.12.2015. a kuupäevaks. Lõplik korteriühistu vastus laekus osakonnale 23.12.2015.
Korteriühistu Võru tn 132 juhib tähelepanu järgmistele asjaoludele:
1. Korteriühistu Võru 132 juhatus on tutvunud ehitusprojektiga, milles on märgitud, et hoone kasutamise otstarveteks on restoran ning üksikelamu, kuid soovivad infot, millal lõpetatakse selles hoones majutusteenuse pakkumine (vt http://www.sobramaja.ee/).
2. Ühistu põhiliseks mureks on praegune veevarustuse korraldus, mis on Võru 132 ja Võru 132a hoonetel ühine: puhta vee trass, mis varustab veega ka Võru 132a hoonet, jookseb läbi Võru 132 hoone ning selles asuv üldveemõõtja arvestab mõlema maja veekulu kokku. See tähendab, et Võru tn 132 korteriühistu peab tasuma ka naabermaja veekulu, enne kui nendepoolt esitatud arve alusel see ühistule tasutakse. Juba praegu moodustab kogu veekulust ca 2/3 naabermaja Võru tn 132a osa ning restorani avamisel ilmselgelt see mitmekordistub. Korteriühistu Võru 132 on vaid 9 väikese korteriga ühistu, mille liikmed ei soovi finantseerida naabermajas tegutsevate ettevõtete kulusid. Ühistu on teinud ettepaneku ehitada eraldi trassid.
3. Ühistu on pakkunud Võru tn 132 kinnistu omanikule võimalust ehitada kahe krundi vaheaed, et kummagi maja asukad saaksid oma õuel toimetada segamatult. Võru 132 elanikke on juba mitu aastat häirinud Võru 132a II ja III korrusel ööbivad inimesed, kes ei pea kinni ei senisest parkimiskorraldusest ega ka tavapärastest käitumisreeglitest ning pannud sellega naabreid muretsema oma turvalisuse pärast. Ehitustingimustes on ette nähtud võimalus ehitada kruntide piirile kuni 1,5 m kõrgune puidust või traadist aed ja ühistu soovib seda võimalust kasutada, kandes kulud näiteks naabritega kahasse, kuid konkreetset vastust ei ole sellele ettepanekule saadud.
4. Korteriühistule Võru 132 teeb muret praeguse parkimiskorralduse juures asjaolu, et kui suhteliselt väikesele maa-alale mahutatakse 2 maja peale kokku 11 parkimiskohta ja kui restorani tagaukse juurde hakkavad sõitma nii kaubaautod kui ka prügiveokid, siis kuidas on sõidukitel võimalik allesjääval väga väikesel platsil manööverdada ning õue sisse või sealt välja sõita. Samuti ei ole ühistu kindel, kuivõrd majutusasutuse kasutajad edaspidi alluvad uuele parkimiskorrale, sest siiani on nad seda eiranud ja Võru 132a omanik on ühistule teada andnud, et tema oma majutusasutuse külastajate eest vastutust ei võta ning kui naabritel on probleem, siis võivad nad politseisse pöörduda.
5. Tartus Võru 132a planeeritava restorani ehitustöödega alustati juba pea 2 a tagasi ning Võru tn 132 korteriühistu liikmetel on olnud aega oma arvamuse kujundamiseks ja oluline enamus neist on seisukohal, et praeguses situatsioonis ühistu antud projektis ette nähtud lahendustele nõusolekut anda ei saa. Jääb arusaamatuks, miks Võru 132a omanik ei võtnud Võru tn 132 korteriühistuga ühendust juba siis, kui hakati oma töid ja tegevusi planeerima, sest praeguseks oleksid kindlasti juba kõik erimeelsused lahendanud ja mõlemale poolele rahuldavad lahendused leitud.
Tartu Linnavalitsus on seisukohal, et esitatud naaberkinnistu Võru tn 132 korteriühistu vastuväited on tingitud naabrite omavahelistest tegemata kokkulepetest, millesse linnavalitsus käesolevaga sekkuda ei saa, sest tegemist on eraõiguslike vaidlustega. Probleemid ühiskasutuses olevate vee- ja kanalisatsioonisüsteemidega tuleb lahendada naabrite omavahelisel kokkuleppel, kuna olemasolev olukord eeldab naaberkinnistu torustike talumist. Tartu Veevärk AS on taganud võimaluse Võru 132 ja Võru 13a iseseisva vee- ja kanalisatsiooniühenduse loomiseks.
Majutusteenuse pakkumine üksikelamus on lubatud vastavalt majandus- ja kommunikatsiooniministri määrusele nr 43 vastu võetud 23.05.2012 "Nõuded majutusettevõttele", mille peatükk nr 10 on esitatud nõuded kodumajutusele. Sama määruse § 55 kohaselt on kodumajutus hommikusööki pakkuv füüsilise isiku valduses olevas talus, majas või korteris paiknev majutusettevõte. Samas võib kinnistu omanik ruume ka välja üürida asjaõigusseaduse alusel, kus omanik võib iseseisvalt vallata ja hallata oma kinnisvara. Omavalitsus ei saa keelata üksikelamuks määratud ruumide väljaüürimist.
Ehitusloa taotleja on esitanud arhitektuuri ja ehituse osakonnale Võru tn 132a ehitusprojektist peale naabrite kaasamist ja vastuväidete teadasaamist uue versiooni, mille kohaselt rajatakse Võru tn 132 ja Võru tn 132a kinnistupiirile 1,5 m kõrgune võrk- või lippaed, mis ehitatakse vastavalt asjaõigusseadusele § 151 kokkuleppel naaberkinnistuomanikega ning kooskõlastatakse eraldi Tartu Linnavalitsuse arhitektuuri ja ehituse osakonna kultuuriväärtuste teenistusega. Piirdeaia rajamine tagab naaberkinnistu Võru tn 132 privaatsema ja turvalisema kasutamise, välistades seeläbi transpordi ja juhuslike klientide sattumise korterelamu kinnistule.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 30 lg 1 p 2 ja ehitusseadustiku § 39 lg 1, maakatastriseaduse § 18 lg 5, Vabariigi Valitsuse 23. oktoobri 2008. a määrusega nr 155 kinnitatud "Katastriüksuse sihtotstarvete liigid ja nende määramise kord" ning Tartu linna ehitusmääruse § 28 lg 3, § 31 lg 5, § 32 lg 4 Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Arhitektuuri ja ehituse osakonnal väljastada ehitusluba Võru tn 132a ärihoone-elamu ümberehitamiseks.
2. Muuta Võru tn 132a (katastritunnus 79508:011:0025, sihtotstarve 100% tootmismaa) katastriüksuse sihtotstarvet ning määrata uueks katastriüksuse sihtotstarbeks 70% ärimaa (002; Ä) ja 30% elamumaa (001; E).
3. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada Võru tn 132a katastriüksuse sihtotstarbe muutmise registreerimine maakatastris.
4. Korraldus jõustub ehitusloa taotlejale teatavakstegemisest.
5. Käesoleva korralduse peale võib esitada Tartu Linnavalitsusele vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korraldusest teadasaamise päevast või päevast, millal oleks pidanud korraldusest teada saama või esitada kaebuse Tartu Halduskohtule halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korralduse teatavakstegemisest.