Informatsioon linnavalitsuse sisekontrolliteenistuse tegevusest 2015. aastal ja 2016. aasta tegevuskavast
Järgnevalt on välja toodud 2015 aastal toimunud auditid, auditi tulemusel välja toodud tähelepanekud ja tehtud ettepanekud. Ülevaade on koostatud auditi aruannete kokkuvõtete põhjal.
Auditi aruanne - Linna nõuded
Audit teostati eesmärgiga saada ülevaade linna nõuetega seonduvast.
Auditi tegemisel selgus, et Tartu linna bilansis sisaldub nõudeid, mida pole hinnatud ebatõenäoliselt laekuvaks, ning ebatõenäoliseks hinnatud nõudeid, mis on sisult lootusetud. Selline olukord on vastuolus raamatupidamise seaduse § 16 äratoodud raamatupidamise aastaaruande koostamise alusprintsiipidest konservatiivsuse printsiibiga, mis ütleb, et raamatupidamise aruannet tuleb koostada ettevaatlikult ja kaalutletult, et vältida varade ja tulude ülehindamist või kohustuste ja kulude alahindamist.
Ettepanek rahandusosakonnale: kaaluda kõigi võlgnevuste ja nende kohta käiva informatsiooni koondamist ühte keskkonda.
Auditi käigus vaadeldi seisuga 31.12.2014 pearaamatukonto 103000 "nõuded ostjate vastu" saldo vastavust müügireskontros olevate nõuete saldodega. Leiti, et müügireskontro andmed ja pearaamatukonto saldo ei ole vastavuses linnavarade osakonna puhul. Sisekontrolliteenistuse seisukoht on, et ilma põhjalikku saldoinventuuri läbi viimata ei ole võimalik avastada valesid saldosid programmis. Soovitame teha põhjalikud saldoinventuurid nõudeid kajastavate bilansikontode osas, et vähendada vigade esinemise võimalust.
Ettepanek rahandusosakonnale: viia läbi saldoinventuurid nõudeid kajastavate bilansikontode osas.
2014. aasta sügisel läbiviidud auditis "Viivistasuotsuste menetlemine" tegi sisekontrolliteenistus järgmise ettepaneku: viia läbi saldoinventuur, et tagada kliendisaldode õigsus raamatupidamisprogrammis. Sellist saldoinventuuri pole siiani läbi viidud ning dokumendiregistri GoPro ning raamatupidamisprogrammi Axapta andmed erinevad endiselt. Käesoleva auditi käigus tuvastati juhuvaatluse käigus 10 erinevust. Näiteks dokumendiregistri andmetel on viivistasu tasutud, tühistatud või aegunud, kuid raamatupidamistarkvaras on nõue endiselt üleval.
Ettepanek linnamajanduse osakonnale ja rahandusosakonnale: viia läbi andmete võrdlus viivistasunõuete osas dokumendiregistri GoPro ning raamatupidamisprogrammi Axapta vahel.
Vaadeldi ka võlgnevustega tegelemist Tartu linnas. Nii võlgade sissenõudmise teenuse sisseostu puhul kui ka nõuete haldamisel tervikuna on linnal mõistlik lähtuda ühtsetest põhimõtetest.
Ettepanek linnavalitsusele: kaaluda ühtset võlglastega tegelemise võimalust linna kui terviku osas.
Auditi aruanne - Ettevõtluse osakonna tegevus
Auditi eesmärk oli saada ülevaade ettevõtluse osakonna tegevuse korraldusest. Auditi käigus kontrolliti valikuliselt ettevõtluse osakonna dokumendihaldust, raamatupidamise korraldust, toetuste jagamise korraldust jms. Auditi fookusest jäid välja registriteenistuse tööga seotud aspektid.
Auditi käigus selgus, et ettevõtluse osakond lähtub oma töö korraldamisel Tartu linna arengukavast lähtuvatest strateegilistest eesmärkidest. Korraldatakse seminare, koolitusi, teabepäevi jne. Ettevõtluse osakond teostab riiklikku järelvalvet kaheksa erineva seaduse alusel.
Auditi tulemusel tehti ettevõtluse osakonnale järgnevad ettepanekud:
– täiendada ettevõtluse arengu spetsialisti töölepingut;
– kajastada kõik dokumendid dokumendihaldussüsteemis;
– tunnistada asutusesiseseks kasutamiseks dokumendid, mis oma sisult seda nõuavad;
– tõhustada kontrolli aruannete sisu ja laekumise üle;
– korrastada dokumendihaldussüsteemis lepingute kohta käivad andmed;
– lisada lepingute registrisse tööde üleandmise – vastuvõtmise akt;
– kehtestada hinnakiri;
– kasutada koolitusest laekuvaid tulusid sihtotstarbeliselt korraldamiskulude katteks või kaaluda koolitustest laekuvate tulude suunamist linnaeelarvesse;
– olla tähelepanelikum ostuarvete menetlemisel, meenete ostuarvetele lisada saajate nimekiri;
– esitada kuluaruanded kingituste kohta raamatupidamisele vastavalt raamatupidamise sise-eeskirjale.
Auditi aruanne - Kolmandate isikute poolt tellitud teetööde üle teostatav järelevalve
Audit teostati eesmärgiga saada ülevaade linnamajanduse osakonna tegevusest kolmandate isikute poolt tellitud teetööde üle teostatavast järelevalvest. Osakonna kinnitusel on kolmandate isikute poolt tellitud teetööd linna teedel seotud kaevetöödega. Kaevetöid tehakse valdavalt seoses ehitusloa alusel tehtava tööga, lisaks ka avariitööd. Auditiperioodil, 01.01.2014 - 31.08.2015 on väljastatud 364 kaeveluba.
Sisekontrolliteenistus toob põhiliste tähelepanekutena välja, et
kaeveload ja sulgemisload on olulises osas dubleerivad, kuid annavad mõlemad sama objekti lõpetamiseks erinevad tähtajad, olles samal ajal ka kestvuselt väga erinevad. Sulgemislubade keskmine kestvus on 14 ja kaevelubade puhul 77 päeva;
75% kaevelubadest jõuab lõpetamiseni ja ainult 20% neist on märge taastamistööde vastuvõtmise kohta, eeskirjakohaselt saab garantiikohustust arvestada pärast taastamistööde vastuvõtmist.
Sisekontrolliteenistus teeb auditis praeguse korralduse raames ettepanekud linnamajanduse osakonnale
- algatada kaevetööde eeskirja ülevaatamine;
- tõhustada järelevalvet;
- dokumenteerida järelevalve, tööde vastuvõtt ja garantiiaegse ülevaatuse läbiviimine;
- korrastada töövoog ja seada sisse toimiv sisekontrollisüsteem, et sulgemisload ja kaeveload oleks nõutud juhtudel väljastatud, et garantiiaegne ülevaatus toimuks perioodiliselt;
- võtta kasutusele dokumendiregister ja algatada protsess andmete (sh sulgemisloa andmete) visualiseerimiseks linna kaardil.
Üldised töökorraldusliku ettepanekud osakonnale olid:
- hoida pidevalt aktuaalsetena alusdokumendid - ametijuhendid, kaevelubade komisjoni koosseis;
- tellida ja viia läbi vajalikud spetsiifilised koolitused.
Auditi koostamise ajal toimus linnavalitsuse liikmete, õigusteenistuse ja osakonna esindajate osalusel laiem arutelu auditis käsitletud valdkonna korrastamiseks. Tellimisel on sulgemis- ja kaevelubade töövoogude analüüs ja kaardistamine ning kaevetööde eeskirja õiguslik analüüs.
Auditi aruanne - Linna varade tasuta kasutamine
Audit teostati eesmärgiga saada ülevaade linna varadest, mis on antud tasuta kasutusse, nende arvestusest ning inventeerimisest. Auditeeritavateks üksusteks olid linnavara tasuta kasutusse andmise lepingu sõlmijad, täitjad struktuuriüksused ning hallatavad asutused. Kontrolliti kolmandate isikute kasutusse antud põhi- ja väheväärtuslike varade (vallasasjade) üleandmist, inventeerimise tingimusi, läbiviimist, pisteliselt varade olemasolu jm.
Tartu linn annab üldjuhul tasuta kasutada ruume. Osal juhtudel kaasnevad ruumidega ka vallasasjad. Oktoobri 2015 seisuga oli linnavarade osakonnal 34 erineva lepingupartneriga 44 kehtivat äriruumide tasuta kasutamise lepingut, neist 9 lepingus olid üle antud ka muud varad: seadmed, sisustus, kuluinventar. Hallatavatest asutustest on tasuta kasutamise lepingud reeglina toitlustajatega – 18 koolil ja 2 lasteaial – ning Maarja koolil teenust osutava mittetulundusühistuga.
Kokku on linna vallasvara tasuta kasutusele antud soetusmaksumusega u 1 223 500 eurot, sh põhivara 693 450 eurot. Nimetatud summa pole lõplik, kuna auditi tulemusel selgus, et osal juhtudel pole üleantud varadele soetusmaksumusi määratud või on varade arvestus segane. Varade üleandmise-vastuvõtmise dokumentides pole üleantud varade kohta kajastatud andmed piisava täpsusega.
Linna raamatupidamise sise-eeskirjast (§ 30 lg 8 p 3) tulenevalt inventeeritakse üürile antud varad üürniku juures. Kui linnavarade osakond on eelistanud jätta inventuuri lepingupartnerite hooleks, siis hallatavad asutused on inventeerinud kasutusse antud varad ise. Oluline on, et inventuurid teostataks ja andmed edastataks raamatupidamisteenistusele.
Auditi tähelepanekutest tulenevalt tehti järgmised ettepanekud.
Ettepanekud linnavarade osakonnale:
- täiendada tasuta kasutamise lepinguid vajalike andmete või tingimuste osas eesmärgiga muuta kasutusse antud linnavarade arvestus ja inventeerimine lihtsamaks, arusaadavamaks ning andmed võrreldavaks, sh
- anda varad üle korrektsete nimekirjade alusel, mis sisaldavad vähemalt samu andmeid nagu linna raamatupidamisarvestus (linna registri järgi vara number, nimi, soetusmaksumus, soetuskuupäev, kogus, ühik), lisaks kogumina arvel olevate varade puhul selle nimestikulist ja koguselist koosseisu ning mis kajastaks üleantud varade summat;
- parandada ja vajadusel täiendada sööklaruumide tasuta kasutamise lepingu teksti kasutaja ning kasutusse andja kohustuste, mis käivad üleantud varade kohta, selgemalt ja üheselt arusaadavamalt kokkuleppimiseks;
- märkida põhivara tasuta kasutusse andmise lepingu allkirjastamise järel selle registreerimisel elektroonilises dokumendihaldussüsteemis teavitatavaks ostugrupi raamatupidaja;
- anda kasutajatele soovitusi linnavara inventuuride läbiviimise ja vormistamise kohta;
- vahendada infot kasutuseta seisvate töökorras seadmete kohta eesmärgiga kasutada neid otstarbekalt;
- korrastada varade arvestus.
Ettepanek asutuste juhtidele:
- asutusel kui mahakandmistoimingu otsustajal jälgida, et üleantud varade mahakandmisel oleks olemas kasutaja märkus vara kasutamiskõlbmatuse kohta;
- märkida põhivara tasuta kasutusse andmise lepingu allkirjastamise järel selle registreerimisel elektroonilises dokumendihaldussüsteemis teavitatavaks ostugrupi raamatupidaja.
Ettepanekud raamatupidamisteenistusele:
- jälgida, et üleantud varade mahakandmisel oleks olemas kasutaja märkus vara kasutamiskõlbmatuse kohta;
- tagada linna raamatupidamise sise-eeskirja nõude täitmine põhivarakaardile tehtava märkuse osas vara tasuta kasutusse andmise kohta.
Auditi aruanne - Registritega seonduvad toimingud
Audit teostati eesmärgiga saada ülevaade registritest (andmekogudest) ja nendega seonduvatest toimingutest.
Avaliku teabe seadus reguleerib andmekogudega seonduvat. Andmekogu on infosüsteemis töödeldavate korrastatud andmete kogum, mis asutatakse ja mida kasutatakse seaduses, selle alusel antud õigusaktis sätestatud ülesannete täitmiseks.
Andmekogu asutatakse seadusega või selle alusel antud õigusaktiga. Tartu linnal puuduvad kehtivad andmekogude põhimäärused, millest tulenevalt tehti üldistatult ettepanek - kaasajastada kogu andmekogude valdkonda puudutav õiguslik raamistik.
Detailsed ettepanekud:
- töötada välja regulatsioon, milles oleks kajastatud tegevused andmekogu loomisest alates kuni selle kasutusest välja viimiseni, vastutuse määramise põhimõtted jmt;
- arhiveerida kasutusest väljunud andmekogud;
- määratleda andmekogude omanikud, andmekogude omanikel e haldajatel asuda koostama andmekogude põhimääruseid;
- viia lõpuni kolme andmekogu alustatud registreerimine RIHA-s koos põhimääruste väljatöötamisega, analüüsida olukorda teiste andmekogude osas ja teha nõutavad registreeringud;
- seada sisse töövoog, mis tagaks, et andmekogule määratakse ka selle turvaklass ja turbeaste, juba olemasolevatele andmekogudele, millel veel ei ole turvaklassi ja turbeastet määratud, see teha;
- rakendada igale andmekogule kohane logimissüsteem.
Ettepanek linnakantselei infotehnoloogia teenistusele: lahendada koostöös Tartu Elamuhalduse AS-ga nende kirjavahetust puudutava andmekogu kasutus, kaaludes kas on võimalik piirata kasutajaõiguseid või muud variandid, mis tagaksid asjakohase tulemuse, nt kasutuse lõpetamine.
Ettepanekud on tehtud valdavalt ilma adressaadita põhjusel, et vastutajad on täna määratlemata. Seetõttu tuleb linnavalitsusel peale ettepanekutega tutvumist ning nendega nõustumist määrata ettepaneku täitmise eest vastutaja ja anda nende täitmiseks tähtaeg.
Auditi aruanne - Järelevalve korraldus
Audit teostati eesmärgiga saada ülevaade ja kontrollida tegevuste vastavust nõuetele järelevalve korraldamisel. Auditi käigus kontrolliti järelevalve korraldust valdkondades, kus omavalitsusele on delegeeritud riikliku järelevalve tegemise kohustus.
Auditi tulemusena jõudis sisekontrolliteenistus järeldusele, et riikliku järelevalvet teostatakse Tartu Linnavalitsuse struktuuriüksustes erineva intensiivsusega. Osades struktuuriüksustes viidi järelevalvemenetlusi 2014. aastal läbi üksikutel juhtudel ning ettekirjutusi ei ole koostatud üldse. Ühe probleemina on auditeeritavad välja toonud koolituse puudumise. Auditeerimise ajal viidi kõigile järelevalvefunktsiooniga ametnikele läbi teemakohane koolitus, millele lisandus koolituse läbiviija kohustus esitada ülevaatlik tegevusjuhis ning auditeerija loodab, et see annab ametnikele täiendava kindlustunde järelevalvetoimingute läbiviimiseks ja tulemuste fikseerimiseks.
Auditi käigus ilmnenud seniste puuduste mõju vähendamiseks teeb sisekontrolliteenistus järgnevad ettepanekud:
Arhitektuuri ja ehituse osakonnale
- koostada iga paikvaatluse kohta sellekohane akt või leida ametliku käiguta paikvaatluste fikseerimiseks ühtlustatud lahendus;
- korraldada üldine edasine töövoog selliselt, et oleks võimalik tagantjärgi kergemini tuvastada tehtud järelevalvealaseid tegevusi linnas;
- kuna osakonda lisandus täiendav töötaja, kelle tööülesanded peaksid vähendama seni järelevalveteenistuse kanda olnud töökoormust, tuleks järelevalveteenistusel senisest enam keskenduda teenistuse põhiülesannete täitmisele;
- linnakunstnikul asuda kasutama kõiki riikliku järelevalvega antud võimalusi, sh ettekirjutuste tegemist;
Linnamajanduse osakonnale
- asuda kasutama kõiki riikliku järelevalvega antud võimalusi, sh ettekirjutuste tegemist;
- suurendada tehtava järelevalve mahtu ja ulatust;
Kultuuriosakonnale
- edaspidise järelevalve käigus teha pistelist järelevalvet projektlaagri tegevuse üle selle toimumiskohas;
Ettevõtluse osakonnale
- viia järelevalvet läbi varasemate aastate mahus;
Linnavalitsusele
- viia osakondade riikliku järelevalve pädevusega ametnikele läbi regulaarseid, vähemalt kord aastas toimuvaid koolitusi.
Auditi aruanne - Pikaajaliste lepingute täitmine
Auditi eesmärgiks oli saada ülevaade, missugused kontrollimehhanismid on Tartu Linnavalituse osakondades kasutusse võetud, et tagada pikaajaliste lepingute täitmine ja kas olemasolevad mehhanismid on piisavad ning mil määral on rakendatud lepingust tulenevaid sanktsioone. Samuti pöörati auditis tähelepanu, kas leping on dokumendihaldussüsteemis registreeritud ning lepingu eest vastutav isik määratud.
Auditi käigus veenduti, et valimi osas on lepingud nõuetekohaselt registreeritud ja vastutavad isikud määratud. Leiti mõned parandamist või kaasajastamist vajavad asjaolud ja tehti järgmised ettepanekud:
Haridusosakonnale seoses lepinguga "Loodusainetes aktiivõppe programmide pakkuja leidmine Tartu üldhariduskoolide õpilastele":
- kasutada andmete jagamisel koostööpartneritega linnakantselei infotehnoloogia teenistuse poolt pakutavat lahendust;
Linnamajanduse osakonnale seoses lepinguga „Tartu linna tänavavalgustusvõrgu aastaringne hooldus ajavahemikus 1. juulist 2014. a kuni 30. juunini 2017. a.“
- edaspidistes lepingutes täpsustada, kelle kohustus on valgustugevuse mõõtmisi teostada või jätta see nõue üldse lepingust välja;
- viia tänavavalgustuse ülevaatusi läbi lepingus fikseeritud mahus;
- nõuda lepingupartnerilt lepingus nõutud aruannete esitamist;
- kasutada lepingust tulenevat võimalust teha igakuiselt hooldustasult mahaarvamisi igalt mittetöötavalt valgustilt;
Linnamajanduse osakonnale:
- kontrollida, kas erinevates lepingutes nõutud tööde täitmise tagatised on esitatud;
Sotsiaalabi osakonnale seoses lepinguga "Invatakso teenuse osutamine liikumis- ja nägemispuuetega tartlastele".
- kaasajastada puuetega isikute invatakso teenuse osutamise kord.
Järelauditi raames kontrolliti, kuidas on 2011. a tehtud auditis välja toodud ettepanekutega arvestatud. Ettepanekutega on arvestatud ja edaspidises töös juhindumiseks võetud.
Auditi aruanne - Põhi- ja väheväärtuslike varade arvestus
Audit teostati eesmärgiga saada ülevaade, kuidas on korraldatud põhi- ja väheväärtuslike varade arvestus ning inventeerimine.
Auditi tulemusel selgus, et 2014. a inventuurid on teostatud ja korrektselt dokumenteeritud. Eelmisest aastast kasutusele võetud raamatupidamise alusdokumentide lahendus varadele dokumendihaldussüsteemis GoPro toetas inventuuridokumentide kiiret, ülevaatlikku ja kompaktset esitamist.
Ebakõladele tähelepanu juhtimise järel on asutustes vead parandatud. Konkreetsetest tähelepanekutest tulenevalt teeme mõned järeldused ja ettepanekud.
Väheväärtuslike varade arvestus raamatupidamisprogrammis Axapta sisaldab senini alla 400-eurose soetusmaksumusega varasid. Inventeerimisel esines enim vigu just väheväärtuslike varade osas erinevate asutuste lõikes. Arvestuse korrastamine vähendab asutustes, kus inventeeritakse vaid raamatupidamisest saadud nimekirjade alusel, inventeeritavate varade hulka ja vigade esinemise riski.
Ettepanek raamatupidamisteenistusele:
- koostöös asutustega korrastada väheväärtusliku vara bilansiväline arvestus Axaptas, viies arvestusest välja varad, mille soetusmaksumus ilma käibemaksuta on alla 400 euro.
Linna raamatupidamise sise-eeskirja järgi peetakse alla 400-eurose maksumusega väheväärtusliku vara Axapta-välist arvestust varavaldaja otsusel kooskõlastatult kureeriva struktuuriüksuse juhiga kokkulepitud summast alates. Auditi käigus dokumenteeritud kehtivaid otsuseid ei tuvastatud. Asutustes kohapeal peetakse arvestust enamikus haridusosakonna hallatavates asutustes, üksikutes kultuuriosakonna hallatavates asutustes ja Tartu Hooldekodus. Tehtud tähelepanekute põhjal kerkis küsimus asutuses varade arvestuse korralduse otstarbekusest ja mõistlikkusest.
Ettepanekud asutuste juhtidele:
- kaaluda kas, kuidas ja milliste alla 400-eurose maksumusega varade üle asutuses arvestust pidada;
- dokumenteerida asutuses alla 400-eurose maksumusega väheväärtusliku vara Axapta-välise arvestuse pidamise otsus ning kooskõlastada see kureeriva struktuuriüksuse juhiga.
Inventuuridokumentide vormistamisel esines segadust, kuidas vormistada inventuuri ajal vajadusel varade mahakandmist. Mahakandmisi vormistati erinevalt.
Ettepanek raamatupidamisteenistusele:
- jagada täiendavalt selgitusi ja juhiseid asutustes varade mahakandmise ning selle vormistamise kohta.
2016. a tegevuskava
Ülevaate koostamise ajal on koostamisel ja vormistamisel järgnevad auditi aruanded:
- linna tellimusel teetööde tegemine;
- haridusosakonna tegevus.
Teenistuse 2016. a I pa tööplaan on kinnitatud linnapea 21.12.2015. a käskkirjaga nr 150
Tööplaani on lülitatud järgnevad teemad:
- lepingud ja järelevalve lepingute täitmise üle.
Auditiga soovitakse saada ülevaade lepingutega seonduvast.
- toimetulekutoetuste arvestamisel rakendatavad kontrollimehhanismid;
Auditi käigus kontrollitakse osakonnas rakendatavaid kontrollimehhanisme
- eestkoste korraldus;
Auditi tulemusel selgitatakse kas alaealiste eestkoste on korraldatud nõuetekohaselt.
- hallatavate asutuste nõustamine;
Auditi käigus hinnatakse, kuidas on korraldatud hallatavate asutuste nõustamine.
- linna eluruumid;
Auditi käigus kontrollitakse linna eluruumide arvestuse korraldust.
- varasemate ettepanekute arvestamine sh eestkoste korraldamisel.
Ülevaade sisekontrolli süsteemist
Sisekontrollisüsteem hõlmab üksuste struktuuri, juhtkonna suhtumist, kehtivaid protseduure jt meetmeid, mis annavad mõistliku kindlustunde, et:
- üksuste tegevus on seaduspärane;
- üksuste varad on kaitstud raiskamise, ebasihipärase kasutamise, pettuste ja ebakompetentsest juhtimisest jms tingitud kahju eest;
- üksuste tegevus on säästlik, tõhus ja mõjus ning on tagatud teenuste kõrge kvaliteet;
- üksuste tegevust kajastav juhtimis- ja finantsinformatsioon on usaldusväärne, tõene ja õigeaegne.
Tõhusat sisekontrollisüsteemi iseloomustavad asutusesiseste protseduurireeglite olemasolu ja nende täitmine ning täitmise jälgimine, organisatsioonikultuuri arendamine, töötajate professionaalsus, kohustuste lahusus asutuse funktsioonide täitmisel, tehingute dokumenteerimine ja autoriseerimine ning järelevalve toimimine.
Sisekontrollisüsteemi tõhususe tagavad:
- struktuuriüksuste põhilised tegevused on reglementeeritud, toimub pidev regulatsioonide ajakohasuse jälgimine, vajadusel muutmine ning täiendamine;
- olemasoleva ühtse raamatupidamise- ja dokumendihalduse tarkvarasüsteemi toimimine ja arendamine;
- juurdepääs infosüsteemidele on selleks volitatud ametnikel. Määratud on ametnikud, kellel on ligipääs andmefailidele ja serveritele;
- teostatud on raamatupidamise sisekorra eeskirjade kohased inventuurid, kinnitatud on korrad, mis reguleerivad vara võõrandamist, kasutusse andmist, üleandmist, kõlbmatuks tunnistamist, mahakandmist ja hävitamist;
raamatupidamisandmete täpsus ja täielikkus - finantstulemuste pidev võrdlemine eelarvestatud summadega, pidev rahavoogude analüüs, esitatakse igakuiseid eelarve täitmise aruanded juhtkonnale ja volikogule. Andmed avaldatakse lisaks linna kodulehel. Kord kvartalis esitakse eelarve täimisest ülevaade volikogu revisjonikomisjonile. Toimub funktsionaalselt sõltumatu raamatupidamise algdokumentide kinnitamine ja kontrollimine;
- toimub tegevuse auditeerimine asutusesiseste ja asutuseväliste audiitorite poolt.
- arvemenetluses oli kasutusel e-arve menetluskeskkond. Toimub e-arvemenetluskeskkonnas toimuvate kannete monitooring.