EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
17. detsember 2015. a. nr LVK-M-0104 |
Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruse nr 24 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine
|
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 37 ja koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lg 3 ja 4 alusel.
§ 1. Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruses nr 24 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 1 lõige 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(1) Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste (edaspidi lasteasutus) rahastamisel moodustab lapsevanema poolt kaetav osa ühes kuus ühe lapse kohta 13% Vabariigi Valitsuse poolt töölepingu seaduse § 29 lõike 5 alusel kehtestatud kuutasu alammäärast, kui laps kasutab lasteasutuses kohta täiskoormusega";
2) paragrahvi 1 lõige 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(3) Kui laps kasutab lasteasutuses kohta osakoormusega, siis on lapsevanema poolt kaetav osa ühes kuus osakoormuse ja käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud lapsevanema poolt kaetava osa korrutis.".
§ 2. Määrus jõustub 1. jaanuaril 2017. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruse nr 24 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine
" juurde
Tartu Linnavolikogu on linnavalitsuse ettepanekul viimastel aastatel hüppeliselt tõstnud munitsipaallasteaias käivate laste vanematel võetavat kohatasu. See tõus ületab märgatavalt keskmise palga ja mediaanpalga tõusu tempot ja raskendab järjest suurema osa perede toimetulekut.
Tabelist näeme, et keskmine brutopalk on käsitletud aastatel Tartumaal suurenenud 18%, lapsevanematelt kogutava kohatasu summad samal ajal 102%. Kohatasu suuruse seose tõttu alampalgaga kasvab esimesena nimetatud summa märgatavalt nii 2016. aastal (kasv 10% võrreldes eelmise aastaga, ületades plaanitud riiklikku lapsetoetust 1,29 kordselt) kui ka 2017. aastal (kasv 11%, võrreldes lapsetoetusega 1,41 kordne summa). Nagu näeme, on tegemist ennaktempoga võrreldes prognoositud keskmise palga kasvuga ja veelgi enam võrreldes lapsetoetuse kasvuga, mille tõttu kitseneb veelgi perede toimetulek.
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Lapsevanemate tasud (tuhat EUR)¹ | 1.871.462 | 2.414.930 | ? | 3.783.380 |
Laste arv aia ja hoiukohas ² | 5.426 | 5.293 | ? | 5457+200 |
Keskmine brutopalk Tartumaal³ | 913 | 976 | 1014 | 1075 |
Mediaanpalk IV kvartalis (Eesti keskmine) | 717 | 757 | 785 | 833 |
¹Seletuskiri Tartu linna 2016. a eelarve kohta
²Statistiline ülevaade Tartu 2014
³ESA andmed ja arvutus
Kohatasu tõusu põhjusena on esitatud argumendid lasteaiatöötajate palga tõstmise vajaduse ja munitsipaal- ja eralasteaedade ja hoidude lapsevanema poolt kaetavate kohatasude ühtlustamise vajaduse kohta. IRL poolt 3. detsembril 2015 linnavolikogule esitatud otsuse eelnõu "Ülesande andmine Tartu Linnavalitsusele" arutelu käigus on lisaks rõhutatud argumenti, et mõistlik on järgida lastehoiu rahastamisel linnaeelarve ja perede eelarve vahel väljakujunenud rahastamise proportsiooni.
Käesoleva eelnõu esitajad on täielikult nõus esimese ja osaliselt nõus kolmanda argumendiga, kuid ei nõustu teise argumendiga. Nimelt, koormise arvelt, mis defineeritakse kui „Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteaedade rahastamine“, ei saa kaudselt (vähendades linna eelarve poolset munitsipaalhoiu rahastamise ja suurendades munitsipaalhoiu kasutajate osa) subsideerida erahoidu. Viimast tuleb rahastada mitte munitsipaalhoius käivate laste vanemate maksete, vaid linna üldiste tulude arvelt.
Seetõttu teeme uuesti ettepaneku lapsevanema poolt munitsipaallasteaias või –hoius käiva lapse eest makstava tasu suuruse lahti sidumiseks alampalgast. Selleks lahtisidumiseks on erinevad võimalused, ilma et peaks vastuollu minema koolieelsete lasteasutuste seadusega.
1. Siduda kohatasu igakuise lapsetoetuse suurusega. Sellise mehhanismi kasutamine tähendab mõningast garantiid, et hoiutasu tõus toimub ainult sellises olukorras, kus kõigil lastehoiu kasutajatel on sissetulek suurenenud (kohatasu tõuseb ainult juhul, kui tõuseb lapsetoetus).
2. Siduda kohatasu vabariigi valitsuse poolt kehtestatava üldhariduskoolide õpetajate töötasu alammääraga. See on haridusteenusena defineeritava teenuse kohatasu suuruse kehtestamiseks loogilisem seos, kui seos üldise alampalgaga. Vastavuses põhikooli ja gümnaasiumiseaduse paragrahvi 76 lõikega 1 lepivad vastava alammäära kokku haridus- ja teadusminister, KOV üksuste liitude esindaja ja õpetajate esindaja.
3. Korrigeerida igakordselt lapsevanemate tasutavat määra, juhul kui alampalga dünaamikas ilmneb anomaalia mediaan- või keskmise palga dünaamika suhtes.
4. Siduda lapsevanema poolt võetava kohatasu määr tegeliku kohatasu suurusega. See tähendab võrreldes eelmiste mehhanismidega ajalist hilinemist uue kohatasu määra kehtestamisel (2016. aasta kohatasu määr arvutatakse 2014. aasta tegeliku kohatasu alusel), kuid on kõigist variantidest kõige arusaadavam ja lihtsamini põhjendatav.
Kaaludes argumente ühe või teise variandi poolt või vastu, teeb IRL ettepaneku kehtestada lapsevanema poolt tasutavaks kohatasuks 13% palga alammäärast alates 1. jaanuarist 2017. a.
Määruse paragrahvi 1 lõikes 3 on tehtud formuleeringust aru saamist parandav redaktsiooniline täpsustus.
Jüri Kõre
Tartu Linnavolikogu IRL fraktsiooni esimees
16.12.2015
=========================
Linnavalitsuse 12.01.2016 istungi protokoll nr 3
6. Seisukoha andmine IRL fraktsiooni esitatud linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruse nr 24 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta
KUULATI: Riho Raave ettekannet.
OTSUSTATI: mitte toetada IRL fraktsiooni esitatud linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2014. a määruse nr 24 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõud.
Õiend.pdf
Rahanduskomisjoni 15.01.2016 koosoleku protokoll nr 26:
Kuulati IRL-i fraktsiooni esimehe Jüri Kõre ettekannet.
Tiia Teppan tutvustas linnavalitsuse seisukohta eelnõu suhtes. Linnavalitsus ei toeta eelnõu, kuna peab vajalikuks põhjalikumalt analüüsida, milliseid mõjusid toob kaasa lasteaia kohatasu muutmine. Selle analüüsiga linnavalitsuses tegeldakse.
Komisjoni liikmed tunnustasid IRL-i fraktsiooni probleemi tõstatamise eest, kuid tegid eelnõu esitajale ettepaneku peatada eelnõu menetlemine, kuni linnavalitsuse analüüs valmib. IRL-i esindaja Jüri Kõre ei nõustunud ettepanekuga ning soovis menetluse jätkamist.
Otsustati:
1.1. linnavalitsusel esitada kuu aja jooksul lasteaia kohatasu muutmise mõjude põhjalik analüüs;
1.2. mitte toetada IRL-i fraktsiooni esitatud eelnõu
(eelnõu poolt 3, vastu 9).