Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Tartu Linnavolikogule otsuse "Tartu kesklinna üldplaneeringu vastuvõtmine, üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avalikule väljapanekule ja arutelule suunamine" eelnõu esitamine |
Reg. number: | LV-IP-0226 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 28.08.2015 |
Koostaja: | Jaanika Koppel |
Ettekandja: | Urmas Ahven |
Failid: | Joonis_1_plan_maakasutus.pdf ( 2091 kb ) Joon_2_hoonestustingimused.pdf ( 1536 kb ) Muinsuskaitse objektid kesklinnas.pdf ( 66 kb ) Tartu_kesklinnaYP_KSHaruanne 2015.pdf ( 6385 kb ) Joon_4_asumite_areng.pdf ( 1125 kb ) Joon_5_avalik_ruum.pdf ( 1184 kb ) Joonis_3_liikluskseem.pdf ( 2777 kb ) Kesklinna YP seletuskiri- sept.pdf ( 3969 kb ) |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
28. august 2015. a. nr LV-IP-0226 |
Tartu Linnavolikogule otsuse "Tartu kesklinna üldplaneeringu vastuvõtmine, üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avalikule väljapanekule ja arutelule suunamine" eelnõu esitamine |
KUULATI: | Urmas Ahvena ettekannet |
OTSUSTATI: |
1. kiita heaks ja esitada Tartu Linnavolikogule otsuse "Tartu kesklinna üldplaneeringu vastuvõtmine, üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avalikule väljapanekule ja arutelule suunamine" eelnõu.
2. ettekandjaks linnavolikogus määrata abilinnapea Jarno Laur. |
Juhataja: | |
Protokollija |
Tartu kesklinna üldplaneeringu koostamine ja keskkonnamõju strateegiline hindamine algatati Tartu Linnavolikogu 16.12.2010 otsusega nr 148, et välja töötada kesklinna ruumilise arengu suunad ja selle alusel maakasutust reguleeriv planeering. Üldplaneeringu üheks oluliseks ülesandeks on kesklinna ruumilise arengu põhimõtete kujundamine ning ruumilise arenguga kaasneda võivate majanduslike, sotsiaalsete ja kultuuriliste mõjude hindamine.
Kesklinna üldplaneeringu eskiislahendus kiideti heaks Tartu Linnavolikogu 27.06.2013 otsusega nr 500. Eskiislahenduse avalik väljapanek toimus 12.07.─26.08.2013. Eskiislahenduse avalikud arutelud toimusid 26.08.2013 ja 04.09.2013.
Keskkonnamõju strateegilise hindamise (KSH) aruanne, mille aluseks oli eskiislahendus, suunati avalikule väljapanekule Tartu Linnavalitsuse 26.11.2013 korraldusega nr 1205.
KSH aruande avalik väljapanek toimus 09.12.2013─12.01.2014. Aruande avalik arutelu toimus 13.01.2013.
Üldplaneeringu ja KSH aruande avaliku väljapaneku ja arutelude ajal esitasid planeeringulahenduse ja KSH aruande kohta omapoolseid ettepanekuid 26 asjast huvitatud füüsilist/juriidilist isikut. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakond analüüsis Tartu kesklinna üldplaneeringu osas laekunud ettepanekuid ja vastuväiteid, KSH aruandes tehtud ettepanekuid ning linn kujundas seisukohad, mida arutati Tartu Linnavalitsuse 04.02.2014 istungil ja 12.02.2014 Tartu Linnavolikogu arengu- ja planeerimiskomisjoni koosolekul. KSH aruande avaliku väljapaneku jooksul esitatud ettepanekutele on nende esitajatele kirjalikult vastatud ja aruannet korrigeeritud ning täiendatud. Vastavalt linnavalitsuse seisukohtadele ja esitatud ettepanekutele ning vastuväidetele on planeeringulahendust korrigeeritud.
Eskiislahenduse arutelu järgselt on koostatud täismahus planeeringu põhilahendus, kus leiavad käsitlemist kõik planeerimisseadusega üldplaneeringule seatud ülesanded v.a. tehnovõrkude asukohad, kuna neid on otstarbekas lahendada Tartu linna üldplaneeringus.
Planeeringuala pindalaga ligi 180 hektarit on jaotatud ruumilisteks analüüsiüksusteks Ülejõe, Sadama, Riiamäe, Toometaguse, Uueturu ja Vanalinna asumitena kirjeldades ja kavandades nende linnaehituslikku olemust, säilitatavaid väärtusi, hoonestust, haljastust, liiklust jms. Planeeringu ajaline perspektiiv on tinglikult 20 aastat ehk sama ajahorisont, mis on võetud lähtekohaks arengustrateegias „Tartu 2030“ ja Tartu kesklinna strateegias.
Planeering koosneb seletuskirjast ja joonistest (lisatud) ning planeeringu juurde kuuluvad lisad - "Tartu kesklinna üldplaneeringu muinsuskaitse eritingimused" (koostaja Artes Terrae OÜ) ja Tartu kesklinna arengustrateegia, Tartu kesklinna liikuvuskava (koostaja liiklusbüroo Stratum), Keskkonnamõju strateegilise hindamise aruanne (koostaja Hendrikson & Co), mis kuulusid arvestamisele planeeringu koostamisel.
Planeeringulahendusega on antud Tartu kesklinna ruumilise arengu põhimõtted ja eesmärgid (üldised funktsioonid piirkondade kaupa, hoonestamise tihendamise või uushoonestuse vajadus, puhkealade arengusuunad jms), sh liiklusruumi arendamise põhimõtted.
Liikumisruumi kasutamise põhimõttena soodustatakse kesklinnas autole alternatiivsete liikumisvõimaluste loomist ja liikumisviiside kasutatavust - see tähendab ühistranspordi ja kergliikluse eelisarendamist ning pargi ja kõnni süsteemi käivitamist. Jalgratturitele luuakse kesklinnas paremad liikumisvõimalused elamupiirkondadesse ja akadeemilistesse linnakutesse. Avaparklate asemel eelistatakse maa-aluseid ja hoonesiseseid parklaid. Määratud on parkimismajade ja avalikult kasutatavate parkimisalade asukohad ning tänavad, kus parkimine on keelatud.
Uus kergliiklussild rajatakse Põik tn sihis, mis on mõeldud Ülejõe asumi paremaks sidumiseks Sadama asumiga.
Planeeringuga on määratud rohelise võrgustiku toimimist tagavad tingimused, puhke- ja virgestusalad ning Emajõe kasutamise- ja ehitustingimused. Ettepanekud on tehtud linnakujunduse osas avalikus linnaruumis (tänavad, pargid, jõekaldad jne) ja kaitsealadele ning muule linna- ja liikumiskeskkonnale. Kaarsilla ja Võidu silla vaheline ala kujundatakse linna keskseks jõeväljakuks ning Võidus sillast Sõpruse sillani rajatakse esinduslik Emajõe kaldapromenaad koos kaldakindlustusega. Jalakäijate sildade otstesse rajatakse jalakäijate väljakud ja platsid.
Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lg 1 p 2 kohaselt on üldplaneeringu koostamise käigus kavandatava osas läbi viidud keskkonnamõju strateegiline hindamine (edaspidi KSH). Avalikustamisele suunatakse täiendatud KSH aruanne, mille eelnõu on koostanud OÜ Hendrikson & Ko.
KSH eesmärgiks on vastavalt keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seadusele arvestada keskkonnakaalutlusi planeeringu koostamisel ning kehtestamisel, tagada kõrgetasemeline keskkonnakaitse ning edendada säästvat arengut.
Mõjude hindamise tulemusena selgus, et valdavalt ei kaasne KSHs hindamise aluseks olnud Tartu kesklinna üldplaneeringu elluviimisega eeldatavalt otseselt olulist negatiivset keskkonnamõju. KSH aruandes on välja toodud võimalikud ebasoodsad arengud, mille rakendumise korral on tõenäoline olulise negatiivse mõju ilmnemine ning antud soovitused mõju vältimiseks või leevendamiseks.
KSH aruandes võrreldi II maailmasõja eelselt hoonestatud olnud alade taashoonestamisel põhinevat stsenaariumi olemasoleva olukorra jätkumisel kujuneva situatsiooniga. Leiti, et arvestades Tartu linna ja kesklinna konteksti, tuleb täiendavat hoonestamist lugeda pigem positiivseks arenguks. Kaasnevad võimalikud negatiivsed mõjud linnaloodusele on eeldatavalt piisaval määral leevendatavad.
Kohalik omavalitsus on üldplaneeringu enne selle vastuvõtmist kooskõlastanud planeerimisseaduse § 17 lg 2 kohaselt.
Avaliku väljapaneku korraldamise eesmärgiks on avalikkuse kaasamine planeeringu koostamise protsessi, et välja selgitada kõikide planeeringust huvitatud isikute seisukohad planeeringu lahenduse osas. Pärast huvitatud isikute seisukohtade selgumist on võimalik, et linna kaalutlusotsuste tulemusel järgnevates planeerimismenetluse etappides planeeringulahendus muutub, kuna planeerimismenetluse eesmärk on tagada võimalikult paljusid osapooli rahuldava lahenduse leidmine planeeringu kehtestamise hetkeks.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, § 22 lg 1 p 32, ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seaduse § 1 lg 1, kuni 30.06.2015 kehtinud planeerimisseaduse § 18 lg 1, lg 2 p 1, lg 6, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 41 ja Tartu linna ehitusmääruse § 12, § 36 lg 4 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 6. oktoobri 2005 määrusega nr 125 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b :
1. Võtta vastu Tartu kesklinna üldplaneering vastavalt lisale.
2. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada Tartu kesklinna üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avalik väljapanek ja avalik arutelu.
3. Määrata Tartu kesklinna üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avaliku väljapaneku ajaks 19. oktoober kuni 19. november 2015 ja kohaks Tartu infokeskus raekojas ning Küüni tn - Poe tn nurgal olevad infostendid.
4. Tartu kesklinna üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avalike arutelude toimumise ajaks ja kohaks määrata:
4.1. liiklusskeemi tutvustamiseks 22. oktoober 2015 kell 17 linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna fuajee Raekoja plats 3.
4.2. Maa-ja veealade üldiste ehitus- ja kasutustingimuste tutvustamiseks 26 oktoober 2015 kell 17 linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna fuajee Raekoja plats 3.
4.3. Avaliku väljapaneku ja arutelude tulemuste tutvustamiseks ... 2015 kell 17:00 Raekoja saalis.
5. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada:
5.1 vähemalt nädal aega enne avaliku väljapaneku algust planeerimisseaduse § 18 lõike 6 kohase ja keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 41 kohase teate ilmumine ajalehes Postimees, ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja Tartu linna kodulehel.
5.2 vähemalt üks nädal enne avaliku väljapaneku algust teate üles panemine avaliku väljapaneku toimumise kohta Tartu infokeskuses Raekojas.
6. Otsus jõustub .....................2015. a.