Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Tartu Linnavolikogu määruse "Riikliku järelevalve ülesannete delegeerimine" eelnõu esitamine |
Reg. number: | LV-IP-0187 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 24.05.2014 |
Koostaja: | Helle Uusorg |
Ettekandja: | Jüri Mölder |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
24. mai 2014. a. nr LV-IP-0187 |
Tartu Linnavolikogu määruse "Riikliku järelevalve ülesannete delegeerimine" eelnõu esitamine |
KUULATI: | Jüri Mölderi ettekannet |
OTSUSTATI: |
1. kiite heaks ja esitada Tartu Linnavolikogule määruse "Riikliku järelevalve ülesannete delegeerimine" eelnõu;
2. ettekandjaks linnavolikogus määrata linnasekretär Jüri Mölder. |
Juhataja: | |
Protokollija |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 2 alusel.
§ 1. Riikliku järelevalve ülesannete delegeerimine
(1) Tartu Linnavalitsusele delegeeritakse seadusega kohalikule omavalitsusele, kohaliku omavalitsuse üksusele, organile või asutusele ja kohalikule omavalitsusorganile pandud riikliku järelevalve ülesannete täitmine.
(2) Tartu Linnavalitsusel on õigus määrata haldusmenetluse seaduse § 8 lg 2 alusel ametnik või ametnikud, kelle ülesandeks on käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud riikliku järelevalve ülesannete täitmine.
§ 2. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. juulil 2014. a.
Kehtiva ehitusseaduse § 61 lg 5 kohaselt on sama paragrahvi lõigetes 1–3 nimetatud ettekirjutuse tegemise õigus linnapea või vallavanema volitatud kohaliku omavalitsuse ametiisikul või Tehnilise Järelevalve Ameti peadirektori volitatud ametiisikul. Praegu on antud ametnikele ettekirjutuse tegemise õigus linnapea käskkirjaga.
Ehitusseaduse 1. juulil 2014 jõustuva redaktsiooni kohaselt tunnistatakse eelnimetud säte kehtetuks ning ehitusseaduse § 62 lg 1 kohaselt teostavad ehitusseaduses ja selle alusel kehtestatud õigusaktides sätestatud nõuete järgimise üle riiklikku järelevalvet kohalik omavalitsus ja Tehnilise Järelevalve Amet.
2.-4. Jäätmeseadus. Looduskaitseseadus. Keskkonnajärelevalve seadus.
Kehtiva jäätmeseaduse § 119 lg 1 kohaselt teostab järelevalvet Keskkonnainspektsioon ja kohaliku omavalitsuse üksus või asutus keskkonnajärelevalve seaduses sätestatud korras. Sama paragrahvi lõike 3 kohaselt teostab kohaliku omavalitsuse üksus pidevat järelevalvet jäätmehoolduseeskirja täitmise üle oma haldusterritooriumil.
Jäätmeseaduse 1. juulil 2014. a jõustuva redaktsiooni § 119 lõigete 1 ja 4 kohaselt teostavad riiklikku järelevalvet jäätmeseadusest tulenevate nõuete täitmise üle Keskkonnainspektsioon ja kohaliku omavalitsuse üksus või asutus. Kohaliku omavalitsuse üksus teostab oma haldusterritooriumil pidevat järelevalvet jäätmehoolduseeskirja täitmise üle.
Kehtiva looduskaitseseaduse § 702 lõike 1 kohaselt teostavad järelevalvet looduskaitseseadusest tulenevate nõuete täitmise üle Keskkonnainspektsioon ja kohaliku omavalitsusüksus või asutus keskkonnajärelevalve seaduses sätestatud korras.
Looduskaitseseaduse 1. juulil 2014. a jõustuva redaktsiooni § 702 lg 2 kohaselt teostab riiklikku järelevalvet looduskaitseseadusest tulenevate nõuete täitmise üle keskkonnajärelevalve seaduse §-s 6 sätestatud juhtudel kohaliku omavalitsuse üksus või asutus.
Kehtivas keskkonnajärelevalve seaduse §-s 2 on sätestatud keskkonnajärelevalve ülesanded järelevalveorganit nimetamata, § 6 lg 1 kohaselt kontrollivad kohaliku omavalitsusüksuse volikogu kehtestatud keskkonnakaitse- ja -kasutusalaste otsuste järgimist volikogu poolt selleks volitatud isikud või asutused, või kui neid ei ole määratud, valla- ja linnavalitsus. Sama paragrahvi lõike 2 kohaselt, kui kohalikule omavalitsusüksusele on pandud seadusega ka käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetamata keskkonnajärelevalve ülesandeid, või kui ta on need endale seaduse alusel ise võtnud, määrab volikogu ka nende teostamiseks vajalikud isikud või asutused või teostab järelevalvet valla- või linnavalitsus.
Keskkonnajärelevalve seaduse 1.juulil 2014. a jõustuvas redaktsioonis jääb seaduse § 6 lõigete 1 ja 2 sõnastus samaks, muudetud on aga § 2 lg 1 sõnastust, mille kohaselt on keskkonnajärelevalve Keskkonnainspektsiooni ja kohaliku omavalitsuse üksuse organi või asutuse tegevus eesmärgiga ennetada, selgitada välja ja tõrjuda oht ning kõrvaldada korrarikkumine keskkonnakaitse valdkonnas.
Praegu on jäätmeseaduse ja keskkonnaseaduse kohase järelevalve teostamiseks andnud volituse linnavalitsus.
5. Kalmistuseaduse § 12 lg 1 kohaselt on kohaliku omavalitsuse üksuse pädeval asutusel õigus teha ettekirjutus kohaliku omavalitsuse territooriumil asuva kalmistu mittenõuetekohase kasutamise korral.
Kalmistuseaduse 1. juulil 2014. a jõustuvas redaktsioonis on § 12 nimetatud järelevalve asendatud riikliku järelevalvega.
Arvestades asjaolu, et enamustes seadustes on järelevalve pädevus antud linna- või vallavalitsusele, on otstarbekas delegeerida linnavalitsusele ka riikliku järelevalve teostamine nende seaduste täitmise üle, kus seadusandja on andnud selle kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsuse üksuse või asutuse ja kohaliku omavalitsusorgani pädevusse või määratlenud järelevalve teostaja mitmeti tõlgendatavalt (nt keskkonnajärelevalve seadus. Eelnõus ei ole nimetatud konkreetseid seadusi, milles sätestatud riikliku järelevalve teostamist linnavalitsusele delegeeritakse, vaid eelnõu koostamisel on lähtutud põhimõttest, et järelevalve teostamiseks pädevuste andmine võiks toimuda ühe organi, s.o. linnavalitsuse poolt ja ühe määrusega, et oleks selgem ja kergemini leitav.
Kuna nende seaduste kohaselt, kus riikliku järelevalve kohustus on pandud linnavalitsusele, määrab linnavalitsus haldusmenetluse seaduse § 8 lg 2 alusel ametnikud, kelle ülesandeks on riikliku järelevalve teostamine, tehakse eelnõus ettepanek anda linnavalitsusele õigus määrata analoogselt ka linnavalitsusele delegeeritud riikliku järelevalve teostajad.