EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
01. aprill 2014. a. nr LVK-M-0018 |
Kaasava eelarve menetluse rakendamine Tartu linna 2015. aasta eelarve koostamisel |
2013. aastal kasutati Tartu linna eelarve koostamisel esmakordselt kaasava eelarve menetlust. Kaasava eelarve menetluse eesmärkideks on parandada kogukonna arusaama linnaeelarvest ja selle kujunemisest, parandada kogukondadevahelist koostööd ja viia ellu mõni uus idee või leida lahendus mõnele olulisele valupunktile linnas.
Linnaeelarve vastuvõtmine on kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse kohaselt linnavolikogu pädevuses, lisaks on linnavolikogu pädevuses eelarve koostamiseks tingimuste ja korra kehtestamine.
Eelnevat arvestades kehtestatakse määrus kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lg 1 p 2 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Kaasava eelarve menetluse rakendamine
(1) Rakendada Tartu linna 2015. aasta eelarve koostamisel kaasava eelarve menetlust.
(2) Tartu linna 2015. aasta eelarve koostamisel arvestada kaasava eelarve osa suuruseks kuni 140 000 eurot.
§ 2. Kaasava eelarve objekt
Kaasava eelarve menetluse käigus esitatava idee tulemusena realiseeritav objekt peab linnaeelarve mõistes liigituma investeerimistegevuseks. Objekt peab olema Tartuga seotud, pakkuma avalikku hüve ja olema linnaruumis avalikus kasutuses ning objektist ei tohi tekkida ebamõistlikke kulusid linna järgnevate aastate eelarvetele.
2. peatükk
KAASAVA EELARVE MENETLUSE LÄBIVIIMINE
§ 3. Kaasava eelarve menetlusest teavitamine
Linnavalitsus tutvustab kaasava eelarve menetlust avalikkusele, korraldab selleks muuhulgas vähemalt ühe avaliku infopäeva ja kutsub isikuid esitama ideid kaasava eelarve tarbeks hiljemalt 15. maiks 2014.
§ 4. Idee esitamine
Kaasava eelarve menetluse käigus võib idee esitada igaüks.
§ 5. Ideede esmane analüüs
(1) Ideid analüüsitakse ja hinnatakse nende realiseeritavust 2015. aastal.
(2) Ideede esmase analüüsi ja hindamise tulemused avaldatakse Tartu linna veebilehel.
(3) Igaühel on võimalik ideede kohta Tartu linna veebilehel arvamust avaldada.
(4) Idee, mis ei vasta käesoleva määruse paragrahvis 2 nimetatud nõuetele, ületab ilmselgelt käesoleva määruse paragrahvi 1 lõikes 2 nimetatud rahalist mahtu või ei ole realiseeritav, kõrvaldatakse menetlusest.
§ 6. Ideede sõelumine
(1) Ideede sõelumiseks jagatakse ideed teemarühmadesse.
(2) Iga teemarühma ideid sõeluvad vastava teemarühma ideede esitajad ja eksperdid koostöös, arvestades arvamusi, mis on ideede kohta esitatud veebilehel.
(3) Sõelumise käigus võib sarnaseid ideid liita ja ideed täiendada.
(4) Sõelumise tulemusena selgitatakse igast teemarühmast välja kuni 5 ideed, mis pannakse realiseerimisele kuuluva idee väljaselgitamiseks rahvahääletusele.
§ 7. Rahvahääletus
(1) Sõelumise tulemusena välja selgitatud ideed pannakse rahvahääletusele.
(2) Rahvahääletusel saab osaleda iga vähemalt 16-aastane isik, kelle elukoht on Eesti rahvastikuregistri andmetel rahvahääletuse väljakuulutamise kuupäeva seisuga Tartu linnas.
(3) Iga rahvahääletusel osalev isik saab hääletada kuni kolme erineva endale meelepärase idee poolt.
(4) Rahvahääletus viiakse läbi elektrooniliselt.
(5) Hääletada saab isiklikult, identifitseerides ennast isikutunnistusega või mobiil-IDga, või Tartu linna infokeskuses, kasutades infotöötaja abi. Tartu linna infokeskuses hääletades tuleb esitada isikut tõendav dokument.
(6) Hääletamine on avalik.
§ 8. Rahvahääletuse tulemuste väljaselgitamine
(1) Rahvahääletuse tulemusena reastatakse ideed vastavalt saadud häälte arvule, alustades enim hääli saanud ideest.
(2) Realiseerimisele kuulub üks või mitu käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud korras moodustatud paremusjärjestuses enam hääli saanud idee(d), mis lähtuvalt idee eeldatavast maksumusest mahuvad käesoleva määruse paragrahvi 1 lõikes 2 nimetatud summa sisse.
§ 9. Idee realiseerimine
Realiseerimisele kuuluva idee realiseerimiseks vajalikud vahendid kavandatakse 2015. aasta Tartu linna eelarves.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Kaasava eelarve menetluse rakendamine Tartu linna 2015. aasta eelarve koostamisel " juurde
2013. aastal kasutati Tartu linna eelarve koostamisel esmakordselt kaasava eelarve menetlust, mille eesmärkideks on parandada kogukonna arusaama linnaeelarvest ja selle kujunemisest, parandada kogukondadevahelist koostööd ja viia ellu mõni uus idee või leida lahendus mõnele olulisele valupunktile linnas. 2013. aasta kaasava eelarve tulemustest, kogemustest ja tagasisidest tehti põhjalik ülevaade linnavolikogu revisjonikomisjonile.
Lisaks on kogu protsessi alates selle planeerimisest kuni pilootprojekti tulemusteni käsitletud eRiigi Akadeemia koostatud aruandes: http://www.tartu.ee/data/Tartu_kaasav_eelarve2013_aruanne.pdf
Linnavalitsusel on soov kaasava eelarve menetlust edaspidi kasutada ning lähtuvalt möödunud aasta kogemustest on kaasava eelarve protsessis tehtud korrektuure.
Uue protsessi kavandamisel on võetud arvesse ettepanekuid, mis on tehtud nii mitmetes 2014. aasta alguses toimunud aruteludes kui ka eRiigi Akadeemia raportis.
Suuremad muudatused:
- Täpsustati kaasava eelarve protsessi eesmärke.
- Täpsustati, et kaasava eelarve protsessi tulemusena valmiv objekt peab olema kõigile linlastele avalikus ruumis kasutatav ja kättesaadav.
- Kuna pilootprojektis heideti kõige enam ette vähest linnarahva kaasamist ja arutelude hulka kogu protsessi jooksul ning linnaeelarve koostamise põhimõtete vähest tutvustamist, siis on neile aspektidele eraldi tähelepanu pööratud.
- Võrreldes esimese aastaga on stsenaariumisse lisatud avalik infopäev, kus tutvustatakse nii kaasava eelarve protsessi kui ka linnaeelarve koostamise põhimõtteid.
- Linlased saavad kodulehel avaldada arvamust esitatud ideede kohta, mis on sisendiks järgnevalt toimuvatele arutelule.
- Toimuvad arutelud ekspertide ja ideede esitajate osavõtul, mille eesmärk on muuhulgas ka vähendada hääletusele minevate ideede hulka. Ka see oli pilootprojekti puhul oluline etteheide, et hääletusele läks liiga palju ideid ja nendega ei jõutud tutvuda.
- Hääletusel on suurim muudatus, et igal hääletajal on kolm häält ning hääletuse ajal ei ole hääletustulemus näha.
Tehnilise hääletuskeskkonnana on kavas jätkuvalt kasutada kohalike omavalitsuste istungite infosüsteemi VOLIS, arendades seda edasi nii täiendava funktsionaalsuse kui ka kasutuskindluse poolest.
Täpsem ülevaade kavandatavast protsessist:
KEM2014_stsenaarium.pdf
==================
Kaasava linnajuhtimise ajutise komisjoni 17.04.2014 koosoleku protokoll nr 4:
Otsustati:
1. teha eelnõule järgmised ettepanekud:
1.1. muuta § 2 ja sõnastada see:
"§ 2 Kaasava eelarve objekt
Kaasava eelarve menetluse käigus esitatava idee tulemusena realiseeritav objekt peab olema investeering või sündmus (välja arvatud tegevustoetused olemasolevatele projektidele), mis peab olema Tartuga seotud, pakkuma avalikku hüve ja olema avalikus kasutuses ning sellest ei tohi tekkida ebamõistlikke kulusid linna järgnevate aastate eelarvetele." (poolt 7, vastu 1);
1.2. jätta eelnõust välja § 7 lõige 6 (poolt 7, vastu ei ole);
2. teha linnavalitsusele ettepanek kaaluda kaasava eelarve menetluse korraldamisel järgmisi soovitusi:
2.1. hääletamise käigus võiks jooksvalt näha olla hääletanute koguarv;
2.2. ideede kohta linna kodulehel arvamuse avaldamise võimalus ei tohiks olla anonüümne (eelnõus § 5 lg 3);
3. toetada eelnõu vastuvõtmist volikogus.
Linnavalitsuse 22.04.2014 istungi protokoll nr 22:
36. Muudatusettepanekud linnavolikogu menetluses olevatele eelnõudele
KUULATI: Jüri Mölderi ettekannet ja linnavalitsuse liikmete sõnavõtte
OTSUSTATI: 36.1. anda linnavolikogu menetluses olevatele eelnõudele esitatud muudatusettepanekute kohta järgmised seisukohad:
...........................
36.1.2. määruse "Kaasava eelarve menetluse rakendamine Tartu linna 2015. aasta eelarve koostamisel" eelnõu:
36.1.2.1. nõustuda põhimõtteliselt kaasava linnajuhtimise ajutise komisjoni muudatusettepanekuga nr 1 ja teha sellest lähtuvalt määruse eelnõule järgmised muudatusettepanekud:
36.1.2.1.1. sõnastada määruse eelnõu paragrahv 2 järgmiselt:
"§ 2. Kaasava eelarve objekt
(1) Kaasava eelarve objektiks on Tartu linnaga seotud investeeringuobjekt või Tartus korraldatav üritus maksumusega kuni 70 000 eurot.
(2) Kaasava eelarve menetluse käigus esitatava idee tulemusena realiseeritav investeeringuobjekt peab pakkuma avalikku hüve ja olema avalikus kasutuses ning objektist ei tohi tekkida ebamõistlikke kulusid linna järgnevate aastate eelarvetele.
(3) Kaasava eelarve menetluse käigus esitatava idee realiseerimise tulemusena korraldatav üritus peab toimuma Tartus 2015. a jooksul, olema suunatud linnaelanikele ja/või suurendama Tartu kui turismisihtkoha tuntust."
36.1.2.1.2. asendada määruse eelnõu paragrahvi 5 lõikes 4 viide määruse paragrahvi 1 lõikele 2 viitega määruse paragrahvi 2 lõikele 1;
36.1.2.1.3. asendada määruse eelnõu paragrahvi 6 lõikes 4 sõna "idee" sõnaga "ideede";
36.1.2.1.4. sõnastada määruse eelnõu paragrahvi 8 lõige 2 järgmiselt:
"(2) Realiseerimisele kuulub kaks või enam käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud korras moodustatud paremusjärjestuses enam hääli saanud ideed, mis lähtuvalt ideede eeldatavast maksumusest mahuvad käesoleva määruse paragrahvi 1 lõikes 2 nimetatud summa sisse."
36.1.2.1.5. sõnastada määruse eelnõu paragrahv 9 järgmiselt:
"§ 9. Ideede realiseerimine
(1) Realiseerimisele kuuluvate ideede elluviimiseks vajalikud vahendid kavandatakse 2015. aasta Tartu linna eelarves.
(2) Rahvahääletusel toetust leidnud investeeringuobjekti realiseerimise korraldab linnavalitsus.
(3) Rahvahääletusel toetust leidnud ürituse realiseerimise korraldab idee esitaja."
36.1.2.2. nõustuda kaasava linnajuhtimise ajutise komisjoni muudatusettepanekuga nr 2;
36.1.2.3. nõustuda rahanduskomisjoni ettepanekuga ja teha sellest lähtuvalt ettepanek muuta määruse eelnõud järgmiselt:
36.1.2.3.1. muuta määruse eelnõu pealkirja ja sõnastada see järgmiselt: "Kaasava eelarve menetlus Tartu linna 2015. aasta eelarve koostamisel"
36.1.2.3.2. asendada määruse eelnõus läbivalt sõna "veebileht" sõnaga "koduleht";