EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
19. märts 2014. a. nr LV-IP-0106 |
Tartu Linnavolikogu määruse "Kaasava eelarve menetluse rakendamine Tartu linna 2015. a eelarve koostamisel" eelnõu esitamine |
2013. a kasutati Tartu linna eelarve koostamisel esmakordselt kaasava eelarve menetlust. Kaasava eelarve menetluse eesmärkideks on parandada kogukonna arusaama linnaeelarvest ja selle kujunemisest, parandada kogukondadevahelist koostööd ja viia ellu mõni uus idee või leida lahendus mõnele olulisele valupunktile linnas.
Linnaeelarve vastuvõtmine on kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse kohaselt linnavolikogu pädevuses, lisaks on linnavolikogu pädevuses eelarve koostamiseks tingimuste ja korra kehtestamine.
Eelnevat arvestades kehtestatakse määrus kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 21 lg 1 p 2 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Kaasava eelarve menetluse rakendamine
(1) Rakendada Tartu linna 2015. aasta eelarve koostamisel kaasava eelarve menetlust.
(2) Tartu linna 2015. aasta eelarve koostamisel arvestada kaasava eelarve osa suuruseks kuni 140 000 eurot.
§ 2. Kaasava eelarve objekt
Kaasava eelarve menetluse käigus esitatava idee tulemusena realiseeritav objekt peab linnaeelarve mõistes liigituma investeerimistegevuseks. Objekt peab olema Tartuga seotud, pakkuma avalikku hüve ja olema linnaruumis avalikus kasutuses ning objektist ei tohi tekkida ebamõistlikke kulusid linna järgnevate aastate eelarvetele.
2. peatükk
KAASAVA EELARVE MENETLUSE LÄBIVIIMINE
§ 3. Kaasava eelarve menetlusest teavitamine
Linnavalitsus tutvustab kaasava eelarve menetlust avalikkusele, korraldab selleks muuhulgas vähemalt ühe avaliku infopäeva ja kutsub isikuid esitama ideid kaasava eelarve tarbeks hiljemalt 15. maiks 2014. a.
§ 4. Idee esitamine
Kaasava eelarve menetluse käigus võib idee esitada igaüks.
§ 5. Ideede esmane analüüs
(1) Ideid analüüsitakse ja hinnatakse nende realiseeritavust 2015. aastal.
(2) Ideede esmase analüüsi ja hindamise tulemused avaldatakse Tartu linna veebilehel.
(3) Igaühel on võimalik ideede kohta Tartu linna veebilehel arvamust avaldada.
(4) Idee, mis ei vasta käesoleva määruse §is 2 nimetatud nõuetele, ületab ilmselgelt käesoleva määruse § 1 lõikes 2 nimetatud rahalist mahtu või ei ole realiseeritav, kõrvaldatakse menetlusest.
§ 6. Ideede sõelumine
(1) Ideede sõelumiseks jagatakse ideed teemarühmadesse.
(2) Iga teemarühma ideid sõeluvad vastava teemarühma ideede esitajad ja eksperdid koostöös, arvestades arvamusi, mis on ideede kohta esitatud veebilehel.
(3) Sõelumise käigus võib sarnaseid ideid liita ja ideed täiendada.
(4) Sõelumise tulemusena selgitatakse igast teemarühmast välja kuni 5 ideed, mis pannakse realiseerimisele kuuluva idee väljaselgitamiseks rahvahääletusele.
§ 7. Rahvahääletus
(1) Sõelumise tulemusena välja selgitatud ideed pannakse rahvahääletusele.
(2) Rahvahääletusel saab osaleda iga vähemalt 16-aastane isik, kelle elukoht on Eesti rahvastikuregistri andmetel rahvahääletuse väljakuulutamise kuupäeva seisuga Tartu linnas.
(3) Iga rahvahääletusel osalev isik saab hääletada kuni kolme erineva endale meelepärase idee poolt.
(4) Rahvahääletus viiakse läbi elektrooniliselt.
(5) Hääletada saab isiklikult, identifitseerides ennast isikutunnistusega või mobiil IDga, või Tartu linna infokeskuses, kasutades infotöötaja abi. Tartu linna infokeskuses hääletades tuleb esitada isikut tõendav dokument.
(6) Hääletamine on avalik.
§ 8. Rahvahääletuse tulemuste väljaselgitamine
(1) Rahvahääletuse tulemusena reastatakse ideed vastavalt saadud häälte arvule, alustades enim hääli saanud ideest.
(2) Realiseerimisele kuulub üks või mitu käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud korras moodustatud paremusjärjestuses enam hääli saanud idee(d), mis lähtuvalt idee eeldatavast maksumusest mahuvad käesoleva määruse § 1 lõikes 2 nimetatud summa sisse.
§ 9. Idee realiseerimine
Realiseerimisele kuuluva idee realiseerimiseks vajalikud vahendid kavandatakse 2015. aasta Tartu linna eelarves.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogu määruse "Kaasava eelarve menetluse rakendamine Tartu linna 2015. a eelarve koostamisel" eelnõu esitamine " juurde
2013. a kasutati Tartu linna eelarve koostamisel esmakordselt kaasava eelarve menetlust, mille eesmärkideks on parandada kogukonna arusaama linnaeelarvest ja selle kujunemisest, parandada kogukondadevahelist koostööd ja viia ellu mõni uus idee või leida lahendus mõnele olulisele valupunktile linnas. 2013. a kaasava eelarve tulemustest, kogemustest ja tagasisidest tehti põhjalik ülevaade linnavolikogu revisjonile 16. jaanuari revisjonikomisjoni koosolekul, ülevaade on kättesaadav dokumendiregistrist.
Lisaks on kogu protsessi alates selle planeerimisest kuni pilootprojekti tulemusteni käsitletud eRiigi Akadeemia koostatud aruandes: http://www.tartu.ee/data/Tartu_kaasav_eelarve2013_aruanne.pdf
Linnavalitsusel on soov kaasava eelarve menetlust edaspidi kasutada ning lähtuvalt möödunud aasta kogemustest on kaasava eelarve protsessis tehtud korrektuure.
Uue protsessi kavandamisel on võetud arvesse ettepanekuid, mis on tehtud nii mitmetes 2014. aasta alguses toimunud aruteludes kui ka eRiigi Akadeemia raportis.
Suuremad muudatused:
- Täpsustati kaasava eelarve protsessi eesmärke.
- Täpsustati, et kaasava eelarve protsessi tulemusena valmiv objekt peab olema kõigile linlastele avalikus ruumis kasutatav ja kättesaadav.
- Kuna pilootprojektis heideti kõige enam ette vähest linnarahva kaasamist ja arutelude hulka kogu protsessi jooksul ning linnaeelarve koostamise põhimõtete vähest tutvustamist, siis on neile aspektidele eraldi tähelepanu pööratud.
- Võrreldes esimese aastaga on stsenaariumisse lisatud avalik infopäev, kus tutvustatakse nii kaasava eelarve protsessi kui ka linnaeelarve koostamise põhimõtteid.
- Linlased saavad kodulehel avaldada arvamust esitatud ideede kohta, mis on sisendiks järgnevalt toimuvatele arutelule.
- Toimuvad arutelud ekspertide ja ideede esitajate osavõtul, mille eesmärk on muuhulgas ka vähendada hääletusele minevate ideede hulka. Ka see oli pilootprojekti puhul oluline etteheide, et hääletusele läks liialt palju ideid ja nendega ei jõutud tutvuda.
- Hääletusel on suurim muudatus, et igal hääletajal on kolm häält ning hääletuse ajal ei ole hääletustulemus näha.
Tehnilise hääletuskeskkonnana on kavas jätkuvalt kasutada kohalike omavalitsuste istungite infosüsteemi VOLIS, arendades seda edasi nii täiendava funktsionaalsuse kui ka kasutuskindluse poolest.
Täpsem ülevaade kavandatavast protsessist:
KEM2014_stsenaarium.pdf