Õigusakti eelnõu: Tartu Linnavolikogu otsuse "Noortekeskuse teenuse osutamine halduslepingu alusel" eelnõu esitamine

Akti väljaandja: Tartu Linnavalitsus
Akti liik: Istungi protokolli kantav otsus
Teema: Tartu Linnavolikogu otsuse "Noortekeskuse teenuse osutamine halduslepingu alusel" eelnõu esitamine
Reg. number: LV-IP-0098
Seisund: Lõpetatud
Koostamise kp: 13.03.2014
Koostaja: Taavi Lindmäe
Ettekandja: Marianne Menning
Failid: 2.1-669368-1 22.04.2014 Väljaminev kiri.ddoc ( 218 kb )
EELNÕU




1. Üldist
Noorsootöö korraldamine on kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lõige 1 alusel omavalitsusele pandud haldusülesanne. Noorsootööd on võimalik korraldada läbi linnavalitsuse vastava struktuuriüksuse, hallatavate asutuste (Anne Noortekeskus ja Lille Maja), andes toetusi eraõiguslikele isikutele, kes toetuse abil vastavat teenust omavalitsuses pakuvad, või sõlmides teenuse osutamiseks halduslepingu eraõigusliku isikuga.

Tartu linnas tegutseb neli noortekeskust, millest kaks on linnavalitsuse hallatavad asutused ja kaks mittetulundusühingute loodud noortekeskused. Arvestades eelnõus toodud põhjendusi tehakse eelnõuga ettepanek korraldada edaspidi noorsootööd kahe linnavalitsuse hallatava asutuse ja kahe halduslepingu alusel noortekeskuse teenust osutava keskuse kaudu, parandades ja ühtlustades seeläbi nootsootöö jätkusuutlikust ja kvaliteeti kogu linnas. Ettepanek on sõlmida halduslepingud esialgu kolmeks aastaks.
2. Halduskoostöö seadusest tulenevad reeglid

Halduskoostöö seaduse § 3 lõige 2 kohaselt võib kohalik omavalitsus talle seadusega pandud haldusülesannet täitma volitada juriidilist isikut halduskoostöö seaduses sätestatud tingimustel ja korras sõlmitud halduslepinguga. § 5 lõige 1 kohaselt võib juriidilise isiku volitada haldusülesannet täitma, kui:
1) haldusülesande täitmine juriidilise isiku poolt on majanduslikult põhjendatud, arvestades muu hulgas ülesande kohaliku omavalitsuse poolt täitmiseks volitamiseks, võimalikuks rahastamiseks ning järelevalveks tehtavaid kulutusi;
2) haldusülesande täitmiseks volitamine ei halvenda selle täitmise kvaliteeti;
3) haldusülesande täitmiseks volitamine ei kahjusta avalikke huve ega nende isiku õigusi, kelle suhtes haldusülesannet täidetakse.

Lisaks peab enne haldusülesande täitmiseks volitamise otsustamist haldusülesande täitmist volitama õigustatud ametiisik või organ korraldama analüüsi koostamise, mis sisaldab täitmiseks volituste tingimuste majanduslikke arvestusi ja kohalikule omavalitsusele kaasnevate kulutuste suurust, haldusülesande täitmise järjepidevuse ja kvaliteedi tagamise abinõusid ning haldusülesande täitmiseks volitamisest tingitud õiguslikku ja faktilist mõju isikutele, kelle suhtes täitmiseks volitatavat haldusülesannet täidetakse.

Seadusest tulenevalt otsustab haldusülesande täitmiseks volitamise (halduslepingu sõlmimise) volikogu, kes volitab linnavalitsuse halduslepingut sõlmima.

Isikuga haldusülesande täitmiseks volitamise halduslepingu sõlmimisel juhindutakse riigihangete seaduses teenuste hankelepingu sõlmimise tingimustest ja hankemenetluse läbiviimise korrast, arvestades halduskoostöö seaduse §-s 13 sätestatud erisustest, milleks on:
1) riigihanke hankemenetluse korraldamiseks ettenähtud kord kehtib sõltumata halduslepingus ettenähtud haldusülesande täitmise tellimise maksumusest;
2) pakkujate kvalifitseerimisel on hankemenetluse korraldaja kohustatud kontrollima pakkujate vastavust halduskoosöö seaduses sätestatud nõuetele;
3) halduslepingu sõlmimiseks ei rakendata riigihangete seaduse hanketeate, eelteate ja riigihanke aruande riiklikule riigihangete registrile esitamise korda. Hanketeade halduslepingu sõlmimiseks ja sellele vastav aruanne ning vajaduse korral aruande lisa avaldatakse Ametlike Teadaannetes, arvestades riigihangete seaduses sätestatud tähtaegu.

Haldusülesande täitmiseks sõlmitava halduslepingu tingimused ning kohaliku omavalitsuse poolt halduslepingu ühepoolse lõpetamise alused ja tingimused on määratud kindlaks halduskoostöö seaduse §-des 10 ja 11.
Halduskoostöö seaduse § 10 kohaselt määratakse halduslepingus kindlaks:
1) halduslepingu pooled;
2) juriidilisele või füüsilisele isikule antav haldusülesanne;
3) haldusülesande täitmise rahastamise alused ja rahastamise ulatus, kui haldusülesande täitmist rahastatakse riigieelarvest või kohaliku omavalitsuse eelarvest;
4) juriidilise või füüsilise isiku võetavate tasude arvutamise alused ja piirmäärad, kui seaduses või kohaliku omavalitsuse õigusaktis on ette nähtud võimalus isikutelt, kelle suhtes haldusülesannet täidetakse, tasu võtta;
5) haldusülesande täitmise üle järelevalvet teostav valitsusasutus või kohaliku omavalitsuse ametiasutus või organ;
6) füüsilisest isikust ettevõtja või juriidilise isiku kohustus esitada majandusaasta aruanne;
7) halduslepingu tähtaeg, kui haldusleping on tähtajaline;
8) halduslepingu lõpetamise alused ja kord, sealhulgas halduslepingu lõpetamisest etteteatamise tähtaeg, kui haldusleping lõpetatakse ühepoolselt;
9) järelevalveasutuse või –organi õigused ning juriidilise isiku ja füüsilise isiku kohustused halduslepingu lõpetamise korral haldusülesande täitmise järjepidevuse tagamiseks;
10) eraõigusliku juriidilise isiku või füüsilise isiku antavad tagatised halduslepingu täitmiseks ja nende sissenõudmist võimaldavad sätted;
11) seadusest tulenevad või haldusülesande täitmise korraldamiseks vajalikud muud tingimused.

Halduskoostöö seaduse § 11 kohaselt võib juriidilise või füüsilise isikuga haldusülesande täitmiseks sõlmitud lepingu ühepoolselt lõpetada, kui:
1) juriidiline või füüsiline isik on halduslepingut või haldusülesande täitmist reguleerivat muud õigusakti rikkunud korduvalt või oluliselt ja see on põhjustanud olulise kahju kolmandale isikule või tema varale;
2) haldusülesande täitmise üle järelvalvava asutuse või organi ettekirjutus on jäetud korduvalt täitmata;
3) muul seaduses või halduslepingus sätestatud alusel.

3. Halduslepingute tingimused

Käesoleva eelnõu alusel korraldaks linnavalitsus riigihanked kahe noortekeskuse teenuse pakkuja leidmiseks. Halduslepingu alusel volitatakse noortekeskuse teenust osutama 2 ühingut, mis pakuvad noortele eakohaseid tegevusi arendavaks vaba aja veetmiseks ning toetavad noore isiklikku ja sotsiaalset arengut ja mille põhitegevuseks on järgnevate tegevuste pakkumine või vahendamine:
1) igapäevased arendavad tegevused ja noortesündmused noortekeskuses;
2) avatud osalusega õpitoad või klubiline tegevus iganädalases programmis;
3) noorte osaluse toetamine noortekeskuse tegevuste planeerimisel ja läbiviimisel;
4) noorte omaalgatusprojektide läbiviimise toetamine ja projektinõustamine;
5) noorte esmane nõustamine;
6) teavitamine ehk noorteinfo edastamine;
7) koolivaheaja tegevused;
8) noortekoolitused aktuaalsetel teemadel;
9) sündmused ja tegevused väljaspool noortekeskust, sh ülelinnalised sündmused koostöös partneritega.

Lisaks põhitegevusele peab üks noortekeskus pakkuma ekstreemspordi harrastamise võimalusi ning teine olema suunatud noorte ettevõtlikkuse arendamisele ning korraldama Tartus uudsena mobiilset noorsootööd.

Teenuse osutaja on kohustatud pakkuma noortekeskuse tegevusi aastas vähemalt 600 sihtrühma jäävale noortekeskuse külastajale ning noorteüritusi või programme väljaspool noortekeskust vähemalt 1000 noorele tartlasele või Tartus.

Teenuse osutaja peab noortekeskuse teenuse järjepidevuse ja kvaliteedi tagamiseks vastama järgmistele kriteeriumitele:
1) tema kasutuses olevad ruumid, kus asub füüsiline noortekeskus, peavad asuma Tartus ja ruumide kogupindala peab olema suurem kui 200 m²;
2) tema palgal peab olema vähemalt kaks täiskoormusega noorsootöötajat, kes omavad (või omandavad) haridust noorsootöö või sellele lähedases valdkonnas või kellel on noorsootöö alal piisav ettevalmistus, mis on saadud nii noorsootööalaste koolituste läbimisel kui ka praktiliste noorsootöö kogemuste omandamisel ja mis on kooskõlas noorsootöötaja kutse vähemalt 4. astme kutseoskusnõuetega.

Noortekeskus peab olema avatud sihtrühmale vähemalt 10 kuul aastas ning pakkuma tartlastele noorsootöö tegevusi vähemalt 11 kuul aastas (sh viiel päeval nädalas, sh laupäeval või pühapäeval; koolivälisel ajal kokku vähemalt 30 tundi nädalas).

Teenuse osutajate valimisel lähtutakse põhimõttest, et noortekeskused ei dubleeriks juba Tartu linna samas piirkonnas olemasolevat noortekeskuse teenust või sisuliselt juba toimivat samalaadset teenust, kui selle vajadus ei ole sihtrühmast tulenevalt ja majanduslikel kaalutlustel põhjendatud. Halduslepingu alusel teenuse osutaja peab oma sisuliste tegevuste korraldamisel aitama kaasa Tartu linna noorsootöö valdkonna arengukava täitmisele. Lepingupartnerina eelistatakse ühingut, kellel on märkimisväärseid saavutusi noorsootööalase tegevuse korraldamisel Eestis ja kellel on pädev meeskond ning pikaajalisemad kogemused linna poolt heaks kiidetud noortekeskuse kompleksse teenuse pakkumisel.
4. Rahastamisest

Noortekeskuse teenuse hind kujuneb riigihanke tulemusena, kuid esialgne nägemus rahastamise ulatusest on järgmine:
1) kahe noorsootöötaja tööjõukulud (ühe töötaja kohta võrdväärses mahus linna allasutuse noorsootöö spetsialisti tööjõukuludega, mis on 2014. aastal ühe noorsootöö spetsialisti kohta kuus 874 eurot ehk kuu brutopalk 652 eurot);
2) teenuse osutamiseks vajalikud ruumide majandamise püsikulud täies mahus (juhul, kui ühing ei taotle linnalt huvitegevuse toetust, summa prognoositakse järgmiseks eelarveaastaks eelneva aasta maikuu kuni käesoleva aasta juunikuu keskmiste kulude põhjal);
3) töö- ja tegevusvahendite kulud osalises mahus (fikseeritud summa kogu lepingu perioodiks aasta kohta – 700 eurot aastas; so võrreldav praeguse baastoetusega);
4) koolivaheaja tegevuste/programmide korraldamise kulud kindlaks määratud mahus (fikseeritud summa kogu lepingu perioodiks aasta kohta – 4200 eurot aastas kokku nelja koolivaheaja programmi korraldamiseks; tuleb praegusest projektlaagri toetusest; on planeeritud rahaliste vahenditena ka munitsipaalnoortekeskuste eelarves) Halduslepingu kohaselt ootab linn igalt noortekeskuselt koolivaheaja programmi (nt laager, koolitus, töötoad), milles osaleb vähemalt 25 noort, kellest 20% on erivajadustega ja/või riskigruppi kuuluvad 7-26aastased noored;
5) remondikulud (prognoositakse järgnevaks eelarveaastaks, kui selleks on vajadust).

Kuna ühelt noortekeskuselt oodatakse täiendavalt mobiilse noorsootöö tegemist, siis selleks on täiendavalt kavandatud järgmised kulud:
1) 3,5 noorsootöötaja tööjõukulud (ühe mobiilse töötaja kulude arvestuslikuks aluseks on munitsipaalkeskuste noorsootöö spetsialistide kuu brutopalk 652 eurot; tööjõukulud kokku 36 708 eurot; teenus on üles ehitatud minimaalselt 3,5 ametikohale praeguse 4,5 asemel, mil teenus veel toimiks);
2) osalised töövahendid (fikseeritud summa kogu perioodiks aasta kohta – 600 eurot aastas);
3) ruumide majandamiskulud.

2014. aastal toetab linna kahte mittetulundusühingu noortekeskust kokku 70 059 euroga ja rahastab kahte munitsipaalnoortekeskust 274 605 euroga.

Käesolevas peatükis kirjeldatud rahastamispõhimõtete ja -mudeli ning olemasolevate mittetulundusühingute peetavate noortekeskustest lähtudes rahastaks linn 2015. aastal kahte kolmanda sektori noortekeskust kokku 91 617 euroga. See on 21 558 eurot rohkem kui 2014. aastal, millest 8400 eurot koolivaheaja programmideks on olemas praeguses põhieelarve arvestuses projektlaagri toetusena. Seega tuleb linnal leida avatud noortekeskuse teenuse kvaliteetseks ja jätkusuutlikuks jätkamiseks juurde 13 156 euro ulatuses rahalisi vahendeid aasta kohta.

Mobiilne noorsootöö eeldab aastas täiendavalt 37 629 euro suurust kulu. Mobiilset noorsootöö teenust pakkudes tuleb linnal kanda eelnimetatud kulud, hoolimata sellest, kas noortekeskuse teenuse pakkumisel minnakse üle toetuste süsteemilt teenuse pakkumisele halduslepingu alusel või jäädakse toetussüsteemi juurde.

Kokkuvõttes võib öelda, et noortekeskuse ja mobiilse noorsootöö teenuse eeldatav maksumus Tartu linnale 2015. aastal on 129 246 eurot, mis tähendab 47 787 eurot suuremaid kohustusi, kui käesoleval aastal. Samas saaks linn tänasega võrreldes mobiilse noorsootöö võrra rohkem teenust ning võrreldes kahe linnavalitsuse hallatava noortekeskusega oleks kulu siiski poole väiksem.
Mobiilsest noorsootööst

Mobiilne noorsootöö tähistab üldterminina noorsootöö vorme, mis liiguvad sinna, kus on noored (tänav, internet jne). Kontaktnoorsootöö on mobiilse noorsootöö alaliik.

Mobiilse kontaktnoorsootöö teenuse eesmärgiks on usaldusliku kontakti loomine riskinoortega avalikus ruumis (parkides, kaubanduskeskustes jne), et pakkuda noortele
1) individuaalset tuge;
2) toetada noorte toimetulekut soodustavate sotsiaalsete oskuste omandamist grupis;
3) ja luua võimalusi noorte ning kogukonna omavaheliseks paremaks suhestumiseks.

Teenust on tänaseks praktiseeritud Sihtasutuse Kodanikuühiskonna Sihtkapital ja Tartu linna rahalisel toel perioodil 03.02.2014-21.04.2014 ning 2,5 kuu jooksul peale teenuse käivitamist on saavutatud järgmised tulemused: (a) 6 noorsootöötajat tegelevad kokku 40 individuaalse juhtumitööga; (b) igapäevaselt luuakse tänaval keskmiselt 3 uut ning 6 korduvkontakti; (c) vaatlusperioodil on kaardistatud tänaval kokku 1029 mobiilse noorsootöö sihtgruppi kuuluvat noort - nendest alaealisi 772 ja täisealisi 257; (d) loodud on koostöövõrgustik, kus tegutsevad koos mobiilse noorsootöö korraldajad, Politsei- ja Piirivalveameti noorsoopolitseinikud, Hariduse Tugiteenuste Keskuse psühholoog ja Karjäärikeskuse spetsialistid, Tasku Keskus, Tartu Kaubamaja turvateenistus, turvafirma G4S, Anne Noortekeskus, Lille Maja, Alaealiste Komisjon, Krabi Kool, Tartu Herbert Masingu Kool, Kaagvere Erikool ja Tartu Kutsehariduskeskus, Tartu LV kultuuriosakonna noorsooteenistus.

Mobiilse kontaktnoorsootöö suunad on:
1) Töö noortega avalikus ruumis. (Turvakaalutlustel liiguvad alati koos 2 noorsootöötajat.)
2) Grupitööd, mille käigus arendatakse noorte sotsiaalseid oskusi ja pakutakse võimalusi uute käitumismustrite praktiseerimiseks. Noortegrupis on kokku 8-15 noort. Üks kohtumine kestab 1,5-2 tundi.
3) Juhtumitöö, mille eesmärgiks on aidata vähimatki valmisolekut ülesnäidanud noortel leida lahendusi oma elu keerulistele olukordadele läbi personaalse nõustamise. Aastas tegeletakse põhjalikumalt 30-50 noore üksikjuhtumiga.
4) Kogukonnatöö, mis toetab teisi töösuundi ja lähendab omavahel kogukonda ning noori. Toimub kogukonna teavitamine teenuse olemusest ja mobiilse noorsootöö poolt pakutavatest võimalustest. Kogukonnatöö tähendab samuti ühistegevusi avalikus ruumis, kus senise probleemse käitumisega noortel on võimalik näidata end teisest küljest – nt osaleda vabatahtlikuna suurüritustel, koristustalgutel või heategevusüritustel.

Mobiilse noorsootöö kontseptsiooni juured pärinevad Ameerikast ja Hollandist ning see on välja töötatud 1970ndate aastate alguses Saksamaal. Mobiilne noorsootöö sai alguse vastureaktsioonina noorsookuritegevusele ning suurenenud noorte grupikogunemistele, kuna klassikaline noorsootöö noortekeskuste näol ei suutnud avalikus ruumis kogunevate ja tegutsevate noorteni jõuda ega kontakti saavutada. Uuringutulemused kinnitavad, et mobiilne noorsootöö on avaldanud mujal Euroopas olulist positiivset mõju sihtrühma sotsiaalsetele oskustele ja soodustanud riskirühma noorte toimetulekut elu väljakutsetega.