Tartu linna üldplaneeringu teemaplaneering "Vabaplaneeringuga alade parkimispõhimõtted" ja keskkonnamõju strateegiline hindamine (KSH) algatati Tartu Linnavolikogu 22.12.2011 otsusega nr 310.
Teemaplaneeringu eesmärk on leida põhimõtteline lahendus kortermajade piirkondade (ehk vabaplaneeringuliste alade) parkimisprobleemile. Probleem on ilmnenud viimasel kümnendil seoses suure autostumise kasvu ja kavandatud lahenduse poolikuks jäämise tõttu. Et mitte kaotada muidu mõnusat ja meeldivat elukeskkonda, ei saa parkimisprobleemi lahenduseks olla lihtsalt võimalikult paljude parkimiskohtade rajamine lähtudes ainult korteriühistute soovidest. Teemaplaneeringu ülesandeks on leida lahendus, kus on tagatud mugav elukeskkond, mille loomulikuks osaks on nii parklad, mänguplatsid, lillepeenrad kui jalgrattateed.
Tagamaks kõrgetasemeline keskkonnakaitse ning edendamaks säästvat arengut peeti vajalikuks teemaplaneeringu koostamise käigus keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lg 1 p 2 kohaselt KSH läbi viimist. KSH läbiviija on OÜ Hendrikson & Ko.
KSH programmi avalikustamine toimus koos teemaplaneeringu algusfaasis koostatud 5 erineva arengustsenaariumi tutvustamisega 2013. a kevadel. Arengustsenaariumide ja KSH programmi avalik väljapanek toimus 1.-16. aprill 2013 ja avalik arutelu 17. aprillil 2013. Pärast avalikustamist koostati stsenaariumide võrdlus ning teemaplaneeringu eskiislahendus. Keskkonnaamet teatas KSH programmi heaks kiitmisest oma 11.06.2013 a kirjaga.
Teemaplaneeringu eskiislahenduse kiitis Tartu Linnavolikogu heaks oma 27.06.2013 otsusega nr 501. Eskiislahenduses esitati alade kaupa ettepanekud olemasolevate parkimisalade laiendamise ning eraldiasetsevate parklate rajamise osas ning kirjeldati lühidalt kavandatavaid põhimõtteid. Eskiislahenduse arutelu toimus 26.08.2013. Eskiislahenduse koostamise käigus tehtud ettepanekute osas võttis Tartu Linnavalitsus 10.09.2013. a korraldusega nr 913 seisukohad, mille alusel jätkati teemaplaneeringu koostamist.
Teemaplaneeringuga on määratud elamute juures olevate parklate laiendamise tingimused ja alad eemalasuvatele parkimisehitistele. Soodustamaks jalgrattakasutust tehakse ettepanekud alade ühendamiseks ülelinnalise jalg- ja jalgrattateede võrgustikuga ning seatakse tingimused jalgrataste parkimis- ja hoiukohtade rajamiseks. Autokasutuse vähendamiseks on kavandatud ka ühistranspordi atraktiivsuse tõstmist. Teemaplaneering käsitleb lühidalt ka tasulise parkimise korralduse teemat ning selle rakendamise võimalusi.
Teemaplaneeringu realiseerimisega seonduvaid keskkonnaaspekte on kaalutud KSH aruandes. Kokkuvõte teemast on lisatud ka teemaplaneeringu seletuskirja. Analüüsitud valdkondadeks on veeringlus, rohealade kättesaadavus, loodusväärtused ja rohevõrgustik, muinsuskaitsealused objektid, keskkonna meeldivus, keskkonnatervis, liikumisviiside valik ja turvalisus.
Teemaplaneeringu elluviimiseks on osaliselt vajalik detailplaneeringute koostamine (üldkasutatavatele maadele kavandatud parkimisehitiste puhul, kehtivate detailplaneeringute muutmiseks). Osaliselt on võimalik teemaplaneeringu realiseerimine projekteerimistingimuste alusel koostatud projektide kaudu (parkimisalade laiendamine elamute ümber ja olemasolevate parklate rekonstrueerimine). Linna transpordimaad on võimalik kasutusse anda kortermajade parkimise korraldamiseks. Eesmärkide saavutamiseks on vajalik nii korteriomanike kui linna panus.
Üldplaneering on enne selle vastuvõtmist kooskõlastatud planeerimisseaduse § 17 lg 2 p 2 ja lg 3 p 2 kohaselt Päästeameti, Keskkonnaameti, Maa-ameti ja Luunja Vallavalitsusega.
Avaliku väljapaneku korraldamise eesmärgiks on avalikkuse kaasamine planeeringu koostamise protsessi, et välja selgitada kõikide planeeringust huvitatud isikute seisukohad planeeringu lahenduse osas. Pärast huvitatud isikute seisukohtade selgumist on võimalik, et linna kaalutlusotsuste tulemusel järgnevates planeerimismenetluse etappides planeeringulahendus muutub, kuna planeerimismenetluse eesmärk on tagada võimalikult paljusid osapooli rahuldava lahenduse leidmine planeeringu kehtestamise hetkeks.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 32, planeerimisseaduse § 18 lg 1, lg 2 p 1 ja lg 6, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 41 ja Tartu linna ehitusmääruse § 12 lg-d 1 ja 2, § 36 lg 4 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 6. oktoobri 2005 määrusega nr 125 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b :
1. Võtta vastu Tartu linna üldplaneeringu teemaplaneering "Vabaplaneeringuga alade parkimispõhimõtted" vastavalt lisale.
2. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada Tartu linna üldplaneeringu teemaplaneeringu "Vabaplaneeringuga alade parkimispõhimõtted" ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avalik väljapanek ja avalikud arutelud.
3. Määrata teemaplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avaliku väljapaneku ajaks 8. aprill kuni 6. mai 2014 ning kohaks linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna fuajee Raekoja plats 3.
4. Teemaplaneeringut ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruannet tutvustava avaliku arutelu toimumise ajaks määrata 5. mai kell 17:00 ning kohaks haridusosakonna saal Raekoja plats 12.
5. Teemaplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande avalikustamise tulemuste tutvustamise arutelu toimumise ajaks määrata 2. juuni kell 17:00 ning kohaks haridusosakonna saal Raekoja plats 12.
6. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada:
6.1. vähemalt nädal aega enne avaliku väljapaneku algust planeerimisseaduse § 18 lõike 6 keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 41 kohase teate ilmumine ajalehes Postimees, ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja Tartu linna kodulehel.
6.2. vähemalt üks nädal enne avaliku väljapaneku algust selle kohta teate üles panemine Tartu infokeskuses Raekojas.
7. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.