EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
07. detsember 2012. a. nr LV-IP-0311 |
Parandusettepanekud Tartu Linnavolikogu määruse eelnõule "Tartu linna 2013. a eelarve" |
KUULATI: |
Külli Lusti ettekannet |
OTSUSTATI:
|
1. esitada Tartu Linnavolikogu menetluses oleva määruse "Tartu linna 2013. a eelarve" eelnõule linnavalitsuse parandusettepanekud ja linnavalitsuse seisukohtad teistele parandusettepanekutele vastavalt protokolli lisale.
|
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Parandusettepanekud Tartu Linnavolikogu määruse eelnõule "Tartu linna 2013. a eelarve" " juurde
Tartu linna 2013. a eelarve eelnõule on laekunud järgmised parandusettepanekud:
I. Linnavalitsuselt sh enne I lugemist tehtud parandusettepanekud, mille tulemusel kasvas eelarve maht 95 250 eurot.
1.1. Lisada määrusesse § 5 sõnastuses "Lubada linnavalitsusel teha kulude eelarve vahendites ümberpaigutusi tegevusalade lõikes vastavalt Rahandusministeeriumi poolt kinnitatud klassifikatsiooni muudatustele" ja lugeda senine § 5 § 6-ks.
Paragrahvi lisamine on vajalik seoses rahandusministri 07.11.2012. a määrusega nr 45„Riigi raamatupidamise üldeeskiri” muutmine, mille alusel on täiendatud hariduse valdkonna tegevusalasid, mis jõustuvad alates 01.01.2013. a ja see eeldab kulude ümbertõstmisi:
Koolide (tegevusalad 09212,09220,09221,09222) alt viiakse eraldi tegevusalade (koolitoit -09601, koolitransport -09600, öömaja-09602) alla toitlustamise ja sellega kaasnevad kulud, öömaja kulud, koolitranspordi kulud.
Kutsehariduskeskuse eelarvest (09222) tuleb eraldi tegevusala (taseme alusel mittemääratletav haridus - 09500) alla viia täiskasvanute täiendõppe kulud.
Samas oli meil taseme alusel mittemääratletav hariduse tegevusala (09500) all Maarja Kool, mis tuleb ümber tõsta põhikoolide tegevusala alla.
Senine hariduse abiteenuste tegevusala 09601 muutub 09609-ks.
Kuna rahandusministri määrusel ei ole veel täpseid selgitusi kulude ümberpaigutamiseks, on otstarbekas ümberpaigutused teha koos eelarvete jaotuste kinnitamisega.
2.1. Suurendada Anne Noortekeskuse investeeringute eelarvet 68 000 eurot keskküttesüsteemi kapitaalremondiks. Eelarves oli 15 000 eurot.
2.2. Vähendada korterite ostu elanike ümberpaigutamiseks 68 000 eurot. Soetatakse esialgselt kavandatust vähem kortereid.
3.1.Suurendada üksikisiku tulumaksu laekumist 23 250 eurot seoses personalikulude kasvuga lasteaedade eelarves;
3.2. Suurendada riigi tasandusfonist (lg 1 alusel) saadavaid mittesihtotstarbelisi toetusi 72 000 eurot;
3.3. vähendada üldvalitsemise kulusid kokku 700 844 eurot, sh:
volikogu (tegevusala 01111) eelarves 6143 eurot, millest 5745 eurot vastavalt volikogu 6.12.2012. otsusele nr 429 ja 398 eurot seoses ametnike palga taastamise edasilükkamisega 1.aprillini 2013. a.
linnavalitsus (tegevusala 01112) eelarves 97 844 eurot sh 60344 eurot seoses ametnike palga taastamise edasilükkamisega 1. aprillini 2013. a.
reservfondi vähendus 600 000 eurot, sh 500 000 eurot suunatakse majanduse valdkonna eelarvesse linnavarade osakonna käsutusse elektrihinna tõusu katteks;
muud üldised teenused 1000 eurot (tegevusala 01330) linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna uuringute eelarves;
ühistegevuskulusid 2000 eurot (tegevusala 01600) avalike suhete osakonna eelarves.
3.4.vähendada avaliku korra kulusid 3377 eurot seoses ametnike palga taastamise edasilükkamisega 1.aprillini 2013. a.
3.5. suurendada majanduse valdonnas tegevusala muu majandus (04900) eelarvet 500 000 eurot linnavalitsuse reservfondi vähendamise arvel. Vahendid on kavandatud elektri kallinemise katteks.
3.6. vähendada 2700 eurot vaba aja ja kultuuri valdkonna kuludes muu vabaaja ja kultuuri (tegevusala 08600) infotehnoloogia kulusid linnakantselei eelarves seoses arvutite rentimiseks korraldatud hanke tulemustega.
3.7. suurendada hariduse valdkonna eelarvet 309 114 eurot, sh:
3.7.1. ja 3.7.2. lasteaedade personalikulusid 301 714 eurot ja toetust eralasteaedadele 37 400 eurot. Ettepanek kindlustab lasteaedades 5%lise palgatõusu kõigile töötajatele alates 01.04.2012. a. Kokku kulub tõusuks 301 714 eurot. Kuna eralasteaedade toetust on seotud 6-rühmalise munitsipaallasteaia keskmise tegevuskuluga, siis seoses personalikulude kasvuga munitsipaallasteaedades kasvab ka toetus eralasteaedadele.
3.7.3 ja 3.7.4. seoses arvutite rentimiseks korraldatud hanke tulemustega vähendada linnakantselei hariduskulude eelarves infotehnoloogia kulusid:
7000 eurot lasteaedade eelarves
23 000 eurot gümnaasiumide eelarves;
3.8. vähendada 800 eurot sotsiaalse kaitse valdkonna kulusid eakate hoolekandeasutuste (tegevusala 10220) infotehnoloogia kulusid linnakantselei eelarves seoses arvutite rentimiseks korraldatud hanke tulemustega.
4.1. Muuta määruse §1 sõnastust järgmiselt: Tartu linna 2013. aasta eelarve kogumaht on 151 785 712 eurot.
Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni ja Volikogu liikmete poolt tehtud ettepanekutes on põhilisteks katteallikateks Nooruse 9 maja ostmata jätmine, selle rekonstrueerimise projekteerimise ja remondi vahendid (summa eelnõus kokku 1 538 000 eurot). Sellest vabanevaid vahendeid on suunatud erinevateks otstarveteks ca 8 mln ulatuses. Sh suuremad kulukohad:
2 966 000 eurot teiste majade remondiks (lasteaedade, olemasolevate hoonete, haridusasutuste erakorraline remont). Suurim eraldis 1 538 000 eurot
2 110 000 eurot Anne Noortekeskuse ehitamiseks (suurim summa 910 000 eurot);
1 158 000 eurot tänavate ja sildade remondiks;
596 000 eurot lasteaiatöötajate palkadeks (suurim summa 380 000 eurot).
260 000 eurot munitsipaalelamu ehitamise alustamiseks;
Ettepanekutes suurendatakse kulusid veel ka üksikisiku tulumaksu suurendamise arvel (+628 025 eurot).
Kokku on eelarve mahtu soovitud suurendada 730 525 euro võrra.
Linnavalitsus ei saa toetada ettepanekuid, mis on seotud Nooruse 9 ostmata jätmisega, tulude suurendsamisega ja Anne Noortekeskuse ehitamisega, kuna:
Luba Nooruse tn 9 kinnistu ostmiseks ja Tartu Ülikooliga äriruumi üürilepingu sõlmimiseks on antud 15.03.2012 Tartu Linnavolikogu otsusega nr 347.
Nooruse tn 9 kinnistu suuruseks on 14 428 m2, kinnistul paikneb õppehoone üldpinnaga 6909, 3 m2, kinnistu sihtotstarbeks on ühiskondlike hoonete maa. Hoone sobib õppetöö läbiviimiseks ja hoone ruumiline lahendus võimaldab korraldada hoones nii Tartu Täiskasvanute Gümnaasiumi kui ka Tartu Tamme Gümnaasiumi õppetegevust. Hoone seisukorra kohta on tehtud tehniline ekspertiis.
Projekt kavatsetakse esitada gümnaasiumivõrgustiku korrastamise meetme raames Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusele rahastamiseks.
Gümnaasiumivõrgu korrastamise meetme raames toetatakse gümnaasiumiõpilastele võrdselt kõrge õppekvaliteedi ja valikuvõimaluste loomist õppehoonete kaasajastamise ja senisest optimaalsema kasutuselevõtuga. Meetme raames toetatakse kulusid, mis on tehtud statsionaarse õppe andmiseks mõeldud ruumide korrastamiseks ja kaasajastamiseks.
Projekti raames on kavas rekonstrueerida Tartu linnas aadressil Nooruse tn 9 paiknev õppehoone Tartu Tamme Gümnaasiumi ja Tartu Täiskasvanute Gümnaasiumi õppetöö korraldamiseks.
Tartu Tamme Gümnaasium on planeeritud viie paralleelklassiga ning kokku vähemalt 540 õpilasega gümnaasiumiks. Tamme gümnaasiumi kasutusse lähevad Nooruse tn 9 hoone I ja II korrus terves ulatuses ning III korruselt üksikud ruumid. Kokku on eskiisprojekti põhjal planeeritud Tamme gümnaasiumi kasutusse 5 253 m2.
Tartu Täiskasvanute Gümnaasiumi kasutusse on planeeritud suurem osa hoone III korruse ruumidest ning hoone IV korrus. Kokku on eskiisprojekti põhjal Tartu Täiskasvanute Gümnaasiumi kasutuses pinda 1 557 m" ulatuses.
Nooruse 9 hoone ostmata jätmisel on järgmised negatiivsed mõjud:
1)Tamme Gümnaasiumi olemasolev hoone on juba praegu ületäidetud, töö toimub kahes vahetuses ja tulevikus suureneb seal hüppeliselt põhikooliõpilaste arv. Kõikidele selle kooli piirkonnas olevatele põhikooli õpilastele tuleb linnal koolikoht tagada. Kui uut hoonet gümnaasiumiosale aastaks 2015 ei leita on üsna tõenäoline, et Tamme Gümnaasiumi gümnaasiumiosa peab oma koha loovutama põhikooli õpilastele (st gümnaasiumiosa kas vähendatakse või tuleb see sulgeda).
2) Jääb ellu viimata linna arengukavas ettnähtud üldhariduskoolide ümberkorraldamine ja 20.02.2012 volikogu poolt vastu võetud ümberkorraldamise otsus. Konkreetselt tähendab see Tamme Gümnaasiumi lahutamist eraldi põhikooliks (Tamme pst) ja gümnaasiumiks (Nooruse 9). Sellega oleks löödud esimene suurem mõra heaks kiidetud ja eeskujuks toodud Tartu koolivõrgu ümberkorraldustele.
3) Tartul jääb taotlemata ja saamata riiklkust gümnaasimivõrgu korrastamise meetmest ca 6 mln eurot, mis oleks arvestatav toetus linnale Tamme Gümnaasiumile uue hoone renoveerimisel.
Anne Noortekeskus
Tartu Linnavolikogu 27. märtsi 2008. a otsusega nr 349 "Loa andmine projektis "Anne Noortekeskuse rajamine" osalemiseks“ ja Tartu Linnavolikogu 27. märtsi 2008. a otsusega nr 350 "Osalemine projektis "Anne Noortekeskuse infokeskuse "Tartu Noored" rajamine" andis linnavolikogu linnavalitsusele loa ja sellega ka ülesande A. Le Coq spordimaja naabrusesse uue Anne Noortekeskuse ja infokeskuse hoone rajamiseks. 2008. aasta otsused olid tehtud tollases majandusseisus, mil ei osatud ette näha tänast pingelist eelarve olukorda.
Riigihankele 2012. a novembris laekunud madalaima hinnaga pakkumus ületas 2008. a linnavolikogu poolt lubatud projektide kogumaksumust 300 000 euro ulatuses ning tõstab projektide omafinantseeringu osakaalu ligikaudu 60 protsendini kogumaksumusest. Tartu linna 2013. ja 2014. a rahalisi võimalusi hinnates ei saa projekti omanfinantseeringu mahtu suurendada ning samuti ei ole võimalik leida raha senise omafinantseeringu katmiseks, mis tingib vajaduse projektist loobuda.
Anne Noortekeskuse tegevus ning uue hoone ehitamine on vaatamata praegusele rahaliste vahendite nappusele Tartu linna tasakaalustatud arengu ja noorsootöö seisukohast väga olulised. Seetõttu peetakse oluliseks planeerida Anne Noortekeskuse ja infokeskuse uue hoone ehitamine prioriteedina 2014. aastal algava järgmise Euroopa Liidu eelarveperioodi struktuurifondide vahendite abil.
Tulumaks.
2012 tulumaksu eelarve on 48,8 miljonit eurot, 2013 kasvuks on võrreldes 2012 on planeeritud 6,5% ehk 3,2 miljonit eurot, mis on käesoleva aasta laekumisi arvestades väga optimistlik prognoos. Lähtutud on eeldusest, et Rahandusministeerium prognoosib keskmise palga nominaalkasvuks 5,5%. Füüsilise isiku brutotulust laekub 2012. a kohaliku omavalitsuse eelarvesse 11,4%. 2013. a tõuseb see 11,57%ni. Tartu linna tulumaksu kavandamisel on ette nähtud äriettevõtete 5%line palga kasv ja 2%line tööhõive kasv. Avaliku sektori hõive kasvu ei ole ette näha, palga kasvuks on kavandatud 3%. Suurem mõjur on siinkohal TÜ Kliinikumi palgatõus alates 01.04.2013.
Edaspidi on kursiivis selgitused linnavalitsuse poolt:
II. Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni liikme hr E. Paaveli ettepanekud:
1.1. ja 1.2. Suurendada lasteasutuste personalikulusid 89 000 euro võrra linnavalitsuse palgafondi vähendamise arvel, et tagada 5% palgatõus alates 1.jaanuarist 2013. a. Katteallikaks peaks olema linnavalitsuse palgafondi vähendamine personali vähendamise arvelt või palga taastamise edasilükkamine 1.juuliks 2013. a.
Ettepanekus ei ole välja toodud, kelle palka tõsta tahetakse. Õpetajate ja abiõpetajate palga tõstmiseks alates 01.01.2013. a oleks täiendavalt vaja 59 833 eurot.
2.1. ja 2.2. Vähendada hariduse investeeringuid (Nooruse 9 ost ja Nooruse 9 rekonstrueerimise projekteerimine) 1 538 000 eurot ja suurendada olemasolevate hoonete remonti, kunasoetada kavatsetav hoone ei võimalda saada kaasaegset õpikeskkonda kahele nii erinevale koolile. Kaasaegse gümnaasiumi ehitamiseks võib taotleda toetust 2-3 aasta jooksul avanevatest fondidest. Ettepanekus ei ole välja toodud, kas vabanevad vahendid on mõeldud jooksevremondiks põhitegevuskuludesse või investeeringutesse täiendavate objektide lisamisega.
III. Keskerakonna fraktsiooni liikme hr S. Kuusiku ettepanekud on seotud Nooruse 9 hoone ostmata jätmisega.
Eelnõus on maja ostuks 1 188 000 eurot. Ettepanekute tegemisel on arvestatud ka Nooruse 9 rekonstrueerimise projekteerimise ja remondi summaga 350 000 eurot, kokku summas 1 538 000 eurot. Vähendamise arvel on ettepanekud:
1. Suurendada lasteaiatöötajate personalikulusid 380 000 eurot, et võimaldada kõigile lasteaiatöötajatele 8% palgatõus alates 01.01.2013. Kõigi lasteaiatöötajate 8%lise palgatõusu vajadus oleks 452 086 eurot, millega kaasneks veel ka eralasteaedade toetuse suurendamine.
2. Suurendada teede ehitus- ja remondikulusid 300 000 eurot, et välja ehitada Tuglase-Kreutzwaldi ristmik~tagamaks EMÜ üliõpilastele ja teistele inimestele normaalne liikumine.
Ristmiku väljaehitamise eelarve oleks 900 000 eurot.
3. Suurendada sildade remondikulusid 858 000 eurot, kuna sildade olukord on halb ja ebamäärane. Selle rahaga saaks teha täpse ekspertiisi ja remontida kõige kehvemas olukorras olevad sillla kohad.
või alternatiivina
4.1. või suurendada sildade remondikulusid 458 000 eurot ja
4.2. alustada Anne Noortekeskuse ehitust 400 000 eurot.
IV. Keskerakonna fraktsiooni liikme A. Suvorovi ettepanekud:
1.1. -3.2. Jätta ostmata Nooruse 9 maja (-90 000 eurot), mis on halvas seisus. Eelnõus on maja ostuks 1 188 000 eurot ning hoonele on tehtud tehniline ekspertiis. Ettepanekute tegemisel on koos alternatiivettepanekutega kokku vähendatud Nooruse 9 ostu eelarvet 100 000 eurot. Vahendid suunatakse staadionite remondiks:
1. Annelinna staadioni kunstmuru remondiks 30 000 eurot;
2. Sepa staadioni remondiks 30 000 eurot, kuna staadion vajab kiiret remonti. Hiljem on kulud veel suuremad;
3. Eraldada Salme staadioni remondiks 30 000 eurot, kuna staadioni seisund on väga halb. Staadion kuulub Tartu Ülikoolile.
Ülejäänud ettepanekud 4.1-7.2.2. on seotud klubide toetuste täiendamise ja/või ümberjaotamisega:
1. Toetada esiliiga jalgpallimeeskonda SK10 5000 euro ulatuses vähendades toetust "Tammekale". Esiliiga võistkondade toetuste suur erinevus pole põhjendatud.
või alternatiivina suurendada laekumisi bussitranspordist 5000 eurot. Bussijäneste kontroll on ebarahuldav. Kontrolli tugevdamine võimaldab suurendada laekumisi oluliselt.
Esindusvõistkondadeks saavad kandideerida statuudi põhjal meistriliigades mängivad võistkonnad. SK 10 seda pole.
2. Suurendada jäähokimeeskonna Kalev/Välk toetust 2000 eurot
üksikisiku tulumaksu suurendamise arvel, mis on võimalik vabariigi valitsuse majanduse prognooside täitumisel või
jätta ostmata Nooruse 9 või
suurendada laekumisi bussitranspordist. (eelnõus on juba 3%line kasv kavandatud)
3. Tõsta toetust Ülikool/Rock korvpallivõistkonnale 8000 eurot, kuna korvpall on linna visiitkaart, esindusala ja seda Nooruse 9 ostu arvel või vähendada toetust õhutranspordile, kuna see ei toimi ja pole lootust ka väga kiireks olukorra muutmiseks.
Esindusvõistkondade toetuseks suunatakse praegu 50% spordiprojektide eelarvest ja linnavalitsus ei pea suurendamist võimalikuks. Ka ei ole katteallikad linnavalitsusele vastuvõetavad. Linnavalitsus peab oluliseks Tartu lennuvälja toetamist Tartuga seotud lennuliinide lennuohutuse ja – julgestusalaste projektide investeeringuteks ning Tartu kui sihtkoha turundamiseks.
5.1. toetada võrkpallimeeskonda Bigbank Tartu täiendavalt 3000 eurot
5.2.1. üksikisiku tulumaksu suurendamise arvel (3000 eurot) või
5.2.2. uurendada laekumisi bussitranspordist 3000 eurot.
V. Keskerakonna fraktsiooni esimehe O. Raju ettepanekud:
Jätta ostmata Nooruse 9 maja, mis on halvas seisus. Eelnõus on maja ostuks 1 188 000 eurot. Ettepanekute tegemisel on vähendamine kokku 1 047 934 eurot ja alternatiivettepaneku puhul 867 934 eurot. Vahendid suunatakse:
1. 400 000 eurot lisada lasteaedade remondirahale. Lasteaiad on väga halvas seisus ja on oodata mõnede sulgemist;
2. 180 000 eurot lasteaiatöötajate, et tõsta palka 5% aasta algusest;
3. 96 934 eurot lasteaiaõpetajate koolituskuludeks, et kindlustada koolituskulud 1,5% ulatuses personalikuludest. Kui suurendada koolituskulude osa 1,5%-le, siis on lisavajadus 16 668 eurot.
4. 20 000 eurot bussiveoks, et kindlustada koalitsioonileppe punkt kahe tasuta bussiliini osas. Tartus toimib praegu kaks tasuta bussiliini.
5. 36 000 eurot haridusosakonna juurde 2 lastepsühholoogi täiendava koha loomiseks. Hariduse Tugiteenuste Keskuse koosseisus on kokku 4 eripedagoogi, sh 2013. aastast üks täiendav eripedagoogi ametikoht, kes on spetsialiseerunud koolieelses eas lastele. Keskuses töötab ka kaks psühholoogi, kes on samuti spetsialiseerunud koolieelses eas lastele.
6. 15 000 eurot haridusosakonna majanduskulude suurendamiseks, et luua hädaabifond, mille arvel katta ülekärbitud eelarve vajakajäämised inventari, õpivahendite, mänguasjade, meditsiini tarvete soetamise osas. Eelarve koostamise kord ei näe ette nn reservfondide loomist struktuuriüksuste juurde.
7. 300 000 eurot Anne Noortekeskusele, et oleks mingigi summa eelarves, et katsetada veelkord uue hankekonkursiga.
Lasteaiatöötajate palgatõstmiseks on ka alternatiivettepanek 130 000 euro ulatuses (ei suurendata eralasteaedade toetust), mille katteallikateks on üksikisiku tulumaksu tõstmine, dividendide suurendamine, bussisõidu tulude kasv, lennujaama toetuse vähendamine ning reklaamitulude kasv.
VI. Reformierakonna fraktsiooni liikme J. Sasi ettepanek vähendada Nooruse 9 ostu eelarvet 910 000 eurot ja suunata need Anne Noortekeskuse ehitamiseks.
VII. Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni ettepanekud:
1. vähendada Nooruse 9 ostu, rekonstrueerimise projekteerimise ja remondi eelarvet 1538 000 eurot ja suunata vahenditest 910 000 eurot Anne Noortekeskuse ehitamiseks ja 628 eurot haridusasutuste erakorralisteks remonditöödeks.
2. suurendada laekumisi üksikisiku tulumaksust kokku 610 525 eurot, et suurendada lasteaedade personalikulusid 484 525 eurot kindlustamaks 5% palgatõus alates 01.01.2012. a . ja 126 000 eurot suurendamaks linna osalust õpilaste koolitoidu päeva maksumuses (7200 õpilasele 10 senti päevas). 2012/2013 õppeaastaks on planeeritud põhikooli õpilaste arvuks 9 229 õpilast, s.h 100% ulatuses koolilõuna kuludest vabastatud õpilaste arv on 2025 õpilast.
VIII. Keskerakonna fraktsiooni liikme V. Šokmani ettepanekud:
1. jätta ostmata Nooruse 9 maja ja suunata vabanenud vahenditest 822 900 eurot järgnevalt:
281 900 eurot haridusosakonna ja -asutuste töötajate koolituskuludeks. HO ei ole põhimõtteliselt täiendkoolituse vahendite suurendamise vastu, kuid HTM väitel suunatakse juba 2013. aastal osa ESF vahendeid läbi ülikoolide, et katta õpetajate jt haridustöötajate suurenenud koolitusvajadust. Kuna aga pole selge, millisteks koolitusteks täpsemalt need vahendid suunatakse, ei ole linnal otstarbekas iga hinna eest koolituskulusid oma eelarves suurendada.
7000 eurot alaealiste õigusrikkujate sotsiaalprogrammideks,
8000 eurot noorte emade programmi (esmassünnitajate koolitus) rahastamiseks;
260 000 eurot munitsipaalelamu ehitamise alustamiseks Tüve tänaval;
500 000 eurot Anne Noortekeskuse ehituse alustamiseks.
2. Munitsipaalelamu ehituse alustamiseks kavandatakse kokku 600 000. Lisaks eelpool nimetatud katteallikale on ettepanek jätta ostmata korterid 340 000 euro väärtuses. Invakorterite soetamine on otstarbekam ja kiirem lahendus, sest mitmed pered vajavad kiiresti ümberpaigutamist.