Tartu linn osales 2012. a märtsist juunini toimunud noorsootöö kvaliteedi hindamisprojektis, mida koordineerib Eesti Noorsootöö Keskus. Noorsootöö hindamine hõlmas enese- ja välishindamist. Enesehindamisel analüüsisid olukorda ja andsid omapoolse hinnangu Tartu linna erinevate noorsootöö ja sidusvaldkondade spetsialistid ja noored. Välishindajate hulka kuulusid mitmete Eesti omavalitsuste noorsootöö valdkonna eksperdid.
Protsessis anti hinnang järgmiste eesmärkide saavutamisele:
1. Noortele on loodud mitmekülgsed mitteformaalse õppimise võimalused, sh mitmekülgsed võimalused noorsootöös osalemiseks, ettevõtlikkuse suurendamiseks, kodanikuteadlikkuse suurendamiseks ja multikultuursuse väärtustamiseks, õpikogemuse ja -tulemuse tunnustamiseks ja arvestamiseks.
2. Noortele on loodud võimalused osalus- ja kuuluvuskogemuse saamiseks, sh kodanikualgatuse toetamiseks.
3. Noortele on loodud tingimused noorteinfo, ennetamis- ja nõustamistegevuste kättesaamiseks, sh on ennetustegevus ja abi kvaliteetne, mitmekülgne ning koostöövõrgustikul põhinev.
4. Kvaliteetseks noorsootööks on loodud vajalik keskkond, sh noorsootöö prioriteetsus kohalikus omavalitsuses, valdkondlikud arengudokumendid, noorte kaasamine otsustusprotsessi, professionaalsed noorsootöötajad, kaasaegsed meetodid ja keskkonnad, noorsootööasutuste ligipääsetavus ja varustatus, regulaarne noorte vajaduste ja rahulolu uurimine.
Tartu noorsootööle sai suhteliselt hea tagaside kõikide eesmärkide osas. Kõrgemalt hinnati noorteinfo, ennetamis- ja nõustamistegevuste kättesaadavust. Samuti toodi tugevustena välja noorsootööteenuste suhteliselt laia spektrit, häid osalusvõimalusi kodanikukasvatusliku sisuga projektides, Tartu Noortevolikogu ja õpilasesinduste aktiivset tegevust, noorsootöö kajastamist omavalitsuse arengudokumentides.
Samas tehti hindajate poolt palju ettepanekuid, et Tartu linna noorsootöö võiks veelgi enam areneda, et toetada noorsootöö visiooni „Igale noorele on noorsootöös kättesaadavad mitmekülgsed isiksuse arengu võimalused“ saavutamist.
Eelisjärjekorras vajavad tähelepanu ja arendamist järgmised valdkonnad:
1. Kaasaegsed ja mitmekesised noorsootööteenused
Puudu on mitmekesistest ja uuenduslikest teadus- ja tehnikahuvihariduse võimalustest, mobiilse noorsootöö teenustest (nt noortega töö avalikus ruumis, internetis), ettevõtlikkuse ja ettevõtlusprogrammidest noorsootööasutustes, sallivust arendavatest programmidest, lisaks on vaja suurendada õpilasmalevas osalemise võimalusi.
2. Vähem kaasatud sihtrühmadele noorsootööteenuste kättesaadavaks tegemine
Erilist tähelepanu peab pöörama erivajadustega ja vähemate võimalustega noortele ning töötutele, et nad saaksid noorsootöös osaleda. Selleks on vaja kohandada noorsootööasutused, tagada noorsootöötajatele vastav väljaõpe, leida lisaressursse nt abipersonali palkamiseks.
3. Noorsootöötajate pädevuse tagamine
Puudu on erinevate noorsooteenuste pakkujate ühisest arusaamast noorest, noorsootöö eesmärgist, mõjust. Lisaks on vaja arendada olulisi pädevusi, luua ühtne toetavate tegevuste süsteem, töötada välja motivatsioonipaketid.
4. Formaal- ja mitteformaalhariduse valdkondade koostöö
Puudu on ühisest nägemusest noore arendamisel, vähe on noorsootöös saadud kogemuste arvestamist õppekava täitmisel, puudub süsteemne koostöö õppekava toetavate tegevuste osas.
5. Noorte süsteemsem kaasamine nende elu puudutavatesse otsustusprotsessidesse
Puudub Tartu Noortevolikogu ja linna koostööd reguleeriv õiguslik alus. Välja peab töötama hästitoimiva ja jätkusuutliku Tartu linna noorte osalusprotsessi, kus saaksid osaleda ka vähemate võimalustega noored.
6. Valdkonnaülesed teemarühmad ja koostöö noore eluolu puudutavate eluvaldkondade arendamiseks
Puudub noore tegelikest vajadustest ja väljakutsetest lähtuv koordineeritud ja eesmärgikindel tegutsemine erinevates eluvaldkondades, s.o lõimitud noortepoliitika.
7. Noorte kodanikuaktiivsust toetava süsteemi väljatöötamine
Puudub noorte kodanikualgatuste, nt noorteorganisatsioonide, noortealgatuste toetamiseks vastav mitterahaliste toetuste süsteem (nt kord ruumide kasutamise, nõustamise, koolitamise jms kohta).
8. Noorteinfo edastajate võrgustiku korrastamine ja koordineerimine
Puudub selge nägemus noorteinfo edastajate rollidest, kaasajastamist vajavad allasutuste kodulehed, samuti on oluline arendada noorsootöötajate turundusoskusi.
9. Regulaarse tagasiside küsimise ja teenust analüüsi praktika juurutamine
Puuduvad süsteemsed asutustesisesed, teenustepõhised ja tegevustele vahetult järgnevad veebi-, rahulolu- ja tagasisideküsitlused, saadud tulemuste analüüs ja rakendamine teenuste mõju hindamisse, teenuste arendamisse.
10. Noorsootööasutuste tingimuste kaasajastamine
Arvestades Tartu linna noortekeskuste taristu (Lille Maja ja Anne Noortekeskus) kehva ehitustehnilist seisukorda (sh vastavaid ettekirjutusi) on noorsootöö struktuuri jätkusuutlikkuse ja arengu tagamiseks eriti oluline ELi tõukefondide tulemuslik rakendamine ning Tartu linna suutlikus projektide kaasfinantseerimise tagamisel.
Koostanud: Kristel Altosaar
noorsooteenistuse juhataja