EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
28. november 2011. a. nr LVK-M-0058 |
Tartu linna koolieelsetes munitsipaallasteasutustes vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise kord |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 5 alusel.
§ 1. Reguleerimisala
Määrusega sätestatakse kolme ja enama lapsega peredele Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra (edaspidi „vanemate poolt kaetava osa määr”) maksmisest vabastuse andmise tingimused ja kord.
§ 2. Lapsevanema poolt kaetava osa maksmisest vabastamine
(1) Kui vanemal on kolm või enam last, kes kasutavad üheaegselt kohta koolieelses munitsipaallasteasutuses, siis on tal õigus taotleda kolmanda ja järgneva lapse eest vabastust 80% ulatuses vanemate poolt kaetava osa määrast tingimusel, et vanema ja laste elukoht asub Eesti rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud õigus vabastusele on ka isikul, kes saab riiklike peretoetuste seaduse alusel lapsetoetust kolmanda või järgneva lapse kohta, kui tema peres on kolm või enam last, kes kasutavad üheaegselt kohta koolieelses munitsipaallasteasutuses, ning tema ja laste elukoht asub Eesti rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas.
(3) Vabastus antakse koolieelses munitsipaallasteasutuses kohta kasutava vanima ja sõltuvalt laste arvust peres vanuseliselt järgmise lapse kohta.
§ 3. Vabastuse taotlemine ja vabastuse andmise otsustamine
(1) Käesoleva määruse § 2 lõigetes 1 või 2 nimetatud isik esitab lasteasutusele taotluse vabastuse saamiseks. Taotluses peavad olema välja toodud taotleja ees- ja perekonnanimi, isikukood, laste ees- ja perekonnanimed, isikukoodid ning vajadusel kinnitus kolmanda või järgneva lapse eest lapsetoetuse saamise kohta.
(2) Esitatud taotlust menetleb (sh kontrollib vabastuse andmise eelduseks olevaid asjaolusid ja lahendab taotluse) haridusosakond. Taotluse menetlus lõpeb:
1) taotluse rahuldamisega ja vabastuse andmisega alates taotluse esitamisele järgnevast kuust või
2) taotluse rahuldamata jätmisega, kui käesoleva määruse § 2 lõigetes 1 või 2 nimetatud nõuded ei ole täidetud.
§ 4. Vabastuse lõppemine
(1) Vabastus lõpeb käesoleva määruse § 2 lõigetes 1 või 2 nimetatud vabastuse andmise aluseks olevate asjaolude muutumisel (äralangemisel).
(2) Vabastuse saanud isik on kohustatud lasteasutust käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 1 kuni 3 nimetatud asjaolude muutumisest koheselt teavitama.
(3) Haridusosakond kontrollib iga aasta jaanuari- ja septembrikuus ning vajadusel muul ajal vabastuse andmiseks aluseks olnud asjaolude olemasolu.
(4) Kui vanema esitatud andmete alusel või kontrollimise käigus selgub, et isikul puudub õigus vabastusele, otsustab haridusosakond vabastuse lõpetamise alates vabastuse andmise aluseks olevate asjaolude muutumisele järgnevast kuust ning lisab täiendavalt maksmisele kuuluva summa võimalusel otsuse tegemisele järgneva kuu arvele või nõuab selle eraldi sisse.
§ 5. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2012. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu linna koolieelsetes munitsipaallasteasutustes vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise kord " juurde
Tartu Linnavolikogu 10. novembri 2011. a määrusega nr 49 kehtestati Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määr. Nimetatud määruse eelnõus lubas linnavalitsus esitada linnavolikogu menetlusse eelnõu vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise kohta. Käesolevaga esitab linnavalitsus sellekohase eelnõu.
Tartu linna koolieelsetes munitsipaallasteasutustes vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise korra eesmärgiks on kompenseerida paljulapseliste perede väljaminekute suurenemine seoses vanemate poolt kaetava osa määra tõusuga.
Käesoleva eelnõu vastuvõtmisega annab linnavolikogu teatud eelduste täitmisel vanematele 80%lise vabastuse vanema poolt kaetava osa määrast.
Määruse eelnõu väljatöötamisel kaalus linnavalitsus erinevaid lahendusi nii määruse kehtestamise õigusliku aluse kui ka vabastuse andmise tingimuste osas. Arutelude tulemusena jõudis linnavalitsus seisukohale, et Tartu linna koolieelsetes munitsipaallasteasutustes vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise korral on tegemist linna poolt antava toetusega kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 5 alusel. Kuna vabastuse eesmärk on kompenseerida kolme ja enama lapsega perele osalustasu tõusust tingitud väljaminekute suurenemine, siis tuleb ikkagi lähtuda ainult munitsipaallasteaias kohta kasutavatest lastest. Linnavalitsus asus ka seisukohale, et vabastus peab laienema neile peredele, kus kasvab kolm või enam last, kuid kellel on erinev isa või ema (lapsed ei ole mõlema koos last kasvatava vanema bioloogilised lapsed). Nimetatud olukorras lähtutakse Sotsiaalkindlustusameti andmetest, kuna lapsetoetuse saamiseks saavad isikud Sotsiaalkindlustusametilt toetuse saamiseks moodustada pere 3. ja enama lapse pealt lapsetoetuse saamiseks. Need andmed on kättesaadavad X-tee kaudu.
Kui Sotsiaalkindlustusamet on otsustanud teatud isikule 3. ja järgneva lapse eest lapsetoetuse määramise, kuigi kõik lapsed ei ole tema bioloogilised lapsed, siis on sellisel isikul õigus saada ka vabastust. Seega loeme pereks isikud, keda Sotsiaalkindlustusamet käsitleb perena. Sellega saame laiendada vabastust ka peredele, kus kasvavad lapsed, kes ei pruugi olla mõlema kooselava vanema ühisteks bioloogilisteks lasteks.
Linnavalitsus esitab täiendava informatsiooni seoses eelnõu menetlemisel tekkinud küsimustega järgmiselt:
1. Kui palju on neid lapsi, kes seda soodustust saama hakkavad?
Haridusosakond tegi päringu AS Andmevara Rahvastikuregistrile ning sealt esitatud andmetel on Tartu linnas seisuga 01.01.2011.a 59 vanemat, kellega on seotud kolm ja enam vanuses 1,5 - 7aastast last.
2012. aasta keskmiseks eelnimetatud perede arvuks kujuneb ca 69 peret (vt lisatud tabel).
Lapsetoetuse saamisel perena määratletud perede arvu (nn kärgpered, kus kasvavad lapsed, kes ei pruugi olla mõlema kooselava vanema ühisteks bioloogilisteks lasteks) ei ole praegusel hetkel võimalik hinnata, kuna andmed puuduvad.
Seega saab hetkel arvestada teadaoleva ca 69 perega 2012. aastal.
2. Mis on soodustuse väärtus raha (kuus, aastas)?
Soodustuse väärtus st saamatajäänud tulu linnale 2012.aastal 69 pere korral
ühes kuus:
69 last * (30,58 €-6,12 €)= ca 1 688 €;
aastas:
12 kuud * 1 688 €= ca 20 256 €.
3. Kas linnavalitsus kompenseerib selle saamata jäänud tasu lasteaedadele? Kas see eelarves? Mis summas?
2012. aasta eelarve eelnõus on koolieelsetele lasteasutustele arvestatud kulud finantseerimiseelarvesse lähtuvalt koolieelsete lasteasutuste finantseerimise alustest. Kui lapsevanemad kasutavad kolme ja enamalapseliste perede vabastust, siis jääb nimetatud tulu laekumata linnale, sest alates 01.01.2010 laekuvad lapsevanema poolt kaetavad osad nn kohamaksud otse linna eelarvesse. Konkreetselt lasteasutuste finantseerimiseeelarveid 2012. aastal nimetatud vabastus ei mõjuta. 69 pere korral jääb linna tulubaasi prognoosi kohaselt laekumata ca 20 256 € ( vt punkt 2).
4. Kui linnavalitsus seda ei kompenseeri - kas on siis see soodustus nuheldud teiste sama lasteaia lastevanemate kaela? Kui mingitel asjaoludel on ühes lasteaias sellise soodustuse saajaid keskmisest
enam, halvendab see ju kogu lasteaia rahalist olukorda.
Vt eelmist vastust.
5. Mis on selle süsteemi rakendamise kulu? Kui palju kulub tööaega avalduste kontrollimiseks? Või on kavas välja arendada mõni infosüsteem selle töö tarbeks?
Kolme ja enamalapseliste perede vabastusega seoses tuleb menetleda rida dokumente:
avalduse vastuvõtt
andmete esmane kontrollimine, päringud registritesse jms
käskkirja vormistamine vabastuse saamiseks
regulaarne/perioodiline laste andmete kontrollimine vähemalt 2 korda aastas
käskkirja vormistamine vabastuse lõpetamiseks.
Ühe avalduse menetlemise ajaks on prognoosi kohaselt kavandatud kuni ca 1 h.
Kui kavandada töötaja arvestatud kuutöötasuks 1 000 €, siis ühe tunni tasuks kujuneb ca 6,25 €.
Töötundide arv (= menetlevate avalduste arvuga) aastas on ca 162 h.
162 h *6,25 €*tööjõuga seotud maksud 34,4% = 1 361 €.
Seega on aastane hinnanguline tööjõukulu (art 50) seoses vabastuste menetlemisega summas ca 1 400 €. Linnavalitsus ei näe hetkel vajadust täiendava ametikoha loomise järele.
Käesoleval hetkel puudub eraldi infosüsteem vastavaks menetluseks, avaldusi hakatakse menetlema dokumendiregistris. Dokumendiregistri arendamise vajadus ja ulatus selgib töö käigus.