EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
22. juuni 2011. a. nr LV-IP-0169 |
Tartu Linnavolikogule otsuse "Tartu linna transpordi arengukava 2012-2020 projekti heakskiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu esitamine |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 37 lg 5 p 2 ja lg 6, Tartu linna põhimääruse § 391 lg 5, § 40 lg 1 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 14. septembri 2006. a määrust nr 35 "Tartu linna arengukava aastateks 2007-2013", Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Kiita heaks "Tartu linna transpordi arengukava 2012-2020" projekt vastavalt lisale ning suunata see avalikule väljapanekule.
2. Määrata avaliku väljapaneku ajaks 16. september kuni 7. oktoober 2011. a ja avaliku väljapaneku kohtadeks Tartu infokeskus ning Tartu linna veebileht.
3. Määrata avaliku arutelu ajaks 10. oktoober 2011. a kell 14:00 ja kohaks Tartu Linnavalitsuse haridusosakonna suur saal, Raekoja plats 12, II korrus.
4. Otsus jõustub.........................................2011. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule otsuse "Tartu linna transpordi arengukava 2012-2020 projekti heakskiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu esitamine " juurde
Inimeste hoiakute ja igapäevaste käitumiste muutused on toonud kaasa järjest suurema vajaduse liikuda. Järjepidevalt on kasvanud liikumiste pikkused ja transpordinõudlus ning muutunud liikumisharjumused. Seeläbi on suurenenud ka transpordi roll keskkonnaseisundi mõjutajana. Järjest enam mõistetakse, et ilma valitsusepoolse sekkumiseta ning visioonita soovitud tulevikunägemusest, ei saa seniste trendide jätkumisel tagada ühiskonna jätkusuutlikku arengut. Seetõttu on nii Euroopa Liidu kui ka Eesti riiklikul tasandil, samuti mitmetes kohalikes omavalitsustes kehtestatud transpordi arengukavad, mis sätestavad lähtuvalt säästva transpordiplaneerimise põhimõtetest konkreetsed arengueesmärgid, meetmed ja tegevused. Sellega aidatakse muuhulgas kaasa transpordi keskkonna- ja tervisemõju vähendamisele.
Tartu elanike liikumisharjumusi võib eeskujuks tuua enamikele autostumise probleemidega võitlevatele linnadele. Kompaktne linnaruum, kus maakasutuslikult on suudetud vältida ulatuslike monofunktsionaalsete asumite planeerimist, soosib jalgsi ja jalgrattaga liiklemist. Ühistranspordi kasutust soodustavad tihe liinivõrk ning kvaliteetne teenus. Oluline on ka ühistranspordi keskkonnasõbralikumaks muutmine ning kavandatavad muudatused nii teavitus-, pileti- kui ka prioriteedisüsteemis. Kuigi arengud keskkonnasäästlike liikumisviiside osas on positiivsed, tuleb tähelepanu pöörata ka probleemidele Tartu transpordisüsteemis. Autokasutus on aasta-aastalt kasvamas ning samas on ühistranspordi kasutatavus mõnevõrra vähenenud. Tartu kesklinna tänavate ning Emajõge ületavate sildade koormused on valdavalt
suured põhjustades kohati liiklusprobleeme. Liiklusohutuse näitajad on küll oluliselt paranenud, kuid liikluskeskkonna ohutus ning elanike liiklusteadlikkuse tõstmine on teemad, millega tuleb järjepidevalt tegeleda.
Selleks, et optimeerida liiklusvooge ning mõjutada transpordiliigi valikut säästvate transpordiliikide kasuks tagades seejuures linnaelanike liiklemisvajadused, majanduse arengu, keskkonnaseisundi paranemise ja liiklusohutuse kasvu, on 20.05.2010 Tartu linnavolikogu otsusega nr 73 algatatud Tartu linna transpordi arengukava 2012-2020 koostamine. Transpordi arengukava eesmärk on täpsustada linna arengudokumentides seatud eesmärke ning luua alus transpordi plaanipärasele arengule ja selle rahastamisele.
Paralleelselt arengukava koostamisega algatati 8.06.2010 linnavalitsuse korraldusega nr 648 keskkonnamõju strateegiline hindamine, et selgitada välja arengukava vastavus säästva arengu põhimõtetele ja selle rakendamisega kaasnevad võimalikud keskkonnamõjud ning neid leevendavad meetmed. OÜ Hendrikson & KO poolt läbiviidud arengukava keskkonnamõju strateegilisest hindamisest järeldus, et Tartu linna transpordi arengukava 2012-2020 ja selles sätestatud tegevused on koostatud säästva arengu printsiipe järgides. Arengukava elluviimisel tuleb arvestada KSH aruandes väljatoodud järelduste ja soovitustega.
KSH aruanne:
Tartu linna transpordi arengukava 2012-2020 on valminud projekti "Läänemere piirkonna biogaasil sõitev ühistransport" (Baltic Biogas Bus Project) raames ja Euroopa Liidu toel. Arengukava koostamist juhtisid linnavalitsuse linnamajanduse osakonna liikluskorraldusteenistuse spetsialistid ning koostajaks oli OÜ Stratum.
Avalikustamise kohta tuleb info avaldada ajalehes Postimees ja Tartu linna kodulehel.