EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
02. detsember 2010. a. nr LV-IP-0312 |
Parandusettepanekud linnavolikogu määruse eelnõule "Tartu linna 2011. a eelarve" |
KUULATI: |
Külli Lusti ettekannet ja linnavalitsuse liikmete seisukohti |
OTSUSTATI:
|
edastada linnavolikogu määruse "Tartu linna 2011. a eelarve" eelnõule esitatud parandusettepanekute osas linnavalitsuse seisukohad ja linnavalitsuse parandusettepanekud vastavalt lisale.
|
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Parandusettepanekud linnavolikogu määruse eelnõule "Tartu linna 2011. a eelarve" " juurde
Linna 2011. a eelarve I lugemise järel esitasid eelnõule parandusettepanekud Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsioon ning linnavalitsus.
Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsioon teeb parandusettepanekud linna eelarve mahu suurendamiseks 357 905 EUR(5 600 000 EEK) võrra, sh üksikisiku tulumaksu laekumise suurendamise arvel 268 428 EUR (4 200 000 EEK), hoonestusõiguse müügi suurendamise arvel 44 738 EUR (700 000 EEK), riiklike mittesihtotstarbeliste toetuste arvel 38 347 EUR (600 000 EEK), omanikutulu suurendamise arvel 6391 EUR (100 000 EEK) ja valitsemiskulude vähendamise arvel 1278 EUR (20 000 EEK).
Üks ettepanek on seotud vahendite ümberpaigutamisega 1278 EUR (20 000 EEK) - suurendatakse kindlustamata isikute ravikulusid üldiste valitsussektori kulude vähendamise arvel.
Üksikisiku tulumaksu plaani suurendamist põhjendatakse linnapoolse alaplaneerimisega, kuna 2011. a riigieelarve projektis on planeeritud üksikisiku tulumaksu laekumise suurenemine võrreldes 2010. a eelarvega 7%, Tartu linna planeeritud kasv 1,8%.
Linnavalitsus ei pea õigeks plaani suurendamist. 2011.aasta riigieelarve seletuskirja peatükis Kohaliku omavalitsuse üksused (lk 17), on märgitud, et aastatel 2009-2010 kokku 18% langenud tulumaksu laekumine pöördub 2011. aastast taas tõusule (1,1%), kuid 2008. aasta tasemele jõuab prognooside kohaselt alles 2014. aastaks.
Ei ole võrreldav riigi ja kohalike omavalitsuste kasvutempo, kuna tasutud tulumaksust eraldatakse maksumaksja elukohajärgsele kohaliku omavalitsuse üksusele 11,4% tema maksustatavast tulust, arvestamata «Tulumaksuseaduse» 4. peatükis sätestatud mahaarvamisi.
Omavalitsusüksusele eraldatava maksusumma arvutamisel ei arvata maksustatava tulu hulka pensione ja kasu vara võõrandamisest.
Riigile laekuva osa suurenemist mõjutavad mahaarvamiste, soodustuste vähenemised. 2011.aastat mõjutab oluliselt õppelaenu intresside tulust mahaarvamise kaotamine alates 01.01.2010 ning on arvestatud tagastuste vähenemisega eluasemelaenude intressidelt ning pensionikindlustuse III samba maksetelt.
Hoonestusõiguse müügi plaani suurendamist põhjendatakse vajadusega võtta kiiremini kasutusele Tähvere ja Ropka tööstuspargis linna eelarve vahenditest rajatud infrastruktuuriga kinnistud, mis võivad müügi ootel amortiseeruda ja linnal ei õnnestu konkureerida naabervaldades "tailor made" (individuaalsest vajadusest tulenevate kokkulepete pinnal) kinnistute müügiga. Ettepanek on muuta strateegiat ja kinnistute müügi asemel sõlmida hoonestusõiguse lepinguid.
Linnavalitsus ei saa aktsepteerida esitatud ettepanekut, sest maamüügiks kavandatud kinnistutele hoonestusõiguse müügi seadmine saab toimuda maamüügi plaani vähendamise arvel kavandatava hoonestusõiguse tulu mitmekordses suuruses, sest hoonestusõiguse müük on järelmaksuga müük 10 ja enamks aastaks.
Riiklike toetuste suurendamist toimetulekutoetuse maksmiseks põhjendatakse tegeliku vajadusega.
Linnavalitsus ei pea vajalikuks eraldisi suurendada, kuna hetkel 2011. a tegelikku vajadust täpselt ei tea ning riik on aastaid rahuldanud aasta jooksul esitatud täiendavad rahataotlused.
Linna omanikutulu suurendamist põhjendatakse asjaoluga, et äriühingute (ka riigile ja omavalitsusele kuuluvate) tegevuse eesmärgiks on tulu teenimine. Juhul, kui tulu ei teenita, on otstarbekas nad muuta mittetulundusühinguteks.
Linnavalitsus ei pea õigeks linna bilansilise vara vähendamist (dividendide maksmine) jooksvate kulude tegemise eesmärgil.
Ettepanekud kulude suurendamiseks on järgmised:
1. Suurendada laste huvialamajade ja keskuste personalikulusid 15 978 EUR (250 000 EEK), kuna 2010. a. 35 huviklubi (1847 last) asemel rahastatakse 2011. a 42 huviklubi (2402 last) ja huvitegevuse kvaliteedi tagamiseks on vajalik juhendajate arvu suurendamine.
Linnavalitsus toetab esitatud ettepanekut 6 390 EUR (100 000 EEK) ulatuses. Suurendatakse eraldisi (mitte personalikulusid) klubidele. Lõplik huvitegevuses osalejate arv selgub aga alles detsembrikuu lõpuks.
2. Toimetulekutoetuse vahendite suurendamine 38 347 EUR (600 000 EEK) on vajalik, kuna tööpuuduse määra vähenemine 2011 toimub RM suvise prognoosi järgi muuhulgas tööotsimisest loobumise ja heitunuks muutumise arvel. Seega on vaja kindlustada 2011.a. samal tasemel 2010. aastaga toimetulekutoetuse vahendite suurus.
Linnavalitsus ei pea vajalikuks praegu plaani täpsustada, kuna tegelik vajadus kujuneb aasta jooksul ning riik eraldab vahendeid vastavalt tegelikule vajadusele, mitte meie poolt eelarvesse kinnitatud plaanile.
3. Suurendada kindlustamata isikute ravikulusid 1278 EUR (20 000 krooni). Tööpuuduse määra vähenemine 2011 toimub RM suvise prognoosi järgi muuhulgas tööotsimisest loobumise ja heitunuks muutumise arvel. Seega on vaja kindlustada 2011. a samal tasemel 2010. aastaga ravikindlustuseta isikute ravikulude hüvitamise jm vahendite suurus.
Linnavalitsus ei pea vajalikuks eelarvet suurendada, sest eelnõus on arvestatud eeldatava 2010. a kuluga.
4. Suurendada eraldisi 31 956 EUR (500 000 EEK) SA Eluasemefondi tagastatud eluruumide laenude ja toetuste andmiseks ja kustutamiseks. Seoses EUR kasutuselevõtuga prognoositakse kinnisvaraturu elavnemist ja hindade tõusu, mis stimuleerib tagastatud eluruumide üürnikke (registris 170 leibkonda) võtma eluasemelaene. Laenuvõtjate arvu suurendamiseks puudub SA Eluasemefond ressurss.
Linnavalitsus ei saa ettepanekut toetada katteallika (üksikisiku tulumaksu suurendamine) puudumisel.
5. Eraldada toetust ettevõtlust alustavatele väikeettevõtjatele 44 738 EUR (700 000 EEK). Töötute huvi ettevõtluse alustamise suhtes on suurem, kui on Töötukassa poolt finantseeritud projektide (eraldatud ettevõtlustoetuste) arv. Mõningatel juhtudel loobuvad toetuse taotlejad projekti lõpuleviimisest, sest neid hirmutab võimalus, et Maksuamet nõuab sisse maksud enne piisava suurusega käibe tekkimist. Linnapoolne toetus julgustab ettevõtlust alustama ja vähendab töötust ning suurendab maksutulu.
Linnavalitsus ei saa ettepanekut toetada katteallika (hoonestusõiguse müügi suurendamine) puudumisel.
6. Tänavate rekonstrueerimise ja ehituse investeeringute suurendamine 191 735 EUR (3 000 000 EEK).Seoses majaomanike ootusega, et Tartu linn pakub järjest paremat elukeskkonda, on ettepanek suunata 3 aasta jooksul järkjärgult kogu maamaksust saadav tulu elukeskkonna arendamisse (teede ja tänavate rekonstrueerimisse ja ehitusse, 2011. a 4,6 miljonit, 2012. a 9,2 miljonit, 2013. a 13,9 miljonit, edaspidi vastavalt laekumisele ja vajadusele kogu maamaks).
Linnavalitsus ei saa ettepanekut toetada katteallika (üksikisiku tulumaksu suurendamine) puudumisel. Linna laekumised maamaksust on kavandatud 13,9 mln krooni, teede ja tänavate rekonstrueerimiseks ning ehituseks on linna poolt eraldatud 25,9 mln krooni, lisaks toetuste arvel 17,4 mln krooni.
7. Lasterikaste perede spordi- ja kultuuritarbimise toetamine 6391 EUR (100 000 EEK). Lasterikastele peredele puuduvad perepiletid jm soodustused (näiteks Aura perepilet annab soodustuse 2 lapsega perele, 3 lapseline ja suurem pere peab maksma kõrgemat hinda). Masu on vähendanud lasterikaste perede võimalusi saada osa spordi ja kultuuriüritustest. Ettepaneku järgi tuleks parandada lasterikaste perede võimalusi ja viia need vähemalt vähelasteste perede võimaluste tasemele.
Linnavalitsus ei saa ettepanekut toetada katteallika (linna omanikutulu (dividendide) suurendamine) puudumisel.
8. Eraldada Raadi memoriaali infotahvlile 6391 EUR (100 000 EEK). Tartu ajalugu objektiivselt kajastava infotahvli ülespanek.
Linnavalitsus ei saa ettepanekut toetada katteallika (üksikisiku tulumaksu suurendamine) puudumisel. Arhitektuuri-ja ehitusosakonna eelarves on muu majanduse valdkonnas selleks otstarbeks summad ette nähtud.
9. Eraldada Marja tn halvas seisus ja ohtlike treppide remondiks ja kaldtee ehitamiseks 6391 EUR (100 000 EEK).
Linnavalitsus toetab ettepanekut osaliselt, lülitades Marja trepi investeerimisobjektina kõnniteede nimistusse, et kindlustada hädavajalikumate tööde tegemine. Trepi põhjalikumaks rekonstrueerimiseks otsitakse lahendusi.
10. Eraldada Tamme gümnaasiumi valveseadmte ja sooja vee ringsüsteemi väljaehitamiseks 15 978 EUR (250 000 EEK).
Linnavalitsus ei saa ettepanekut toetada katteallika (üksikisiku tulumaksu suurendamine) puudumisel.
Linnavalitsus teeb järgmise ettepaneku eelarve eelnõu muutmiseks:
1. Linnamajanduse osakonna poolt liikluse korraldamiseks läbiviidud riigihangete odavnemise tulemusel vähendatakse liikluskorralduse tegevuskulusid 143 801 EUR (2 250 000 EEK), et suunata 73 499 EUR (1 150 000 EEK) liikluskorralduse investeeringuteks: foorijuhitava ristmiku ehituseks, 63 912 EUR (1 000 000 EEK) kõnniteede rekonstrueerimise eelnõu täiendamiseks lisades investeeringute eelnõusse kolm objekti: vana kaubamaja bussipeatuse ala, Jakobi t. ja Marja t trepp ning 6390 EUR (100 000 EEK) vabanenud vahendeid suunatakse laste huvialamajade ja keskuste eelarvest klubidele tehtavate eraldiste suurendamiseks.