EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
01. oktoober 2010. a. nr LVK-O-0132 |
Loa andmine riigihangete "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011- 2016" ja "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2013" korraldamiseks |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1 ja § 22 lg 1 p 8, Tartu linnavara eeskirja § 7 lg 2, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lubada Tartu Linnavalitsusel korraldada järgmised riigihanked:
1.1. "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011-2016";
1.2. "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2013".
2. Otsus jõustub 18. oktoobril 2010. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Loa andmine riigihangete "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011- 2016" ja "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2013" korraldamiseks " juurde
Riigihange "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011-2016"
30.06.2011 lõpevad tänavate aastaringse hoolduse lepingud Tänavapuhastuse ASiga ja Cleanaway ASiga Tartu põhi- ja jaotustänavate hoolduseks. Tänavate hoolduse hankedokumendi koostamisel on arvestatud varasematel aastatel läbi viidud riigihangete ja nende põhjal sõlmitud lepingute tulemusi, kogemusi ning metoodikat, samuti teiste linnade ja riikide kogemusi.
Lepingu alusel on linn jagatud kaheks piirkonnaks – ida ja lääne (piiriks Narva mnt ja Võru tn joon) piirkonnaks, mis on end õigustanud. Tööpiirkonna pindala suurenemine (2 piirkonda varasema 3 asemel), tõstis ettevõtjale masinate ja tööjõu kasutamise efektiivsust ning parandas logistilist potentsiaali, samas säilis konkurents. Arvestades vajadust leida ka kõrvaltänavate talihooldusel optimaalseim lahendus, on planeeritud viiest kõrvaltänavate piirkonnast lülitada nii lääne- kui idapiirkonda lisaks üks viiest kõrvaltänavate piirkonnast ja jätta eraldi hankesse kolm piirkonda.
Eelnenud pikaajalise riigihanke perioodiks võeti kiirelt muutuva ja raskesti prognoositava majanduse arenguetapi taustal ajaperiood 2009 - juuni 2011 ehk 2,5 aastat, mis vähendas määramatuse osast tulenevat riski hinna pakkumisel ja samas võimaldas tuua töövõtja vahetumise suveperioodi, mil see on palju lihtsam töövõtjale ja väiksema riskiga ka linnale kui tellijale. Järgneva hanke periood võiks olla viis aastat. Ühelt poolt on lepingus olevate palga ja kütuse erakorralise hinnatõusu kompensatsiooni arvestuse valemitest kütuse valemi alusel tänavu taotletud kompensatsiooni 2011. aastaks, mis annab töövõtjale kindluse ja kogemuse pikemaajaliseks hinnaprognoosiks, teisalt peaks kogu tehnika amortiseerumine viie aasta jooksul andma linnale soodsama hinna, kuna 3 aasta puhul arvestatakse tehnika kahe aasta allesjääv jääkväärtus suures osas hinna sisse (turunõudlus taolisele kasutatud tehnikale on väike).
Viimase hanke alusel sõlmitud lepingute täitmine on kulgenud edukalt. Tartu linn on saanud tänavate hoolduse teenust täpselt selle mahu, kvaliteedi ja hinnaga, mis 01.01.2009. a kehtima hakanud lepingus fikseeriti. Lepingus ette nähtud töömahtude kuni + - 10 % muutmise võimaluse ja ühikhindade süsteemi abil on hooldusele võetud ka lepingu perioodil rajatud uued äärekiviga tänavad, kõnniteed, parklad, bussipeatused ja ülekäigukohad, samas on hooldusest välja jäetud eraomandisse müüdud munitsipaal- või endiselt riigi omandis (omanikku määratlemata) kruntide puhastusalas asunud kõnniteed, asfalteeritud kruusatänavad (kastmiselt), likvideeritud bussipeatused jne.
2009-2011 kogu linna aastaringse tänavate hoolduse 2,5aastase lepingu maksumus oli 80,6 miljonit krooni. Arvestades masu mõju jätkumist, tööde struktuuri, teostuskiiruste jne muutust ja asjaolu, et Tallinnas valmistatakse ette kommunaalvaldkonna munitsipaalettevõtte loomist, peaks olema prognoositav viie aasta võrreldav hind tulema märgatavalt soodsam.
Uutesse hankedokumentidesse on plaanis lisaks sisse viia järgmised muutused võrreldes eelneva hanke ja kehtiva lepingu tingimustega:
1. ohtlike kohtade libedustõrje aega pikendada 30 minutilt 1 tunnile;
2. kõnniteede hooldustsükkel viia 3 tunni asemel 6 tunnile;
3. arvestades tolmutõrje kemikaali Dustex kasutamisel saadud positiivset kogemust ööpäevaringselt tolmuvaba kruusatänava näol ja asjaolu, et läänepiirkonnas oli Dustexiga kastmine odavam kui veega, lisada uude hankesse esimest korda praktiliselt senise kastmishinnaga nõue - tagada kastmise tulemusena pidevalt tolmuvaba kruusatänav;
4. paindlikumad ja uued lume teisaldamise võimalused – teisaldamine rootoriga, laaduriga, lähivedu jne. See võimaldab väga märkimisväärset kokkuhoidu. Samuti tuleb suurendada tehnikanõuetes greideri või analoogse jõudlusega muude masinate operatiivse kasutusvõimaluste olemasolu nõuet. et tagada piisavalt kiiret vallide koondamisvõimet ja rentslipuhastusressurssi;
5. uue tööna tuleb hankesse lülitada kõigi 287 bussipeatuse hooldus, mis tuleneb õiguskantsleri vastavast ettekirjutusest. Kõikide objektide töömaht on praegu määratlemisel ja ka praegu kõnniteede ning spetsobjektide all hooldusel olevad 48 linna puhastusalal asuvat bussipeatust võetakse ühtselt arvele uue objektina (bussipeatus), mille hooldustööle tuleb ka eraldi ühikhind.
Need muutused kokkuvõttes annaks ühelt poolt optimaalseima hinna, teisalt võimaldaks parandada teenuse kvaliteeti ja toimimise kindlust.
Riigihange "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2013"
Kõrvaltänavate talihooldusele on planeeritud üks hange perioodil 01.01.2011-01.06.2011 viiele piirkonnale ja teine perioodiks 01.07.2011-01.07.2013 kolmele piirkonnale. Võrreldes eelneva kõrvaltänavate talihoolduse hankega, kus perioodiks oli 2007-2010 ning ostsime sisse täisteenuse seisunditaseme tagamiseks, on uues hankes ostetud valmisolek talihoolduse 2. seisunditaseme teostamiseks kooskõlastatult tellijaga. Tasustamine toimub vastavalt tehtud tööle:
a) terve piirkonna tänavate ühekordse hoolduse korral - piirkonna ühekordse pakutud hooldushinna alusel;
b) osalisel hooldusel (tuisukohad, piiripealse lumekoguse korral sahkamisvajadus vaid osadel tänavatel, erinevalt lahtisulanud tänavaosad, laialisõidetud vallid jne) pakutud ühikhindade alusel, kui kuus on teostatud hooldustöid enam kui 20% kogu piirkonna hoolduspindala ühekordsest mahust;
c) pakutud valmisolekuhinna alusel, kui osalise lumetõrje maht (tuisuvaalud, sulakonarused jne) kuus on väiksem kui 20% kogu piirkonna hoolduspindala ühekordsest mahust.
Seoses teeseadusest tulenevate nõuetega tänavate liigituse ja talvise seisunditaseme määramise osas, tuleb enne riigihanke väljakuulutamist Tartu Linnavolikogus muuta 2008. aastal vastu võetud tänavate liigituse määrust, kus määratakse uute, rekonstrueeritud tänavate liigitus ning hanke hinna vähendamiseks suvise ja talvise puhastuse klassidesse tehtud muudatused. Linnavalitsusele jääks hankeperioodil võimalus vastavalt põhjendatud vajadusele tänava puhastusklassi muuta või lisada (uute tänavate lisandumine, olemasolevate rekonstrueerimine, bussiliinide muutumine, eelarve vajadused jne).
========================
Linnamajanduskomisjoni 06.10.2010. a koosoleku protokoll nr 14:
1. Loa andmine riigihangete "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011-2016" ja "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2013" korraldamiseks
Kuulati Margus Hansoni ettekannet ning Margus Hansoni ja Madis Tammeoru vastuseid küsimustele.
Komisjoni liikmed avaldasid arvamust, et eelnõu on halvasti ette valmistatud ning üldsõnaline. Õiendit on vaja oluliselt täiendada (ei ole selgelt välja toodud, mida täpselt hangitakse, millega on põhjendatud kvaliteedinõuete alandamine, millised on kõrvaltänavate hoolduse viis piirkonda, õiendi viimane lõik on eksitav).
Otsustati:
1.1. eelnõu preambulisse lisada viide majandus- ja kommunikatsiooniministri 17. detsembri 2002. a määrusele nr 45;
1.2. muuta eelnõu teksti ja viia kõrvaltänavate talihoolduse hange lahku vastavalt erinevatele hankeperioodidele (6 kuud, 3 aastat, 5 aastat);
1.3. linnavalitsusel esitada eelnõu juurde uus õiend hiljemalt 11. oktoobril;
1.4. viia eelnõu osas läbi hääletus elektroonilise koosoleku vormis 12. oktoobril;
1.5. eeltoodud märkustega toetada eelnõu lülitamist volikogu 14. oktoobri istungi päevakorda.
=======================
Tartu Linnavalitsuse 11.10.2010. a istungi protokoll nr 62:
1. Parandusettepanekud linnavolikogu menetluses olevatele eelnõudele
KUULATI: Raimond Tamme ja Margus Hansoni ettekandeid
OTSUSTATI:
...............................
4. anda linnamajanduskomisjoni parandusettepanekutele Tartu Linnavolikogu otsuse "Loa andmine riigihangete "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011-2016" ja "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2013" korraldamiseks" eelnõule järgmised seisukohad:
4.1. mitte nõustuda parandusettepanekuga nr 1;
4.2. mitte nõustuda parandusettepanekuga nr 2;
4.3. nõustuda parandusettepanekuga nr 3 ja esitada linnavolikogule uus otsuse eelnõu õiend;
5. esitada linnavolikogule ettepanek muuta Tartu Linnavolikogu otsuse "Loa andmine riigihangete "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011-2016" ja "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2013" korraldamiseks" eelnõud järgmiselt:
5.1. muuta otsuse eelnõu pealkirja ja sõnastada see järgmiselt "Loa andmine tänavapuhastuse valdkonna riigihangete korraldamiseks";
5.2. muuta otsuse eelnõu punkti 1 ja sõnastada see järgmiselt:
"1. Lubada linnavalitsusel korralda järgmised riigihanked:
1.1. "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011-2016";
1.2. "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2014";
1.3. "Tartu bussipeatuste aastaringne hooldus 2011-2012"."
Uus õiend:
Õiend Tartu Linnavolikogu otsuse "Loa andmine riigihangete "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011- 2016" ja "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2013" korraldamiseks" juurde
Riigihange "Tartu tänavate aastaringne hooldus 2011-2016"
30.06.2011 lõpevad tänavate aastaringse hoolduse lepingud Tänavapuhastuse ASiga ja Veolia Keskkonnateenused ASiga Tartu põhi- ja jaotustänavate hoolduseks. Tänavate hoolduse hankedokumendi koostamisel on arvestatud varasematel aastatel läbi viidud riigihangete ja nende põhjal sõlmitud lepingute tulemusi, kogemusi ning metoodikat, samuti teiste linnade ja riikide kogemusi.
Linn jagatud kaheks piirkonnaks – ida- ja läänepiirkonnaks (piiriks Narva mnt, Riia mnt ja Võru tn joon, kusjuures piiritänavad on idapiirkonnas), mis on end õigustanud. Tööpiirkonna pindala suurenemine (2 piirkonda varasema 3 asemel), tõstis ettevõtjale masinate ja tööjõu kasutamise efektiivsust ning parandas logistilist potentsiaali, samas säilis konkurents.
Hankega tellitakse aastaringne tänavate hooldus Majandus- ja kommunikatsiooniministri määrusega nr 45 kehtestatud talihoolduse nõuete alusel riiklikel ja munitsipaalomandisse kuuluvatel teedel, samuti kõnniteedel, parklates ja teistel rajatistel.
Suvisel hooldusel kuulub puhastamisele kokku 1,05 miljonit m2 sõiduteid, 66 tuhat m2 parklaid, 86 tuhat m2 kõnniteid, sildu ja treppe. Kastmisele kuulub ca 9 km kruusakattega teid, mis moodustab 23% kõigist Tartu kruusakattega teedest.
Talvine tänavate hooldus seisneb peamiselt normaalse liiklemise tagamiseks tehtavas libeduse- ja lumetõrjes. 4. ja 3. seisunditasemega põhi- ja jaotustänavatel (115 km ehk 1,014 miljonit m2) tehakse libedustõrje kloriididega vastavalt kas 2 või 4 tunni jooksul, lumetõrje vastavalt kas 4 või 8 tunni jooksul. Sõiduteede, kõnniteede, autoparklate ning käsitsi puhastatavate rajatiste libedus- ja lumetõrje koos nimetatud objektidelt vajadusel lume äraveoga tehakse kompleksselt. Neil tänavatel kasutatakse ka sõiduteede ennetavat töötlemist niisutatud naatriumkloriidiga. Alla miinus 12 kraadise õhutemperatuuri puhul kasutatakse vajadusel sõiduteede liivatamist. Samuti tellitakse selle lepingu mahus vajadusel 2. seisunditasemega sõiduteede (kõrvaltänavate) libedustõrjet liivaga. Lume puudumisel tehakse soodsates ilmaoludes ka suvise hoolduse puhastustöid
Eelnenud pikaajalise riigihanke perioodiks võeti kiirelt muutuva ja raskesti prognoositava majanduse arenguetapi taustal ajaperiood 2009 - juuni 2011 ehk 2,5 aastat, mis vähendas määramatuse osast tulenevat riski hinna pakkumisel ja samas võimaldas tuua töövõtja vahetumise suveperioodi, mil see on palju lihtsam töövõtjale ja väiksema riskiga ka linnale kui tellijale. Järgneva hanke periood võiks olla viis aastat. Ühelt poolt on lepingus olevate palga ja kütuse erakorralise hinnatõusu kompensatsiooni arvestuse valemitest kütuse valemi alusel tänavu taotletud ja saadud kompensatsiooni 2011. aastaks, mis annab töövõtjale kindluse ja kogemuse pikemaajaliseks hinnaprognoosiks, teisalt peaks kogu tehnika amortiseerumine viie aasta jooksul andma linnale soodsama hinna, kuna 3aastase hanke puhul arvestatakse tehnika kahe aasta alles jääv jääkväärtus suures osas hinna sisse (turunõudlus taolisele kasutatud tehnikale on väike).
Viimase hanke alusel sõlmitud lepingute täitmine on kulgenud edukalt. Tartu linn on saanud tänavate hoolduse teenust selle mahu, kvaliteedi ja hinnaga, mis 01.01.2009. a kehtima hakanud lepingus fikseeriti. Lepingus ette nähtud töömahtude kuni + - 10% muutmise võimaluse ja ühikhindade süsteemi abil on hooldusele võetud ka lepingu perioodil rajatud uued äärekiviga tänavad, kõnniteed, parklad, bussipeatused ja ülekäigukohad, samas on hooldusest välja jäetud eraomandisse müüdud munitsipaal- või endiselt riigi omandis (omanikku määratlemata) kruntide puhastusalas asunud kõnniteed, asfalteeritud kruusatänavad (kastmiselt), likvideeritud bussipeatused jne.
2009-2011 kogu linna aastaringse tänavate hoolduse 2,5aastase lepingu maksumus oli 80,6 miljonit krooni. Arvestades masu mõju jätkumist, tööde struktuuri, teostuskiiruste jne muutust ja asjaolu, et Tallinnas valmistatakse ette kommunaalvaldkonna munitsipaalettevõtte loomist, peaks olema prognoositav viie aasta võrreldav hind tulema märgatavalt soodsam.
Arvestades eelnevate aastate kogemust, on võrreldes eelneva hanke ja kehtiva lepingu tingimustega mõistlik sisse viia järgmised muutused:
1. ohtlike kohtade libedustõrje aega pikendada 30 minutilt 1 tunnile;
2. kõnniteede hooldustsükkel viia 3 tunni asemel 6 tunnile, mis vastab Majandus- ja kommunikatsiooniministri määruse nr 45 nõuetele, kokkuhoid 540 tuhat krooni;
3. arvestades tolmutõrje kemikaali Dustex kasutamisel saadud positiivset kogemust ööpäevaringselt tolmuvaba kruusatänava näol ja asjaolu, et läänepiirkonnas oli Dustexiga kastmine odavam kui veega, lisada uude hankesse esimest korda praktiliselt senise kastmishinnaga nõue - tagada kastmise tulemusena pidevalt tolmuvaba kruusatänav;
4. paindlikumad ja uued lume teisaldamise võimalused – teisaldamine rootoriga, laaduriga, lähivedu jne. See võimaldab väga märkimisväärset kokkuhoidu. Samuti tuleb suurendada tehnikanõuetes greideri või analoogse jõudlusega muude masinate operatiivse kasutusvõimaluste olemasolu nõuet, et tagada piisavalt kiiret vallide koondamisvõimet ja rentslipuhastusressurssi.
Need muutused kokkuvõttes annaks ühelt poolt soodsaima hinna, teisalt võimaldaks kokkuhoiutingimustes maksimaalselt säilitada teenuse kvaliteeti ja toimimise kindlust.
Riigihange "Tartu kõrvaltänavate talihooldus 2011-2014"
Tartu linna kõrvaltänavad on jagatud viieks hooldustööde piirkonnaks:
1.1. Piirkondade vahelisteks piirideks on:
1.1.1. 1. piirkonnal Emajõgi ja Riia tn;
1.1.2. 2. piirkonnal Riia tn ja Petseri Raudtee;
1.1.3. 3. piirkonnal Petseri Raudtee ja Emajõgi;
1.1.4. 4. piirkonnal Emajõgi, Ihaste põik, Lammi ja Mõisavahe tn (piirkond jääb kagusuunas);
1.1.5. 5. piirkonnal Emajõgi, Ihaste põik, Lammi ja Mõisavahe tn (piirkond jääb loodesuunas).
Hankega tellitakse 2. seisunditaseme kõrvaltänavate (170 km ehk 964 tuhat m2) sahkamine, ristmike, teeületuskohtade, restkaevuluukide jne puhastamine vastavalt Majandus- ja kommunikatsiooniministri määrusega nr 45 kehtestatud seisundinõuetele üle 5 cm paksuse lume korral hiljemalt 12 tunni jooksul, samuti üle 3 cm kõrguste kinnisõidetud lume- või jääkonaruste tasandamine.
Kõrvaltänavate viie piirkonna talihooldusele on planeeritud üks hange perioodil 01.01.2011-01.06.2011 ja teine perioodiks 01.07.2011-01.07.2014. Võrreldes eelneva kõrvaltänavate talihoolduse hankega, kus perioodiks oli 2007-2010 ning ostsime sisse täisteenuse seisunditaseme tagamiseks, on uues hankes ostetud valmisolek talihoolduse 2. seisunditaseme teostamiseks kooskõlastatult tellijaga. Tasustamine toimub vastavalt tehtud tööle:
a) terve piirkonna tänavate ühekordse hoolduse korral - piirkonna ühekordse pakutud hooldushinna alusel;
b) osalisel hooldusel (tuisukohad, piiripealse lumekoguse korral sahkamisvajadus vaid osadel tänavatel, erinevalt lahtisulanud tänavaosad, laialisõidetud vallid jne) pakutud ühikhindade alusel, kui kuus on teostatud hooldustöid enam kui 20% kogu piirkonna hoolduspindala ühekordsest mahust;
c) pakutud valmisolekuhinna alusel, kui osalise lumetõrje maht (tuisuvaalud, sulakonarused jne) kuus on väiksem kui 20% kogu piirkonna hoolduspindala ühekordsest mahust.
Peale volikogu linnamajanduskomisjoni ettepanekut mitte lisada kahte kõrvaltänavate hoolduspiirkonda aastaringse hoolduse nimekirja, analüüsiti täiendavalt võimalusi leidmaks efektiivseimat ja parimat võimalust hindade võrdlemiseks. Leiti, et kolmeaastane periood samades piirkondades võimaldab seda parimal võimalikul moel. Viieaastase perioodi kasutamine olukorras, kus ühelt poolt kõrvaltänavatel kasutatakse tehnikat ainult tellimisel ja talveperioodil, kusjuures sama tehnikat kasutavad firmad ka teiste lepingute täitmiseks nii osaliselt talvel kui täielikult suvel (haljastuses, tee-ehituses jne), ja teiselt poolt on iga piirkonna ühikhinnad erineva tööspetsiifika (tupikute, kitsaste tänavate maht, logistiline paiknemine jne) tõttu reeglina erinev ja ei võimalda saada võrreldavat amortisatsiooniarvestust.
Kolmeaastase, eelnevaga sama pika perioodi lõppedes, saame aga võrrelda sama piirkondliku jaotuse korral kahe erineva põhimõtte alusel (täisteenus seisunditaseme tagamisel ja valmisolek ning teenuse osutamine tellijapoolsel tellimisel). Esimesel juhul on kogu ilmastikust tingitud töömahtude määratlemise risk töövõtjal, teisel tellijal.
Riigihange "Tartu bussipeatuste aastaringne hooldus 2011-2012"
Riigihanke korraldamine on tingitud õiguskantsleri seisukohast, mille kohaselt bussipeatuste puhastamine koormise kehtestamise korras pole põhjendatud. Sellest lähtuvalt tuleb Tartu linnal uue tööna asuda hooldama kõiki Tartu linna kinnistutel asuvat 277 bussipeatust. Kõikide bussipeatuste hooldatav ala on kokku 14 600 m2 ja nad jagatakse nelja piirkonda - ida- (6354 m2) ja läänepiirkond (8246 m2) poolitatakse.
Hooldustööle tuleb eraldi ühe kuu hind nii suvisteks kui talvisteks hooldustöödeks.
Arvestades volikogu linnamajanduskomisjonis arutatut ja asjaolu, et bussipeatuste hooldusele võtmine toimub Tartus esmakordselt, korraldatakse bussipeatuste hoolduse hange ühikhindade selgitamiseks aastaringsest hooldushankest eraldi ajavahemikuks 01.07.2011 – 01.07.2012.
Sellisel juhul saavad osaleda ka väiksemad, jäätmekäitlusteenuse osutamise õigust omavad kinnisvarahooldusfirmad, kes saavad rakendada oma tehnikat ja korraldada vajadusel lume teisaldamist või äravedu.