EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
07. mai 2010. a. nr LVK-O-0078 |
Tartu linna transpordi arengukava koostamine |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 7, § 37 lg 4 p 2, ühistranspordiseaduse § 5 lg 1 p 1, Tartu linna põhimääruse § 391, § 40 lg 4 ja Tartu Linnavalitsuse 25. novembri 2004. a määrus nr 31 "Arengukavade koostamise, muutmise ja täitmise aruandluse kord", Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lõpetada Tartu Linnavolikogu 26. juuni 2008. a otsusega nr 401 "Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013" projekti heaks kiitmine ja avalikule väljapanekule suunamine" avalikule väljapanekule suunatud Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013 menetlemine.
2. Tartu Linnavalitsusel korraldada Tartu linna transpordi arengukava aastateks 2012-2020 eelnõu ettevalmistamine. Transpordi arengukava aastateks 2012-2020 eesmärk on täpsustada linna arengudokumentides seatud eesmärke ning luua alus transpordi plaanipärasele arengule ja selle rahastamisele, lähtudes kehtestatud arengudokumentidest, hetkeolukorrast ning võimalustest, mis on kooskõlas eelarvestrateegiaga ja linnaeelarve võimalustega.
3. Otsus jõustub 24. mail 2010. a.
Tartu Linnavolikogu 01.07.2008 otsusega nr 401 kiitis linnavolikogus heaks "Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013" projekti ja suunas selle avalikule väljapanekule. Arengukava projekti avalik väljapanek toimus 01.07.2008 - 20.08.2008.
Seoses muutunud majandussituatsiooniga, mis tõi kaasa kärped ja ümberarvestused ka transpordi valdkonnas, tuli transpordi arengukava projekti oluliselt muuta. Arvestades asjaolu, et samal ajal oleks tulnud alustada juba ettevalmistusi uueks perioodiks (aastateks 2014-2020, sest linna kehtiva arengukava kohaselt on planeeritud linna üldine arengukava koostada just nimetatud perioodiks) transpordi arengukava koostamiseks, siis pidas linnavalitsus otstarbekaks ülalviidatud arengukava koostamine peatada ja keskenduda uueks perioodiks transpordi arengukava koostamisele. Kuna varasema ja uue planeeritava arengukava perioodid osaliselt kattuvad, saab varem valminud arengukavas planeeritud vastavate aastate olulised tegevused ja eesmärgid kirjutada sisse ka uute planeeritavasse arengukavva ja võtta vana arengukava aluseks uue koostamisel.
"Tartu linna transpordi arengukavale 2009-2013" on heidetud ette liigset optimismi. Selle vältimiseks on uue “Tartu linna transpordi arengukava 2012–2020 “ ühe osana planeeritud ka tegevuskava teostatavus-tasuvusanalüüs. Uus “Tartu linna transpordi arengukava 20102–2020“ finantseeritakse ja koostatakse “Läänemere piirkonna biogaasil sõitev ühistransport” (Baltic Biogas Bus) projekti ühe osana.
Tartu linna transpordi arengukavaga ei kavandata tegevusi, millega eeldatavalt kaasneks oluline keskkonnamõju keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse (KeHJS) § 6 lg 1 mõistes. Transpordi arengukava koostamise puhul ei ole tegemist tegevusvaldkonnaga, mille korral KeHJS § 6 lg 2 ja Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005. a määruse nr 224 kohaselt tuleks kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise vajadust.
Tulenevalt eelnevast puudub keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamiseks vajadus/kohustus. Siiski on oluline, et transpordist põhjustatud keskkonnamõju analüüsitakse arengukava koostamise käigus. Arengukava koostamisel tuleb lähtuda säästva arengu põhimõtetest. Vastavalt lähteülesandele käsitletakse transpordi arengukavas kava elluviimisega kaasnevat positiivset ja negatiivset keskkonnamõju ning vajadusel nähakse ette negatiivset keskkonnamõju leevendavad meetmed. Arengukava koostajad peavad kava koostamise protsessi kaasama keskkonnaeksperdi.
===========================
Parandusettepanekud
Linnamajanduskomisjoni protokoll nr 10, 12.05.2010:
Otsustati:
4.1. Teha eelnõule järgmised parandusettepanekud:
4.1.1.sõnastada eelnõu pealkiri: "Tartu linna transpordi arengukava aastateks 2012-2020 koostamise algatamine";
4.1.2. sõnastada eelnõu punkt 2: "Algatada Tartu linna transpordi arengukava aastateks 2012-2020 koostamine ja kinnitada lähteülesanne vastavalt lisale";
4.1.3. jätta lähteülesandest välja punkt 1 "Taustinformatsioon" ja muuta vastavalt teiste punktide numeratsiooni;
4.1.4. lisada lähteülesande visiooni ja arengueesmärkide alla täiendav eesmärk lähivaldade ühistranspordi integreerimiseks Tartu linnaga.
4.2. Linnavalitsusel esitada lähteülesande korrigeeritud tekst volikogu istungi materjalide paljundamise ajaks.
4.3. Toetada arengukava koostamise algatamist.
Arengu- ja planeerimiskomisjoni protokoll nr 9, 12.05.2010:
Otsustati:
1.1. teha ettepanek sõnastada punkt 6.2.3. "Kergliiklus; jalgrattakasutuse suurendamine; kergliiklusteed, jalgrattarajad, kõnniteed ja parklad".
Linnavalitsuse istungi protokoll nr 32, 17.05.2010:
5. Parandusettepanekud Tartu Linnavolikogu menetluses oleva otsuse "Tartu linna transpordi arengukava" eelnõule
KUULATI: Raimond Tamme ettekannet
OTSUSTATI: 5.1. mitte nõustuda linnamajanduskomisjoni esitatud parandusettepanekutega;
5.2. mitte nõustuda arengu- ja planeerimiskomisjoni parandusettepanekuga;
5.3. arvestada võimalusel linnamajanduskomisjoni ja arengu- ja planeerimiskomisjoni ettepanekutega transpordi arengukava lähteülesande koostamisel;
5.4. esitada linnavolikogule otsuse "Tartu linna transpordi arengukava" eelnõu juurde uus õiend.
Lisa
Tartu Linnavalitsuse
17.05.2010. a istungi protokolli nr 32
kantava otsuse juurde
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse „Tartu linna transpordi arengukava
koostamine“ juurde
Tartu Linnavolikogu 26.06.2008 otsusega nr 401 kiitis heaks "Tartu linna transpordi arengukava 2009-2013" projekti ja suunas selle avalikule väljapanekule. Arengukava projekti avalik väljapanek toimus 01.07.2008 - 20.08.2008.
Seoses muutunud majandussituatsiooniga, mis tõi kaasa kärped ja ümberarvestused ka transpordi valdkonnas, tuli transpordi arengukava projekti oluliselt muuta. Arvestades asjaolu, et samal ajal oleks tulnud alustada juba ettevalmistusi uueks perioodiks (aastateks 2014-2020, sest linna kehtiva arengukava kohaselt on planeeritud linna arengukava koostada nimetatud perioodiks) transpordi arengukava koostamiseks, siis on otstarbekas ülalviidatud arengukava koostamine peatada ja keskenduda transpordi arengukava koostamisele uueks perioodiks. Kuna varasema ja uue planeeritava arengukava perioodid osaliselt kattuvad, saab varem valminud arengukavas planeeritud vastavate aastate olulised tegevused ja eesmärgid kirjutada sisse ka uute planeeritavasse arengukavva ja võtta vana arengukava aluseks uue koostamisel.
Vastavalt Tartu linna põhimääruse § 40 lg 6 valmistab valdkondade arengukavade eelnõud ette linnavalitsus ning lg 7 annab linnavalitsusele õiguse kehtestada arengukavade menetlemise täpsem kord. Tartu Linnavalitsuse 20.05.2008 määruse nr 9 “Arengukavade koostamise, muutmise ja täitmise aruandluse kord” punkt 4.1 kohaselt koostab valdkonna arengukava eelnõu struktuuriüksus, mille haldusalas vastav valdkond asub, kui linnavalitsus ei otsusta teisiti. Seega ei ole vajalik transpordi arengukava algatamine linnavolikogu poolt.
Samas vastavalt kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 37 lg 2 ja Tartu linna põhimääruse § 391 lg 4 koostatakse valdkondade arengukavad ja linnavalitsuse hallatavate asutuste arengukavad samaks perioodiks linna arengukavaga, kui seaduses ei ole sätestatud muud tähtaega. Kehtiv Tartu linna arengukava on koostatud perioodiks 2007–2013. Samaks perioodiks transpordi arengukava koostamine ei ole enam otstarbekas, sest kehtivuse periood jääb väga lühikeseks. Kuna ei ole otsustatud algatada Tartu linna arengukava koostamine aastateks 2014–2020, lähtume Tartu linna kehtiva arengukava punktist 5.8, mille kohaselt koostatakse linna järgmine arengukava aastateks 2014 – 2020. Seetõttu on vajalik Tartu Linnavolikogu poolne Tartu linna koostatava transpordi arengukava perioodi kinnitamine, et linnavalitsus saaks hakata koostama Tartu linna transpordi arengukava 2012–2020. Planeeritav transpordi arengukava periood on kooskõlas ka Euroopa Liidu järgmise eelarve perioodiga 2014–2020 ning samaks perioodiks koostatakse ka Eesti riiklik arengukava Euroopa Liidu struktuurfondide kasutuselevõtuks.
Tartu linna transpordi arengukavale 2009-2013 on heidetud ette liigset optimismi. Selle vältimiseks on Tartu linna transpordi arengukava 2012–2020 põhjal eraldi koostatavale tegevuskavale planeeritud teha teostatavus-tasuvusanalüüs. Tartu linna transpordi arengukava 2012–2020 finantseeritakse ja koostatakse “Läänemere piirkonna biogaasil sõitev ühistransport” (Baltic Biogas Bus) projekti ühe osana. Kuna projekti tegevused algasid 10. juunil 2009, on tehtud ettevalmistusi seoses planeeritava transpordi arengukavaga. Toimunud on mitmeid valdkondlikke koosolekuid ja lähteülesande koostamine on lõppjärgus.
Tartu linna transpordi arengukava koostamisel ei kavatseta korraldada transpordi arengukava keskkonnamõju strateegilist hindamist, kuna puudub keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamiseks vajadus ja kohustus. Samas on oluline, et transpordist põhjustatud keskkonnamõju analüüsitakse arengukava koostamise käigus. Arengukava koostamisel tuleb lähtuda säästva arengu põhimõtetest ning käsitletakse transpordi arengukava elluviimisega kaasnevat positiivset ja negatiivset keskkonnamõju ja vajadusel nähakse ette negatiivset keskkonnamõju leevendavad meetmed. Arengukava koostamisel on keskkonnaeksperdi kaasamine kohustuslik.