Õigusakti eelnõu: Tartu Linnavolikogu otsuse "Loa andmine riigihanke korraldamiseks ja riigihanke tulemusena vastava halduslepingu sõlmimiseks" eelnõu esitamine

Akti väljaandja: Tartu Linnavalitsus
Akti liik: Istungi protokolli kantav otsus
Teema: Tartu Linnavolikogu otsuse "Loa andmine riigihanke korraldamiseks ja riigihanke tulemusena vastava halduslepingu sõlmimiseks" eelnõu esitamine
Reg. number: LV-IP-0033
Seisund: Lõpetatud
Koostamise kp: 03.02.2010
Koostaja: Martin Nelis
Ettekandja: Rein Haak
EELNÕU





Lisa
Tartu Linnavalitsuse
istungi protokolli kantava otsuse eelnõu nr LV-IP-0033 juurde

    HALDUSKOOSTÖÖ TASUVUSE ANALÜÜS

    Liiklusseaduse § 501 lg 3 kohaselt võib parkimisjärelevalve teostamise, parkimistasu tasumise kontrollimise ning viivistasu määramise halduslepingu üle anda eraõiguslikule juriidilisele isikule.

    Alljärgnevalt on esitatud vastavalt halduskoostöö seadusele haldusülesande täitmiseks volitamise kaalutlused.

    1. Majanduslikud kaalutlused

    Liiklusseaduse § 501 lg 2 p 2 kohaselt kehtestab kohaliku omavalitsuse volikogu parkimistasu määrad ning § 502 lg 6 kohaselt ka viivistasu määrad, arvestusega, et see ei tohi ületada 480 krooni. Parkimistasu ja viivistasu laekub selle kehtestanud kohaliku omavalitsuse eelarvesse.

    Halduslepinguga parkimise korraldamise, parkimistasu maksmise ja viivistasu otsuste määramise üleandmisel tasub kohalik omavalitsus töövõtjale teenustasu vastavalt tööandja ja töövõtja poolt kokkulepitud ja halduslepingus kajastatud määradele.

    Teostatava riigihanke hankedokumentides fikseeritakse töövõtjale makstavad teenustasude maksimaalmäärad. Kvalifitseeritud pakkujate pakkumustest tunnistatakse edukaks väikseima teenustasu määraga pakkumus. Kavandatava riigihanke maksimaalmäärad (teenustasu protsent töövõtjale) on järgmised:
    * Parkimisautomaatidest laekunud maksetest 70%;
    * Pikaajalistest parkimislubade müügist ja lühiajalistest parkimispiletite müügist laekunud maksetest 10%;
    * Mobiilse parkimise vahendusel laekunud maksetest 25% (sisaldab teenustasu töövõtjale ja mobiilside operaatorile);
    * Viivistasude laekumistest 20%.

    Tasuline parkimine on üheks liikluskorralduslikuks võtteks, et tagada optimaalne parkimiskoormus ja parkimisvõimalus neile, kes seda vajavad. Samuti avaldab liikluskoormusele mõju majanduslik olukord. Lähtuvalt eeltoodust on linna avalikul tasulisel parkimisalal praegu kehtiva töövõtulepingu ajal tehtud mitmeid liikluskorralduslikke muudatusi. Viimane suurem muudatus (A15, B60, C60) toimus 1. augustil 2009. a. Edaspidistes prognoosides on otstarbekas lähtuda pärast muudatust laekunud parkimistuludega. Viimase kuue kuu parkimise kogutulu on 3 773 123 krooni. Sellest prognoositav aastane kogutulu oleks ligikaudu 7,5 miljonit krooni.

    Linnal tuleks arvestada vajalike tööde teostamise kuludeks:
    1) viie parkimiskontrolöri, ametniku ja juristi kulud on (töötasud, vormiriietus, puhkuseasenduskulud, koolituskulu) ligikaudu 1 800 000 krooni aastas;
    2) administratiivkulud (kontori-, side-, auto-, esindus- ja postikulu) ligikaudu 500 000 krooni aastas;
    3) kulud parkimisautomaatidele (rendikulu, hooldus, varustamine elektrienergiaga, inkasseerimine, varustamine kulutarvikutega) ligikaudu 840 000 krooni aastas.

    Arvestades kehtiva hankelepingu kohaselt viimase kuue kuu keskmiseks teenustasu suuruseks kokku 24% kogutulust, oleks eraettevõttele parkimise tehnilise korraldamise, kontrollimise ja viivistasude määramise volitamisel Tartu linna kuluks ligikaudu 1,8 miljonit krooni aastas.

    Töövõtja korraldusel oleks parkimise aastane kogukäive ligikaudu 7,5 miljonit krooni, millest pärast teenustasude mahaarvamist jääks puhastulu linnale 5,7 miljonit krooni.
    Kui linna korraldusel oleks parkimise kogukäive ligikaudu 7 miljonit krooni, siis pärast kulutuste mahaarvamist jääks puhastulu linnale 3,8 miljonit krooni.

    2001. aastal, kui parkimise tehniline korraldamine anti 5 aastase lepinguga üle eraettevõttele tõusis parkimise kogukäive (parkimiskäive koos laekunud parkimistrahvidega) 2,16 miljonilt kroonilt 4,12 miljoni kroonini ehk ca 90%. Juhul kui jätta teenuse osutamine taas linnavalitsuse pädevusse, nii suurt parkimise kogukäibe langust tulema ei peaks, kuna ka linn on eraettevõtte kõrvalt omandanud kogemusi. Samas on siiski tõenäoline mõningane kogukäibe langus.

    2. Kvaliteedi tagamise kaalutlused.

    Tasulise parkimise tehniline korraldamine näeb ette järgmised tööülesanded:
    * tehnilise infrastruktuuri arendamine;
    * parkimisjärelevalve teostamine;
    * parkimistasu maksmise kontrollimine;
    * viivistasude määramine.
    Tööülesannete korrektseks täitmiseks peavad kontrolörid omama vastavat ettevalmistust, täpsust ja kohusetundlikkust. Kontrollijate efektiivse tegevuse aluseks peab olema koolituse läbimine, mille käigus õpitakse tundma valdkonda reguleerivaid õigusakte, suhtlemisstandardeid, psühholoogia aluseid ja enesekaitsevõtteid.
    Nimetatud toimingute teostamise puhul omab erinevusi kontrolöri tööandja positsioon, s.t kontrolliteenust pakkuva ettevõtte kõigi töötajate ettevalmistamisesse kuulub vastava väljaõppe tegemine. Ettevõttel on olemas vajalikud side- ja alarmsüsteemid.
    Tartu Linnavalitsus peaks vastava koolituse teenuse sisse ostma, mistõttu see tuleks kallim. Personali vahetuste tõttu võib tekkida olukord, kus tuleb koolitusteenust osta ühele inimesele.

    Eraõigusliku juriidilise isiku poolt parkimiskontrolli teostamine on motiveeritum, kuna ettevõtte tulu sõltub parkimistasu maksmisest. Omavalitsuse töötajate palk on fikseeritud ja linnavalitsuse palkade osa eelarvest ei ole otseselt sõltuv parkimismaksu laekumisest, seega ei ole linnaametnike poolt parkimismaksu tasumise kontrolli läbiviimine piisavalt kõrgelt motiveeritud.

    3. Õigusliku ja faktilise mõju kaalutlused.

    Tasuline parkimine ning parkimisnõuete rikkumise eest viivistasu määramine on fikseeritud liiklusseaduse § 501 kuni § 503 ning Tartu Linnavolikogu 7. detsembri 2006. a määrusega nr 47 “Parkimistasu”. Viivistasu menetluse käik, alates õigusrikkumise fikseerimisest kuni sanktsioonide rakendamiseni, toimub täpses vastavuses nimetatud õigusaktidele ning ei sõltu mingil moel menetleja isikust.
    Viivistasu otsuse peale esitatud vaiet menetleb Tartu Linnavalitsus. Lähtuvalt seadusandlusest ei tulene kodanikele erinevust tasulise parkimise tehnilise korralduse ja järelevalve teostamise volitamisel eraõiguslikule juriidilisele isikule.

    Lähtuvalt eelpool esitatud kaalutlustest järeldub:

    Üldine olukorra hinnang.

    Eraõigusliku isiku korraldusel teostatava kontrolli positiivne pool:
    - Linn vabaneb osaliselt maksuhalduri ülesannetest. Viivistasu otsuseid määrab töövõtja.
    - Linn hoiab kokku kulutusi koosseisude ülalpidamiseks.
    - Linnas koosseisuliste ametnike arv ei suurene.
    - Linn distantseerub kodaniku jaoks ebameeldiva viivistasu määraja staatusest ning saab kodaniku jaoks olla objektiivse abistaja ja vaiete läbivaataja rollis.
    - Efektiivne parkimiskontrolli teostamine.
    - Kulutuste puudumine parkimisautomaatide hankimiseks ja korrashoiuks.

    Liiklusseaduse kohaselt kehtestab tasulise parkimisala Tartu Linnavolikogu ning volikogu määruse alusel annab ajutisi ja pikaajalisi parkimistasu vabastusi linnavalitsus. Vastavalt liiklusseaduse § 501 lg 3 võib parkimisjärelevalve teostamise, parkimistasu maksmise kontrolli ja viivistasude määramise üle anda eraõiguslikule juriidilisele isikule.

    Haldusülesande täitmise volitamine eraõiguslikule isikule ei too kaasa õiguslikku ja faktilist mõju tööprotsessis osalejatele. Kontrolli, järelevalve ja karistustoimingute teostamine toimub mõlemal juhul samade õigusaktide alusel.

    Koostatud analüüsist järeldub, et eraõigusliku juriidilise isiku poolt järelevalve teostamise korral on olemas motivatsioon ja tahe välja selgitada võimalikult suur parkimismaksu eirajate arv ja sellega kindlustatakse parkimismaksu suurem laekumine.

    Arvestades haldusülesande täitmiseks volitamise analüüsi tulemusi on otstarbekas volitada eraõigusliku juriidilist isikut teostama tasulisel parkimisalal parkimisjärelevalvet ja määrama viivistasu nõudeid.




Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogu otsuse "Loa andmine riigihanke korraldamiseks ja riigihanke tulemusena vastava halduslepingu sõlmimiseks" eelnõu esitamine " juurde