EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
29. september 2009. a. nr LVK-O-0638 |
Osaühinguga Elikante läbirääkimistesse asumine Tartus Vaksali tn 6 kinnistu omandamiseks |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 44 lg 2, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Linnavalitsusel asuda osaühinguga Elikante läbirääkimistesse Vaksali tn 6 kinnistu (registriosa nr 5248903) omandamiseks avalikul raudteel reisijateveoteenuse osutamiseks vajalike tingimuste (piletimüük, reisijate ootesaal jms) loomise eesmärgil.
2. Linnavalitsusel esitada linnavolikogule läbirääkimiste tulemusi kajastav õigusakti eelnõu hiljemalt 1. detsembriks 2009. a.
3. Otsus jõustub 12. oktoobril 2009. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Osaühinguga Elikante läbirääkimistesse asumine Tartus Vaksali tn 6 kinnistu omandamiseks " juurde
3. septembril 2003. a sõlmisid AS Eesti Raudtee ja OÜ Elikante Tartus, Vaksali tn 6 ja Vaksali tn 6A asuvate hoonete müügilepingu. Viidatud hooned võõrandati OÜle Elikante tasuta, kuid OÜ Elikante võttis lepinguga endale kohustuse tasuda ASile Eesti Raudtee 213 559 krooni ja 33 senti, mis tuli vastavalt käibemaksuseadusele riigile tasuda seoses lepinguobjekti harilikust madalama hinnaga võõrandamisega (pooled hindasid hoonete harilikuks väärtuseks 1 400 000 krooni).
Kuna lepingu objektiks olevad hooned kuulusid raudtee infrastruktuuri koosseisu, siis oli hoonete võõrandamiseks vajalik Raudteeameti nõusolek. Raudteeameti peadirektori 26. augusti 2003. a käskkirjaga nr 59Ü anti ASile Eesti Raudtee sellekohane nõusolek tingimusel, et uus omanik tagab:
- juurdepääsu perroonile;
- juurdepääsu jaamahoonele;
- jaamahoones pinna piletimüügi korraldamiseks;
- pinna reisijate ootesaali jaoks.
Ülalviidatud kohustused on sätestatud ka müügilepingu punktis 5.1., kusjuures müügilepingus on täpsustatud, et juurdepääsu perroonile ja jaamahoonele peab ostja selleks õigustatud isikutele tagama tähtajatult ja tasuta.
Mais 2007 esitati Tartu Linnavalitsusele restaureerimisprojekt ning ehitusloa taotlus Tartu raudteejaama hoone (Vaksali 6) rekonstrueerimiseks. Hoone projekti punktist 2.3 nähtuvalt kaotaks jaamahoone pärast rekonstrueerimist oma senise funktsiooni. Hoonesse ei planeeritud ootesaale, pakihoidu, piletimüügi paviljone ega muid otseselt raudtee ja reisijate teenindusega seotud funktsioone. Linnavalitsus saatis ASile Pere (hoone tookordne omanik) kirja, milles ei pidanud võimalikuks ilma reisijate ootsesaali ja piletimüügipinnata ning ASi Eesti Raudtee nõusolekuta raudteejaama rekonstrueerimiseks ehitusloa väljastamist.
Linnavalitsus selgitas OÜle Elikante, et hoonete müügilepingus ostja kohustustena sätestatut ei saa muuta ega lõpetada ilma ASi Eesti Raudtee ja kolmanda isiku (Eesti Vabariik või tema poolt määratud isik) nõusolekuta.
ASiga Eesti Raudtee, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga ning Tehnilise Järelevalve Ametiga peetud rohke kirjavahetuse tulemusena selgus, et viimatimainitud aktsepteerisid müügilepingu punktist 5 tulenevate kohustuste täitmist ajaloolise jaamahoone laienduses. Sellest lähtuvalt väljastas Tartu Linnavalitsus oma 30.09.2008 korraldusega nr 1039 ehitusloa Vaksali tn 6 hoone rekonstrueerimiseks ja laiendamiseks. Viidatud korralduses rõhutas linnavalitsus, et tagamaks 3. septembril 2003. a sõlmitud hoone müügilepingust tulenevate kohustuste (tagada jaamahoones pind piletimüügi korraldamiseks ja pind reisijate ootesaali jaoks) täitmist, väljastab Tartu Linnavalitsus ehitise rekonstrueerimiseks ja laiendamiseks ühe ehitusloa. Samuti rõhutas linnavalitsus, et ka ehitise kasutusluba on võimalik väljastada pärast ehitise laiendatava osa valmimist.
Käesolevaks hetkeks on aga rekonstrueerimistööd jaamahoones peatunud põhjusel, et OÜ Elikante ja AS Edelaraudtee (kui raudtee-ettevõtja, kes osutab avalikku reisjateveoteenust) ei ole saavutanud kokkulepet rekonstrueeritavas hoones pindade rentimiseks. Tartu Linnavalitsusele 07.08.2009 saadetud kirjas teatas AS Edelaraudtee, et ei pea praegust majanduse madalseisu arvestades võimalikuks OÜga Elikante rendilepingu sõlmida. Selline seisukoht erineb aga oluliselt varem väljaöeldust ja sunnib vaidluse osapooli otsima alternatiivseid lahendusi.
Samas on ka Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium oma 14. jaanuari 2008. a kirjas pidanud Tartu raudteejaama küsimuses lahenduseks just OÜ Elikante ja ASi Edelaraudtee omavahelist kokkulepet käsitletavate pindade rentimise osas. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium väljendas sellist seisukohta vastuseks linnavalitsuse ettepanekule asuda ise rendilepingu üheks pooleks ja/või sätestada see reisijateveo avaliku teenindamise lepingutes raudtee-ettevõtja kohustusena.
Tartu Linnavalitsus saatis 15.09.2009 Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile märgukirja, milles asus vastupidiselt Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi poolt meedias esitatule seisukohale, et just Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kohustuseks on tagada reisijateveo teenuse osutamiseks vajalikud tingimused ning osaleda Tartu raudteejaama toimimiseks vajalikke lahenduste leidmisel.
Samas juhtis linnavalitsus ministeeriumi tähelepanu sellele, et linnavalitsus pole seniajani saanud selget vastust oma 19. detsembri 2007. a kirjas esitatud küsimusele, kuidas ja mil viisil tagatakse hoonete müügilepingust tulenevate tingimuste täitmine. Kui Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium riigi esindajana ja AS Eesti Raudtee ei kavatsenud Vaksali 6 ja 6a hoonete müügilepingus Eesti Vabariigi kasuks seatud kohustusi ei lepingu sõlmimise ajal ega ka pärast seda mingil moel tagada ja kohustuste täitmist nõuda, siis mis oli sellisel juhul hoonete võõrandamise ja kohustuste panemise mõte?
Arvestades praeguseks hetkeks kujunenud olukorda, kus reisijatel ei ole Tartu linnas tagatud rongiga reisimiseks vajalikud tingimused, peab linnavalitsus mõistlikuks alustada OÜga Elikante läbirääkimisi Vaksali tn 6 kinnistu (registriosa nr 5248903) omandamiseks reisijateveo teenuse osutamiseks vajalike tingimuste (piletimüük, reisijate ootesaal jms) loomise eesmärgil. Kuna kinnistu omandamiseks pole linna 2009. a eearvesse vahendeid planeeritud, on korrektne, et sellekohase otsuse langetab linnavolikogu.
- kinnistusraamatu_valjavote.pdf