EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
19. november 2008. a. nr LV-IP-0389 |
Tartu Linnavolikogule otsuse "Avaliku bussiliiniveo teostamiseks sõlmitud töövõtulepingu L-163 muutmine" eelnõu esitamine |
AS GoBus teostab Tartu linnas avalikku bussiliinivedu Tartu linna ja ASi Tarbus (uue nimega AS GoBus) vahel 05. oktoobril 2005. a sõlmitud töövõtulepingu nr L-163 alusel. Liinivedusid finantseeritakse bussipiletite müügist laekuvatest rahalistest vahenditest ja Tartu linna poolt makstavast dotatsioonist. Töövõtulepingu p 1.2.2 alusel on ASil GoBus kulude põhjendatud muutuse korral õigus esitada Tartu Linnavalitsusele taotlus piletihinna muutmiseks.
Viimati taotles AS GoBus avaliku bussiliiniveo sõidupiletite hinna tõstmist alates 01. märtsist 2008. a., kuid Tartu Linnavolikogu ei pidanud otstarbekaks tõsta avaliku bussiliiniveo sõidupiletite hindu kuna 2007. aasta 1. juunist toimus bussipiletite hinnatõus ning Tartu Linnavolikogu 27. märtsi 2008. a otsusega nr 347 otsustati muuta Tartu linna avaliku bussiliiniveo teostajale ASile GoBus makstava dotatsiooni määra, et tagada liinivedude finantseerimise tõus põhjendatud ulatuses.
AS GoBus on esitanud Tartu Linnavalitsusele põhjendatud taotluse avaliku bussiliiniveo sõidupiletite hindade tõstmiseks alates 01. jaanuarist 2009. a. Vastavalt töövõtulepingu p 1.2.2 on alus hinnatõusu taotlemiseks olemas. Taotletud piletihinna tõusuga kaasneks piletitulu 32,9% tõus. Lähtuvalt ASi GoBus põhjendatud taotlusest ja 2007. a toimunud bussipiletite hinnatõusust on otstarbekas jätta avaliku bussiliiniveo sõidupiletite hinnad muutmata, et tagada võimalikult paljudele inimestele ühistranspordi kättesaadavus, sest peale piletihindade tõusu väheneb tavaliselt ühistransporti kasutavate inimeste arv ja seetõttu on otstarbekas tõsta Tartu linna poolt makstavat dotatsiooni tagamaks liinivedude finantseerimise tõus põhjendatud ulatuses.
Arvestades eelnevat ja võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 8, riigihangete seaduse § 69 lg 3 ning arvestades ASi GoBus 17. novembri 2008. a taotlust nr 140, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lubada Tartu Linnavalitsusel sõlmida ASiga GoBus töövõtulepingu nr L-163 muutmise kokkulepe, mille kohaselt muudetakse töövõtulepingu punkte 3.1.4 ja 3.1.5 ja sõnastatakse need alljärgnevalt:
"3.1.4. 2009. aastal - 10,65 krooni;
3.1.5. 2010. aastal - 11,18 krooni."
2. Otsus jõustub ..............2008. a
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule otsuse "Avaliku bussiliiniveo teostamiseks sõlmitud töövõtulepingu L-163 muutmine" eelnõu esitamine " juurde
Tartu linnas teostab avalikku bussiliinivedu AS GoBus vastavalt töövõtulepingule nr L-163. Leping annab vedajale õiguse kulude põhjendatud muutuse korral esitada tellijale taotlus piletihindade muutmiseks koos põhjendustega. Põhjendustes tuleb näidata vastavalt uutele piletihindadele laekuv piletitulu. Põhjendustes esitatud liinikilomeetri hinna kalkuleerimise aluseks on vastavalt Lepingu lisale 5 kalkuleeritud liinikilomeetri hind.
Lepingu lisa nr 5 toodud liinikilomeetri hinna arvestamise valemit kasutades saame liinikilomeetri kallinemise indeksi väärtuseks:
I= 0,3 x 20,50/13,35+0,26 x 1,1144 + 0,44 x 13301/11562 = 1,2566
Piletihinna tõstmise taotlus on põhjendatud, kuna liiinikilomeetri kallinemise indeks kasvab 25,66%.
Arvestuse aluseks on võetud järgmised väärtused: Tartu maakonna II kvartali keskmine brutopalk aastatel 2007 ja 2008, vastavalt 11 562 krooni ja 13 562 krooni, tarbijahinnaindeksi muutus 2008 aasta juunikuus võrreldes aasta 2007 juunikuuga, mis on 11,44% ja kütusehind ASi Eesti Statoil tanklas 1. juulil 2008. a võrreldes 1. juuli 2007. a hinnaga, vastavalt 20,50 krooni ja 13,35 krooni. Koefitsendid on liinikilomeetri kallinemise indeksi arvutamisel järgmised: kütuse hinnamuutuse osatähtsuse koefitsent 0,3, tarbijahinna indeksi muutuse osatähtsus 0,26 ja keskmise palga muutuse osatähtsus 0,44. Valemis kasutatavaid koefitsente on muudetud vastavalt tegelikule kulude struktuurile.
Vastavalt ASi GoBus poolt esitatud taotluses toodud lisale on pileihinnad ja piletitulu prognoos 2009. aastal alljärgnevad:
Piletitulu vastavalt ettevõtte poolt tehtud prognoosile oleks 2009. aastal 48 474,8 tuh. krooni, millele lisandub käibemaks. Piletihinna tõusuga saavutatakse vedaja sõnul vedude teostamiseks vajalike rahaliste vahendite suurenemine võrreldes 2008. aasta piletitulu prognoosiga 32,9%. 2008. aasta kümne kuu käibemaksuta piletitulu on 30 399,8 tuh. krooni ning novembri ja detsembrikuu prognoositud käibemaksuta piletitulu on 6 080,0 tuh. krooni. Vastavalt prognoositule suureneks laekuv piletitulu ca 12 000 tuh. krooni võrreldes käesolva aasta pieltitulu laekumiste ja prognoosidega.
Piletihinna sellises mahus tõusuga ei ole võimalik nõustuda. Sellega piiratakse oluliselt reisijate (eriti vähekindlustatud isikute ja muude seni soodustatud isikute) võimalusi ühistranspordi kasutamiseks. Samuti väheneks piletite hinnatõusu tõttu tõenäoliselt (2007. aasta näitel nii toimus) reisijate arv, mis omakorda sunnib linna otsima täiendavaid lahendusi ühistranspordi finantseerimiseks.
Töövõtulepingu nr L-163 punktist 3.2.1. tuleneb, et liinivedusid finantseeritakse bussipiletite müügist laekuvatest rahalistest vahenditest ja Tellija poolt makstavast dotatsioonist. Kui linn ei soovi piletite hinda tõsta (kuigi selleks on lepingust tulenevalt alus ja põhjus olemas), siis tuleb rakendada töövõtuepingu nr L-163 punktist 1.2.1. tulenevast põhimõtet ja piletite hinna tõstmata jätmise peab kompenseerima (ehk linn peab maksma suuremat dotatsiooni). Piletitehindade muutmata jätmise asemel dotatsiooni suurendamine võimaldab jätkuvalt tagada võimalikult paljudele inimestele ühistranspordi kättesaadavuse ning garanteerida ettevõttele stabiilse piletitulu.
Vedajaga sõlmitud lepingu kohaselt on tellija poolt tasutavaks ühe liinikilomeetri maksumuseks 2009. aastal 9,42 krooni ja 2010. aastal 9,81 krooni. Arvestades bussiettevõtte ettepanekut piletihindade tõstmiseks ning eeltoodud liinikilomeetri kallinemise indeksi väärtuse võrra suurendades ettevõttele makstavat dotatsiooni saame vedajale makstavaks liinikilomeetri dotatsiooni maksumiseks 2009. aastal 10,65 krooni ja 2010. aastal 11,18 krooni (arvestuskoefitsient on järgmine: 1,2566 x 0,9 = 1,131).
Bussivedusid teostavale ettevõttele makstava liinikilomeetri dotatsiooni vajaduseks on 39 571 tuh. krooni, kui vedusid teostatakse töövõtulepingus nr L-163 toodud mahus ja aastane täiendava dotatsiooni vajadus kilomeetri hinna tõusu tõttu 4 570,18 tuh. krooni.