EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
28. juuni 2007. a. nr LVK-O-0292 |
Ettepaneku tegemine alkoholiseaduse muutmiseks |
Öise alkoholimüügipiirangu rakendamine on hetkel kehtiva alkoholiseaduse alusel kohaliku omavalitsuse pädevuses. Seda võimalust on kasutanud kohalikud omavalitsused ebaühtlaselt. Tartu linnas kehtib üldine müügipiirang kella 04.00-st kuni 07.00, s.h kauplustes (v.a elamus asuvas) kell 02.00-07.00, mis ei avalda sisulist pärssivat mõju tarbimisele. Mitmetes Tartu naaberomavalitsustes aga puuduvad alkoholi müügipiirangud üldse. Alkoholi ebaühtlane kättesaadavus erinevates kohalikes omavalitsustes loob nendevahelisi ebasoodsaid konkurentsieeliseid ja ei aita saavutada piisaval määral taotletud eesmärke.
Lähtudes eeltoodust ja võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 65 lg 3, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Teha Vabariigi Valitsusele ja Riigikogule ettepanek alkoholiseaduse muutmiseks järgnevalt:
1.1. Alkoholiseaduse paragrahvi 41 täiendatakse lõigetega 5 ja 6 järgmises sõnastuses:
"(5) Alkohoolse joogi jaemüük või muul eesmärgil tarbijale üleandmine, sealhulgas üleandmine kohaleveoteenuse osutamisel, on keelatud ajavahemikul kella 23.00-st kuni 08.00-ni.
(6) Käesoleva paragrahvi lõikes 5 sätestatud keeldu ei kohaldata § 40 lõike 1 punktides 2-6 ja 8-10 sätestatud kohtades toimuva jaemüügi suhtes, kui jaemüüki teostatakse alkohoolse joogi kohapeal tarbimiseks.".
2. Otsus jõustub ……….
Alkoholi tarbimine Eestis (12 liitrit absoluutalkoholi inimese kohta 2006. a) on omandanud sellised mõõtmed, mis ohustavad rahvuse järjepidevust ja riigi püsivust. Sotsiaalministeeriumi (http://www.sm.ee) hinnangul tarbib 22% kogu täiskasvanud elanikest, s.h 40% meestest ja 5% naistest alkoholi tervist kahjustavas koguses.
EKI poolt tehtud küsitluse järgi pidas 77% Eesti elanikest vajalikuks riigipoolsete sammude astumist selleks, et vähendada alkoholi tarbimist. S.h pidas 72-86% küsitletutest otstarbekaks erinevate müügipiirangute olemasolu (alkoholi müügikeeld spordivõistlustel, bensiinijaamades jms). Mitmel pool maailmas, kus alkohoolsete jookide müügiaega on lühendatud, on vähenenud liiklusõnnetuste, vigastuste ja vägivalla juhtude arv.
Pealegi ei ole see samm üksinda kõige suurema alkoholi tarbimist vähendava mõjuga. Alkoholi müügi piiramine lokaalse sammuna ei ole kõige suurema tarbimist vähendava mõjuga. Juba viidatud allika (Sotsiaalministeerium) põhjal on kõige kuluefektiivsem tee alkoholi tarvitamise vähendamisel kombinatsioon järgmistest abinõudest: maksutaseme (alkoholiaktsiisi) tõus, tervisekasvatus ja nõustamine, reklaami keeld, juurdepääsu piiramine. Seetõttu tuleb olulisemaid tõendatud efektiivsusega alkoholi tarbimise vähendamisele suunatud meetmeid rakendada riiklikul tasandil. Öise müügipiirangu kehtestamine riiklikul tasandil ei pärsi muude, kohalikul tasandil efektiivsete meetmete (s.h kogukonna kontekstis korraldatav tervisekasvatus ja nõustamisteenus) kasutamist.
Eelnõu koostajad:
Tartu linnavolikogu Isamaaliidu fraktsiooni nimel
Jüri Kõre
Tartu linnavolikogu Isamaaliidu fraktsiooni esimees
Tartu linnavolikogu Res Publica saadikurühma nimel
Peeter Laurson
Tartu linnavolikogu Res Publica saadikurühma esimees
Linnavalitsuse 04.09.2007. a istungi protokoll nr 41:
"21. Linnavalitsuse seisukoht Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Ettepaneku tegemine
alkoholiseaduse muutmiseks" suhtes
KUULATI: J. Mölderi ettekannet ja linnavalitsuse liikmete arvamusi
OTSUSTATI: 21.1. mitte toetada linnavolikogu otsuse "Ettepaneku tegemine alkoholiseaduse
muutmiseks" eelnõu."