EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
23. mai 2006. a. nr LVK-M-0032 |
Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa suuruse kehtestamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 5 ja p 37 ja koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lg 3 ja 4 alusel.
Paragrahv 1. Lapsevanema poolt kaetava osa suuruse kehtestamise alused
(1) Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste (edaspidi lasteasutus) rahastamisel moodustab lapsevanema poolt kaetav osa 8 % Vabariigi Valitsuse kehtestatud kuupalga alammäärast kuus ühe lapse kohta (ümardatakse kümnelisteni).
(2) Lapsevanema poolt kaetavast osast kaetakse järgmised kulud:
1) 25 % arvelt õppevahendite kulud;
2) 75 % arvelt lasteasutuse majandamiskulud, personali töötasu ja sotsiaalmaksu kulud.
Paragrahv 2. Lapsevanema poolt kaetava osa suuruse kehtestamine
(1) Tartu Linnavalitsuse haridusosakonna juhataja kehtestab käskkirjaga lapsevanema poolt kaetava osa arvulise suuruse.
(2) Lasteasutuse juhataja teavitab lapsevanemat või lapse muud seaduslikku esindajat lapsevanema poolt kaetava osa suurusest.
Paragrahv 3. Soodustused vähekindlustatud peredele lapsevanema poolt kaetava osa maksmisel
(1) Lapsevanema poolt kaetava osa maksmisest vabastatakse:
1) toimetulekutoetust saavad pered 100% ulatuses;
2) laste toitlustamise toetust saavad pered 50% ulatuses
(2) Sotsiaalabi osakond menetleb lapsevanema poolt kaetava osa maksmisest vabastamise taotlusi lähtudes Tartu linna vähekindlustatud perede laste koolieelsetes lasteasutustes, üldhariduskoolide 10.-12. klassides ja kutseõppeasutustes toitlustamise toetamise korra põhimõtetest.
(3) Sotsiaalabi osakond kompenseerib lapsevanema poolt kaetava osa maksmisel tehtud soodustuse lasteasutustele vastavalt lapsevanema poolt kaetava osa maksmisest vabastatud laste arvule ja vabastuse määrale.
Paragrahv 4. Rakendussätted
(1) Tunnistada kehtetuks Tartu Linnavolikogu 20. juuni 2002. a määrus nr 112 “Koolieelse lasteasutuse rahastamisel vanemate poolt kaetava osa suuruse kehtestamine”.
(2) Määrus jõustub 01. septembril 2006. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa suuruse kehtestamine " juurde
Käesoleva määrusega täpsustatakse lasteaedade lapsevanema poolt kaetava osa maksmise korda ja kinnitatakse koolieelsetes munitsipaallasteasutustes lapsevanema poolt kaetavate majandamiskulude, personali töötasu ja sotsiaalmaksu kulu ning õppevahendite kulude katteks summa, mis moodustab 8% Vabariigi Valitsuse kehtestatud kuupalga alammäärast kuus ühe lapse kohta.
Vastavalt Koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lg 3 toimub muude kulude (lasteasutuse majandamiskulude, personali töötasu ja sotsiaalmaks ning õppevahendite kulud) katmine valla- või linnaeelarve vahenditest ning valla- või linnavolikogu otsusel osaliselt vanemate poolt.
Järgnevas tabelis 1 kajastub lühiülevaade lapsevanema poolt kaetava osa suurusest (kr kuus) Tartus alates lapsevanema poolt kaetava osa rakendumisest 1994. aastal.
Tabel 1
rakenduse algus | tasumise periood | osa suurus sõimerühmas kr | osa suurus aiarühmas kr | rakenduse kestus |
01.okt.1994 | 01.sept.-31.mai
9 kuud | 15 | 22 | 3 a ja 2 kuud |
01.dets.1997 | 01.sept.-31.mai
9 kuud | 50 | 50 | 9 kuud |
01.sept.1998 | 01.sept.-31.mai
9 kuud | 80 | 80 | 2 a ja 4 kuud |
01.jaan.2001 | 01.jaan.-30.juuni
01.aug.-31.dets.
11 kuud | 50 +100=
150 | 50 + 100=
150 | 1 a ja 7 kuud |
01.aug.2002 | 01.jaan.-31.dets.
12 kuud | 50 + 140=
190 | 50 + 140=
190 | 3 a ja 6 kuud
(seisuga 01.veebr.2006) |
Koolieelsete munitsipaallasteasutuste vanemate poolt kaetava osa suurust ei ole muudetud Tartus alates 2002. aasta juunist. Samas on kasvanud lasteasutuste kulutused õppevahenditele ja lasteasutuse ülalpidamiseks. Vesteldes 2005. a oktoobris ja 2006. a jaanuaris lasteasutuste juhtidega ning Tartu Koolieelsete Lasteasutuste Juhtide Ühenduse liikmetega omatakse haridusosakonnas infot, et lastevanemate valmisolek kuumakse tõusuks on olemas.
Antud määrusega kehtestatakse lapsevanema poolt kaetavate majandamiskulude, personali töötasu ja sotsiaalmaksu kulu ning õppevahendite kulude katteks 8% Vabariigi Valitsuse kehtestatud palga alammäärast kuus ühe lapse kohta.
Tabelis 2 kajastuvad andmed Vabariigi Valitsuse kehtestatud palga alammäärast ja võimalikust lapsevanema poolt kaetava osa suuruest kui lapsevanema poolt kaetav osa oleks alates 2001.aastast igaastaselt tõusnud samas tempos palga alammääraga. Esitatust tuleneb, et vanema poolt kaetava osa osatähtsus palga alammäärast moodustab ca 9%.
Tabel 2
aasta | palga alammäär kuus kr | juurdekasv eelmise aasta suhtes kr | juurdekasv eelmise aasta suhtes % | arvestuslik lapsevanema poolt kaetava osa määr kr | vanema poolt kaetava osa osatähtsus palga alammäärast |
2001 | 1 600 | 200 | 14,3% | 150 | 9,4% |
2002 | 1 850 | 250 | 15,6% | 170 | 9,2% |
2003 | 2 160 | 310 | 16,8% | 200 | 9,3% |
2004 | 2 480 | 320 | 14,8% | 230 | 9,3% |
2005 | 2 690 | 210 | 8,5% | 250 | 9,3% |
2006 | 3 000 | 310 | 11,5% | 280 | 9,3% |
Vastavalt Koolieelse lasteasutuse seaduse § 27 lg 3 ei või lapsevanema poolt kaetav osa ühe lapse kohta ületada 20 protsenti Vabariigi Valitsuse kehtestatud palga alammäärast. 2006.aastal on Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud palga alammäär 3 000 krooni. Sellest 8% moodustab 240 krooni. Seega jääb antud määrusega kehtestatud lapsevanema poolt kaetava osa 2,5 korda väiksemaks seadusega võimaldatust ( 20% 3 000st moodustab 600 krooni).
Lapsevanema poolt kaetava osa suurus tehakse lapsevanemale teatavaks Tartu Linnavalitsuse
haridusosakonna juhataja käskkirja alusel lasteasutuse juhatajate poolt.
Täiendav laekumine koolieelsete lasteasutuste eelarvetele moodustaks kokku ca 1 mln krooni 2006. aastal, sest 4 800 last * 4 kuud ( sept. kuni dets.) * (240 kr -190 kr).
Vähekindlustatud perede toimetuleku soodustamiseks on eelnõus esitatud lasteaia kohamaksust vabastamise põhimõtted. Soodustused on vajalikud toimetulekutoetuse taotlejatele ja vaesuspiiril elavatele peredele. Soodustuste alused on järgmised:
1) toimetulekutoetust saavad pered vabastatakse kohamaksu tasumisest täies ulatuses;
2) lasteaia toidutoetust saavad pered vabastatakse kohamaksu tasumisest 50% ulatuses.
Toimetulekutoetust saavatel peredel ei ole toimetulekupiirist võimalik kanda täiendavaid kulusid. Toimetulekupiiri kehtestamisel lähtutakse minimaalsetest tarbimiskuludest toidule, riietusele, jalanõudele ning muudele kaupadele esmavajaduste rahuldamiseks. Käesoleval ajal kehtiv toimetulekupiir on 750 krooni esimese ja 600 krooni järgnevate pereliikmete kohta.
Tartu Linnavolikogu 06.04.2006. a määruse nr 18 “Tartu linna vähekindlustatud perede laste koolieelsetes lasteasutustes, üldhariduskoolide 10.-12. klassides ja kutseõppeasutustes toitlustamise toetamise kord” järgi toetatakse alla vaesuspiiri elavaid peresid laste toidukulude katmisel kogu lasteasutuse toidupäeva maksumuse ulatuses. Absoluutseks vaesuspiiriks loetakse Eestis statistiliselt 1900 krooni pereliikme kohta.
Toimetulekutoetust ja toidutoetust saavate perede juhuvalimi analüüs 2005. ja 2006. aasta andmete põhjal näitas, et vaatamata perede toetamisele toidupäeva maksumuse tasumisel on 44% uuritud peredest võlgnevusi kohamaksu osas. Perede toimetuleku parandamiseks on makstud ühekordseid sotsiaaltoetusi pooltele analüüsitud peredest, keskmiselt 2517 krooni pere kohta.
Toimetulekutoetust ja toidutoetust saavate laste arv on hetkel 400.
Kui lasteaia kohamaks tõuseb 240 kroonile on hinnanguliselt täiendavate eelarveliste vahendite vajadus järgmine:
Vabastuse grupp | laste hulk | vabastamisele kuuluv summa | Summa kuus | 4 kuud | aastas |
Toimetulekutoetuse saajad | 130 | 240 | 31 200 | 124 800 | 374 400 |
Toidutoetuse saajad (sissetulek kuni 1800 kr) | 270 | 120 | 32 400 | 129 600 | 388 800 |
Kokku | 400 | | 63 600 | 254 400 | 763 200 |
Sotsiaalabi osakonna 2006. aasta eelarves on rahalised vahendid soodustuste andmiseks olemas.
Määruse vastuvõtmisel tunnistatakse kehtetuks Tartu Linnavolikogu 20. juuni 2002. a määrus nr 112 “Koolieelse lasteasutuse rahastamisel vanemate poolt kaetava osa suuruse kehtestamine”.