EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
02. veebruar 2006. a. nr LV-IP-0041 |
Informatsioon Tartu linna liiklusprobleemidele lahenduse otsimise kohta |
KUULATI: |
Urmas Ahvena ettekannet |
OTSUSTATI:
|
Võtta informatsioon teadmiseks.
2. Jätkata koostööd WSP LT Konsultit OY-ga. Töö finantseeritakse linnamajanduse osakonna eelarvest Sõpruse pst rekonstrueerimiseks mõeldud vahenditest.
3. Modelleeritavat ala laiendada kuni Kroonuaia sillani kaasates Vene-Narva mnt ristmiku.
4. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal koostada pakkumist täpsustav kiri.
5. Linnamajanduse osakonnal peatada töö "Sõpruse pst – Kalda tee – Pikk tn ringristmiku, Sõpruse puiestee ja osaliselt Kalda tee rekonstrueerimine" koostamine kuni modelleerimistöö valmimiseni.
6. Linnamajanduse osakond korraldab lähtetingimustele vastava töö tellimise.
|
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Informatsioon Tartu linna liiklusprobleemidele lahenduse otsimise kohta " juurde
16.12.2005. a Tallinna Tehnikaülikooli lektori Tiit Metsvahiga kohtumisel koorus taas välja idee kaasata linna liiklusskeemi kavandamisse välismaiseid eksperte. Koosolekul viibinud linnavolikogu liikme Toivo Kabanen'i ettepanekul asuti läbirääkimistesse WSP LT Konsultit OY-ga. Ettevõtte on tütarettevõte suurest korporatsioonist, mille kontoreid leidub nii Aasias, Austraalias ja Euroopas kui ka Aafrikas ja USAs. Ettevõte on suure teedevõrgu ja liiklusobjektide (sh sillad) planeerimise, projekteerimise ja ehitamise kogemusega. Euroopas on ettevõttel kaks harukontorit üks Inglismaal ja teine Soomes.
24. ja 25. jaanuaril 2006. a toimusidki Tartus kohtumised ettevõtte WSP LT Konsultit OY (edasipidi konsultandid) esindajatega. Osalejateks külastajate poolt olid Soome kontori tegevdirektor, linnaliikluse spetsialist, liikluse simuleerija ja liiklusmajanduse korraldaja. Eelnevalt oli konsultantidele edastatud info linna üldplaneeringu ja pakilisemate probleemide (sillad) kohta. Kohtumisel tutvustas ettevõte ennast ning enda tegevusvaldkondi, tartlased tutvustasid Tartu liikluskorraldust ja probleeme. Arutati ka edasise koostöö võimalusi. Üheks koostöö tegemise võimaluseks peeti linna probleemseima ala liikluse modelleerimise mudeli koostamist ning ettepaneku tegemist liiklusprobleemide leevendamiseks. Lähtudes kohtumisel kokkulepitust esitasid konsultandid esialgse pakkumise töö koostamiseks.
Pakkumine:
Töö eesmärgiks on luua Tartu kesklinna liikluse mikrotasandi mudel praegusele olukorrale ja liikluse prognoosile vastav mudel aastale 2020. Hetkeolukorda esitavas mudelis kasutatakse olemasolevat tänavate võrgustikku ning mudel kalibreeritakse hetkeseisule vastavaks. Mudeli tõesus sõltub tellijalt(linnalt) saadavatest lähteandmetest ning seetõttu on tellijal töö algstaadiumis väga oluline roll. Tulevikumudelis katsetatakse liikluse arendamise kavade mõju liikluse toimivusele. Simulatsioonimudel sisaldab kahte olemasolevat liikluskasutuses olevat silda (Võidusild, Sõpruse sild). Liikluse kavandamisel pannakse rõhku nende sõlmede läbilaskevõime parandamisele. Muuhulgas simuleeritakse ka spordikompleksi piirkonna ummikute mõju tänavavõrgus.
Lisaks modelleerimisele ja liikluse kavandamisele sisaldab töö kahepäevast Paramics-programmi tutvustust ühele inimesele. Tutvustuse käigus käsitletakse detailselt Tartu simulatsioonimudelit ning simuleerimise tulemusi mõjutavaid tegureid. Eesmärgiks on luua eeldused mudeli kasutamiseks liikluse edasisel projekteerimisel.
Tööks on vajalik lisainformatsioon [piirkonna liikluse määrad (hetkeolukord ja prognoos); tähtsamate sõlmede osas eri suundade kohta eraldi; piirkonna aerofoto (digitaalne); tänavavõrgustik dwg-filena; fooridega varustatud ristmike õhtuse tipptunni fooride lülitusgraafik; kiiruspiirangud; raske liikluse osakaal ( % ); liiklusvahendite liikide mõõtmed (pikkus, m)].
Töö tulemused: kaks kalibreeritud ja toimivat mikrosimulatsioonimudelit (hetkeolukord ja aasta 2020 liikluse prognoos); soomekeelne kokkuvõte töö tulemustest.
Pakutud töö hinnaks on 12 500 eurot + 22% käibemaks (kokku 244 000 eek) ning kestuseks kolm kuud.
Linnamajanduse osakond ja linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna inseneriteenistus vaatasid pakkumise läbi ning tegid järgmised märkused ja ettepanekud:
1. modelleeritavat ala tuleks rahaliste vahendite võimalusel suurendada ning haarata sellesse ka Vabaduse autosilla ja Narva mnt - Vene tn ristmik;
2. juhul kui ala ei otsustata laiendada, tuleb modelleeritavat ala siiski täpsustada (lisada Sõpruse pst - Anne ristmik, terve Sõpruse silla Karlova poolne mahasõit);
3. tarkavara kasutamise koolitust tuleb võimaldada rohkem kui ühele inimesele, et võimaldada saadud mudeli edasist kasutamist;
4. töö tekstiline osa peab olema eesti keeles;
5. tuleb arvestada, et töö annab peaasjalikult täiendavaid võimalusi edasiseseks probleemide lahendamiseks, mitte ei lahenda neid täielikult.
Paramics modelleerimine erineb seni läbi viidud modelleerimistest selle visuaalse selgemini tajutava väljundi (nt video) ja täpsusastme võrra (modelleerimisel arvestatakse nii tänava kui autode gabariitidega ja täpse liikluskorraldusega). Samas ei ole võimalik modelleerida kogu linna ning haaratud alal tehtavate muudatuste mõju ülejäänud tänavavõrgule tuleb analüüsida täiendavalt.
Praegu koostamisel oleva projekti "Sõpruse pst – Kalda tee – Pikk tn ringristmiku, Sõpruse puiestee jaosaliselt Kalda tee rekonstrueerimine" liikluslahenduse aluseks on liiklusloendused, millised koostati selle ristmiku rekonstrueerimise eelselt. Peale põhilise plaanilahenduse koostamist oli projekteerijal kavas kontrollida liiklusetehnilist lahendust modelleerimisega. Juhul, kui otsustatakse tellida modelleerimised suuremal alal on vajalik nimetatud projekti("Sõpruse pst – Kalda tee – Pikk tn ringristmiku, Sõpruse puiestee jaosaliselt Kalda tee rekonstrueerimine") koostamist jätkata alles peale modelleerimiste valmimist.